Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

1.8T , öljy vaahtoutuu?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 1.8T , öljy vaahtoutuu?

    Eli profiilin autossa huomasin että öljykorkissa ja reiän sisäpuolella on toffeen väristä mömmöä, mistä johtuu ja kuinka huolestuttavaa?

    Luulin ensin että kansipahvi olis mennyt mutta moottori ei ole niin kuumana päässyt käymään, ja huoltomies sanoi että öljy vaahtoutuu jonkun huohotusongelman takia, ja johtuu öljyn viskositeetistä?

    Juuri vaihdoin kyllä 0w-40 -> 5w40, olisko ongelma siis tässä?
    Kannattaako tuossa nyt heti vaihtaa öljyt, ja kenties joku huuhteluaine koneesta läpi?

  • #2
    Jostain muistan kuulleeni, että tuon vaahdon voisi aiheuttaa myös osittain tukkeutunut huohotin. Ettei vaan nyt ole sitten jäätä kertynyt huohottimiin?

    Comment


    • #3
      Viimeksi viikonloppuna oli koko päivän lämpimässä, että en tuohon jäähän oikein äkkiä uskoisi?

      Comment


      • #4
        Eihän sen välttämättä tarvitse olla kauaa kylmässä kun sitä jäätä sinne jo muodostuu. Kansi pahvihan voi myös aiheuttaa tietenkin vastaa oiretta. Jossain taisi olla myös juttua, että jos ajaa vain lyhyttä matkaa niin sekin voisi saada tuollaista vaahto hieman aikaan... Tiedä sitten pitääkö paikkaansa?

        Comment


        • #5
          Jos auto on yli 50000km ajettu, niin toden näkösesti on huohotus putkistot tukossa. Omaan on jouduttu vaihtamaan kaikki huohotusputket, kun osa oli tukossa ja osa putkista mureni käsiin. Tällä foorumilla on paljon keskustelua kyseisestä koneesta ja sen eri muunnoksista joissa on vastaavia ongelmia ja huohotin on lähes sama.

          Comment


          • #6
            99% varmuudella johtuu pätkä ajosta ja pakkasesta. Kertyy öljyjen kosteus korkkiin, pitkä ajo lenkki poistaa kosteuden öljyistä.

            Comment


            • #7
              Joskus muinoin öli TM:ssä testi täyssynteettisistä öljyistä. Shellin öljyt vaahtosivat toisia merkkejä helpommin eli jo pienemmissä pakkasissa. Mitäköhän merkkiä kysyjä käyttää?

              Comment


              • #8
                juuri vaihdoin öljyt mobilin new lifestä - castrollin magnatekkiin.
                kansipahvia itsekin epäilin, mutta kone ei tosiaan ole niin kuumana käynyt että pitäis olla mahdollista millään.

                maanantaina kyllä ajelin juuri 250km maantie ajoa, mutta arkisin kyllä tulee ~10km lenkkiä suuntaansa kun töihin ajelen.

                missähän tuossa koneessa sijaitsee ne huohotusletkut, onko täällä jotain keskustelu ketjua tähän aiheeseen, voisin viikonloppuna tutkia ne läpi.

                Comment


                • #9
                  Talvellahan se new life todella hyvä olisikin. Oliko moottori kunnolla lämmennyt kun öljynvaihto tehtiin?

                  Comment


                  • #10
                    näinhän se on, oli vain paikallisesta varaosapuljusta silloin loppu.

                    oli ja ei, viime öljyn vaihto tuli siihen kun öljypohja hajos, ja se lykkäs kaikki tien varteen.
                    olisko tuossa sitten tullut kosteutta moottoriin kun auto oli vuorokauden ilman öljypohjaa?

                    Comment


                    • #11
                      Luulisi rannikolle ja etelään riittävän 5w öljy ja jopa 10w, jos ei tarvitse ilman esilämmitystä käyntiin repiä "kovilla" pakkasilla. V6:ssa löytyi alkuperäisissä huohotinputkissa "sinappia" reilusti, mutta ei koskaan öljykorkissa, vaikka paljon tuli pelkkää kaupunkiajoa ja vieläpä viallisella termarilla. Silloin oli Mobilen 5w-40 3000 käytössä.

                      Comment


                      • #12
                        Alkuperäinen kirjoittaja jusni
                        oli ja ei, viime öljyn vaihto tuli siihen kun öljypohja hajos, ja se lykkäs kaikki tien varteen.
                        Ajoitko öljykopan kiveen vai ... ? Nimittäin, jos kampikammion huohotinventtiili menee tukkoon (esim jäätyy), niin öljyt tulee pihalle sylinterien ohivuodon muodostamasta paineesta johtuen.

                        Osassa 97-04 1.8T koneita PCV-venttiliongelma on tyyppivika.
                        Jumitus karstaa öljytilat tai öljynkulutus lisääntyy ja mahd. kylmänäkäynti "humppaa".
                        Öljyn vaalea vaahto korkkiin syntyy vedestä, siis kosteudesta ja on lyhyissä ajoissa normaaliakin kiperillä pakkasilla, kun alipaine vetää kokin kautta ulkoilmaa tyhjäkäynnillä.
                        Viimeksi muokannut Motoman; 12.12.2012, 17:03.

                        Comment


                        • #13
                          Vähä reilumpaan puun kappaleeseen se osui. Mutta isku tuli apukuskin puoleiseen reunaan, eikä tuosta siis mitään vahinkoja tullu.
                          Millä tuon pystyisi testaamaan että onko se tätä kylmävaahtoa? Putsata puhtaaksi ja ajaa pitkä lenkki?

                          Niin ja siis öljyt eivät katoa.

                          Comment


                          • #14
                            Alkuperäinen kirjoittaja Motoman Näytä viesti
                            Öljyn vaalea vaahto korkkiin syntyy vedestä, siis kosteudesta ja on lyhyissä ajoissa normaaliakin kiperillä pakkasilla, kun alipaine vetää kokin kautta ulkoilmaa tyhjäkäynnillä.
                            Korkin kautta ei imetä ilmaa sisään missään vaiheessa. Kampikammiossa on aina ylipaine, ja PCV-venttiilin tehtävä nimenomaan on pitää se kevyesti ylipaineisena (PCV = Positive Crankcase Ventilation).

                            Kosteus poistuu, kun ajaa moottorin ja öljyt tarpeeksi kuumiksi. Pitkä lenkki vähän reippaampaa ajoa toimii yleensä hyvin. Normaalissa matka-ajossa öljy ei välttämättä lämpeä talvikeleillä edes sataan asteeseen, jolloin vesi ei pääse kunnolla vielä haihtumaan.

                            Comment


                            • #15
                              Samaa majoneesia lyötyi oman kulkineen öljykorkin alta viime talvena. Lääkkeeksi sopivan laaja parkkipaikka ja hetki quattrokivaa. Hyvin puhdistui korkki. Lunta saikin sitten rappailla mitä ihmeellisimmistä paikoista. :)

                              Comment


                              • #16
                                Usko vaan, Mikko on oikeessa tässä asiassa (6#), tuo on ihan "luonnollinen" ilmiö.
                                Pyyhkäse korkki puhtaaks mene motarille ja aja vaikka n.50 km, jos sitäkään.

                                Aukaise korkki ja ...;)

                                Comment


                                • #17
                                  Tuo ilmiö vielä korostuu malleissa, joissa on muovinen venttiilikoppa. Öljyyn kertyvä kosteus ei pääse haihtumaan pois sitäkään vähää mitä tavallisella, metallisella kopalla.

                                  Jos ei selkeydy puhdistamalla ja ajamalla kunnon lenkki motarilla niin sitten vasta kannattaa alkaa etsimään ns. oikeaa vikaa.

                                  Comment

                                  Working...
                                  X