Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

V8-kuskit, parhaiten sisällä pysyvä öljy?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Siis 500 km aikana menee yksi tavanomaisesti neljäsosatikullinen öljyä? Olen vissiin turhaan huolissani tuosta veekasin öljynsyönnistä.

    Edit: kestääkö tuota 10w60 Valvolineä laittaa V8 40v-ässän koneeseen? Näyttäisi olevan 5 l purkissa ja huomattavasti edukkaampaa kuin TWS.
    Viimeksi muokannut seepra; 11.1.2013, 00:39.

    Comment


    • #32
      Heikoilta esityksiltä vaikuttaa omaan korvaan kyllä nämä uudemmat 8koneet.

      Comment


      • #33
        Hessu_H81 : Ilmottelehan kuinka on Fuchsit pysyny sisällä. Itsellä tarkoituksena kokailla myös tuota öljyä omaan rotteloon.

        Comment


        • #34
          Mulla Valvolinen Max Life 5w40 ja öljynvaihtovälillä (10tkm) menee maximissaan litra öljyä.



          Edit:10w40 muutettu 5w40
          Viimeksi muokannut Hartsi; 11.1.2013, 12:50.

          Comment


          • #35
            Hartsi: riittääkö tuossa soosissa luokitukset tuolle (tai onko sillä asialla väliä)

            Comment


            • #36
              5W40:hän se oli.Siitä löytyy luokitukset.

              Comment


              • #37
                Onko noissa merkeissä niin paljon eroja sitten, että sinänsä sama kuumaviskositeetti (40) eroaa kuitenkin paljon.

                Comment


                  #38
                  Miten nuo ketjuaikakauden kasit muka järkiinsä vie niin paljon öljyä? Omat ässät pärjää litran lisäyksellä sen vuoden vaihtovälin, kilometreinä noin 7000-8000km. En tiedä onko se sitten paljon vai vähän jos moottoreissa on kuitenkin 230 ja 270tkm kellossa.

                  Onhan niissä konetyypeissä oltava joku perustavaa laatua oleva ero.

                  Comment


                    #39
                    Tarkoittaako tuo siis, että vie noin litran per 7000km vai täytyykö litra lisätä puolivälissä vaihtoväliä? Eli onko tikku taas minimissä öljynvaihdon aikaan?
                    Viimeksi muokannut Sound; 11.1.2013, 13:20.

                    Comment


                    • #40
                      Terve minä ajan emmännän kans Rally Formulalla,eikä vuoden vaihtovälillä tarvi kumpaankaan kulkupeliin lisätä. Taitavat olla epäkunnossa kun eivät syö öljyä? Molemmissa noin 270000km.mittarissa. Kilometrejä tulee vuodessa noin 10000 ja tikun yläosassa öljyt. Autoilla ajetaan vain matkaajoa.
                      Viimeksi muokannut raimo; 8.2.2013, 14:53. Perustelu: Tarkistus

                      Comment


                        #41
                        Alkuperäinen kirjoittaja Sound Näytä viesti
                        Tarkoittaako tuo siis, että vie noin litran per 7000km vai täytyykö litra lisätä puolivälissä vaihtoväliä? Eli onko tikku taas minimissä öljynvaihdon aikaan?
                        Ei ole ihan tarkkaa tiedettä mutta silloin tällöin kun öljymäärää tarkistaa ja lorauttaa taas ylämerkkiin asti niin vaihtovälillä kannusta häipyy se litran verran. Normaalisti en koskaan ole kaatanut yli puolta litraa kerralla koneeseen.

                        Comment


                        • #42
                          Alkuperäinen kirjoittaja raimo Näytä viesti
                          Terve minä ajan emmännän kans Rally Formulalla,eikä vuoden vaihtovälillä tarvi kumpaankaan kulkupeliin lisätä. Taitavat olla epäkunnossa kun eivät syö öljyä? Molemmissa noin 270000km.mittarissa.
                          No jos vuodessa alle 5tkm:ä ajaa, niin sitten tuskin tarvitsee. Itsellähän oli vaatimaton 1.5l:n ero Mobilen ja Valvolinen välillä. Kait sitten vaan sattuma...

                          Comment


                          • #43
                            Ja onko se sitten alarajassa?Itse ainakin pyrin pitämään yläräjassa öljymäärän.Ja sen n.1 litran joutuu lisäämään 10tkm aikana.
                            Moottorissa on kyllä kaikki tiivisteet vaihdettu.

                            Comment


                            • #44
                              265 tkm rullattu ABZ, öljynä Teboil Diamond 5w-40.
                              Vaihtoväli 1 vuosi/ noin 12-15tkm.
                              Lisäystarve ollut n. 2-3 litraa, loppua kohti lisääntyen. Liekö tuo öljy sitten ohenee vanhetessaan.
                              Mutta hintaansa nähden olen tuohon öljyyn tyytyväinen.
                              Ja samaa menee niin sataseen kuin myös Datsuniin...

                              Comment


                              • #45
                                Voiko vag-luokituksettomia öljyjä käyttää noissa Audin koneissa? Eli voiko tuota Castrol TWS tai Valvolinen 10w60 VR1 laittaa tuohon S8:n AQH-koneeseen?

                                Comment


                                • #46
                                  Olen käyttänyt ainakin 10W60 VR1 öjyä ässässä.

                                  Comment


                                  • #47
                                    Seepra/ Antti Pistä vaan valvolinen maxlifet sisään koneeseen niin luultavasti ei tarvi lisäillä sen jälkeen vaihtovälillä.
                                    Nuo Vag luokitukset öljylle taitaa meinata nuita longlife vaihtovälejä, pumppusuutin koneita ja dpf:ää.

                                    Comment


                                    • #48
                                      Mulla nyt ajettuna 2500 km Shell Helixeillä. Mittarissa 327tkm ABH-kone, ja nyt ylärajan viiva näkyy.
                                      Paineet lämpimänä 3000rpm= 3.8 ja 780rpm= 1,8.
                                      mielestäni ihan hyvin, vaikka oikea venttiilikopan tiiviste kitkee vähän ulos

                                      Comment


                                      • #49
                                        Pistin sisään nuo Valvolinen VR1 10w-60. Loppui öljyn syönti kuin seinään, tuo ei vajene tuolta mihinkään, eli nuo 0w-40 näyttää olevan vain liian ohutta tavaraa tuolle vehkeelle. Autossa ei siis näemmä ollut vikaa.

                                        Comment


                                        • #50
                                          Teboilia kuluu näköjään samat, kuin mobilea. Tosin on sentään halvempaa. Kyllä nuo Valvolinet "parhaita" tuohon öljyn kulutukseen ovat. Voisi toki ensi talvena heittää sisään mobilen perinteiset 5w-50 rally formulat, vaikka nykyään eri nimellä myydään. Testiä, testiä...

                                          Comment


                                          • #51
                                            Ajoin 1000 km ilman öljynsyöntiä ja nyt tuo näyttää taas haukkaavan öljyä jonkun verran. Jokohan pitää alkaa huohotusta tutkimaan?

                                            Comment


                                            • #52
                                              Bemarin vanhaan hävittäjämoottoriin (M70) kaadoin Valvoline MaxLife 10W-40 rasvat. Kävin minä sillä tuossa vähän ajamassakin, mutten kauheesti viitsinyt kesärenkailla ja ilman vakuutuksia pahennusta kaduilla herättää. Kevät näyttää miten toimii.

                                              Comment


                                              • #53
                                                Minusta tuollainen "pieni" öljynkulus ei ole niinkään huolestuttavaa.Ennemminkin se ominaisuus öljyissä,joka "tuottaa" lyhyissä vedoissa puoliläpöisillä moottoreilla sitä majoneesia koneeseen.Näissä on hurjia eroja eri öljyjen välillä.Sitten koneen kokonaan kylmetessä pakkasessa tuo jäätyvä mössö tukkii ja sotkee koneen (etenkin moottorin yläkerran) huolella.Esim. majoneesin sotkema huohotin jäätyessään aiheutaa sitten...

                                                Comment


                                                • #54
                                                  Alkuperäinen kirjoittaja jogha Näytä viesti
                                                  Kohta viikko takana Q8:lla, kilometrejä viitisensataa. Käynnistysräminä hiljentynyt huomattavasti, kestoaika max yhden sekunnin luokkaa. Öljynkulutus vähentynyt, mittatikku näyttää vielä 3/4 osaa täydestä.
                                                  Hieman päivitystä, nyt on 2500 km mittarissa edellisen öljynvaihdon jälkeen ja alle puoli litraa lisätty ölppää. Mittatikku 3/4 täydestä. Öljynä siis Q8 LL 5W-30 mikä on osoittautumassa oivalliseksi valinnaksi.

                                                  Comment


                                                  • #55
                                                    Vähän vanha threadi mutta ehkä tää vuodatus tänne sopii:

                                                    Urs4 ABH 340tkm, ollut sekalaista roskaa öljyinä, lyhyttä ajoa, termari rikki nelisen vuotta sekä yli vuoden kestäneitä ajamattomuusjaksoja pari sekä tietysti kesät seisonnassa.
                                                    Nyt kun otin lötkön pitkästä aikaa liikenteeseen niin tuuppas öljyä ulos virranjakajan akseleita pitkin, sekä jakopään kopan välistä valuu kanssa, niin tyhjäkäynnillä kuin kierroksilla, kierroksilla enemmän. Kone myös savutti rankasti, sekä keskikulutus noin 16.3 muutaman tankillisen mukaan mitattuna, maksimitehot jotenkin tallella (kuutisen sekkaa 0-100), mutta ala- ja keskivääntö ei ollut kasin mukaista.
                                                    Öljynpaineet 3.5 tyhjäkäynnillä ja jalan lepuuttaminen kaasupolkimella nosti öljynpaineet maksimiin, eli +5bar

                                                    Nappasin virranjakajat irti sekä nokkien päätypukit, oli öljykanavat tukossa karstasta, siis selkeät mustat karstanökäreet tukki sekä meno että paluukanavat, tuossa moottorissahan ei mikään estä öljyn päätymistä ulos moottorista virranjakajan akselia pitkin jos öljy siihen saakka pääsee nousemaan. Virranjakassa on sitten siististi kaksi poistoreikää mistä öljy putoaa näppärästi pakoputken päälle aiheuttaen käryä sekä estäen läikkien syntymisen.
                                                    Tuhertelin kuvankin aiheesta:


                                                    Muuten laakerit ja nokat vaikutti hyväkuntoisilta.

                                                    Ajattelin että koneessa on paluukanavat kauttaaltaan karstoittuneet, koska virranjakajan päätytiivisteiden (ei ole huulitiivisteitä) vaihtaminen ei vaikuttaisi öljyn kulkeutumista virranjakajan akselia pitkin, sitä akselia ei ole tiivistetty.

                                                    Muutama huuhteluja pesukerta öljy-nafta seoksella (litra naftaa ölppien sekaan ja 20minsaa käyttöä noin 2000rpm), öljynvuoto-ongelmat virranjakajiin kokonaan poissa tämän jälkeen. Mittasin myös puristuspaineet, 10-14 kylmänä ja lämpimänä tasan 12.5 kaikissa kahdeksassa sylintereissä, eli eiköhän männänrenkaat ole kunnossa. Ilmeisesti öljyrenkaat on ollut jumissa. Öljynpaineet laski hieman (2bar lämpimänä tyhäkäynnillä, maksimit noin 5bar +2000rpm) ja auton savutus poissa, silti apukuskinpuolen nokan etupää vielä vuotaa kun oikein hapettaa moottoria. Kulutuskin tippui roimasti, sekä auto kulkee hereästi ala-ja keskiväännöllä, maksimitehoihin ei vaikuttanut.

                                                    Oma pika-analyysi audin V8 (ABH) suuren öljykulutuksen ja tuprauttelun suhteen:
                                                    Öljyn paluukanavat ummessa, koko venttiilikoneisto ui öljyssä jota siellä ei pitäisi olla, tunkien öljyt sekä venttiiliohjurien ja kumien sekä nokkien päätytiivisteiden ja virranjakajien akselin läpi ulko-ilmaan, jarruttaen venttiilikoneistoa josta johtuu suuri kulutus. Efekti sama kuin öljyä olisi ylitankattu ja kampura joutuisi aina kairaamaan tiensä läpi nesteen pyöriessään, nyt saman homman tekee 4 nokkaa romuineen.

                                                    Syynähän tähän tietysti oli oma käyttö, eli pätkä-ajoa termari rikki (audissa on reippaat rikastukset ennen kuin lambda pelissä), jotain epämääräistä litkua öljyinä, sekä pitkät seisontajaksot.

                                                    Pari kysymysmerki jäi, ja mihin en löytänyt vastausta.
                                                    -Onko ABH:n öljypumpussa, öljynpaineen säätö- /paluuventtiiili joka olisi vielä jumissa ja aiheuttaisi liian korkean öljynpaineen?

                                                    -Sekä onko nokissa huulitiivisteet etupäässä, vai vastaava systeemi kuin takapäässä? Etupään vuodon ymmärrän jos siellä on kuluvat huulitiivisteet.
                                                    Viimeksi muokannut Vonsaku; 8.5.2015, 11:04.

                                                    Comment


                                                      #56
                                                      Siellä on tämännäköinen "levy" jossa on kätevästi kaikki tiivisteet. Sen irti ottamalla saa etupään tiiviiksi nokkien osalta.
                                                      Tämä on kylläkin AEC -koneesta, mutta lienee samanlainen.
                                                      Attached Files

                                                      Comment


                                                      • #57
                                                        Kiitokset kuvasta, eli tuossa on nokan toisessakin päässä ihan samanlainen järjestely, eli tasotiiviste ja öljylle paluukanava tiivisteen yläpuolella, kotelossa stefa tosin. Ei rakenne tule ilmi räjäytyskuvista. Ilmeisesti toi tasotiiviste nyt sitten kumminkin vuotaa koska vuoto tulee kotelon sisältä.
                                                        *Katsoinkin väärinpäin koteloa, eli hammashihnapyörän ja kannen välissä on huulitiiviste. Toinen nokka pelkällä tasotiivisteellä.
                                                        Kai se pitää sitten jakopääremppa vielä tehdä, samalla kun ton kumilutkun pistää vaihtoon. Huolto-osilla enemmän hintaa kun koko autolla. :D
                                                        Viimeksi muokannut Vonsaku; 8.5.2015, 11:36.

                                                        Comment


                                                          #58
                                                          Todennäköisesti juu. Tuossa omassa pulputti venakopan ja tuon levyn väliin öljyä. Vaihdoin samalla nuo kaikki tiivisteet. Nyt ois vielä jossain vaiheessa takapäähän tarkoitus vaihtaa, kunhan kesän kiireiltä ehtii.
                                                          Ja eipä kestä, tuli otettua aika paljon kuvia, kun ekaa kertaa tein tuommosta remonttia.
                                                          Viimeksi muokannut GaIIe; 8.5.2015, 11:41.

                                                          Comment


                                                          • #59
                                                            Ostin A6 Audin 4.2 V8 koneella ja onpa ollu mukava huomata ettei kone vuoda tai syö öljyä ollenkaan. Ostin 5w-40 Teboilin Diamond Dieselit siihen kun moottorin öljytilavuus on iso ja tuota saa kätevästi 10 litran pääläreissä. Nyt öljynvaihdosta 6-7tkm ja öljynpinta tiukasti ylärajassa.

                                                            Comment


                                                              #60
                                                              Olet voittanut lotossa.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X