Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 B6 1.8T quattro värisee/tärisee

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 B6 1.8T quattro värisee/tärisee

    Kolmisen viikkoa sitten alkoi autossa tuntua persetuntumalla eli penkin kautta selkeä värinä, kun kierrokset on melko tarkkaan 2100. Parissa muussakin kohtaa tuntuu (2500 ja 2800) hieman samanlaista, mutta heikompana. Mikäköhän voisi olla vikana ja tarviiko olla huolissaan? Muuten kone käy ajaessa tasaisesti. Tyhjäkäynnillä tuntuu välillä epäsäännöllisin välein pieniä nykäyksiä.
    Niin, moottori on tosiaan 1.8T vm. 2002.
    Viimeksi muokannut Killeri; 30.12.2019, 14:04. Perustelu: Aiheet yhdistetty.

  • #2
    Kiero vanne heiluttelee pakaroita... Tai jos tarkoitit paikallaan ollessa ja kierroksia antaessa niin sitten.... joku muu voi kertoa.

    Comment


      #3
      Omassa autossa aiheutti tärinää ja vapinaa kun kardaanin kannakkeen väliin oli mennyt kourallinen kiviä. Välillä tärinä tuntui myös paikallaan ja välillä ajossa. Lopulta menin käymään huollossa kun omat ideat loppuivat.
      Kun huoltopäälikkö kävi ajamassa sillä tärinä tuli vielä kovemmaksi juuri silloin, vikadiagnoosi oli että turbo rikki, kun jyrinä voimistui aina kun turbo lähti mukaan. Menimme kuitenkin tarkistelemaan auton alle ja sieltä sitten löytyi ne kivet. Ne kun otti pois ja kaikki tärinät ja muutkin resonassit hävisi kerrasta. Huoltopäälikkökin ihmetteli että kuinka kivet voivat aiheuttaa noin ihmeellisiä vaivoja.

      Comment


        #4
        Olisiko kaksoismassavauhtipyörä antautunut

        Comment


        • #5
          Värinä tosiaan tuntuu, kun paikallaankin kierrättää moottoria noissa lukemissa. Ja värinä on todellakin värinää eikä niinkään tärinää. Jokin ilmeisesti resonoi, mutta mikähän...

          Oliko ne kardaanin väliin jääneet kivet helppo nähdä?

          Ja kun en moottoreista kauheasti mitään tajua niin mikä on kaksoismassapyörä ja missä sijaitsee? :)

          Comment


          • #6
            Vaihdelaatikon ja moottorin välissä n. suurin piirtein.

            Comment


            • #7
              Mutta voiko olla kaksoimassapyörä, jos värinä ilmenee, kun vaihde on vapaalla ja paikallaan kierrättää tuossa 2100 rpm? Eli ei ole vetoa päällä ollenkaan.

              Voihan olla, että ei ole mitään vakavaa, mutta jostain se kuitenkin alkoi, kun aikaisemmin tuollaista värinää ei ollut.

              Comment


              • #8
                Topiccia lainaan.

                Profiilin kulkinekin on alkanut parin viime kuukauden aikana värisemään/tärisemään. Uskon ettei johdu pelkästään kylmenevistä ilmoista ;)

                Tärinä voi osaltaan johtua kuluneista renkaista, kun niillä tuli ajettua 8K km kesäreissu ja vähän radallakin, mutta ei liene pelkästään, sillä etenkin kaasun nostaessa ja moottorijarrutukselle siirryttäessä ilmenee varsin inhottava tärinä, joka tuntuu niin ratissa kuin penkissäkin. Jarrulevyt ovat suorat eivätkä täristä jarruttaessa, eteen on puolen vuoden sisällä vaihdettu uudet puslat, yläpään laakerit, koiranluut ja alapallonivelet. Voisiko viitata tuohon vauhtipyörään, vai kenties moottorin/vaihteiston tukikumeihin?

                Comment


                  #9
                  Mutta voiko olla kaksoimassapyörä, jos värinä ilmenee, kun vaihde on vapaalla ja paikallaan kierrättää tuossa 2100 rpm? Eli ei ole vetoa päällä ollenkaan.
                  No eikös tuo nimenomaan viittaa sinne vauhtipyörään pikemmin kuin renkaisiin ja kardaaniin?

                  Comment


                  • #10
                    Kuten sanottu, en asiasta mitään ymmärrä :). Netistä vaan toisesta paikasta luin, että vauhtipyörävika ilmenee useimmin, kun vedätetään matalilta kierroksilta ja tärinä häviää, kun kaasu nostetaan eli veto loppuu. Omassa autossani ei ole tosiaan väliä, onko liikkeellä vai ei.

                    Ehkäpä menen käymään jossain pajalla näyttämässä. Yritin jo kerran merkkihuollossa, mutta huoltopäällikkö vain kaasutteli ees takaisin ja totesi, että ei mitään vikaa, vaikka yritin tolkuttaa, että kokeileppa pitää niitä kierroksia siinä 2100.

                    Comment


                    • #11
                      > Netistä vaan toisesta paikasta luin, että vauhtipyörävika ilmenee useimmin, kun vedätetään matalilta kierroksilta ja tärinä häviää, kun kaasu nostetaan eli veto loppuu.

                      Tämä ei välttämättä ole vika, vaan saattaa tulla myös silloin kun koneen vääntöä on lisätty yli vauhtipyörän kapasiteetin. Tässä tapauksessa ei ole värinänvaimentimen pohjaamisesta kyse, koska ko. värinä vaatii esiintyäkseen aina reilusti kuormaa.

                      Comment


                      • #12
                        Eli minun autossani voisi olla tuo vauhtipyörän värinänvaimenninvika?

                        Minkäkokoisessa tai missä hintaluokassa tuollaisessa remontissa liikutaan?

                        Kiitoksia kaikille vastanneille. Vika on kyllä yllättävän ärsyttävä, koska noissa kierroksissa tulee näköjään aika paljon oltua kaupunkiajossa.

                        Comment


                        • #13
                          Tuskin se vauhtipyörä nyt paikallaan kierätettäessä pohjaa? Vikaominaisuus lienee jossakin muualla kuin jousihärdellivauhtipyörässä.

                          Comment


                          • #14
                            Omassa autossani olen huomannut jo kun ostin sen 35000km ajettuna että tyhjäkäynnillä ja 2100rpm:ssä pitämällä kone värisee jonke tuntee selvästi takapuolessa,moottori kuitenkin V6 biturbo. Varmaan normaalia? En tiedä.

                            Ajaessa ei kuitenkaan mitään värinöitä,ainoastaan paikallaan ollessa ilman kuormitusta toi 2100rpm:n kohdalla

                            Comment


                            • #15
                              Muuten sama kuin minun autossa, mutta tosiaan minulla tuntuu ajossakin.

                              Voisiko liittyä jotenkin kuitenkin pakoputkeen? Paikallaan kun kierrättää ja pitää oven auki niin pakoputken ääni muuttuu täysin selvästi tuossa värinäkohdassa eli 2100 rpm kohdalla, "paljon kumeammaksi". Ja muuttaa taas "normaaliksi", kun kierrokset nousee yli 2200 rpm.

                              Pakoputken resonointia?

                              Comment


                              • #16
                                Aika hyvä veikkaus... esim. omassani oli väärinkasattu pakoputken liitos, joka resonoi putken tietyllä kierrosalueella aiheuttaen ihmevärinän. Toiset ei sitä huomannut, mutta itse sen tunti joka kerta just sillä tietyllä kierrosalueella.

                                Toinen samantapainen, mutta huomattavampi värinä tuli siitä, kun motti ja vaihteisto oli erkanemassa huonon kiristyksen takia toisistaan :)

                                Comment


                                  #17
                                  > Netistä vaan toisesta paikasta luin, että vauhtipyörävika ilmenee useimmin, kun vedätetään matalilta kierroksilta ja tärinä häviää, kun kaasu nostetaan eli veto loppuu.

                                  Tämä ei välttämättä ole vika, vaan saattaa tulla myös silloin kun koneen vääntöä on lisätty yli vauhtipyörän kapasiteetin. Tässä tapauksessa ei ole värinänvaimentimen pohjaamisesta kyse, koska ko. värinä vaatii esiintyäkseen aina reilusti kuormaa.
                                  Itse tein tällaisen huomion (ei lastutettu b6), että vedätettäessä matallilla kierroksilla (alle2000) voimansiirto jurisee miedosti. Kaveri väitti että on normaalia quattrolla vedätettäessä matalalta... Ja lastutus vaan pahentaa jyrinää väännöön kasvaessa.... Onko näin??

                                  Kyseisen kaverin isukilla oli ABT vireistettu B6 Quattro joka ainakin jyristi voimakkaasti väännöllä vedätettäessä....

                                  Pitäisikö olla huolissaan vai antaa jyristä vaan. Taikka välttää vaan vedättämistä???

                                  Comment


                                  • #18
                                    Itse tein tällaisen huomion (ei lastutettu b6), että vedätettäessä matallilla kierroksilla (alle2000) voimansiirto jurisee miedosti. Kaveri väitti että on normaalia quattrolla vedätettäessä matalalta... Ja lastutus vaan pahentaa jyrinää väännöön kasvaessa.... Onko näin??

                                    Kyseisen kaverin isukilla oli ABT vireistettu B6 Quattro joka ainakin jyristi voimakkaasti väännöllä vedätettäessä....

                                    Pitäisikö olla huolissaan vai antaa jyristä vaan. Taikka välttää vaan vedättämistä???
                                    Jurina johtuu kaksoimassa vauhtipyörän pohjaamisesta. Voimansiirron värinät ja tärinät kulkevat siten "kiinteän" paketin kautta perstuntumalle. Kyllähän nuo jurisee varmaan kaikki "lastutetut" quattro A4. Kestosta en tiedä sitten.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Alkuperäinen kirjoittaja villepulkkanen Näytä viesti
                                      Topiccia lainaan.

                                      Profiilin kulkinekin on alkanut parin viime kuukauden aikana värisemään/tärisemään. Uskon ettei johdu pelkästään kylmenevistä ilmoista ;)

                                      Tärinä voi osaltaan johtua kuluneista renkaista, kun niillä tuli ajettua 8K km kesäreissu ja vähän radallakin, mutta ei liene pelkästään, sillä etenkin kaasun nostaessa ja moottorijarrutukselle siirryttäessä ilmenee varsin inhottava tärinä, joka tuntuu niin ratissa kuin penkissäkin. Jarrulevyt ovat suorat eivätkä täristä jarruttaessa, eteen on puolen vuoden sisällä vaihdettu uudet puslat, yläpään laakerit, koiranluut ja alapallonivelet. Voisiko viitata tuohon vauhtipyörään, vai kenties moottorin/vaihteiston tukikumeihin?
                                      Otsikkoa myöten viestiketju kohdallaan ja kaiman kuvaus kuulostaa tutulta. Tosin en ole ajanut pitkää reissua enkä radalla, vaan lähinnä työmatkaa motarilla edestakaisin. Alla värinäongelmasta:

                                      Pari kuukautta sitten huomasin lievää värinää talvikumeilla ja -nopeuksilla. Arvelin tulevan takaa, sillä ei täristänyt rattia. Alkoi tuntua, että jarrutusten alussa olisi ollut pientä värinää, joka sitten vaimeni. Sitten eräänä päivänä moottoritien päässä 80km/h rajoituksen alkaessa moottorijarrutuksella heilutteli rattia 1cm verran puolelta toiselle ehkä puoli minuuttia. Sitten homma taas ohi. Tämä ei toistu läheskään aina.

                                      Pari viikkoa takaperin alle vaihdettiin upouudet kesäkumit ja -vanteet. Merkki on CMS ja asentaja Rengas Soppi, joten syytä en pyöristä hae. Palvelu ja ammattitaito on nimittäin erinomaista (talvikumit oli asennettu ja tasapainotettu samassa putiikissa viime syksynä). Eipä siinä, värinää tuntuu edelleen säännöllisen epäsäännöllisesti, ja kun ei tunnu, näkyy apparin tuolin ujosta heilumisesta. Jarrutuksissa ei tunnu enää mitään.

                                      Vaivaavaa tässä on se, että en ole pystynyt rajaamaan syytä ja syntyä - kaarteissa ei tunnu mitään, ei erityisesti kiihdyttäessä/hidastaessa, ei jarruttaessa. Mitään ajonopeuteen liittyvää resonanssitaajuutta en ole havainnut. Revon viri on ollut harkinnassa, mutta ei toteutettu vielä. Muissa ketjuissa esiintyy usein kaksoismassapyörä - vai mikä se oli. Pitäisikö sitä epäillä tässäkin tapauksessa??

                                      Pikafaktat vielä: '03 A3 1.8TQ, import Belgiasta (erinom. kunnossa), mittarissa 103 000km. Käytin 90kkm huollossa Sport Autossa Hyvinkäällä, ja muistaakseni merkintää/laskua ei tullut perän öljynvaihdosta. Voisiko sieltä löytyä syytä tähän?

                                      Kommentteja odotellessa koitan keskittyä prätkällä ajeluun..

                                      Comment


                                      • #20
                                        Mistähän mahtaisi johtua kun ykkösellä kovemmassa kiihdytyksessä tuntuu muutama tärähdys ihan kuin olisi joku flat spot jossain pyörivässä osassa tai ajaisi parin pienen töyssyn yli nopeasti. Ongelmaa ei ole jos kiihdyttää rauhallisesti, ajaa tasakaasulla tai muulla vaihteella, eikä ykköselläkään tärähdyksiä tule kiihdyttäessä ennen kuin on ajellut jonkun aikaa ja kone/auto lämmennyt. Tuntuisi tulevan jostain oikealta edestä ,mutta en väljää mistään löytänyt eikä esimerkiksi vetonivel kolise ympyrää ajettaessa. Myöskään rattiin tai vaihdekeppiin ei välity mitään tärinöitä.

                                        Comment


                                        • #21
                                          nyt kun vielä ajoi vähän enemmän niin tärähdykset tulee myös kakkosella, mutta tosiaan vain hiljaisesta vauhdista kiihdyttäessä ja voi olla vain kuvittelua mutta ehkä vähän herkemmin tärisee kun kääntyy vasemmalle samalla.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X