Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Kysymys A6 2.7:n huohotusjärjestelmästä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Kysymys A6 2.7:n huohotusjärjestelmästä

    Hieman yli vuoden ajojen jälkeen (aikaisemminkin topicina ollut) ylimääräinen "kohina" konetta kuormitettaessa oli muuttunut häiritseväksi ja painetestillä lähdettiin Revon kanssa syytä etsimään. Ahtoputket tuntuivat olevan tiiviit, mutta kuvan härpäkkeen kautta paineet kuulostivat karkaavan oikein kunnolla.

    Tiiviste oli ihan risa, mutta ei kohina hävinnyt, vaikka sauman myöhemmin laitoin erkkarilla tilapäisesti umpeen. Tuota huohotinputkiston mötikkää (kyljessä koodi 078 129 101 A) ei ainakaan Stockkalta saa erikseen ostettua, vaan täytyy ostaa koko letkupaketti hintaan 149 eur+asennusta jotain 40 euroa. Mistä saisi tuon mötikän(kertokaa tuolle parempi nimitys) tai vastaavan erikseen hankittua? Sen vaihtaa itse varmaan viidessä minuutissa ja tuntuu järjettömältä hankkia koko sydeemiä jos ei sitä tarvitse.

    Vai olisiko järkevää vaihdattaa edellä mainittu siihen liittyvä putkisto myös... onhan niillä jo 5 vuotta ikää. Lastutuksen ajankohtakin lähestyy :)

  • #2
    Kyllä vanhemmiten huohotinletkut menee sellaiseen kuntoon, että kannattaa joskus vaihtaa. Vielä ne tuskin autossasi silti siinä kunnossa ovat.

    Ko. murkula on huohottimen rajoitin/takaiskuventtiili. Löytyy muistakin malleista ja tosiaan tavallisesti erillisenä. Voit koittaa soveltaa sinne esim 034 129 101 B on vastaava omaan autooni. Se on parin kympin kokelu että saatko sopimaan vai et. Samalta näyttää. Tuota on käytetty todella monissa. Esim A6 1.8t.

    Comment


      #3
      Kyl vika on jossain muualla, kun tuossa härpäkkeessä - ei huohotukseen saa tulla ahtopainetta. Huohotushan on ilmeisesti liitetty imusarjaan suuntaventtiilillä (eli ahtopaine ei pääse huohotukseen), veikkaan, et se venttiili ei toimi.

      Comment


      • #4
        Tuohan on se kalvorasia joka estää paineen menemään huohottimeen. Puhaltamalla selviää onko se kalvo sieltä rikki.

        Comment


        • #5
          Pitääkö tuo kalvorasia/härpäke ahtopaineen pois huohotusjärjestelmästä, vai onko siinä vielä erillinen suuntaventtiili kuten pv tuossa mainitsi? Jos on, niin missä?

          Entä voiko huohotinliitännän paineputkeen tulpata tilapäisesti ja testata tien päällä että kuuluuko toi kohina... siis särkemättä konetta?

          Comment


          • #6
            Ei tuo kalvo ahtopainetta näe koskaan mutta vuotokaan ei ole suotava. Painetta suuremmissa määrin se näkee vain painetestissä jos huohottimetkin paineistetaan samalla.
            Imuvuotopaikkana ikävämpi koska sieltä pääsee koneeseen suodattamatonta ja mittaamatonta ilmaa.

            Comment


            • #7
              Tuo ei tosiaan estä ahtopainetta mitenkään koska sitä ei siinä kohdalla edes ole. Jos siellä on F-letku (tai joku vastaava uudemmassa), niin sen takana on takaiskuventtiili mikä estää ahtojen menemästä imusarjaan. Olen siitä kirjoitellut tänne forumille aiemmin johonkin asiaan liittyvään aiheeseen.

              Jaksoin sitten käyttää searchia: http://www.audiclub.fi/audifinns/vie...ghlight=fletku

              Comment


              • #8
                Tuo on siis suuntaventtiili joka estää paineen menemisen huohotinjärjestelmään tuota kautta. Painettahan tulee silloin kun löysätään kaasu ja by-bassit päästää paineen takaisin turbon imupuolelle eli tuonne imuputkistoon.
                Edellisessä S4:ssa se ei ainakaan toiminut mutten mitään haittaa siinä havainnut. Tuskinpa ne nahkahousut sen sinne ihan huvikseen ovat laittaneet.
                Imuputkistoa painestettaessahan tuo kannattaa irroittaa ja tulpata kokonaan.

                Comment


                • #9
                  No ei se kyllä nyt aivan noinkaan ole asian laita.

                  Paine syntyy virtauksen vastuksesta. Jos ahtimen imupuolella on painetta bypassien päästämänä niin ilmansuodatinta voi kutsua melko tukkoiseksi. Mitattaessa tuolta sitä tosiaan saisi ihan jonkin verran olla ennenkuin sitä huohottimien kautta työnnettäisiin kampikammioon (josta tulee about jatkuvasti ilmaa vastaan).

                  Tuo venttiili rajoittaa virtausta imuefektin synnyttämänä.

                  Comment


                  • #10
                    No sanotaan että ei painetta vaan ilman virtaamista siihen suuntaan pienellä paineella eli pienellä vastuksella.
                    Tuo venttiilihän on suuntaventtiili joka tosiaankin päästää vain toiseen suuntaan sitä ilmaa. Eli imusarjaan päin vain.
                    Rollehan voi kertoa mitä varten se venttiili siinä oikein on. Tuskinpa ihan huvin vuoksi ainakaan.

                    Huohotusjärjestelmästähän olisi tarkoitus jopa imeä höyryt ja kaasut pois. Siis olisi ihanne se. Silloin saisi pienen alipaineen jopa kampikammioon jonka pitäisi hiukan parantaa koneen suorityskykyä kun osat liikkuvat hereämmin imun vaikutuksesta.

                    Voithan sä irroittaa koko letkun siitä pikaliittimestä ja tulpata tuon sisääntulon imuputkistoon. Siitä ei ainakaan mitään haittaa moottorille ole. Eipähän tule epäpuhdasta huohotuskaasuja moottoriisi tuota kautta. Hiukan vaan se tulppaaminen vähentää moottorisi saamaa ilmaa kun se ei enää saa ilmaa tuota kautta. Siis se joutuu kaiken tarvitseman ilman imemään ilmamassamittarin kautta. Mutta toimntaan se ei kyllä haittaa. Irroita ja tulppaa ja kokeile. Mutta en usko sen kohinan tuolta tulevan.
                    Millaista kohinaa se moottorisi piettää? Alkaako kohina kun ahtopaine lähtee nousemaan?

                    Comment


                    • #11
                      Tyhjäkäynnillä tai paikallaan konetta kierrätettäessä ei mitään ylimääräistä kuulu. Liikkeellä ollessa kun hieman kuormittaa konetta, niin alkaa het sellainen kohina/suhina/pihinä, ettei koneen omaa ääntä kuulu. Samantyyppinen ääni siis kun ilmaa poistetaan renkaan venttilistä.

                      Jos oletetaan että F-letkun takana oleva suuntaventtiili vuotaa ja päästää paineet huohotusjärjestelmään, niin voisiko toi kohina tulla "huohottavasta" öljyntäyttökorkista?

                      Comment


                      • #12
                        Ettei sulla se kohina tule ihan vaan turbon äänistä kun se lähtee ahtamaan.Tosiaan huohotusjärjestelmään ei pitäs mitään painetta tulla kyllä. Ja jos sinne paine tulee niin se kyllä pitäs huomata hyvin äkkiä. Sylkee öljynsä pellolle aika nopeaa esim kun huohitin jäätyy umpeen. Kokemusta siitäkin on :)

                        Comment


                        • #13
                          Ei kai sieltä konetta kuormitettaessa muuta pitäisi kuulua kuin koneen murina ja turbojen vinkumista. Anyway, kohina kuitenkin häiritsee niin täytyy sille jotain tehdä.

                          Vantaan Stockkalla kun aiemmin A6:sta käytin, niin huoltomies koeajon jälkeen totesi, että tehot tuntuu olevan tallella mutta ylimääräinen kohina siellä on. Paineletkujen silmämääräisen tarkistuksen ja letkuliitosten kiristämisen jälkeen ei he osanneet tehdä muuta.

                          Täytyy varmaankin kääntyä jonkun Audin turbotekniikkaan perehtyneen firman puoleen. Onkos teillä täällä pääkaupunkiseudulla tiedossa hyväksihavaittuja huoltoja? Onhan tietty Oppaan firma Hyvinkäällä... muita ehdotuksia?

                          Comment


                          • #14
                            Repo eli Pro-mo eli linkki sivun ylälaidassa, Repo tietänee pääkaupunkiseudulla ehkä parhaiten näistä meidän turpovehkeistä :)

                            Comment


                            • #15
                              Kyllä ne ahtaminen aika kohinan pitää :) Jukan RS4:ssa varsinkin mukava meteli alkaa kun koneelle hiukan käskytietoa saattaa. Mut mul ei niin kyl tee :D

                              Käy kyrvi Repolla niin eiköhän se korjaannu.

                              Comment


                              • #16
                                Jukan RS4:ssa varsinkin mukava meteli alkaa kun koneelle hiukan käskytietoa saattaa
                                Suorastaan korvia vihloo se ujellus!Kiitos muuten Jukalle kyydeistä Bosnia ringillä.

                                Comment


                                • #17
                                  Jep, kävin Oppaalla ja koeajolla hänkin totesi voimakkaan kohinan. Yllätys sinänsä, että apukuskin puolella istuessani kohina oli paljon vaimeampaa kuin kuskin puolella. VAG-testerin arvot oli kaikinpuolin kunnossa. Tarkempi syyni on parin viikon päästä.

                                  Repo lähti loman viettoon, joten sinne ei päästy. Kiitos vinkistä kutenkin.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Apukuskin puolelta se kohina tulee. Kun ajat autolla niin se tulee sulle paremmin kuultavaksi. Vänkäri ei sitä niin erotakkaan.
                                    Jos olet painetestin jo autoosi tehnyt ja se vuoti vain siitä kalvoraian juuresta niin ei pitäs olla mitään ongelmaa autossasi. Edellyttäen että et tulpannut eli irroittanut sitä kalvorasiaa siitä imuputkesta.
                                    Vaikea tietenkin nin netin kautta sanoa mikä mättää sillä usein noihin pitäs kyllä ihan livenä tutustuu.

                                    Comment

                                    Working...
                                    X