Autoon (A4 B8 2.0 TFSI Q) asennettiin eilen Defan letkulämppäri ja tänään se oli ekan kerran työpaikan pihassa 2--3 h johdon päässä. Näyttäisi siltä, että ei toimi. Letku ei tuntunut lainkaan lämpimältä lähelläkään vastusta. Kakkosautossa, jossa on vastaavanlainen lämmitin, letku lämpiää ihan selvästi. Voi olla, että vika oli tolpassa. Huomenna kokeilen uudestaan varmasti toimivalla sähkönsyötöllä. Lisäksi auto käyttäytyi muutenkin vähän omituisesti: lämpisi ajossa mittarin mukaan aiempaa hitaammin ja valoissa seistessä konehuoneesta kuului omituista lorinaa/pulputusta. Paisuntasäiliössä nesteen pinta on myös reilun sentin yli maksimin. Mitähän tuossa on voinut mennä pieleen?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Jokin pieleen letkulämppärin asennuksessa?
Collapse
X
-
-
Asennutin pajalla, joten en osaa sanoa ilmauksesta. Huonosti tehty ilmaus voisi selittää ainakin pulputuksen ja korkean nesteenpinnan paisuntasäiliössä. Voisiko se selittää myös heikon lämmityksen ja hitaan lämmönnousun ajossa? Entä voiko tuolla nyt ajaa ennen uutta korjaamokäyntiä?
Comment
-
Vastus näyttää olevan kahden peräkkäisen asennusraudan nokassa melko pystyssä, muttei aivan; ehkä 20 astetta pystysuorasta. Selviääkö vastuksen mahdollinen palaminen yleismittarilla ulkopistokkeesta käsin? Millaisia oireita ilma putkissa aiheuttaa autolla ajaessa? Onko autolla edes hyvä ajaa pitkästi ennen uutta ilmausta?
Comment
-
Vastuksen päässä oleva letkulähtö pitää olla ylöspäin, muuten se palaa heti. Lisäksi asennus täytyy tehdä niin, että letkuihin ei jää lappoja ja järjestelmä on varmasti ilmattu 100% ennen vastuksen käyttöä.
Comment
-
Tommi voi tuolta tarkistaa Defan asennusohjeen ja verran ohjeen mukaista asennusta siihen mitä omaan autoon on tehty, pitäis täsmätä:
http://www.defa.com/en/automotive/wa...engine_heater/
Comment
-
Vastuksen voi mitata normi yleismittarilla "ohmialueella" johdon päistä, kahden koskettimen väliltä pitäisi löytyä jännite (V) toiseen potenssiin (52900) jaettuna lämmittimen teholla (W) laskutuloksen lähettyville verran "ohmeja. esim 500W lämmitin > 52900/500 > 106 ohmia
Ja sitten huom! kolmannesta koskettimesta ja auton rungosta ei saa olla yhteyttä näihin kahteen, mutta auton runkoon tästä pitäis olla sitten lähelle 0 ohmia. (- normaali yleismittari ei sitten varmasti kerro ettei "vastus vuoda runkoon" vaan pitäisi olla eristysvastusmittari 500V mittausjännitteellä)
Comment
-
Joo, palanut on. Yleismittari näytti avointa piiriä. Nyt tarkemmin asennusta tutkiessani syykin selvisi: vastus on letkussa väärinpäin! Nyt kysymys kuuluu, onko tuosta ollut jotakin haittaa? Kiertääkö vesi vastuksen läpi yhtä hyvin molempiin suuntiin? Ajossa en ole huomannut muuta kuin, että muutaman kerran konehuoneesta on kuulunut ylimääräistä lorinaa, ja että lämmöt nousevat aavistuksen hitaammin.
Comment
-
Haittaa tuskin ollut muuta kuin lämppärin ylikuumeneminen. Eiköhän tuossa ole ihan kyse vain ilman muodostumisesta ja lämmön aikaansaaman veden puutteellinen kierto, kun asennettu väärin päin. Eikös nuo nyt pidä, noin nykkisääntöjä, asentaa siten että vastus osoittaa ylöspäin jossain kulmassa ettei vastus lämmitä itse itseään?
Comment
-
Vastus on (ainakin liki) ohjeiden mukaisessa pystysuorassa asennossa. Letkut vain on asennettu vastukseen väärinpäin: ylempään vesiliitäntään tarkoitettu letku on alemmassa ja alempaan tarkoitettu ylemmässä. Toinen kummastusta aiheuttanut asia oli, että vastusta ei ole kiinnitetty ohjeiden mukaiseen paikkaan moottorin kylkeen vaan hieman etäämmälle moottorista vetoakselin lähelle. Kaverin samanlaisessa autossa, johon lämmitin on asennettu jo maahantuojan toimesta, asennus on muuten vastaava, letkut vain ovat oikein päin. Joku juju tuolla asennuspaikan vaihdoksella täytynee siis olla.
Comment
Comment