Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 80 ABK, vm 1993, kylmä!

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi 80 ABK, vm 1993, kylmä!

    Otsakkeen auto ei lämpiä kunnolla vaikka jäähdytysnesteen lämpö on inframittarilla ylävesiletkusta mitattuna ja kojelaudan mittarilla todettu nousevan liki 90 asteeseen kovillakin pakkasilla. Nousee vieläpä melko nopeasti vieläpä. Ainoastaan lujaa ajamalla ja kovilla kierroksilla alkaa lämmintä tulemaan riittävästi.
    Kyseessä on Saksan tuonti, hiukan erilainen kuin muut omistamani 80 ABK-ajoneuvot.
    Onko näissä erilaisia kennoja vai voisiko syynä olla lämppärin läppäsysteemeissä oleva vika jolloin kylmää pääsee sekaan sisälle puhallettavaan ilmaan?
    Itse kiertokytkin toimii normaalisti ja takertelematta.
    En ole vielä alkanut purkamaan paikkoja, jotta näkisin vivuston toimintaa.
    Ei ole houkutellut..

    Tai sitten avuksi jäähdytysjärjestelmän pesu ja huuhtelu?

  • #2
    Kokeile ihan ensimmäiseksi jäähdytysjärjestelmän ilmaamista.

    Comment


    • #3
      Jos koneen kestää käyttää lämpimäksi paisarin korkki auki ilman että puhaltaa nesteet pihalle niin ilmaus lienee ok.

      Jos läpät ovat kunnossa niin ne ovat rakenteeltaan sellaisia että läpän alumiinilevy on täynnä peukalonpäänkokoisia reikiä jotka on sitten peitetty pehmusteella.Mulla oli ne pehmusteet häipyneet ja vain reiät jäljellä :-)
      Eli läpät kyllä toimi mutta ei se auttanut kun puhallus tuli niistä rei´istä läpi.
      Vaati kennokotelon purkamisen ja telttapatjaa kontaktiliimalla niihin läppiin kiinni jonka jälkeen alkoi lämmintä tulla.

      Comment


      • #4
        Lämppärin kenno tukkeessa.

        Oli jo sitä vikaa silloin kun auto oli mulla (eikös siitä valkoisesta ny ole kyse) ja sain sen toimimaan kun laitoin pariksi päivää kierron toisinpäin.
        Mutta mennyt näemmä huonoksi taasen.

        Ehkä voisi koittaa kunnon huuhtelua.

        Comment


        • #5
          Kiitos vinkeistä

          Aki, on kyse samasta autosta, tuo vinkki kierron suunnanmuutoksesta täytyy kokeilla heti kun pääsen taas autoon käsiksi.

          Mittailin taas lämpötiloja ja kannen päästä menevä letku tuonne rintapeltiin, kennoon, tuotti jotain 70 astetta letkun pinnalta ja paluuletkussa ehkäpä 60 astetta. Mittaaminen antoi vain viitteellisiä arvoja tilan ahtaudesta johtuen, mutta ovat ne suuntaa-antavia lukemia.

          Ylävesiletku kannen tuntumassa ilmoittaa yli 80 astetta ja tuuletinkin silloin jo kytkeytyy ajoittain päälle.

          Aavistuksen mietitytti miksi tämä kabiiniltaan kuumaksi tuleva vastaava toinen 80:n antoi kennon tulo- ja paluuletkuille lähes samat lämpötila-arvot vaikka kaiken järjen mukaan lämmön pitäisi pudota paluuletkussa, jos ei ikiliikkujaa ole keksitty..

          Aloitan projektin selvittelyn jäähdytysjärjestelmän puhdistuskäsittelyllä ja sitten intensiivistä huuhtelua ja vastahuuhtelua kuumalla vedellä työmaaolosuhteissa sisätiloissa.
          Puutarhaletkuhommat eivät nyt oikein kiehdo :-)

          Comment


          • #6
            Noissa kennoissa on yleensä jonkinlainen seinämä, jolla pakotetaan virtaus kiertämään koko kennossa. Jos sisään- ja ulostulevat letkut ovat yhtä lämpimiä arvaisin että em. seinämä on mennyt rikkipuhki ja vesi kiertää vain päädyssä.

            Comment


            • #7
              Täytyy mitata vielä tarkemmin. Tosin tuo havaitsemani ilmiö oli siinä autossamme joka lämpisi hyvin. Paradoksaalisesti :-)

              Comment


              • #8
                Alkuperäinen kirjoittaja A6tonen Näytä viesti
                Lämppärin kenno tukkeessa.

                Oli jo sitä vikaa silloin kun auto oli mulla (eikös siitä valkoisesta ny ole kyse) ja sain sen toimimaan kun laitoin pariksi päivää kierron toisinpäin.
                Mutta mennyt näemmä huonoksi taasen.

                Ehkä voisi koittaa kunnon huuhtelua.
                Selvä ja havaittava lämmönnousu kabiinissa tapahtui vaihtaessani letkut keskenään kennon sisäänmenoissa eli muutin kiertosuuntaa.

                Kiitos Akille tästä vinkistä.

                Huuhtelua se todella näyttää kaipaavan..

                Comment

                Working...
                X