Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Öljyä lisää - ei samaa kuin koneessa -> öljynkulutuksesta

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Öljyä lisää - ei samaa kuin koneessa -> öljynkulutuksesta

    Tuleeko isoja ongelmia jos 7-8 tkm ajettujen 5W-40 täyssynteettisten Castrolien sekaan täydennysöljyksi pistää myöskin täyssynteettistä 10W-40 Mobilia? Seuraava öljynvaihto on tarkoitus suorittaa 2-3 tkm päästä.

    Edit: otsikkoa kuvavammaksi

  • #2
    Ei pitäis olla ongelmia kun ovat täyssynteettiset molemmat.

    Comment


      #3
      Mobil 10W-40 ei ole täyssynteettinen, en lähtis sekoittelemaan

      Comment


        #4
        Miksei olisi jos niin purkissa kerrotaan?

        Comment


        • #5
          Mobililla Synt S 10W-40 on synteettinen moottoriöljy (jota luultavasti tarkoitettiin?), täyssynteettinen öljy on taas eri asia.
          Harhaan johtavaa mainontaa myydä synteettistä kun on vain mineraali tai täyssynteettisiä öljyjä.
          7-8tkm:n jälkeen parempi jo vaihtaa öljyt kuin sotkea keskenään eri lisäaineistuksella olevia öljyjä, vaikka moottori ei siihen hajoaisikaan.

          Comment


            #6
            Mobil 10W-40 ei ole täyssynteettinen, en lähtis sekoittelemaan
            Jep, huomasin tuon saman homman itsekin tunti sitten. Nyt sitten pitää etsiä huomenna paikka jossa saa öljyt vaihdettua saman tien.

            Ja pitää selvittää mihin öljyt oikein katoaa. Ennen lastua öljyä ei kulunut vaihtovälillä yhtään, nyt meni ylämerkistä alle alamerkin alle aikayksikön! Lähestulkoon ottaa päähän nyt!!

            Comment


              #7
              Mutta mites se lastu öljyä söis? Vika löytynee muualta. Kasvanut kuormitus voi kyllä aavistuksen öljyä lisätä ja on kenties saattanut rikkoakin jotain (siis kulumisen jälkeen).

              Comment


                #8
                Sitäpä minä tässä ihmettelinkin kun ei lastun pitäisi öljyn kulutusta lisätä. Koneeseen tehtiin viime öljynvaihdon yhteydessä Forte-käsittely (Öljypiste, Joensuu) mutta en ole kuullut että sekään vaikuttaisi tuolla tavalla. Reviiriäkään se ei merkkaa joten ihmetyttää ihan tosissaan!

                Comment


                  #9
                  Onko öljyn merkki/ viskositeetti sama ku ennen lastutusta, toisaalta kun on menty lastukaupoille on jo otettu tietoinen riski ja yleensä se rasittaa kukkaroa.

                  Comment


                    #10
                    Öljyn merkki on vaihtunut, ei vissiin ole kahta kertaa peräkkäin sattunut ennenkään samanmerkkistä öljyä. Viskositeettiä en nyt tähän hätään muista koska merkinnät sisältävä huoltokirja on autossa.

                    Tietoinen riski on otettu, mutta en ollut kuullut tällaisista ongelmista ennen. Ahdinta lastu kyllä rasittaa ihan eri tavalla kuin ennen, samoin voimansiirto on kovemmalla mutta että vaikuttaisi öljyn kulutukseen...

                    Comment


                      #11
                      Onko öljyn merkki/ viskositeetti sama ku ennen lastutusta
                      Muotoilisin ennemmin "sama ku ennen öljynvaihtoa ja Forte-käsittelyä".

                      Comment


                        #12
                        Huoltokirjaan on näköjään aika säästeliäästi laitettu öljymerkkiä ja viskositeettia kertovat tiedot mutta tässä ne kaksi mitä löysin. Jostain papereiden seasta kaivelemalla löytäisin varmasti lisää tietoa, mutta tähän aikaan päivästä se saa jäädä.

                        3/2004 - 128450km - Shell Helix Ultra - 0W-40
                        7/2005 - 173980km - Catrol GTX Magnatec - 5W-40

                        Edit: ja nyt siis mittarissa karvan alle 182tkm.

                        Comment


                          #13
                          Lastun kera saapuu korkeammat ahtopaineet ja huohotus lisääntyy. Eli jos koneessa on kulumaa, niin varmaan sitä öljysumua saadaan puskettua isommalla paineella enemmän kiertoon, jolloin pinta vajenee öljypohjassa (ja nousee välijäähdyttimessä :-) )

                          Ei sen kuitenkaan kovin radikaalisti pitäisi vaikuttaa.

                          Comment


                          • #14
                            Eri moottori, mutta öljykellon kalvon pettäminen paljastui syyksi äkilliseen öljyn "kulutuksen" kasvuun. Ei näkynyt auton allakaan lätäkköä, kun kaikki öljy jäi pohjapanssarin päälle.

                            Comment


                              #15
                              Öljykello on vaihdettu ennen lastua + Fortea + viimeisintä öljynvaihtoa eli on noin 10 - 12 tkm vanha. Viallinen tihkutti niin paljon että merkkasi reviirinsä, nyt ei tee sitä enää.

                              Comment


                                #16
                                Melkosta tusinatavaraa noi kellot kun multakin se rupes vuotaan. Ei vaan erottanu kumpi vuoti enemmä, ohjausvaihde vai öljykello, sen verran oli pohja öljytty.

                                Comment


                                • #17
                                  Mikä olisi sellainen normaali öljynkulutus 1.8T:ssä?Joutuuko porukka lisäämään 5000km ajon jälkeen öljyä lisää?

                                  Comment


                                    #18
                                    Öljykellon vuoto leviää paineen ansiosta mukavasti monesti joka paikkaan. Joten pieni vuoto saa yllättävän hurjan näköistä aikaan, ikäänkuin näyttäisi joka paikasta vuotavan.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Mikä olisi sellainen normaali öljynkulutus 1.8T:ssä?Joutuuko porukka lisäämään 5000km ajon jälkeen öljyä lisää?
                                      Ei oma ainakaan kuluta.Aina on merkis.Tosin olen pyrkinyt vaihtaan aina 6-7tkm välein.Öljy Castrol rs.

                                      Comment


                                        #20
                                        Tätä ennen eli ennen lastutusta ei ole kulunut käytönnöllisesti katsottuna yhtään 15tkm vaihtovälillä mutta nyt Forten ja lastun jälkeen on kulutus näköjään kasvanut merkittävästi. Toivottavasti tänään selviää jotain kun Mr. Repo tutkailee autoa.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Ei oma ainakaan kuluta.Aina on merkis
                                          Valmistajan mukaan on normaalia jos/kun moottori kuluttaa öljyä.Jopa 0.5l / 1000km on täysin normaalia,minusta se jo vaikuttaa isohkolta kulutukselta.Oman auton koneella ajettu 63600km ja tuon puolilitraa joutuu lisäämään 5000km jälkeen.

                                          Comment


                                            #22
                                            Eilen Repo / Pro-Mo vilkaisi (kiitos vaan vielä kerran) autoa ja diagnoosina oli normaalia suurempi huohotus. Seuraavaksi pitääkin ruveta suunnittelemaan hiukan suurempaa remonttia. Akuuttia tarvetta sille tosin ei ole sillä auto ei pukkaa sinistä savua eikä myöskään ollut öljysumua takaluukun pinnassa. Ensilääkkeeksi on tarkoitus tehdä toinen kierros Forte-käsittelyä + ohivuotomittaus + puristustesti ja jos ne ei auta niin kansi auki ja palikkaa vaihtoon.

                                            Comment


                                              #23
                                              Minkäverran sitä öljyä kuluu?

                                              Comment


                                                #24
                                                Ylämerkistä alamerkin alapuolelle 7-8tkm aikana eli ilmeisesti reilu litran verran.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  No eihän tuo nyt vielä mitään. Litra per 1000km alkaa vasta korpeemaan. Yleensä öljy karkaa turbon tai venttiilikumien kautta.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Eihän tuo kulutus näytä mikään mahdoton olevan. Itse kokeilisin ekaks toista öljyä esim. Mobil 1 0W-40 ja seurailisin tilanteen kehittymistä.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Ei se kulutus mahdoton olekaan mutta ihmetytti vaan kun alkoi ihan äkiksestään. Aiemmin kun ei mennyt yhtään mutta nyt Forten + lastun jälkeen rupesi menemään. Panikoin ehkä vähän turhaan... Kiitokset kaikille kommenteista ja avusta!

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Nyt on sitten tehty toinen Forte-käsittely ja vaihdettu öljyt takaisin Shellin litkuihin (Helix Ultra 0W-40). Tuntui ainakin että öljykorkki olisi pysynyt paremmin paikallaan kun sen avaa tyhjäkäynnillä, mutta varmuuden vuoksi ostin litran kannun samaa öljyä takakonttiin. Huuhtelun ja vaihdon teki Joensuun Öljypiste.

                                                        Comment

                                                        Working...
                                                        X