Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

kulutus ja ajotietokone - A4 1.8TQ

Collapse
X

• Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

• kulutus ja ajotietokone - A4 1.8TQ

Kuinka usein tuon ajotietekoneen (hetkellisen)kulutuslukeman pitäisi päivittyä ajotietokoneen ruudulla? Ymmärrettävästi siinä kuuluu olla jonkinlainen viive ettei lukemat ruudulla vaihtuisi liian nopeasti.

Auto A4 `99 (faceliftattu) 1.8 T quattro vakio 180hv(ei lastutettu).

Itselläni käy usein niin että kun pysäytän auton, jää edellinen lukema näyttöön vaikka kuinka pitkäksi aikaa. Eli kun olen kiihdyttänyt ja hetkellinen kulutus on vaikka 23 litraa ja kun olen liikennevaloissa, ei lukema tipu. Joskus se näyttää 0,0 litraa mutta ei sekään ole oikein vaan moottorijarrutuksessahan se on tasan 0 ruiskukoneista kun puhutaan.

Mun mielestä keskikulutuskaan ei ole järkevä. Viikonloppuna tein reilun 200km lenkin, ajelin maaseututeitä laittomia nopeuksia, lähes koko ajan kiihdyttäen ja jarruttaen, kaasu pohjassa ym, välillä oli kyliä joissa lyhyitä aikoja 40-50km/h, jonkin verran kaupunkiajoa ja sitten loppumatka 80km autobahnaa melkein kaasupohjassa. Keskikulutus näytti noin 11 litraa.

Nyt kun olen kaupungissa ajanut ruuhkissa ym. lyhyitä matkoja mutta todella hiljaa enkä kaasua ole painanut 10% liikematkasta enempää näyttää keskikulutus 17,5 litraa. Luonnollisesti kone kuluttaa kylmänä enemmän mutta kuinka paljon?

Neliveto vie tietysti vähän enemmän mutta kovalta tuo yli 17 litraa silti tuntuu. Tulee vaan mieleen että se kone laskee varmaan liikennevaloissa seisoskelun ajalle esim. tuon 23 litran hetkellisen kulutuksen, eli sen mikä näytössä näkyy?

Mulla on vanhempi malli joten 100% varma en ole siitä, että pitääkö nämä paikkansa face-liftin kanssa. Olen itse kuitenkin pähkäillyt ja todennut asioiden olevan osapuilleen noin:

Hetkellinen kulutus päivitetään muistaakseni 30 metrin välein ja ajotietokone ei osaa muuttaa näissä vanhemmissa paikallaan seisoessa kulutusta l/h -lukemaan. Siksi siis voi jäädä isokin hetkellinen kulutus näkymään.

Mun mielestä nuo molemmat luvut kulutuksessa voivat pitää paikkaansa, tosin tuo kaupunkiajon 17,5 litraa kuullostaa suurehkolta. Yleensä muuten taloudellisin tapa kiihdyttää on nykäistä ykkösellä liikkeelle ja sen jälkeen tehokkaasti vaihteita käyttäen kiihdyttää tavoitenopeuteen ja pistää suurin hyvin vetävä pykälä päälle. Kaupungissa pienillä kierroksilla ajettaessa moottorijarrutuksella ei gason syöttö katkea vaan kakkua menee sylinteriin joten sitäkään kautta ei kulutus pienene.

Sen sijaan maaseututeillä yms. ajo on varmasti jouhevampaa kuin kaupungissa ja moottorijarrutustakin voi hyödyntää joten kulutus on ihan mahdollista olla tuota 11 litran luokkaa vaikka ottaisi moottoritienkin mukaan. Samoin kun vauhtia on enemmän karttuu myös kilometrit nopeammin.

Comment

keskikulutus ja keskinopeushan ei nollaannu kuin resetillä, joten aika pitkältä ajalta ottaa arvoja.

Kokeile resetoida arvot ja katso sen jälkeen. Mulla on aina n 16l/100km keskikulutus ja keskinopeus 39km/h, tais pikku heittoja tietenki on. :)

Comment

Tuskin pysähtelyn ajaksi jäänyt lukema vaikuttaa keskikulutukseen. Itsellä tuo wanhempi malli farmarina ja 150hv koneella. Ohjekirjanen taitaa kertoa kulutuksen olevan vajaan litran etuvetoa suurempi kaupungissa. Aluksi oli itsellä vähän opettelua 'taloudelliseen ajoon' kun välitykset on niin paljon lyhyemmät kuin vanhassa autossa. Keskikulutus kaupungilla on ollut nyt 10.6l/100km jo pidemmän aikaa suht. normaalilla ajolla. Tietenkin jos ihan keskustaan menee pelkästään ajamaan, niin saa heti lisätä pari litraa. Kuulostaa nuo sinun lukemat aika kovilta.

Comment

Tälle 180hv quattro mallille valmistaja ilmoittaa kaupunkiin 12,1 matka-ajo 7,3 ja yhditetty 9,0. Näin siis lukee käyttöohjekirjan ekalla sivulla. Mitähän 150hv mallille luvataan?

Comment

Tuo kaupunkikulutus oli muistaakseni 10.9l/100km. Matka-ajolle tais luvata suunnilleen samanlaisia kulutuslukemia kun tuolle 180hv versiolle. Vois tietty tarkastaakin ohjekirjasta, mutta se on tuolla autossa, auto on tuolla ulkona ja ulkona on liian kylmä ;).

Comment

Mitenkäs tuossa B5 Audissa, meneekö teillä keskikulutus nollaan aina kun hipaisee kytkintä?

Comment

Working...
              X