Milloin pitää käyttää ja miksi tulpissa olevia omia "hattuja", jotka kierretään tulppaan kiinni? Kuinka testataan oikeaoppisesti onko tulpat/tulpanjohdot kunnossa?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Tulpanjohdot ja tulpat
Collapse
X
-
lambermiAvainsanat: Ei mitään
-
omia "hattuja", jotka kierretään tulppaan kiinni
Tarkoitat ilmeisesti tuota tulpan yläpäässä olevaa alumiiniholkkia, joka on ostettaessa valmiiksi tulpassa? Se on lähinnä, voisiko sanoa, sovituskappale, jonka avulla tulpanhattu pysyy kiinni tulpassa. Eli anna vain olla paikallaan, ja tarkista ettei ole löysällä.
Testauksesta en osaa sanoa, mutta jos kärjet näyttää kovin kuluneelta uuteen verrattuna, on vaihtoa vailla. Tai jos tietää ko. tulpilla ajetun kymmeniä tuhansia (ja taaskaan en tiedä tarkkaan; vaihtoväli kerrotaan yleensä manuaalissa, mutta itse vaihdan n. 20 000 - 30 000 km välein).
Tulpanjohdot voi testata mittaamalla vastuksen, mutta jälleen joku minua viisaampi saa kertoa oikean arvon tuohon autoon.
-
tulpanjohdon päitä on ainakin 2 eri tyyppiä. eka on tuo alumiiniholkkijuttu. toinen on sellainen, missä tuota holkkia ei ole. elikkäs tulpanhattu painetaan kierteisiin kiinni. mulla tais olla 85-mallin 1.8 CC audissa nimenomaan tuo kierteeseen tuleva johtomalli. arvaa vaan, että herätti kummastusta, kun eka kerran vaihdoin tulpat siihen ja ei tullu katottua tuota holkkihommaa. eipä mennyt johdot kiinni edes väkisin :-D
Comment
-
Jos on mahdollista, auto pitäisi laittaa kiinni testeriin, joka kertoo, millaista sytytysjännitettä kukin tulppa saa ja millainen palotapahtuma kenties on seoksen suhteen.
Pelkkä vastusarvon mittaus ei käytännössä välttämättä kerro yhtään mitään: kahdesta viisisylinterisessäni jakajalta tulevat johdot ovat menneet sellaisen putken sisään, josta johdot haarautuvat tulpille. Molemmissa metalliputken sisäänmenosta hankautui tulpanjohto sen verran, että synnytti pienen läpilyönnin, jota ei ulospäin näkynyt.
Tuon huomasi juuri ja juuri kierroslukumittarin värähtelynä, ei juuri muuten. Heikentynyt veto ja lisääntynyt polttoaineen kulutus eivät olleet merkittäviä signaaleja. Testeri kertoi väärän seoksen lisäksi ykköstulpan heikon kunnon ja johtimen läpilyönnin sekä mahdollisen jakajan alipainerasian vuodon, joka paljastui alipainetesterillä.
Comment
-
Boschin testerivalikoimasta löytyy tuollainen Jarin mainitsema (skooppi)testeri, josta saa pyttykohtaiset sytytysjännitteet / energiat. Testeri kertoo palotapahtuman laadusta ja sytytyslaitteiden kunnosta. Suositeltavaa testauttaa auto aika-ajoin tuolla testerillä !
Comment
-
Vaihdoin äsken tulpat ja johdot ja ihmettelin tätä kommenttia, että nuo alumiinihatut pitäis jättää paikalleen.
Mutta kun ei saanut millään survottua sen hatun kanssa niin jätin pois.
Mitä muuten mahtaa tarkoittaa se, että 1 ja 3 tulpat oli ihan öljyssä kierteen juuresta?
Ja (OT) Entä se, että hihnanvaihdon jälkeen nakuttaa matalalla vääntäessä?
Comment
-
Ainakin mun Berut täytyy laittaa suoraan kierteille. Toimivat toki vaikka eivät olisi aivan perillä saakka, mutta istuvat jämäkämmin eivätkä heilu, jos jättää ne "sovituspalat" suosiolla pois.
Johtojen malli on siis se sama 5-sylinterisille tarkoitettu, mitä saa Audi100-onlinestä tilattua.
Comment
-
Sytkäjohtimen vastusmittaus on hyvä kotikonsti johtimien kunnon selvittämiseen. Tokikaan se ei paljasta kaikkia vikoja, mutta sillä selviää ainakin kaksi asiaa; onko piuha poikki ja onko sen vastus ohjearvojen sisällä. Jos jompikumpi asia ei ole kunnossa, niin piuha(t) kannattaa uusia. Tietysti koneen käydessä ja johtimien tehdessä työtä, voi tapahtua asioita, joita yleismittarilla ei näe.
Auton syynäys korjaamolla sytkätesterissä tietystikin on aina suositeltava asia, mutta jos kotikonstein pystyy vian paikallistamaan/korjaamaan niin mikäs siinä. Säästyy ainakin euroja.
Comment
-
Ite vaihdan tulpat joka syksy ja johdot joka toinen ei tarvitte sen kummemmin mittailla.
Aina on tulpat olleet ruman näköset vuoden jälkeen. Ne on niin halpoja osia ettei ainakaan mittauttaa kannata.
Ilmanputsariakin olen vaihtanut vuoden välein mutta nyt jätän senkin kahteen vuoteen. Kun melkein saman näköisenä tulee vanha pois, niin eiköhän se seuraavankin vuoden pelaa.
Comment
-
Mikä ihmeen anturi on 4-pytyn tulpanjohdon ympärillä?. Induktiivinen anturi ilmeisesti, mutta mihin tieto menee? Auto on - 94 100 nelikkofarkku , koneena 2.0 16v ACE.
Musta muovimötikkä johdon ympärillä, ja siitä lähtee johto, joka koneen kyljessä olevan väliliittimen jälkeen jatkaa johtosarjan sekaan.
Tuohon törmäsin kun vaihdoin tulpanjohtoja. Jätin nyt sitten 4-johdon vaihtamatta.
Jahas. Amalin olikin jo vastannut toisessa ketjussa vastaavaan kysymykseen. Ei vaan osunut hakuun...
>Ja se "haara" sytytysjohdossa on sytytyshetken tunnistin, joka liittyy nakutustunnistukseen ja sitä kautta sytytysennakoon,
> joten se on tarpeellinen.
>Ilmeisesti virallinen tapa laittaa se tunnistin on ottaa sytkäjohdon toisesta päästä liitin irti ja pujottaa se tunnistin sytkäjohtoon. Tuntuu >vaan uusissa sytkäjohdoissa olevan liitin tiukassa.
Eli tuo pitäisi sitten vaan saada siirrettyä uuteen johtoon... ei vaan tunnu mahtuvan sen metalliliittimen yli. Ja uuden johdon pää on tosi tiukassa. Bremin tekele, vaan kai se pää tuostakin irtoaa?
Comment
-
Eli tuo pitäisi sitten vaan saada siirrettyä uuteen johtoon... ei vaan tunnu mahtuvan sen metalliliittimen yli. Ja uuden johdon pää on tosi tiukassa. Bremin tekele, vaan kai se pää tuostakin irtoaa?
Comment
-
Aihetta sivuten, kun sopivasti oli pompannut aihe ylöskin:
Meinasin käyttis-1.8t koneeseen vaihtaa tulpat, kun huolto-ohjelman mukaan olisi sen aika.
Ykköstulpasta löytyi hassu rengas kuusiokannan ympäriltä. Äkkiseltään ei vaikuttaisi olevan minkään työkalun katkennut osa, koska on ensinnäkin alumiinia ja yläpinta oli ihan siisti eikä katkimurtuneen näköinen. Kuvassa olevat jäljet renkaassa ovat omaa käsialaani.
En uskaltanut alkaa kiukulla irroittamaan ennenkuin on audi taas pelikunnossa että on millä kulkea, jos... Tässähän käy kuitenkin suunnilleen niin että kohta on kansi irti.
Oletteko törmänneet moisiin? Verrokkina nelospytty, joka näyttää tavalliselta. Ykkösessä tuo rinkula. Voisiko olla jonkin sortin kotiasentajaestin? Edellinen tulpanvaihto suoritettu ruotsissa merkkiliikkeessä.
Pahoittelen kuvien epätarkkuutta, lähes hankala fokusoitava moinen potero.
Comment
-
Tuotako tarkoitit, vai? Eli tuossa vasemmassa tulpan hylsyn kannan edessä on rinkula?
Eihän tuossa ole mitään muuta järkeä, kuin että sinne on jotain jollain joskus jäänyt. Tuohonhan tarvitaisiin joku avaruusajan ihme avain, joka puristaa tulpan valkoisesta eristeosasta kiinni kovaa, mutta hellästi.
Comment
-
Nimenomaan. Todella vaikea kuvattava, joten ei kuvista ihan helposti saa ehkä käsitystä. Yritinkin selittää mahdollisimman hyvin. Kuusiokanta on peitossa pyöreällä objektilla, joka ei ole sinne rikkoutuneen näköinen tai ei ainakaan ollut ennenkuin koitin sitä meisselillä kaivella.
Comment
-
Ettei olisi jääny se tulppa-avaimen kumiholkki tuonne monttuun? Itsellä kävi samoin joskus.
Pikainen fiksi silloin oli. Tulppa-avaimen puhdistus---> pikaliimaa hylsyyn---> hylsy poteroon ja hetken päästä ylös kumeineen.
Onko se todellakin kova? Jos on, niin kokeilisin jollain esim. Pyyhkijänsulasta otetuilla raudoilla koukkia tuota. Tunkee tuohon tulpan ja holkin väliin ne, kääntää 90astetta ja yrittää vetää ylös.
En tiedä toimiiko, mutta ainahan sitä saa kokeilla.
Comment
-
Pitää alkaa kaivelemaan, kunhan on varakulkine.
Pata on 2003 1.8t ARX
Kuulin vähän pikkulinnuilta juttua, että merkkiorganisaation huoltomiehillä olisi alumiinisia tulppa-avaimia. Oudompi juttu :)
Eiköhän tuosta selvitä joko koukuilla tai liimakikalla tai sitten putkella, jossa sopiva sisäjenga, jota voi sitten tuohon veivata kiinni. Mitä tarkoittaa kova? Alumiiniksi väitän, koska meisselillä poteron reunaa vasten kampeamalla antaa periksi ja jää uuteen muotoonsa.
Comment
-
Tässä on tietysti se klassisen komedian vaara, että lopulta siellä poterossa on vain enemmän tavaraa katkenneena :)
Ja todennäköisesti se tulppa on tietenkin todella tiukalla, kerran sinne jollain säätäjällä on viimekerralla avainkin katkennut. Eli ei mahdollisuuksia saada irti muuten kuin ensin saamalla nuo jämät pois.
Tuollainen orkkis tulpan hatun irrottaja tuskin sinne mahtuu pohjalle asti, vaikka joku idiootti väkisin olisi ängennytkin eli kai se on ihan tulpan avain.
Comment
-
Kannattaa olla tosi varovainen ettei tulppa mene poikki kaivaessa, napsahtaa aika helposti tuosta keraamisen osan juuresta. Voihan sen katkaista tarkoituksellakin että pääsee paremmin käsiksi mutta homma pitkittyy jos ei heti lähde irti ja pitäisi ajaakin.
Eipä tuo mikään ihme olisi jos on merkkihuollossa jäänyt vähän ylimääräistä tulpan juureen. Merkkihuolloissa vetelehtii amiksia joiden työmotivaatio on nollassa ja juuri heidät laitetaan vaihtamaan öljyjä, suodattimia ja tulppia. On tuoreessa muistissa yksi "oho" kun lähti merkkihuollossa kierteet öljypohjasta, tuosta oli kait pakko käydä kertomassa pomolle kun ei olisi saanut pysymään öljyjä sisällä. Kaikista töppäilyistä ei edes kerrota.
Comment
-
Kyllä se sitten loppujen lopuksi oli ihan korppuuntunutta kumia. Sitä oli siellä jopa yllättävän paljon.
Varmaan jonkun tulppa-avaimen kumi sinne jäänyt ja laatuasentaja päättänyt jättää sen sinne, ehkä jopa vahingossa, mutta tuskinpa.
Comment
Comment