Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

4.2 V8:n tilalle 2.5tdi

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    4.2 V8:n tilalle 2.5tdi

    OT

    Ekana kaikki ässä ja bensamiehet voivat jatkaa toiseen topiciin, esim jusaberg ja hopsis ;)

    OT


    Ja itse asiaan.
    Mulla on nyt tuollainen S6 C5 seisomassa pihassa konerikkoisena ja suht varmasti siellä on vena jos toinen tippunut männän päälle. Eli pahaa jälkeä saattaa olla tiedossa.
    Auton kohtaloksi mietin ekana purku tuomiota, mutta suht hyvä kori kuitenkin siinä. Seuraavaksi mietin moottorin kunnostamista, mutta kun sekin saattaa tulla suht kalliiksi joten pääkoppa kehitti idean:
    Hommaa kolaroitu A6 2.5tdi ja laita ässän keulille TDI pata rouskuttamaan.


    Joten ennen kuin rupean mitään kolariraatoa ostamaan niin osaisaako joku kertoa miten paha projekti tuo tulisi olemaan?
    Ideana oli käyttää ässässä olevaa voiman siirtoa joten onnistuuko 5hp24a lootan ja 2.5tdi:n naittamaan yhteen? Sekä onko tuossa lootassa millaiset välitykset, meneekö ihan ketuiksi diisselin kanssa välitykset?

    Sekä miten paljon sähköjän joutuu tekemään. Konehuoneen sähköt saa helposti vaihdettua kolari ruhosta, mutta miten paljon joutuu sisustaa purkailemaan ja releitä yms vaihtelemaan sekä piuhoja vetämään. Nekin onnistuu ottamaan kolariautosta, mutta meneekö homman siihen että pitäisi naittaa kolari auton keula ässän hytin kanssa..?


    Ajatuksia, mielipiteitä, kokemuksi sekä jonkin verran mutuilua haluasin kuulla.
    Ja tietenkin, helpointen pääsisi jos hommaisi uuden purkumoottorin, mutta ei sillä säväytetä henkeen ja vereen olevia bensamiehiä ;)

    #2
    Eikös 3.0 tai 3.3 TDI pannu mahtuis sinne?

    Comment


      #3
      Moottorin sähköt on kyllä hyvin modulaariset C5:ssä eli käytännössä eculaatikon sisällä liitytään liittimin auton muuhun johtosarjaan ja hyvät mahikset on että sen pidemmälle ei tarvitse kajota.

      Vaihteisto ei kyllä varmasti oikein skulaa raktorinpensasessa vaikka istuisikin koneeseen jotenkin. Tarttet laatikon kyllä jostain vastaavasta dieselistä.

      2.5tdi on kyllä kuuluisa siitä että se on hieno konstruktioltaan ja luotettavuus on huippuluokkaa. Tarvii vähän outo, että sellaista ehdoin tahdoin alkaa johonkin istuttamaan. Siihen kaveriksi vielä se sen kanssa käytetty heikomman sarjan 5hp niin alkaa olemaan hyvien valintojen kiintiö jo aika täysi :)

      Comment


        #4
        Eikös 3.0 tai 3.3 TDI pannu mahtuis sinne?
        3.0 löytyis C5 korista, mutta tuota 3.3 ei ja kun nimenomaan oli mielessä se vaihto operaation "helppous" kun hommaisi C5 ruohon.

        Vaihteisto ei kyllä varmasti oikein skulaa raktorinpensasessa vaikka istuisikin koneeseen jotenkin. Tarttet laatikon kyllä jostain vastaavasta dieselistä.
        Vaikka en myöntänykkään, niin tuota kyllä ajattelinkin.

        Tietoa miten kalliiksi tulee 5hp19 askin vahvistaminen, tai onko edes mahdollista?

        2.5tdi on kyllä kuuluisa siitä että se on hieno konstruktioltaan ja luotettavuus on huippuluokkaa. Tarvii vähän outo, että sellaista ehdoin tahdoin alkaa johonkin istuttamaan.
        BAU kone oli mielessä, joten saadaan edes vähän luotettavuutta hommaan, tarina erikseen miten paljon.
        Ja mielessä oli myös vireistys, ei kai sitä kaikkia 180heppaa kehtaa istuttaa ässän pellin alle...


        Ei kenelläkään sattuis olemaan 2.5tdi:n sekä 4.2 sähkö kaavioita, kattavia sellaisia, voisi opiskella hieman?

        Comment


          #5
          Mutuiluhan on parasta faktaa, niin miksei tuo hp24 laatikko menis v6:n perään? Käyttöaluehan varmaan pitää ohjelmoida uudelleen laatikkoon jne. Välityksethän ehkä on snadisti epäsuotuisat jossain määrin.

          Comment


            #6
            Ehjän V8:n löytäminen voi olla helpompaa ja halvempaa, kuin sen ehjän V6 TDI:n.

            Lootan kohdalla lienee syytä huomioida perien välitykset, eli lootan vaihto saattaa johtaa myös perän vaihtoon.

            Comment


              #7
              Kohta vois irrota halvalla pikkuvikanen 4.2TDI. Menis litratilavuus kohdilleen. Ohjaus saattaa olla sitten ihan toinen juttu...

              Palailen viikolla noihin virtapiirikaavioihin, jos vielä tarvetta.

              Comment


                #8
                Välityksethän ehkä on snadisti epäsuotuisat jossain määrin.
                Tietoa pitäis saada mikä tuo "snadisti" on, kun ei paljoa innosta auto jossa on tehoa, mutta lootan välitykset aiheuttaa sen ettei mäki startteja onnistu tekemään.

                Yhtä jenkki rautaa olen veivannut jossa oli diesel mosa heitetty jälkikäteen bensa-askin eteen ja oli se kettumainen. Vaikka vääntöä löytyi jonkin verran moottorista, niin aski aiheutti sen että mäki startit oli erittäin verkkaisia, eikä varmasti tehnyt hyvää lootalle. Ja pakki silmässä piti olla vauhtia jos meni jyrkempään mäkeen.

                Lootan kohdalla lienee syytä huomioida perien välitykset, eli lootan vaihto saattaa johtaa myös perän vaihtoon.
                Perä ei ole ongelma joskun sen kolariraadon hommaa, lisää työtä teettää, mutta menee samaa konkurssiin.

                Palailen viikolla noihin virtapiirikaavioihin, jos vielä tarvetta.
                Laita ihmeessä kytkiksiä tulemaan jossain vaiheessa, niin saa ihmetellä.


                Ja tämähän on vielä toistaiseksi tilanteen kartoitusta, eli jusabergin ei tarvi menettää (vielä) yö uniaan :)

                Comment


                  #9
                  Yhtä jenkki rautaa olen veivannut jossa oli diesel mosa heitetty jälkikäteen bensa-askin eteen ja oli se kettumainen. Vaikka vääntöä löytyi jonkin verran moottorista, niin aski aiheutti sen että mäki startit oli erittäin verkkaisia, eikä varmasti tehnyt hyvää lootalle. Ja pakki silmässä piti olla vauhtia jos meni jyrkempään mäkeen.
                  Luulis, että näihin auttelis nuo laatikoiden uudelleenkoodaukset, jos laatikko on tiptronik-tyyppinen

                  Comment


                    #10
                    Mikähän sen ässän koneen on kilauttanut? Laske nyt vielä toisenkin kerran sen koneen korjaus/vaihtohinta. Ruotsista olisi viime vuonna saanut 1,5-2,5k€ + rahdit ehjiä S6 moottoreita.

                    Comment


                    • #11
                      Myös varaosahaussa näyttäis olevan tällä hetkellä yks ehjä kone. Tosin suomihintaan 4500 euroa.

                      Comment


                        #12
                        Laske nyt vielä toisenkin kerran sen koneen korjaus/vaihtohinta.
                        Siis diesel projekti melkovarmasti tulee maksamaan enemmän kuin tuon kasin korvaaminen toisella.
                        Mutta sen jälkeen mun pitäis myydä ässä pois kun ei perse kestä ~20L/100km kulutuksia...

                        Ja se mikä hieman puistattaa auton myynnissä, on se fakta että autolla on ajettu 290tkm. Tietojeni mukaan tippilootaa siitä ei ole käytetty vielä korjattavana yms, joten menee tovi jos toinen että sen saisi myytyä. Tai toki sen saa myytyä vaikka heti jos myy sen vaihtomoottorin hinnalla vaihdon jälkeen.

                        Comment


                          #13
                          Kun kerran hopsiskin avasi sanaisen arkkunsa varoituksista huolimatta, niin sen teen minäkin.
                          Onko se diissel S6:n myyminenkään tulevaisuudessa helppoa? Sveduista saa 100-150tkm ajetun laatikon vajaalla parilla tonnilla ja jos kaveriksi laittaa vielä moottorin, niin ollaan rahteineen 5000€ hujakoilla. Samaan rahaan saakin jo etelä-helsingistä kokonaisen S6:n vaikka varaosiksi.
                          Nappaa nyt siitä ässästä kannet pois, niin nähdään vauriot ja nykyisen moottorin korjaamisen kannattavuus.

                          Comment


                          • #14
                            Meinasin jo itekkin innostua että 2,5Tdi 5syl konetta joku alkaa naittaa äääskutoseen mutta sitten menikin into ohi kun tajusin että kyse olikin naittaa v6 2.5tdi :( Jos v6 on pakko olla niin sitten ehdottamasti kyllä 3,0tdi niin ei tarvii ihan niin paljoa remontoida tai sitten se kasi kuntoon...

                            Comment


                              #15
                              Rivikoneen istutus tähän koppaan vaan ei onnistu, tyypitys pitää olla luokkaa Euro 4 ja se ei taida rivikoneen kanssa toteutua. Toki jos konee poimii tuoreemmasta Transportterista tms. vehkeestä..

                              CR koneen kanssa on tiedossa sovittelua ja hirvee nippu sähköhommaa. Nythän haettiin enemmänkin plug'n'play-tyyppistä ratkaisua..

                              Comment


                                #16
                                Toki olishan se kiva, että joku tekis pioneeri-touhua tolle CR-koneelle, varmaan moni 2.5-mies odottelee suu kuolaa valuen, että tulis joku projekti, varsinkin tippurilaatikolle :)

                                Comment


                                • #17
                                  Tämän kommentin uutisarvo ei päätä huimaa, mutta tästä ässämiehestä idea vaikuttaa melko hyvälle!
                                  Onhan se v8 koneessa kyllä melko kova kulutus. Dieselillä pääsee huomattavasti pienemmällä, jopa tyylikkäämmin leveissä lokareissa :)

                                  Onko muuten mahdollista tehdä toisinpäin? Eli ässästä peltiosat + alusta ja sisusta normi A6 dieseliin?

                                  Comment


                                    #18
                                    Mikä ettei. Keulan sovituksessa voi tulla ongelmaa, ässän kori on tuulilasia myöten A-pilareista eteenpäin erilainen kuin dieselin. Alkuperäiseen aiheeseen, mikähän sen ässän koneen rikkoi? Jos ei ole ihan romualumiinia niin siitähän saat vähän kipurahoja kun myy korjattavaksi tai laittaa itse kuntoon ja myy valmiina.

                                    Comment


                                      #19
                                      Onko muuten mahdollista tehdä toisinpäin? Eli ässästä peltiosat + alusta ja sisusta normi A6 dieseliin?
                                      Pystyy tekemään ja Suomessakin liikkuu yksi RS6:lta näyttävä 2.5 TDI quattro.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Ymmärrän metsässää täysin.

                                        4.2 V8 koneella on kulutus kyllä järjetön vaikka sitä vertaiskin suhteessa tehoihinkin. Jossain harrasteautossa semmonen motti menee,mutta ajappa vuoteen yli 30tkm ni alkaa tuntumaan. Pelkällä polttoaineen kustannus erolla vaihtaa nokkia ja korjauttaa syöttöpumppuja ja laatikoita kummasti.

                                        2.5tdi ilman näitä kyseisiä vikojahan on ihan yhtä luotettava kuin muutkin koneet.

                                        Ei muuta kun ruksuttaja keulille vaan.

                                        Comment


                                          #21
                                          Alkuperäinen kirjoittaja Jusaberg
                                          Nappaa nyt siitä ässästä kannet pois, niin nähdään vauriot ja nykyisen moottorin korjaamisen kannattavuus.
                                          Kyllä siitä ne kannet jossain kohtaa lähtee irti, ihan uteliasuuttani pitää avata ja katsoa mitä siellä on tapahtunut.

                                          Toki jos konee poimii tuoreemmasta Transportterista tms. vehkeestä
                                          Mitenköhän tuonkin laita, mikäli oikein olen katsonut niin melko korkea paketti portterin moottori, eli ainakin öljypohja pitää modata.

                                          Ja juu, ymmärsin, tarkoitit lähinnä tuota moottoria viitaten päästö normeihin, mutta tuli vain mieleen tuo korkeus asia heti ekana.


                                          Alkuperäinen kirjoittaja arto s
                                          CR koneen kanssa on tiedossa sovittelua ja hirvee nippu sähköhommaa. Nythän haettiin enemmänkin plug'n'play-tyyppistä ratkaisua..
                                          Alkuperäinen kirjoittaja J-M Koopikka
                                          Toki olishan se kiva, että joku tekis pioneeri-touhua tolle CR-koneelle, varmaan moni 2.5-mies odottelee suu kuolaa valuen, että tulis joku projekti, varsinkin tippurilaatikolle
                                          Voin harkita CR konetta jos joku on vapaaehtoinen sähkön vetäjä ;)

                                          Alkuperäinen kirjoittaja atak
                                          Dieselillä pääsee huomattavasti pienemmällä, jopa tyylikkäämmin leveissä lokareissa
                                          Tässä lauseessa kiteytyy mun ässän raiskaus idean tarkoitus.
                                          Vaihtoehto B olisi raiskata ässän kori ja naittaa palikat tuohon kutoseen...

                                          Alkuperäinen kirjoittaja The base
                                          4.2 V8 koneella on kulutus kyllä järjetön vaikka sitä vertaiskin suhteessa tehoihinkin. Jossain harrasteautossa semmonen motti menee,mutta ajappa vuoteen yli 30tkm ni alkaa tuntumaan. Pelkällä polttoaineen kustannus erolla vaihtaa nokkia ja korjauttaa syöttöpumppuja ja laatikoita kummasti.
                                          15tkm kaupungissa riittää jo melko suuren kustannut eroon.



                                          Jaa-a, sähkökaaviota nyt hieman ihmetellyt, hieman tulee tunne että mitäköhän tästäkin tulee. Moottorin puolen sähköt ei tuota ongelmia, niin kuin aikasemmin todettu, mutta kojelaudan sisälle tarvii yhtä jos toista vaihdella sekä piuhaa vedellä.
                                          Tarvinee lisää päntätä kaavioita.
                                          Viimeksi muokannut Metsässä; 20.11.2012, 20:01.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Jos siitä haluaa tehdä kaikinpuolin käyttömukavan ja mahdollisemman originelli henkisen ilman vippaskonsteja, niin vaihdattaahan se tdi:n mittariston myös. Liekö menee "läpsystä" meiningillä ässän oman kanssa?

                                            Comment


                                              #23
                                              Tipparin ohjaus ei myöskään välttämättä keskustele tdi.n ecun kanssa ja jos vaihtaa koko paketin eli lootan ja koneen niin ei silti välttämättä kepitä kun pitäisi ajon hallintakin olla sitten saman peräistä molemmissa autoissa, kun tuo lootan ohjaus tuntuu olevan tietoinen yllättävänkin monesta toiminnosta. Eli ei ole suurikaan yllätys jos on loota jo valmiiksi vika tilassa kun on auto testi ajoa vailla.
                                              Sikäli en halua olla pessimisti, jos löytyy riittävän samanlaisilla varusteilla oleva elimen luovuttaja niin miksi ei onnistuisikin, mutta keskenään naittaminen tuskin on kovin helppoa tai en ainakaan usko että lootan ohjaus toimisi diiselin ecun perässä.

                                              Comment


                                              • #24
                                                1.9 tdi keulille? luotettava ja mahdollistaa hyvät tehot. Itse omistanut yhden 2.5 v6 Audin ja oli mun viiminen:)

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Tai 1.9 SDi. Taloudellisuuttahan tässä haettiin...

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Tipparin ohjaus ei myöskään välttämättä keskustele tdi.n ecun kanssa ja jos vaihtaa koko paketin eli lootan ja koneen niin ei silti välttämättä kepitä kun pitäisi ajon hallintakin olla sitten saman peräistä molemmissa autoissa, kun tuo lootan ohjaus tuntuu olevan tietoinen yllättävänkin monesta toiminnosta.
                                                    Tuota 24 askin ja tdin yhtensopivuutta sähköisesti olen myös miettinyt/ihmetellyt, ja saatat olla ihan oikeassa ettei välttämättä ymmärrä toisiaan. Ainakaan ilman järjettömän suurta softan puukotusta..

                                                    Tarkoitatko ajon hallinnalla moottorin ja lootan ecuja, vai jotain muuta mitä en tähän hätään käsitä..?


                                                    Tai 1.9 SDi. Taloudellisuuttahan tässä haettiin...
                                                    Jos kuitenkin jotain rajaa sille taloudellisuudelle :)

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Tuota 24 askin ja tdin yhtensopivuutta sähköisesti olen myös miettinyt/ihmetellyt, ja saatat olla ihan oikeassa ettei välttämättä ymmärrä toisiaan. Ainakaan ilman järjettömän suurta softan puukotusta..
                                                      Riippuu toki kuinka on toteutettu, mutta luulis, että nuo juttelee keskenään CANin kautta ja parilla parametrillä, jotka on kaikissa samat. Mutta laatikon "liipasuarvot" voi olla poikkeavat, mutta eikö just niitä pysty noilla softauksilla muuttaa?

                                                      Comment

                                                      Working...
                                                      X