Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A3 mekatroniikka hajosi

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi A3 mekatroniikka hajosi

    Kyseessä siis Audi A3 3.2 vm. 2004 Quattro DSG-laatikolla, ajettu 150 000 km.
    Ei mitään ongelmia aiemmin vaihteistossa.
    Olin tänä vuonna Tampereella käymässä ja tuntia aiemmin olin ajanut parkkikselle.
    Käynnistin auton ja ja ihmettelin kun vaihdekeppi ei liikkunut mihinkään, myös kaikki valot vikkuivat kepin vieressä (P, R, N, D).
    Muutaman sammutuksen ja starttauksen jälkeen vaihteisto toimikin taas ja pääsin liikkeelle.
    Minuutin ajon jälkeen risteyksessä vika uusiutui ja veto loppui.
    Vartin ihmettelyn jälkeen vika taas hävisi ja pääsin liikkeelle, tällä kertaa pääsin muutaman kilometrin kun vika jälleen päälle.
    No ei muuta kuin tilaamaan hinausauto paikalle ja auto korjaamolle.
    Auto hinattiin Laakkoselle ja pyysin tutkimaan ongelmaa.
    Soittivat sieltä parin päivän päästä ja kertoivat että eivät löytäneet autosta vikaa, olivat ajaneet sillä parina päivänä kymmeniä kilometrejä eikä mitään vikaa laatikossa. Myöskään mitään vikakoodia ei löytynyt.

    Kävin hakemassa auton Laakkoselta ja pääsin n. kilometrin päähän kun vaihteisto meni taas vikatilaan.
    No ei kun hinuria taas tilaamaan ja takas Laakkoselle.
    Muutaman päivän tutkinnan jälkeen saivat sitten vian selville: mekatroniikka paskana.
    Hinta 2000 euroa ja työt päälle, yhteensä 3000 euroa.
    Kun on ainoa autoni ja tarvitsin autoa pikaisesti, sanoin että tilatkaa vaan osa ja vaihtakaa.
    Osaa ei ollut Suomessa joten kesti pari viikkoa että saivat tuon vaihdettua.
    Nyt on sitten Audi toiminut moitteetta.

    Olin sitten viime viikonloppuna taas käymässä kaverilla Tampereella ja huvikseen avattiin kyseinen mekatroniikka.
    Hetken ihmeteltyämme huomasimme että siellä rasvan seassa lilluu yksi irrallinen pintaliitoskomponentti.
    Lienee jokin kondensaattori tai vastaava, kokoa ehkä muutaman millin suuntaansa.

    Mietin vain onkohan kellään ollut samanlainen vika joka on korjattu mekatroniikan vaihdolla?
    Luulisi että tämän hintaluokan autoissa nämä toimisivat pidempään.
    Onko kellään kokemusta tuleeko maahantuoja/tehdas vastaan korjauskustannuksissa?

  • #2
    Oliko nuo elektroniikka ihan suojaamattomana öljyn seassa? Monasti nykyautojen viat johtuvat elektroniikan pettämisestä ja usein itse komponentti on jopa harrastajan korjattavissa.

    Comment


    • #3
      Komponentit oli piirilevyssä kiinni ja tämä oli aivan rasvan peitossa.
      Rasva on siellä varmaankin ihan tarkoituksella mutta ongelman aiheuttaja lienee juuri tuo yksi irronnut komponentti.

      Comment


      • #4
        Juu jotain suojarasvaa? Melkee kandeis korjata se ja laittaa edullisesti myyntiin, moni harrastelia olisi varmaan kiinnostunut?

        Comment


        • #5
          Suojarasvalta vaikutti. Täytynee laittaa kuntoon, varsinkin jos se on vain tuo yksi komponentti joka pitää juottaa kiinni.

          Comment


          • #6
            Joo ja tietenkin tarkistaa hyvässä valossa ne muutkin osat ja juotokset. Ite oon korjannut paljon elektroniikkaa ja juotoksien pettäminen on melko yleistä. Varsinkin auto elektroniikka tuppaa kovien lämpötila erojen takia hajoamaan.

            Comment


            • #7
              Laitettu reklamaatio Audille (VV-Auto), katsotaan mitä vastaavat.

              Comment


              • #8
                Ei missään huolloissa tehdä kokonaisuuksille mitään pien tai osa korjausta! Itse olen ollut elektroniikka huolloissa työssä, niin kyllä monet helposti saatavilla osat vaihdetaan, kun se asennus ja korjaustyö on kuitenkin kallista, eikä korjatulle osalle voi oikee takuutakaan antaa.

                Comment


                • #9
                  Joo en mä korjaamoa syytäkään, tekivät hyvää työtä sen jälkeen kun saivat vian selville.

                  Tässä vastaus VV-Autolta kun kysyin virhevastuusta:

                  VV-Auto Group Oy ei ole virhevastuussa tästä kyseisestä tuotteesta. Valmistajan virhevastuu päättyy Euroopassa yleisesti käytössä olevan kuluttajansuojalain mukaan kahden vuoden kohdalla, kuten myös takuu aika. Valmistajalle jää toki tuotevastuu, joka taas koskee tapauksia, joissa on tapahtunut henkilövahinkoja.

                  Comment


                  • #10
                    EU kuluttajansuojalaki ei ole Suomen kuluttajansuojalaki.

                    http://www.kuluttajavirasto.fi/File/...+kaupassa+.pdf

                    "Virhevastuuta koskevat säännökset on määritelty kuluttajansuojalain 5 luvussa ja niitä sovelletaan silloin, jos tuotteella ei ole takuuta tai takuuaika on päättynyt. Virhevastuun kestolle ei ole laissa säädetty aikarajaa, vaan virhevastuuaika määrittyy tavaran oletettavissa olevan kestoiän perusteella".

                    VV auton mielestä Audin, tai ainakin DSG:n oletettu kestoikä on siis 2 vuotta? Tuota voisi lähteä oikeudessa koittamaan. Kovin kummasti eivät myyntitilanteessa tai markkinointimateriaalissa tuosta mainitse, onko ohjekirjassakaan sitä sanottu?

                    Comment


                      #11
                      Onko tämä muuten suomi-auto vai jälkikäteen tuotu?

                      Comment


                      • #12
                        On Suomi-auto.

                        Comment


                          #13
                          En haluaisi olla pessimisti, mutta kyseessä on kuitenkin jo 8v vanha auto. On oikeastaan omituista jos ei suomiauton elektroniikka ala temppuilemaan tuossa iässä. Suuret lämpötilan ja kosteuden vaihtelut yhdistettynä epätasaiseen tiestöön, eivät tee eetvarttia komponenteille ja piirilevyille. Maahantuojan nihkeys asiaan ihan ymmärrettävää, olisvat aika äkkiä konkassa jos jokaiseen tuon ikäiseen pitäs hajoavat osat vaihtaa.

                          Comment


                          • #14
                            Joo tuskinpa suosiolla mitään maksavat mutta toivotaan edes että tekevät tuleviin autoihin nämä vähän laadukkaammin.

                            Comment


                            • #15
                              Kannattanee laittaa maahantuojalle ns piilokysymys siitä että onko tosiaan niin että komponenttien kuuluu irrota 150tkm ajon jälkeen. Ja tentata niin kauan, että jokin vastaus suuntaan tai toiseen tulee. Jos vastaavat että juu, ei ole tarkoitus niin sitä voi mielestäni käyttää tuossa virhevastuu kohdassa maahantuojaa vastaan. Jos taas ovat sitä mieltä että dsg:tä ei ole suunniteltu kestämään yli 150tkm niin tiedottaisin asiasta ihan julkisesti.
                              Se mitä oon DSG:stä kuullut, mm. taksikuskeilta, ei anna kovin mairittelevaa kuvaa ko. vaihteiston kestosta. En tiedä onko kyseessä sama vika, mutta olisi ehkä hyvä saattaa tietoon ihan laajemmaltikin. Ei ole ihan yksi tai kaksi laatikkoa vaihdettu sen hajoamisen takia, siinä säästäis moni tonneja jos kyseessä on noinkin pieni juttu.
                              Kirjoittaja ei tiedä DSG:n toiminnasta tai hajoamisista hölkäsen pöläystä, mutta on silti sitä mieltä että vaihteiston tulisi kestää yli 150tkm. Olen kuullut tapauksia joissa ko. vehkeet hajoaa jo reippaasti alle puolessa tuosta.

                              Comment


                                #16
                                Jos taas ovat sitä mieltä että dsg:tä ei ole suunniteltu kestämään yli 150tkm niin tiedottaisin asiasta ihan julkisesti.
                                Joskus jostain lukeneena autotehtaat laskee autolle käyttöiäksi jotain tuon tapaista, ja sen auton pitäisi kestää isommilta osin. Tämän jälkeen voi tapahtua ihan mitä vaan, eikä tehdasta kiinosta tehdä autosta sen pidempää kestäviä, sehän ei olisi taloudellisesti kovin kannattavaa. Tuon ikäiset ja noin "paljon" ajetut autot ovat saksassa jobbareiden ja turkkilaisten evästä. Ei ole ajateltu että joku hullu autollaan tuon pidemmälle ajelisi, eikä ostaisi jo uutta autoa.

                                Comment


                                  #17
                                  Alkuperäinen kirjoittaja VilleP Näytä viesti
                                  Tuon ikäiset ja noin "paljon" ajetut autot ovat saksassa jobbareiden ja turkkilaisten evästä. Ei ole ajateltu että joku hullu autollaan tuon pidemmälle ajelisi, eikä ostaisi jo uutta autoa.
                                  OT: Saksassa käytettyjen hinnat suorastaan romahtavat ~150tkm kohdalla ja esim. 200tkm ajetut ovat jo ihan naurettavan halpoja. Esim. -09 B8 3.0TDIq:n yli 200tkm ajettuna voi käydä noutamassa noin 14keur hintaan. Ja on tuossa toki pointtinsa, koska jokainen tietää että 150-250tkm kohdalla alkaa yksittäisten osien käyttöikä tulla täyteen...

                                  Comment

                                  Working...
                                  X