Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

80 2.0E -94 kytkin temppuilee

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 80 2.0E -94 kytkin temppuilee

    Päivällä ajellessa tuntui ettävaihteistossa on jotain outoa, vaihteet ei menneet päälle niinkuin normaalisti ja liikkeellelähtiessä vaihde ei menannut mennä päälle ollenkaan. Välikaasulla sai vähän autettua. Pojintuntuma tässä vaiheessa normaali. Jos laittoi vaihteen päälle moottori sammutettuna, kytkin pohjassa käynnistyi hyvin, eikä hyökännyt heti liikkeelle. Motarilta ylös noustessa kytkinpoljin meni lähes vastuksetta pohjaan, ja veto pysyi päällä. Ajelin kotiin, vaihdot ilman kytkintä onnistuivat ihan normaalisti. Ajoin kaverin talliin, oli vähän haastetta kun piti lähteä vaihde päällä liikkeelle ja olla valmiina sammuttamaan ennenkuin työpöytä tuli vastaan. Irroitin työsylinterin, oli ihan kuiva ulkopuolelta, samoin pääsylinteri oli kuiva. Kokeilin painaa työsylkän useita kertoja pohjaan, toimi mielestäni ihan OK. Painoin työsylinterin puristimella kasaan, ja koitin painaa kytkintä: ei painunut yhtään. Eikös silloin sylinterit ole kunnossa? Työsylinteri paikalleen, pakki päälle kytkin pohjassa: lähti heti taaksepäin, jarrulla hillitsin vauhtia. Tässä vaiheessa poljintuntuma oli olematon. Sammutin auton, ykkönen päälle ja kone käyntiin ja kohti kotia. Kakkoselle vaihtaessa kytkin irroitti lähes normaalisti, poljintuntuma oli myös lähes normaali. Koko kotimatkan kytkin pelasi ihan tavallisesti.

    Mitä tuolla on rikki? Pitääkö irroittaa vaihteisto, olisiko irroitinhaarukka jotenkin pois paikaltaan? vai olisiko painelaakeri hajalla?
    Tietääpähän mitä tekee viikonloppuna...

  • #2
    Pääsylinterin käyttötangossa se kumitutti ehjä ?

    Comment


    • #3
      ?? Pitääpäs mennä katsomaan. kummassa päässä käyttötankoa? Näkyykö jalkatilasta vai konehuoneesta? polkimien yläpuolelta otin jo sen hyllyn pois ja ihmettelin polkimia, mutta en tommosta osannut tutkia.

      Tutkin ja vertasin sitä perheen toisen samanlaisen Audin vastaavaan osaan enkä mitään eroa huomannut. Mikäs funktio moisella tutilla on? joku värinänpoistin tai vastaava?
      Viimeksi muokannut 8866; 21.7.2013, 10:46. Perustelu: Yhdistin.

      Comment


      • #4
        Nivelen virkaa taitaa ajaa siellä. Kytkin toimii ilmeisesti toimiessaan ok ? Ei luista esim. ?

        Sylinteri vialta kuulostaisi kuirenkin.

        Comment


        • #5
          Kytkin pitää kyllä ihan kunnolla koko ajan. Pitänee ottaa purkuaudista molemmat sylinterit ja vaihtaa päikseen, jos se sillä korjaantuisi. Sitten ei vissiin auta kuin ottaa laatikko syliin ja ihmetellä

          Pajalle ajaessa kytkin toimi ihan normaalisti, vaihdoin molemmat sylinterit ja tuntuis pelaavaan kunnolla. Pitää seurata ja raportoida. Puran molemmat sylinterit ja vilkaisen jos sieltä jotain ihmettä löytyy. Voisko esim. nesteen seassa oleva vesi jäätyä helmeksi ja jäädä tiivisteen väliin niin että paineet karkaa? toisaalta sillonhan sylinterin pitäisi olla märkä varren puolta? Koneen lämmetessä ja veden sulaessa kaikki pelais taas normaalisti? Onko kaukaa haettua?
          Viimeksi muokannut 8866; 21.7.2013, 10:46. Perustelu: Yhdistin.

          Comment


          • #6
            Pääsylinteri vuotaa luultavasti sisäiseti.

            Comment


            • #7
              Purin pääsylkän eikä siellä silmällä katsottuna mitään naarmuja ollut, tiivisteetkin näytti ehjiltä. Siinä tiivisteitten välissä olevassa muovirungossa oli jonkunverran jotain sakkaa. Kun tulppas peukulla painelähdon ja painoi männän alas niin eipä siellä isompaa vastusta tuntunut, ihan pieni paineennousu joka hävis nopeasti. Tämä siis ilman nesteitä kokeiltuna. Toivottavasti vika oli siinä. Kovaa ajoa ja seurailua.

              Aamulla pelas ihan jees, illalla kun piti lähteä n. 4 tunnin paikallaanolon jälkeen ei irroittanut. Muutama pumppaus kytkimellä ja taas pelasi. Ekassa risteyksessä tuntui etti ihan kunnolla irroittanut, joutui jarrulla pitämään vastaan. Sen jälkeen normaalia toimintaa. Koko hydraulisysteemi (pääsylinteri, paineputki, syöttöletku, työsylinteri) vaihdettiin. Onko vaan niin huono säkä että vaihto-osatkin oli valmiiksi hajalla? Seurataan ja raportoidaan.

              Tästä oli sitten kytkinlevy rikki. Aikani ilmailin kytkintä ja kokeilin ajella. Välillä irrotti ja välillä ei. Eilen illalla otin laatikon alas ja asetelman irti. Levy näytti ehjältä, mutta tarkemmassa tutkinnassa pari vaimenninjousta (?), neljä kierrejousta siinä levyn pinnalla, helisi ja pyöri. Toisessa oli ihan selviä kulumisjälkiä ja toisessa vähän pienempiä kolhuja. Asetelmaa ihmetellessä sieltä putosi n. viisi senttiä pitkä kaareva metallinpala, jolle ei tuntunut löytyvän paikkaa mistään. Lopulta paikka löytyi, se oli katkennut kytkinlevyn keskiöstä helisevän jousen kohdalta. Jotenkin tuo on aiheuttanut asetelman jumittamisen niin ettei se ole päässyt irti kytkinlevystä. Huomenna uusi levy ja paketti nippuun.

              Hain varaosaputkasta halvimman mahdollisen levyn. Paketissa luki Borg&Beck, leyvssä oli stanssattuna LUK ja hennosti painettuna Audin ja VW logot sekä originaali varaosanumero. Kataloogista löytyi tehdasosa, jonka toimitusaika olis ollut mahdollisesti viikkoja ja hinta oli muistaakseni reilu 200E. Jos olisin sen tilannut olisinko saanut saman levyn eri paketissa? Tiedän ettei autotehtaat kaikkia osia itse tee, mutta mikä tässä tapauksessa olisi ollut se levyn laatua&arvoa nostava tekijä? Audin paffilaatikko? Mätänetistäkin löytyy kytkinlevy VAG, 159,90 E ja kytkinsarja mikälie 179,90 E. Oletus itsellä on että motonetistä saa LUKin kytkinsarjan, olisko noissa kuitenkin sitten sama levy molemmissa? Ei jää asetelmalle ja laakerille paljoa hintaa...
              Hajonnut kytkinlevy oli myös LUK, siinä oli Audin+VW logot ja varaosanumerot.

              Ja taas mennään. Tällä kertaa potilaana perheen toinen samanlainen kasikymppinen. Kytkin rupesi käyttäytymään samalla lailla kuin aiemmassa potilaassa. Vaihdoin kuitenkin työ- ja pääsylinterien tiivisteet siinä toivossa että säästyisi koko laatikon irrottamiselta. Eipä auttanut. Tänään sain auton talliin ja parin tunnin ähräyksellä laatikon alas. Kytkinlevystä oli katkennut ihan samasta kohtaa samanlainen osa, kaksi jousta oli selvästi kalvaneet kolonsa reunoja ja kolmas jousi oli alkamassa samaa hommaa. Levyssä luki LUK, Audin rinkulat ja VW:n merkki löytyi, kuin myös varaosanumero. Kitkapintaa olisi ollut pitkäksi aikaa jäljellä.
              Onko näitä muille sattunut vai onko samaan perheeseen osunut pari maanantaikappaletta?

              Meinasin samalla vaihtaa kampuran takatiivisteen, sen verran tiputtelee öljyä laatikon ja moottorin välistä. Meneekös se ihan niin että vanha stefa pois ja uus tilalle? Tarviiko öljypohjaa irroittaa? Vai kannattaisiko samalla vaihtaa öljypohjan tiiviste?
              Viimeksi muokannut 8866; 21.7.2013, 10:47. Perustelu: Yhdistin.

              Comment


              • #8
                Samat oireet

                ajettu 186000...2,0E B4

                Comment

                Working...
                X