Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

1.8t kannen irrotus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 1.8t kannen irrotus

    Tarvisin ohjeita/vinkkejä audi tt 1.8T APX koneen kannen irroitukseen.
    Löysin kyllä kuvallisen ohjeen, mitä pitää irroitella jne.
    Mitä tässä nyt on epävarmana, niin onko kuinka pakollinen vaihtaa kannentiiviste, kun irroittaa kannen? Joutuuko mitä toimenpiteitä suorittaa sen jälkeen, kun laittaa takaisin pakoilleen? Jotain säätöjä?

    Tarkoitus on ottaa kansi irti ja viedä se uuden sytytystulpan kanssa koneistamolle, että saadaan se sinne paikoilleen. Siellä on eri kierteet kuin kolmessa muussa, jotka sain vaihdettua. Ilmeisesti joskus kierteet porsinut ja tehty uudet.

    #2
    Uusi kannentiiviste ehdottomasti. Säätöjä ei tarvitse tehdä. Uudet kannenpultit sitten oikeassa kiristysjärjestyksessä oikeeseen momenttiin.

    Comment


      #3
      Tuossahan ei käsitelty muuta kuin venttiilikopan irroitus ;) Tulpan kierteethän on sylinteri kannessa.
      Hommana on aika iso vaikkakin ihan simppeli. Jakopää kannattaa uusia samalla kun sen joutuu kuitenkin purkamaan tieltä. Aina kun kansi nostetaan irti se tulisi oikaista koneistamolla, samoin tiiviste pitää vaihtaa aina. Kannen pultit on sitten VAG ribe kannalla eli perus matin työkaluista sitä ei löydy ;)

      Kuva lainattu tt-forumilta/nate42

      Vasemmalta oikealle. Torx T-55, Ribe 10mm, VAG Ribe, XZN 10mm

      Comment


        #4
        Jos kansi irroitetaan oikeassa järjestyksessä eikä kolhita ja tiputella mihinkään niin se oikaisu ei ole välttämätön.

        Comment


        • #5
          Tosiaan eihä ne sytytystulpan kierteet venttiilikopassa ole. Näkeehän sen kuvista. :D Onneksi viisaammat korjaa!
          Plaah. Menee kyllä pelottavaksi irroittaa jakopäät jne, kun ei koskaa noihin koskenut. Toi linkin mukainen homma vaikutti vielä niin yksinkertaiselta.
          Jakopää on jokatapauksessa heinäkuussa vaihdettu.
          Taas vähä jää homma junnaa. :( Onhan noi muut sytytystulpat vaihdoin jo kesällä.

          Comment


            #6
            Eiköhän sen kierteen voi korjata ihan kantta irrottamatta?

            Comment


            • #7
              Kuulostaa kyllä nyt siltä että elä edes alota... Viet korjaamolle, voi äkkiä kuulostaa kalliilta korjaamon hinta, mutta lopputulos saattaa helposti tulla reilusti halvemmaksi. Jokin aikaa sitten asiakkaan aloittama jakopään remontti tuli maksamaan hänelle n2000€...

              Kannattaa alottaa reenaaminen helpommista hommista.

              Comment


                #8
                Siis hetkonen, miten se vanha tulppa sitten on paikoillaan? Jos tulpan kierteet porsivat, laitetaan normaalisti tilalle irtokierre / helicoil - tietenkin sillä samalla sisäkierteellä kuin tulpissakin on. En nyt oikein tajua miksi/miten sinne on laitettu erilainen kierre ja vielä löydetty eri kierteellä oleva tulppa joka kuitenkin toimii ko. koneen kanssa...

                Ettei nyt vaan olisi lähtenyt se irtokierre tulpan mukana vaan irti?

                Comment


                • #9
                  Alkuperäinen kirjoittaja mika_.s Näytä viesti
                  Jos kansi irroitetaan oikeassa järjestyksessä eikä kolhita ja tiputella mihinkään niin se oikaisu ei ole välttämätön.
                  Ainahan se kannattaa siivu kuitenkin ottaa pois, niin näkee suoraan, onko kiero vai ei. Itse en ole irroituksen jäljiltä suoraa alumiinikantta koskaan nähnyt. Toimiihan se todennäköisesti, vaikka kierollakin kasaa, mutta onko tuo nyt sitten oikea paikka säästää.

                  amatimiehen kanssa kyllä samoilla linjoilla, että välttämättä ei kannata itse yrittää selviytyä, kun selkeästi on epäonnistuminen mahdollisuus ilmassa. Enkä ymmärrä, miksi kantta pitäisi tuossa tapauksessa edes irroittaa.

                  Comment


                  • #10
                    Silloin jakoremppa huollossa pyysin huoltoa kattomaan, mikä on homman nimi ja saako ne sen sinne paikoilleen. Totesivat, että eivät oikein tiedä mitä tehdä ja varsinkin eivät halunneet ottaa riskiä. Ihan ymmärrettävää. Audillakin olivat varovaisia asian suhteen, mutta kuitenkin valmiita tutkimaan/laskuttaa. :)
                    Jos muistan oikein, niin se vanhan sytytystulpan halkaisija on enemmän kuin 14mm.

                    Jokatapauksessa irroitain vklp sytytystulpan (olin kuitenkin ton kannen irroitukseen henkisesti valmistautunut) ja ihmettelen sitä enemmän.
                    Viimeksi muokannut pellepoliisi; 15.11.2012, 19:25.

                    Comment


                      #11
                      Ainahan se kannattaa siivu kuitenkin ottaa pois, niin näkee suoraan, onko kiero vai ei. Itse en ole irroituksen jäljiltä suoraa alumiinikantta koskaan nähnyt. Toimiihan se todennäköisesti, vaikka kierollakin kasaa, mutta onko tuo nyt sitten oikea paikka säästää.
                      Aika monta konetta olen kasannut oikaisematta kansia, eikä yhdenkään koneen kanssa ole ollut ongelmia. Mihin se siitä kieroutuu jos on ollut kunnossa ennen irroitusta?

                      Comment


                        #12
                        Ainoa vaan että en oikein ymmärrä miksi se kansi pitäisi tässä tapauksessa ensialkuun irrottaa, saati sitten oikaista :).

                        Arvaanpa että tässä on käynyt niin, että aiempi omistaja tai korjaamo on rikkonut yhden pytyn tulpankierteet. Sinne on tehty uusi kierre korjaussarjan kierretapilla, ja väliin ns. irtokierre ja ihan se normaali tulppa. Irtokierre on nyt jostain syystä irronnut tulpan mukana, ja kokematon asentaja katsonut että onpa isokierteinen tulppa. Jos ne irtokierteelle tehdyt kierteet on kunnossa, laittaa vaan sen saman tai samanlaisen kierteen sinne. Kannattaa toki hetki ihmetellä ja katsoa ettei tee mitään hölmöä.

                        Toinen vaihtoehto, ja erittäin epätodennäköinen, on tosiaan että sinne on löydetty jostain toimiva "isompi" tulppa. Tässä tapauksessa kanteen on tehty uusi kierre tavallisella kierretapilla. Kuulostaa utopistiselta. Tässä tapauksessa järkevintä lienee irtokierteen (esim. recoil) asennus. Tuota varten ei tarvitse kantta irrottaa, kunhan asentaja osaa hommansa.

                        Comment


                        • #13
                          Alkuperäinen kirjoittaja okkim Näytä viesti
                          Aika monta konetta olen kasannut oikaisematta kansia, eikä yhdenkään koneen kanssa ole ollut ongelmia. Mihin se siitä kieroutuu jos on ollut kunnossa ennen irroitusta?
                          Niin kuin kirjoitin, niin todennäköisesti toimii ilman oikaisuakin, mutta kun on siivun ottanut pois, niin ei ole yksikään täysin suora ollut. Samalla sen plaanauttaa, kun seetipinnat käy läpi. Kaikki kannet mitä on irti otettu, niin olen käyttänyt koneistamossa, että käyvät seetipinnat läpi ja pyyhkäisevät tason suoraksi. Kun ei ole uusia koneita, niin ainahan niissä on jotain sanomista ollut. Kaveri vetää rannemomenttiin ilman mitään mittailuja ja koneistuksia, eikä hänenkään koneissa ole ongelmia ollut. Mutta sillä tavalla kasattua konetta en ainakaan oman autoni konehuoneeseen halua.

                          Comment


                          • #14
                            Oikastessa nokka linja muuttuu kun kansi on kiero. Omasta mielestä kansi voi olla vähän kiero, kun sen vetää kiinni lohkoon niin se oikeaa. Jos monta kertaa irrottaa kannen ja joka kerta oikaisee sen jossain vaiheessa nokka linja rupeaa heittämään liikaa.

                            Comment


                            • #15
                              Tuo on heppoisemmissa koneissa kyllä ihan hyvä pointti. Että jos pipoa pitää säännöllisesti pois nostella.

                              Comment


                              • #16
                                audiq
                                Ainahan se kannattaa siivu kuitenkin ottaa pois, niin näkee suoraan, onko kiero vai ei. Itse en ole irroituksen jäljiltä suoraa alumiinikantta koskaan nähnyt. Toimiihan se todennäköisesti, vaikka kierollakin kasaa, mutta onko tuo nyt sitten oikea paikka säästää.
                                okkim
                                Aika monta konetta olen kasannut oikaisematta kansia, eikä yhdenkään koneen kanssa ole ollut ongelmia. Mihin se siitä kieroutuu jos on ollut kunnossa ennen irroitusta?

                                Ite tarkistan tasolinjarilla aina kannen onko kierossa vai ei, jos lämmöt ja kaikki muu on ollut kunnossa niin 97% vag-konsernin tuotteiden kansista mitä olen käsissäni pidellyt ovat olleet suoria ja eikä niiden kanssa ole ongelmia ilmennyt myöhemminkään vaikka ei ole tasoa kaikista ajettu (monta kertaa on kyllä oikaistukkin koska samalla tehty myös muutoksia kanteen). En siis tarkoita että se olisi huono asia käyttää koneistamossa tarkistettavana mutta ei se mitenkään pakollista ole jos on itsellä välineet/mahdollisuus suoruuden mittaukseen.

                                Comment


                                • #17
                                  Onko jollain faktaa onko alkuperäiset AEB kannenpultit VAG Ribe kannalla?

                                  Esimerkiksi tällaista Elring pulttisarjaa mainostetaan toisaalla "polydrive" kannalla, niin tarkoittaako tuo nyt sitten normaalia 10mm Ribe-kantaa vai VAG Ribeä?

                                  Comment


                                    #18
                                    No VAG:n varaosanumero näyttäisi olevan validi, joten eiköhän tuo liene alkuperäistä vastaava.

                                    EDIT:
                                    Ja tuolla nettisivulla olevalla varaosanumerolla löytyy myös AEB:stä kyseinen pultti.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Tuo "VAG Ribe" on "ST4027-140". Tuon taikanumeron kun pistää varaosaliikkeessä tai työkaluliikkeessä pöytään niin löytyy oikea 140 mm pitkä työkalu 20 eurolla.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Kiitokset tästä. Etkan mukaan 5/99 asti on käytetty 058103385A pulttia, joka on 10mm XZN kannalla. Tämän jälkeen on siirrytty 058103385B pulttiin joka on VAG ribe kannalla.

                                        Joku kuka noita on purkanut voisi hieman valaista meneekö asia näin?

                                        Täytyy varmaan hommata nuo kaikki viestissä #3 näkyvät kärjet niin ei jää ainakaan remontti siitä kiinni sitten.

                                        Comment


                                          #21
                                          Ostat uudet pultit ja niihin sopivan avaimen. Jos se avain ei käy vanhoihin, niin ostat niille sitten sopivan avaimen.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Niin yksinkertaista kun se onkin. Viikonloppuna olisi tarkoitus purkaa konetta 150km päässä niin mielellään hankkisi oikeat työkalut etukäteen, eikä vasta sitten kun niitä ei enää mistään saa. Mutta ilmeisesti ostan sitten kaikki vaihtoehdot ja kokeilen josko niistä joku vaikka sopisi.

                                            Comment


                                              #23
                                              Eli et ole ilmeisesti profiilisi AEB:n kanssa tekemässä nyt remonttia?

                                              Comment


                                              • #24
                                                En, vaan toiseen AEB vaihtokoneeseen, mikä tällähetkellä majailee tallissa 150km päässä.

                                                Samalla ohimennen, mikä korjausopas kannattaisi hankkia/ladata, mistä ilmenee esim tarpeelliset kiristysmomentit?
                                                Ellei sitten joku viitsi kaapata muutamaa kuvaa omastaan :)

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Alkuperäinen kirjoittaja ilyx Näytä viesti
                                                  Kiitokset tästä. Etkan mukaan 5/99 asti on käytetty 058103385A pulttia, joka on 10mm XZN kannalla. Tämän jälkeen on siirrytty 058103385B pulttiin joka on VAG ribe kannalla.

                                                  Joku kuka noita on purkanut voisi hieman valaista meneekö asia näin?

                                                  Täytyy varmaan hommata nuo kaikki viestissä #3 näkyvät kärjet niin ei jää ainakaan remontti siitä kiinni sitten.
                                                  Omaani kun purin niin olikin tosiaan XZN-kantaiset pultit. Motonetistä löytyi sopiva sarja. Avaimet olivat liian lyhyet, mutta ostin 3/8 kannalla olevan pitkän 10mm hylsyn, jonka liimasin XZN-tappiin kiinni. 3/8 sen vuoksi, jotta on tarpeeksi hoikka menemään kannen pieniin reikiin. Omassani en tarvinnut siis muuta kuin XZN(10):n ja ST4017-140:n

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Alla on se tärkein kiristys arvo
                                                    Attached Files

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Kiitoksia, näillä pärjää jo pitkälle. Räjäytyskuvia sainkin jo avuliaalta foorumilaiselta.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        alunperin lieni kyse siitä että oli irtokierteistetty tulpan kohdalta alu-kannesta ?

                                                        Ainakin tammerdieseliltä (varmaan muualtakin, ebay jne) saa ostettua sisäkkeitä (helicoil tai vastaavan kilpailijan) jolloin voi yksinkertaisesti harrastaa irtojengan laiton oikeilla työkaluilla. Tarviaa :
                                                        -oikean kokoisen rouhinta/kierrepakan
                                                        -työkalun millä kierretään irtokierre paikalleen
                                                        -itse irtokierre
                                                        -paineilmaa imusarjaan ja moottorin pyörityksen siten että kunnostettavan sylinterin imuventtiili on auki ; saadaan voimakas puhallus sylinteristä poispäin --> estää parhaimmillaan(keskimäärin) 100% alumiinimuhjun mukiin päätymisen
                                                        -uuden tulpan
                                                        -aikaa ~2-3h
                                                        -kohtuullisen vakaan mielen ettei luovuta kesken ja valoa.

                                                        ainiin, konstillani minkä kuvailin, ei tartte sitä hattua irroittaa. Säästö on aika iso ; eli itselle kertakäyttöisten työkalujen ostohinta (tappi, levitystyökalu) voikin siis olla pelkkää säästöä.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Ei nyt varsinaisesti kannen irrotukseen liity, mutta onkos hyviä ideoita kampuran kuningaspultin irrotukseen?
                                                          Onko jokin tämännäköinen ratkaisu hyvä http://i.imgur.com/SswHPl.jpg pitkän jatkovarren tai pulttimopon kanssa?
                                                          Ja mikäs mahtaa olla tuon kiristysmomentti?

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            No tuohan on mitä mainioin. Itse tosin tein lyhyemmän, ja tuin sen tuohon moottorin etupään tukikumiin.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X