Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A3 1.8TFSI moottoririkko

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A3 1.8TFSI moottoririkko

    Lyhyesti:
    A3 1.8TFSI (BYT) ketjunkiristin (?) petti ja jako hyppäsi, seurauksella että moottorissa ei ole enään puristuksia. Auto Lahden laakkoselle ja he pikaisesti tarkistivat tilanteen ja korjauksena moottori vaihtoon. Maahantuoja tai myyjä eivät (ainakaan ennen kuluttajariitalautakunnan päätöstä) ole tulossa vastaan kustannuksissa.

    Uusi moottori + työt olivat laakkosen arvion mukaan ~7.2k€ joka on hieman suolainen hinta tuon hintaisesta autosta. Auton käyttöönottovuosi siis 2007 joten kovin uudesta autosta ei ole kyse.

    Vaihtoehtoina siis varmaan tällähetkellä on joko moottorin korjaus tai vaihtomoottori. Onko foorumilaisilla tietoa hyvästä korjaamosta Lahden alueella, joka hoitaisi homman kunnolla (eikä maksaisi omaisuuksia).

    Muita ehdotuksia myös otetaan vastaan

  • #2
    Saatat saada Saksasta vähän käytetyn moottorin puoleen tuosta hinta-arviosta. Kyllä niitä varmasti muutkin asentelee kun merkkiliike. Tosin jos kiristin on pettänyt alle huoltovälin ja autoa huollettu huolto-ohjelman mukaisesti, voi todeta että osa on ollut pohjolan olosuhteisiin sopimaton ja lyhyemmästä huoltovälistä olisi kuulunut ilmoittaa. Merkkiliike varmasti laittaa hanttiin, Volkswagenin konerikon kärsineenä voin sanoa, että maahantuoja varmasti korjaa autosi pelkän määräaikaishuollon hinnalla mikäli tarpeeksi osaat rähjätä oikeille henkilöille. Asiassa voi vedota tuotteen virhevastuuseen, osien pitää kestää huoltovälit tai niistä pitää huollossa ilmoittaa.

    Comment


      #3
      Eikös ketjun kiristimineen pitäisi olla ns. huoltovapaa rakennelma? Mitä se nyt sitten ikinä tarkoittaakaan..

      Comment


      • #4
        Juurikin näin. varmuudeksi kysyin asian vielä laakkoselta ja vastaus:
        Jakopään ketjukäyttö on huoltovapaa.
        Eli huolto-ohjelmaan ei kuulu mitään jakoketjuun liittyviä tarkastus tai osien vaihtotoimenpiteitä.
        Jakopäätä korjataan vain tarpeen mukaan eli jos jotain oireita tai kulumaa ajokilometrien myötä ilmenee.

        Comment


          #5
          Minkäs verran tällä potilaalla on ajettu?

          Comment


          • #6
            ~162k oli mittarissa

            Comment


            • #7
              Oon sitä mieltä, että auton tehtaan pitäisi korvata vahingot! Reklamaatiota maahantuojalle ja uhkailet kuluttaja-asiamiehellä.

              Comment


              • #8
                Alkuperäinen kirjoittaja paavmi88 Näytä viesti
                Oon sitä mieltä, että auton tehtaan pitäisi korvata vahingot! Reklamaatiota maahantuojalle ja uhkailet kuluttaja-asiamiehellä.
                Täysin samaa mieltä, maahantuoja laittaa myyjän vastuulle ja myyjä ei halua korvata. Ainut mahdollisuus laittaa homma kuluttariitalautakunnalle, jossa kestää tovi. Kuluttajaoikeusneuvoja yritti kyllä neuvotella asiaa myyjäliikkeen kanssa...

                Comment


                  #9
                  5v ja 162tkm. Turha odottaa täyttä korvausta. Tuskin edes 50% kuluista, kuluttajaviranomainen ei ota kantaa yleensä lainkaan, jos autolla on ajettu yli 200tkm tai ikä yli 10v, joten kilsoissa ollaan jo aika lähellä. Jos huoltokirjassa on aukkoja, öljynvaihtoja venynyt yli tai muuta epäselvää, loppuu mahdollisuudet siihen.
                  Korjaus toki tapahtuu sitten merkkiliikkeessä, uusilla osilla, maahantuojan myymänä. Korjaukseen tai käytetyn kustannuksiin ei maahantuoja osallistu mitenkään.

                  Comment


                  • #10
                    Vaikka itsekin audin omistan, niin en voi olla kommentoimatta. Olen lukenut tätä foorumia jo aijemman vaggilaisen VW T5 takia ja pakko todeta että en tiedä yhtään näin heikkoa ja ongelmallista merkkiä ja moottoria kuin täältä on saanut lukea. Millo venttiilit on menneet solmuun ihan normihuolletusta ja perus kilsoilla olevasta autosta. Sitten on se surullisen kuuluista ketju siitä öljysihdistä, jossa koneet on leikanneet kiinni vaikka öljyvalo on vain kerennyt vilahtamaan. Kaikissa koneissa on perus turbo ongelmat, eli turboja on mennyt jo muutamasta kymmenestätuhannesta ylös päin sekä 2-massa pyörät oli volkkareissa riesa. Kaiken päälle on lukuisia eri koneita jotka on porsineet syystä tai toisesta 100tkm ylöspäin.

                    Pahoittelut oftopikista, tämä ei luonnollisestikaan auta ketjun aloittajaa.

                    Comment


                    • #11
                      Pitiköhän tuo mitään ääntä tai menikö vikatilaan ennen rikkoa?

                      Comment


                        #12
                        Tuon verran ajettu auto ei ole enään uusi. Maahantuonti ei voi koskaan tietää, vaikka auto olisi ollut rallikäytössä. Jos murto-osassa maailmalla olevista samanlaisista autoista hajoaa ketjunkiristin ja jako menee sekaisin, niin onko se silloin "pohjolan olosuhteisiin sopimaton"? Ei tuossa ole mitään järkeä, tässä ei ole ollut muuta kuin hemmetin huonoa tuuria.
                        Toivottavasti Toni saat asiaan selvyyden ja tietysti toivotaan korvauksia.

                        Comment


                          #13
                          Pahoittelut OT;sta.

                          Tällä foorumilla näkyvät yleensä vain ne viat, ei muuta. Jos suomessa menee kymmenistä autoista ketju poikki, on se tehtaalle se ja sama.
                          Muutenkin vaatii melko paljon, että tehdas kiinnostuu vioista.

                          Muuten, kaikki uudet Golf 7 koneet on taas hihnalla...

                          Comment


                          • #14
                            Alkuperäinen kirjoittaja roadster Näytä viesti
                            Pitiköhän tuo mitään ääntä tai menikö vikatilaan ennen rikkoa?
                            Morjens
                            Käynnistäessä autoa kuului "rallatus" 1-2 sekunnin ajan, jonka jälkeen se hävisi. Häiriövaloja ei syttynyt joten ajattelin että "seuraillaan tilannetta", noh pääsin ensimmäiseen risteykseen jossa auto yksinkertaisesti sammui (ilman mitään erikoisia ääniä). Kokeilin käynnistää autoa uudestaan ja tässä vaiheessa häiriövalo öljystä jäi päälle...siitä sitten hinaus laakkoselle.

                            Comment


                              #15
                              Tuo rallatus on varmaankin kuulunut pidemmän aikaa?

                              Comment


                                #16
                                Alkuperäinen kirjoittaja Niconce Näytä viesti
                                Jos murto-osassa maailmalla olevista samanlaisista autoista hajoaa ketjunkiristin ja jako menee sekaisin...
                                HOLD!
                                Mä väitän että on noita porsineita TFSI ketjunkiristimiä useampi kuin yksi.
                                On meinaan tuttavapiirissäkin useampi. Nämä tosin alle 3 vuotiaista menneita mutta kilsoja yli 100tkm. Kyllä mä vielä kokeilisin maahantuojan kanssa neuvotella aiheesta, sillä voidaan olettaa että k.o. auton kone kestäisi yli 160tkm.

                                JOS ei onnistu niin esim. 40tkm ajettu BYT 2K tai alle 20K menty CDA 3.2K.

                                Tuolta länsinaapurista voi myös kysellä "tehdaskunnostettua" kiuasta.
                                Viimeksi muokannut ee-2; 21.11.2012, 10:49.

                                Comment


                                  #17
                                  Onhan ketjuja mennyt, mutta jos Suomessa menee 100, on se alle murto-osa. Kyllä, maailmalla on ihan samaa ongelmaa ollut, joten kyllä tehdas asiasta tietää.
                                  Nyt on kyse enää siitä, kuinka pajon tehdas osallistuu korjauksiin vai osallistuuko ollenkaan ja toisaalta kauanko tuo ääni on kuulunut. Tämän kaiken olisi voinut välttää, viemällä auto ajoissa tutkintaan. Arvatkaa mihin tehdas vetoaa...

                                  Comment


                                  • #18
                                    vastaava auto meni säännöllisesti vikatilaan ja lopulta alkoi kahisemaan. Seuraavaksi hävis tehot kun jako oli hypännyt 2 hammasta.



                                    Ketju venynyt ja kiristimestä loppui liikerata.

                                    Vaihtelin kaikki ketjut, ohjurit, kiristimet ja laittelin jaon kohdalleen.

                                    Mittarissa 120 tkm. OIKEA Suomiauto.

                                    Hävis robleemat.

                                    PS: sen verran tutustunut aiheeseen ja todennut että nuo alkavat ääntämään/vikailemaan kun ketju löystyy. Ajoissa aukaisu halvempi. Alakopassa pieni luukku josta voi myös tarkistaa ketjun kireyden. Konetta pyörittämällä kuulee myös jos ketju löysä.

                                    PPS: tuossa mallissa termarikotelo/vesipumppu on myös hienosti suunniteltu ajatellen kestoa/huoltoa yms
                                    Viimeksi muokannut roadster; 21.11.2012, 11:46.

                                    Comment


                                      #19
                                      Mä jäin vielä miettimään sitä että onko siinä oikeasti tarpeen vaihtaa lohkokin?

                                      Näistä tuttavapiirin vastaavista toinen selvisi roadsterin tavoin "ajoissa" tehdyllä ketjurempalla ja toiseen meni yläkerta ja pari mäntää jos en väärin muista... pitänee se selvittää jos tarpeen. Se joka sai enemmän pahaa oli tosiaan liisari jolla omistaja ajoi "vähän kolisten kotiin" ja sitten ei enää lähtenyt...

                                      Comment

                                      Working...
                                      X