Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Vetonivelen suojakumin vaihto?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Kyllä asensin suojakumin mukana tulleen prikan ja kartioprikan, ensin prikka ja sen "päälle" tuo kartioprikka. Taitaa olla vielä vanhatkin tallessa. Ei kuitenkaan ole tapana hutiloida näiden asioiden kanssa. :D Silti on pientä välystä. Kun eilen kurkkasin tuon kumin alle, niin mielestäni nuo prikat siellä vielä olivat. Täytyy ehkä tänään tuolla vanhalla napapultilla koittaa irrottaa vielä tuo nivel ja katsoa, että kaikki on kunnossa. Jos on C-sokka hajalla, niin pistän vaan vanhan sokan kiinni. Ei ole aikaa käydä koko ajan edes takaisin kaiken maailma VW ja Audi Centereissä...

    Comment


    • Oli kuin olikin siitä kiinni, etten ollut vetänyt akselia täysin napaan kiinni, ennen kuin olin laittanut napapultin kiinni. Nyt kun tein näin, niin ei ole enää mitään ongelmaa. Tai no on, koska ei ollut viime yönä klo 00:00 aikaan kaupat auki, niin piti laittaa 4 nipparilla (vierekkäin 2 jatkonippareineen, koska muuten liian lyhyitä), eivätkä ne ole tarpeeksi jäykät (ei pysy kumi tarpeeksi paikoillaan, pientä vuotoa), eli täytyy laittaa rosteriklemmari tilalle. Päivitin myös tuon tekemäni asennusohjeen, ettei kukaan varmasti tee samaa virhettä kuin minä.

      Comment


      • Sain ihan mukavan pitkään (no, yksi yö) ajettua autolla ilman minkäänlaisia ongelmia. Auto siis toimi ihan hyvin, pystyi ajaan 120 lasissa, ei mitään ongelmia. Tänään kuitenkin tuli ongelma, jossa kävi niin, että ajaessa oli kaikki ihan hyvin, mutta kun alkoi jarruttamaan, niin tuli hirveä tärinä ja outoa ääntä. Ääni kuului sisänivelestä. Irrotin akselin ja huomasin, että se sisänivelen ulommainen, ohut kehä oli hajonnut.

        Olin koonnut sisänivelen tämän kuvan mukaisesti . Toisin sanoen näin. Vielä tarkentava kuva tässä. Onko tuo nyt siis oikein vai väärin? Jäi itseäni hämmentämään. Tässä pitää kuitenkin ostaa tuo koko nivel uusiksi, niin en mielelläni asentaisi sitä sitten väärin. Tässä vielä lisää kuvia vaurioista:
        http://imgur.com/urz8D
        http://imgur.com/TQ6tP
        http://imgur.com/7YJWU

        Edit: Mielestäni asensin nivelen oikein, koska tuossa asennossa sitä pystyi kääntelemään mukavasti. Aluksi koitin laittaa sen niin, että urat olivat "lyhyt lyhyttä, pitkä pitkää" vasten ja silloin se oli ihan jumissa. Tämän takia kasasin osan em. mukaisesti.

        Comment


        • Taas ollaan tallilla ja tuli stoppi. Kyseessä a4 b6 ja kuskin puolen vetarin sisemmän suojakumin vaihto. Ymmärsin, että sisempää niveltä ei voi purkaa eli ulomman purkamalla saa sujautettua uuden suojakumin paikalleen? Vetari on nyt pöydällä, mutta miten tuo ulompi nivel puretaan? Pitäisi tuo vielä tänään kotiin ajaa, joten pikaista apua kaivataan!

          Comment


          • Siellä on muistaakseni joku sokkasysteemi muoviholkkeineen ennen niveltä rasvojen alla piilossa. Ne kun purat niin pitäisi lähteä terävällä napautuksella irti booriltaan.

            Comment


              Ainaki beevitosessa kun kiertää napapultin takaisin murroksen päähä kiinni, niin syvälle kun se menee niin nivel irtoaa. Siellä on semmoinen C:n muotoinen lukitusrengas. En tiedä ylettyykö beekutosen pultti samalla tavalla. Jää turha hakkaaminen siis pois.

              Comment


              • Meni juuri, kuten Mika tuossa kirjoitti. Napapultti pohjaan kiertämällä lähti hilut irti ja tuo mainittu lukitusrengaskin siellä oli. Kiitoksia!

                Comment


                • Itsehän vaihdoin suosiolla tuossa sisäpuolen suojakumia vaihtaessa sisänivelen, koska se vain hajosi vaihdon yhteydessä. Samalla vaihdoin ulkoisen nivelen, koska vanha vaan ei enää mennyt C-sokan kanssa enää kiinni tarpeeksi timmisti (tämä ehkä oli syy sisänivelen hajoamiselle). Kummatkin ostin tarvikkeena motonetistä. Ainakin tuo siellä myytävä sisänivel (17-4753) on laadukas saksalainen varaosa, jonka mukana tuli suojakumi (jäi varalle, koska marmorilta aikaisemmin ostettu alkup., joka ei näytä laadultaan kyllä eroavan), 6x 8 mm XZN-pulttia, lukkoprikka + prikka, jota ei kuulu asentaa mihinkään (olen tämän räjäytyskuvista tarkastanut). Mukana tullut rasva oli hyvää, ei vetistä. 50€.

                  Tuo Motonetin 50€ ulkonivel oli vähän huonompaa laatua (17-4304). Rasva on vihertävää ja vähän turhankin vetistä, mutta kyllä se varmaan hommansa hoitaa. Mukana tullut C-sokka on ala-arvoista ja pehmeää laatua, vanha saa luvan kestää. Muutaman kympin kalliimmalla olisi saanut Löbron laatuosan, mutta sitä ei ostaessa tiennyt, kun oli niin kiire hakea varaosaa.

                  Jos akselin nivelillä on ajettu 150+ tkm, niin suosittelisin saman tien ostamaan uudet nivelet, jos jompi kumpi suojakumi pettää, koska noissa vanhoissa nivelissä alkaa olemaan kaikenlaista väljää ja kulumaa, että ne saattavat heikentyä purkamisessa ja asentaessa sen verran, että siellä jotain hajoaa (niin kuin itsellä hajosi sisänivel lyhyen ajomatkan jälkeen). Tämä tulee suhteessa paljon halvemmaksi kuin pelkkien suojakumien hankkiminen (koska kumit tulevat mukana). Se jää sitten oman harkinnan varaan, ostaako tarvikkeen vai alkuperäisen.

                  Comment


                    B6 on erilainen kuin B5 sisäpää. Uudempaan sitä ei ihan tuosta vaan vaihdella. Siinä on semmoinen tripodi nivel mitä ei saa purettua.

                    Comment


                      Onko urs6:een etu ulompien suojakumien vaihdossa mitään ihmeellistä mitä tulee ottaa huomioon? Mikä oli napapultin koko? Ja jos joku viitsisi listata ihan nopeasti työvaiheet. :)

                      Kumit kävin tilaamassa marmoritiskiltä, oli vaihtunut osa tämän kesän aikana, kympin halvempi mitä ennen eli vajaa kolme kymppiä oli nyt kappaleelta. Mitä lie sitten muuttunut eipä se myyjäkään tietysti tiennyt...

                      Comment


                        Ei ole mitään ihmeempää. Alapallon joudut navasta irroittamaan, lähtee helposti, mutta irroita sen pultti kokonaan, löysääminen ei riitä. Nivel poksahtaa nätisti irti akselista, kun kierrät napapultin pohjaan asti akselin ollessa irrallaan. Napapultti kannattaa löysätä siinä vaiheessa kun auto on vielä pyörillään. Koko on nykyään 17 mm kuusiokolo, mutta jos ei ole milloinkaan avattu, saattaa olla vielä 24 mm pultinkannalla (vai oliko 27mm?)

                        Jos haluaa oikoa, sisäpäätä ei ole pakko irroittaa lainkaan. Jos irroitat, pultinkanta on XZN, jonka kokoa en muista tähän lähtöön, mutta Bilteman/Motonetin sarjoissa se on. Ei siis kuusiokolo.

                        Comment


                          Kuinka tuon alapallon pitäisi nyt jähteä navasta? Otin sen pultin kokonaan pois mutta ei lähde silti. Liikkuu kyllä vähän mutta ei ihan tarpeeksi että lähtisi kolostaan. Tarvitseeko tuosta löysätä vielä jotain muuta että sen saa alapallon saa irti? Koitin kammeta sellasella metrisellä kakkosnelosella, mutta ei. Molemmat pyörät on kyllä ilmassa kun auto on pukeilla.

                          E: no lähtihän ne kun otti kunnon rautakangen ja 100+ kiloa miestä pomppimaan päällä

                          No sainpa nyt tehtyä mutta jäi jäljelle outo metallinen rahina/kolina kun kääntyy vasemmalle. Ihan kävelyvauhdissa ei kuulu mutta jos vähänkään enemmän vauhtia niin kuuluu. Siis tosiaan apukuskin puolelta tulee ja pelkästään vasemmalle käännyttäessä. Taitaa tulla vain eteen päin ajettaessa, koitin peruutella vauhdilla samoin päin enkä kuullut mitään. Mikähän tuossa jäi? Samalla tavalla molemmat puolet ainakin meni kasaan.

                          Alkuperäinen kirjoittaja Fenrir
                          No sainpa nyt tehtyä mutta jäi jäljelle outo metallinen rahina/kolina kun kääntyy vasemmalle. Ihan kävelyvauhdissa ei kuulu mutta jos vähänkään enemmän vauhtia niin kuuluu. Siis tosiaan apukuskin puolelta tulee ja pelkästään vasemmalle käännyttäessä. Taitaa tulla vain eteen päin ajettaessa, koitin peruutella vauhdilla samoin päin enkä kuullut mitään. Mikähän tuossa jäi? Samalla tavalla molemmat puolet ainakin meni kasaan.
                          Ääni hävisi kun kävin ajelemassa pienen lenkin. Peruuttelin ja ajelin etuperin ympyröitä ja jarruttelin hieman voimakkaammin, ilmeisesti jotain paskaa siellä oli ollut välissä ja lähti noiden myötä pois.

                          Noin muuten pitää sanoa ko. operaatiosta että paska homma mutta tulipahan tehtyä. Aikaa meni ensikertalaiselta ehkä 7-8 tuntia joista tehokasta varmaan 3-4 tuntia, loput ihmettelyyn, tiedon etsimiseen ja työkalujen metsästykseen. Mutta säästyipähän rahaa ja eipä katsastusukko pääse valittamaan =D
                          Viimeksi muokannut Sleepy2; 26.8.2012, 17:02. Perustelu: Muokkaa edellistä viestiäsi, jos kukaan ei ole vastannut välissä.

                          Comment


                          • Levititkö rasvan asennusvaiheessa siten, että pyörittelit niveltä/niveliä ja annoit siten rasvan "sekoittua" koko niveleen? Jos sen rasvan laittaa niveliin vain sillä lailla päältä, niin se ehtii levittyä paremmin vasta ajossa, kun käännät rattia/kun iskari ja jousi joustaa. Sitten en ihmettele, jos aluksi rahisee. Mutta taitaa kyllä aina vähän rahista ennen rasvan "sisäänajoa" ja tasoittumista.

                            Comment


                              Alkuperäinen kirjoittaja Jurgen Näytä viesti
                              Levititkö rasvan asennusvaiheessa siten, että pyörittelit niveltä/niveliä ja annoit siten rasvan "sekoittua" koko niveleen? Jos sen rasvan laittaa niveliin vain sillä lailla päältä, niin se ehtii levittyä paremmin vasta ajossa, kun käännät rattia/kun iskari ja jousi joustaa. Sitten en ihmettele, jos aluksi rahisee. Mutta taitaa kyllä aina vähän rahista ennen rasvan "sisäänajoa" ja tasoittumista.
                              Joo, yritin kyllä levittää rasvaa mahdollisimman hyvin joka puolelle niveltä. Nyt olen ajanut tuon jälkeen joku 150km eikä pidä enää ääntä.

                              Comment


                              • Alkuperäinen kirjoittaja Jurgen Näytä viesti
                                ---Edit: Mielestäni asensin nivelen oikein, koska tuossa asennossa sitä pystyi kääntelemään mukavasti. Aluksi koitin laittaa sen niin, että urat olivat "lyhyt lyhyttä, pitkä pitkää" vasten ja silloin se oli ihan jumissa. Tämän takia kasasin osan em. mukaisesti.
                                Sisempi nivel oikein kasattuna sallii vetoakselin akselin suuntaisen liikkeen. Väärin kasattuna se vain kääntyilee, niin kuin pallonivel. Ja semmoisena kun sen autoon asentaa, niin kuopassa viimeistään vetoakseli lyö sen kehän rikki, mikä sinulla oli silppuna.

                                Huomioiden nykyosien laatu, niin yksi konsti lisätä vanhojen nivelien elinikää on vaihtaa ne puolelta toisella samalla, jos joutuu suojakumeja vaihtelemaan. Oletuksella, että nivelet ei äännä. Mutta kukas sitä ääntävään kumia enää vaihtaakaan.

                                Comment


                                • Käyttänyt jotain hapokkaita leveitä ja tosi ohkasi "nippusiteitä" noissa kun niitä löytyi, mutta loppuivat pirut. Tietääkö joku mistä moisia löytyisi viellä? Käytetty "isojen" pumppujen nivelten kumeissa samanlaisia.

                                  /Edit

                                  Vähän niinko tollasia mutta sivuilla "läpät" mitkä käännettiin siteen päälle kun sen taitto tuon lukitusosan yli.

                                  http://www.spelektroniikka.fi/tuotte...n-teras-100659

                                  Comment


                                  • Voisko pykineen suojakumin, ( Ei oo vielä läpi rikki), paikata vaikka silikoonilla tai jollain tökötillä tilapäisesti? Ei kehtois pihalla ruveta vaihtamaan 23 asteen pakkasessa. Kiitos.

                                    Comment


                                      Ei siitä uutta toki tule, mutta esimerkiksi Sikaflex 221 saattaisi jonkin verran viivyttää puhkeamista. Sitten taas ihan eri asia, mikä sen käytettävyys on pakkasessa, mutta itse saattaisin kokeilla viivytystaistelussa.

                                      Comment


                                      • Fillarin sisäkumipaikka? Tarraa aika hyvin hyvin tietynlaisiin kumeihin (=sisäkumeihin) :)

                                        Comment


                                        • Würthin polymeeri liimatiivistemassa vois toimia hyvin. Hyvät liimausominaisuudet = tarttuu hyvin kiinni, eikä lähde sormin pois kuten (saniteetti)silikonit yms. Toimii kelissä kuin kelissä mutta toki kannattaa olla tuubi lämpösessä niin tulee paremmin aine ulos. Pitää toki olla 100% kuiva paikka jos meinaa laittaa, muuten ei tartu. Ainut miinus noissa on että kuivumisaika on pirun pitkä, muistaakseni 3mm/vuorokaudessa. Eli ainakin sen verran kannattaa odottaa ennen ajamista. Maksaa noin 10 €/tuubi.

                                          Comment


                                          • En tiä miten kumissa pysyy mutta joka paikassa mihin olen laittanu nii tarttuu ja pysyy. Varmaan maksaa hunajaa, ei ole tullu itte ostettua.

                                            http://katalog.essve.fi/webspeed/kat...dokid=wc459400

                                            Comment


                                              Vasen murros taitaa olla jo hyvin lähellä loppua, joten lähtee heti vuoden alkuun pajalle... Kannattaako vaihtaa molemmille
                                              Voiko satunnainen vatkaus ja täristäminen johtua kuluneesta murroksesta kuvat kertonee enemmän kuin tuhat sanaa...

                                              Comment


                                                Ainakin omassa beevitosessa huomasin viimekesänä vatkausta ja vapinaa ison tien nopeuksissa. Mutta se ei ollut joka kerta kun ajoi. Vetarista kun otti kiinni ja heilutteli niin oli väljää joka suuntaan. Vaihdoin kaikki vetonivelet eteen ja ei ravistele enää. Jos meinaa autoa pitää niin kannattaahan niitä vaihdella.

                                                Comment


                                                  Elikkäs samaan konkurssiin vaihtaa molemmille puolille ja jättää sit jääkiekkomailat ens talvee? :D

                                                  Comment


                                                  • Vatkaus ja tärinä veto päällä johtuu juurikin yleensä noista sisänivelistä.

                                                    Comment


                                                      Voi elämänkarut kävyt, Tripod nivel siellä näköjään ja korjausopas keroo ettei pelkkä nilvel ole uusittavissa. Nopeempihan se on vaihtaa sitte kerralla kokopaska sinne...

                                                      Comment


                                                      • Mutta voihan toi sun ulkomurros olla jo niin huonossa kunnossa, että tärinät ja vatkaukset tulee siitä.
                                                        Kuvailet sitä satunnaiseksi, niin voisi olla mahdollista.

                                                        Itellä Golfissa kun oli sisäpäät aika huonossa kunnossa, niin kyllä se oli ihan jatkuvaa ja meni pahemmaksi mitä enemmän kerralla ajoi = lämpeni.

                                                        Comment


                                                          Toivotaan parasta ja pelätään pahinta... Sisäpäässä on kyllä kumit ehjät, ainoastaan etuvasen on rikki.
                                                          Tosiaan täristäminen tuntuu etuvasemmalla satunnaisesti ja kovemmissa nopeuksissa, vanteet on tasapainotettu, ei auttanu. Pitänee otta asia käsittelyyn heti kun nää juhtahommelit on ohitte.

                                                          Comment


                                                            Minkävuotinen A4 kyseessä? Ei kait beevitosessa 1.8T laitteessa mitään tripodia ole sisäpäässä? En ainakaan koskaan ole moiseen törmännyt.

                                                            Comment


                                                            • B5 1.9tdi:ssä on tripodi sisäpäässä, sisäkumin vaihto helpointa ottamalla ulkomurros irti ja liu'uttaa sisäkumi vetaria pitkin ulkopäästä päin.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X