Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Vetonivelen suojakumin vaihto?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Joo-o. Keskolta saa myös plussaa, mutta joskus maksaa mieluummin pienelle liikkeelle kuin liikkeelle, joka erään toisen ison kanssa pyörittää mukavaa kartellia päivittäistavaramyynnissä.

    Ja joo...on kyllä helvetin kiva irrotella tuota möykkyä. Irrotin tämän http://audi-diy.blogspot.fi/2007/10/...ot-repair.html ohjeen mukaan myös sen ylätukivarren pultin ja käänsin ratin ihan vasemmalle, mutta eihän se irtoa, ei...siis pitääkö tuon vaihteiston puoli vetää irti eka, vai se nivel? Ei kyllä kumminkaan päin lähde irti. No, pakko kai jatkaa. Koitan siis vetää vaihteiston puolelta ekana. Toivotaan, ettei naarmuunnu käyttökelvottomaksi jo irrotusvaiheessa...

    EDIT: Ei tullut mitään pultteja kumisarjan mukana.

    Comment


    • Ei sitä tarvitse vaihteistosta edes irrottaa. Pelkkä yläpään pultti ja raidetangonpää riittää, että ulomman nivelen saa pujotettua pois navasta.

      Comment


      • Lisäksi tossa dokumentissa ei ole hoksattu sitä, että vetonivel lähtee akselista nätisti irti kun napapultin laittaa takaisin niveleen ja kiertää pulttia niin kauan, että nivel napsahtaa akselista irti.

        Comment


        • Ai että napapultti takaisin...nooo, lähti se silläkin tavalla, että ratti käännettynä vasemmalla, veivasi sitä yhtä vartta, joka on ylätukivarressa kiinni, edes takaisin. Sitten vetäisi vaihteiston puolelta akselin irti, käänsi yläoikealle (eli auton suuntaisesti ylös ja taakse päin), jossa liikkumatilaa. Sitten pystyi vetämään myös ulomman nivelen veks. Se sisempi vetokumi oli tosiaan hajalla vain siitä liittymäkohdasta, jossa se kumi puristuu kiinni. Vaikuttaa aika pitkälti heikolta lenkiltä se kohta, koska missään muualla ei näkynyt minkäänlaista kulumaa. Loppuaika menikin putsaamiseen. Toihan on täynnä rasvaa.

          Mites muuten, kannattaako pistää toi kumin mukana tullut rasva sisään, vai laittaisko Redline CV 2:ta (kun sitä kerran tuli joskus ostettua)? Jotenkin harmittaisi olla käyttämättä sitä mukana tullutta rasvaa. Toi akseli vaikuttaa muutenkin sen verran hyväkuntoiselta, ettei luulisi olevan väliä rasvalla. Mitä nyt olen käyttänyt tuota redlinea joissain pulttien rasvaamisessa asentamisen yhteydessä, niin tuntuu, että se itsepeseytyy pois melko nopeasti verrattuna esim. normaaliin mos2-rasvaan. Jos kuitenkin pitäisi laittaa uudet pyöränlaakerit autoon, niin ottaisin niistä ne pölysuojat pois ja vaihtaisin cv2:t sisään, koska suljetuissa voitelukohteissa (veikkaan, että noihin niveliin pääsee enemmän kosteutta yms. vrt. laakerit) cv2 pitäisi ainakin toimia hyvin.

          PS: Oikea varaosa tuohon sisäniveleen (AEB-kone, manuaali) olikin 443498201B, eikä tuo mitä aiemmin kirjoitin. Ihan tiedoksi vaan, jos joku sattuu hakemaan täältä tietoa, niin eipähän lue sitten väärää tietoa.
          Viimeksi muokannut Jurgen; 23.7.2012, 22:56.

          Comment


          • Ai että napapultti takaisin...nooo, lähti se silläkin tavalla, että ratti käännettynä vasemmalla, veivasi sitä yhtä vartta, joka on ylätukivarressa kiinni, edes takaisin. Sitten vetäisi vaihteiston puolelta akselin irti, käänsi yläoikealle (eli auton suuntaisesti ylös ja taakse päin), jossa liikkumatilaa. Sitten pystyi vetämään myös ulomman nivelen veks. Se sisempi vetokumi oli tosiaan hajalla vain siitä liittymäkohdasta, jossa se kumi puristuu kiinni. Vaikuttaa aika pitkälti heikolta lenkiltä se kohta, koska missään muualla ei näkynyt minkäänlaista kulumaa. Loppuaika menikin putsaamiseen. Toihan on täynnä rasvaa.
            Sori, en lukenu aiempia viestejä :)

            Tarkoitin, että kun akseli on irti navasta, niin sitten napapultilla nivel pois akselista mutta tässähän rukattiin sisempää niveltä.

            My bad.

            Comment


              En mä tuota Bilteman liimattavaa suojakumia pidä mitenkään patenttiratkaisuna. Kunnes toisin todistetaan :-)

              Mun kokemus on noista tähän mennessä positiivinen. Riippuen autosta voi joutua käyttämään pyöränkulmien suuntauksessa jos aletaan pyöräntuennan pultteja aukomaan. Lisäksi monessa autossa se vetonivelen pultti pitäisi uusia kun aukaistaan ja suojakumien rikkoutumisen vaarakin on olemassa.
              Mutta kukin tyylillään, vaihtoehtoja on monia.Uskon että se on paska systeemi vasta kun omin silmin koen sen huonoksi.

              Comment


              • Hyvä jos tuo liimattava kumi vaikuttaa hyvältä vaihtoehdolta. Ehkäpä joskus toisella kertaa kokeilen sitä. Nyt kun akseli on kuitenkin irti, niin menen vaikeimman kautta.

                Nyt vasta tajusinkin, mitä tuo "napapultilla nivel pois akselista" tarkoittaa. Koitin tuossa hetken hammeroida sellaisella sylinterin muotoisella pikkukiilalla tuota ulkoniveltä pois, mutta ei...mutta kun se (akseli) on irti, niin pakkohan se on hakata irti. Voi tosin olla, että pieni kiila + normaali vasara ei tuohon pure. Huomenna saan apuvoimia ja ehkäpä vähän enemmän Mjölniriä muistuttavamman vasaran, niin ehkäpä sitten lähtee.

                Jos joku sattuisi olemaan joskus hakannut tuon ulkonivelen irti akselista, niin onko tietoa, että tarvitseeko lämmitystä tms.? Kaikki hyödyllinen tieto on tarpeen, jottei tuo nivel lähde palasina pois paikoiltaan.

                Comment


                • Ei se vaadi kuin kovan ja terävän iskun. Ruuvipenkkiin akseli kiinni, napapultti pikkuisen jengoille ja toisella kädellä vetää siitä ulospäin, terävä isku isolla vasaralla vetonivelen ulko-osaan. Tosin kyllähän sinä vieläkin voin sillä napapultilla sen ulomman nivelen irroittaa vaikka akseli kädessä olisikin. Kiristät vain sen pultin muniaan myöden, niin se kampeaa sen tarvittavan millin pari niveltä ulospäin akselista, jonka jälkeen se lähtee ihan sormivoimin vetämällä irti.

                  Comment


                  • Tuolla napapultilla aikanaan koitin saada niveltä irti siinä kuitenkaan onnistumatta. Kiristin pultin niin kireälle, että oli tuskassa se yleensäkään saada enää auki eikä nivel irronnut kuin juuri Mikan kuvaamalla tavalla, eli terävä napakka isku niin nätisti lähtee.

                    Comment


                      Onpas kumma ettei irronnut pultilla, se kun työntää sen nivelen niin ulos ettei pitäisi olla mitään ongelmaa saada se irti.

                      Comment


                      • On tullut mullekkin vastaan myös joskus "liian lyhkäisiä" pultteja. Ite ekasta kerrasta lähtien verrannut uuden pultin pituutta käytettyyn, ja käyttänyt uutta pulttia poistossa mikäli se on pidempi. Kaikkillahan on uusi pultti kun rupee vaihtamaan niveltä/suojakumia koska se tarvii vaihtaa, onhan?

                        Comment


                        • Joskus jos akselin tai nivelen boori on huonossa kunnossa saa pulttia kiristää ihan tosissaan, että nivel irtoaa.

                          Pultti on tosiaan suositeltavaa vaihtaa jos sen aukaisee. Mutterikiinniteisissä vanhan mutterin voi vielä käyttää jos se on ehjä.

                          Comment


                          • Nivelen takana itsellä oli vielä kiusana sokka, joka piti nivelen akselissa. Meinasi tuottaa ylimääräistä tuskaa, kun sokan sakara katkesi, niin että sitä ei oikein saanut levitettyä auki. Sen kun sai auki, niin lähti nivelkin irti, tai siis ne mitä siitä enää jäljellä oli. Sitä en osaa sanoa, että miten muissa malleissa, tämä siis etuvetoinen t44. vm90.

                            Comment


                            • Noita on kahdenlaisia. Toisessa mallissa sokka on akselin ympärillä ja nivel lähtee napauttamalla tai tuolla jo mainitulla keskipultilla. Toisessa mallissa sokka on nivelen urassa ja sitä pitää levittää, että nivelen saa irti. Usein vaatii kaveriksi vielä terävän napautuksen nivelen sisäkooliin, että irtoaa. Tuota mallia missä sokka on nivelen urassa ei kannata yrittää väkivalloin vaan suosiolla leikata suojakumi rikki ja sopivilla kärkipihdeillä / meisselillä levittää sokkaa samalla kun napauttaa niveltä irti.

                              Comment


                              • Olikohan se torstaina tosiaan, kun tuli irrotettua tuo ulkonivel napapultilla kiristämällä. Helposti lähti noin. Parempi näin kuin voimaa käyttämällä. Vaikka tuossa autossa ulkonivelen suojakumi on hyvässä kunnossa, niin itse nivel pyöri ainakin ennen puhdistusta todella nihkeästi. Hyvä siis, että tuli irrotettua koko pas...akseli ja putsattua kaikki jarru-kliinerillä. Ennen sisänivelen irrotusta täytyi irrottaa lukkosokka (ks. kuvasta vasempi puoli akselista). Ulkonivelen kun irrotti, niin tänään vasta huomasin, että siinä on jonkinlainen sokka ilman lukkoa (vai onko lienee vain taivutettua rautalankaa?), ks. kuvasta akselin oikea reuna. Kaipa se sitten jätetään siihen kokamisvaiheessa.

                                http://i.imgur.com/Wxd10.jpg

                                EDIT: Niin ja nuo ohutseinäiset kehät (toisessa kuulat sisällä kuvassa) ovat ilmeisesti kummaltakin puolelta identtiset, eli ei kai väliä kummin päin asentaa...

                                Comment


                                  Rautalanka on jousiterästä, kumisarjan mukana pitäisi tulla uusi. Uusi on sitten tiukka. Nivelien osia ei kannata vaihtaa keskenään ja kasatessa huomaat voiko kehät asentaa toisinpäin. Väärinpäin kasatessa kehä asettuu väärään korkoon, eli kun katot niveltä sivusuunnasta kuulakehä ei saisi tulla yli nivelen rungosta.

                                  Kannattaa se nivel kasata ohuella koneöljyllä että varmistut että on oikein nipussa ja pyörii, sitten vastaa tuuppaat sinne rasvat sisään.

                                  Comment


                                  • No nyt se ulompi nivel on sitten kasattu ja rasvattu uudelleen (ennen kuin luin viestisi, matrikkel). Mielestäni kasasin sen ihan oikein, koska jätin sen purkuvaiheessa samoin päin kuin olin purkanut (ja kasasin samoin päin). Jousiteräs tuli tosiaan uuden kumisarjan mukana. Otin tänään vanhan ulkonivelen suojakumin (joka btw on ehjä ja mielestäni vielä käytettävissä) marmorille mukaan napapulttineen, niin sai ihan varmasti oikean. Tuon ulkonivelen suojakumisarjan mukana EI muuten tullut napapulttia, eli kumisarja maksoi 30€ ja pelkkkä napapultti vähän alle 14€.

                                    Elikä ulkonivelen kumi on nyt kiinni nivelineen. Uusi jousilanka oli tiukka, mutta ei liian tiukka kumivasaralle ;-D. Valitettavasti Slamitin myymä sisänivelen kumisarja oli väärä, eli liian iso halkaisija siinä holkissa, jonka läpi nuo kuusi 8 mm XZN-pulttia menevät. Ehkäpä se heille aluksi ehdottamani 3B0498201 olisi sittenkin ollut oikea...mutta ei siinä vielä mitään. Kun viime viikolla kävin Audi Center Airportissa kyselemässä ulkonivelen suojakumin perään, niin siellä sanottiin, että Espoosta ja Hertsikasta löytyy. No, menin sitten tänään töiden jälkeen Espoon Audi Centeriin, mutta siellä sanottiinkin, että ko. varaosa löytyykin Espoon VW:ltä. Yeah! =D No mutta, täytyy varmaan käydä se sisänivelen kumisarjakin hankkia marmorilta, ehkä sieltä saisi oikean osan.

                                    Comment


                                    • Vaihto hommia ulomman vetarinkumin kans myös (S2). Tilasin kiireessä suojakumin suoraa Volkkarilta, tavara tuli suoraa hyllyltä mutta sitte ku pääsin työt alottaan ni huomasin et aika paljo eroa ulkonäön kans. Toi uus osa on numeroltaa 441 407 285A. Eli eroaa hiukan nuista muista esitetyistä joten onko tietoa mahtaako kyseinen osa toimia? Kuitenki tilatessa ihan ässän ja 3b:n numeroilla tuo tiskin takaa tuli.

                                      Comment


                                      • Jos vain päissä sisähalkaisijat ovat samat ja ei ole pituudessa ihan älyttömästi eroa niin toimii.

                                        Comment


                                        • Eroa löytyy itseasiassa jonku verran. Kun alkuperäsissä kumeissa (ilmeisesti) on haitarirakenteessa ns. 5 kohoumaa on tossa mun hakemassa kumissa neljä eli aika paljon on lyhyempi. Mutta täytynee kokeilla.

                                          Kävin sitte vielä duunimatkal asiaa kysäsemässä jollon meni itseasiassa aika mielenkiintoseksi. Tuolla aiemmin mainitulla 441 498 203A se Coupe Quattro sit sieltä löyty, mutta kyseinen osa valittaessa koneelta, ei se sitä enää tunnistanu vaan vaihto numeron suoraa 441 407 285A:ksi. Eli ilmeisesti osan numero on vaan päivitetty. Mutta sitten taas jos suoraa haettiin tällä 258 loppusella, niin ainoaksi yhteen sopivaksi malliks tuli VW Variant. :D

                                          Noh, näillä mennään. Voi olla parempi et Mantorpii mennää jariksella :D.

                                          Comment


                                          • Noni...marmorilta sai sitten vihdoinkin sopivan sisäpuolen suojakumin, mutta...ei ole Audi-insinöörin ilkeydellä rajaa, eikä täten myöskään halullani iskeä nyrkkiä hänen kall...harmaan kiven läpi (harmaan aivomassan määrä lienee sama). =D
                                            Asiaan. Tosiaan, on nyt akselissa uudet rasvat ja kumit kummassakin päässä. Kuitenkin, kuten seuraavista kuvista näkee, näyttää aika pitkälti siltä, että tuo v... tiiviste hajoaa automaagisesti, kun koittaa runnoa sisäniveltä paikoilleen (ulkonivel on jo siis navassa)).
                                            http://imgur.com/RZSVM
                                            http://imgur.com/U3XaW
                                            http://imgur.com/cRlFH

                                            Eli mitäs tuossa pitäisi nyt tehdä? Tuo tiiviste on jo aika vituillaan, haittaako se jotakin? Sitten kun se on ihan murusina saatuani (huomenna toivottavasti "jo") sisäpään kiinni vaihdekoppaan, niin tarkoittaako se sitä, että auto alkaa sitten ajossa vuotamaan rasvaa? Eihän tässä ole yksinkertaisesti mitään järkeä, jos asia näin on. Tuota kun on aika hemmetin vaikea olla hajoittamatta, kun asennustoleranssit ovat olemattomat. En kuitenkaan haluaisi alkaa taas availemaan tuota romukasaa. Onko mahdollista tiivistää reunaa mahdollisesti vaikka silikonilla jälkikäteen? En halua oikeasti whinettää, mutta tämä on ihan oikeasti todella mieltä masentavaa touhua... );

                                            Sisemmän suojakumin mukana tuli myös tällainen mutteri, mitä varten se on?
                                            http://imgur.com/ZHukj

                                            Comment


                                              Entäs jos yrittäisi putsata tuon laatikon puoleisen laipan huolella. Sitten jonkun tiivisteliiman kanssa liimata tiiviste niin että pysyy paikallaan ja samalla tursia tiivisteen vauriokohtiin liimaa. Laita ensin se sisempi nivel niin ei tarvitse runnoa sitä väkipakolla paikalleen.

                                              Comment


                                                Ei välttämättä tarvitse tuota tiivistettä ollenkaan.

                                                Comment


                                                  Niin, eipä muuten taida mullakaan olla tuota tiivistettä, kun tarkemmin ajattelee. En ainakaan muista nujunneeni sen kanssa.

                                                  Comment


                                                  • Laippa oli kyllä putsattu kunnolla ennen kun laitoin sen tiivisteen (jarrusprayllä). Nyt kun luin täältä, ettei tuo tiiviste välttis ole pakollinen, niin otin sen pois kokonaan. Nyt kun koko homma on vielä muistissa, niin laitan tähän idioottivarman B5 A4- etuakselin asennusoppaan ensikertalaisille (tämä pätee, jos olet irrottanut akselin yhteydessä ylätukivarren 2 niveltä irti ja asennat ulkonivelen ensin napaan):

                                                    1. Muista putsata akselista ABS-anturin kehäratas akselista ennen asennusta (kun se kerrankin on irti).
                                                    2. Kun akselin kummatkin suojakumit ovat paikallaan, kannattaa heti laittaa sisemmän suojakumin laippaan ne 6x 8mm XZN-pulttia hollille, jotta ne pulttien kolot siinä holkissa varmasti pysyvät oikein (myöhemmin on varmaan melko hankala alkaa sovittamaan asennusreikiä nivelen vastaaviin).
                                                    3. Avain virtalukkoon, virrat 1:lle, jotta rattilukko ei ole päällä. Ratti vasemmalle.
                                                    4. Pujotellaan akseli (jossa sisänivelen päällä rätti likasuojana) sisään iskarin ja levyn välistä, kääntäen jarrulevystä/varresta (jossa ylätukivarren nivelet kiinni) oikealle ja vasemmalle tarvittaessa. Ilman kääntelyä ei mahdu.
                                                    5. Akselin ollessa pujoteltuna iskarin ja levyn välistä läpi, laitetaan sisänivel (pyörän suunnasta, korin sivusta katsottuna) oikealle ylös laatikon taakse, jotta saadaan pujoteltua ulkonivel napaan kiinni (taas joutuu varresta kääntelemään, jotta menee).
                                                    6. Kun ulkonivel on asennettu, laitetaan sisänivel "melkein" paikoilleen (tämä on se kohta, jossa em. viestissäni mainittu tiiviste menee ihan vituilleen, ota se vaan pois, jos näin käy).
                                                    7. Aputunkki alapallonivelen alle, nostetaan niin, että akseli on about vaakasuorassa tai vähän yli. Nyt siis sisänivel vähän jumittaa oikealta puolelta, mutta kun akselia on nostettu, niin nivel on tasaisemmin vastapintaan nähden.
                                                    8. Lyödään (kumi)vasaralla sisänivel paikoilleen.
                                                    9. kiristetään 6x 8mm XZN-pultit (ensin vaihde vapaalla, jos ei jo ole ja kännetään reiät kohdalleen) vain vähän. IMHO helpointa on, jos on jatkovarsi, joka ulottuu juuri ja juuri lokarin sisälle niveleltä.
                                                    10. Kiristetään momenttiavaimella 8mm XZN-pultit 40 Nm -momenttiin. Momenttiavain on iso, joten kannattaa olla about jarrulevylle asti menevä jatkovarsi (tai monta yhdessä, niin kuin itsellä oli), että mahtuu vääntää. Mielellään myös apumies, joka pitää sisänivelen puolelta avainta kiinni pulteissa. Hyvä kohta vääntää on siinä iskarin vasemmalla puolella (näkökulma edelleen sivulta, pyörästä päin). Vaihde vapaalle, pultti kohdille, vaihde päälle ja 40 Nm. Kyllä vaihteiston on pakko edes 40 Nm kestää. Jos ei kestä, niin paskan möivät.
                                                    11. Nyt ne ylätukivarren 2 niveltä paikoilleen. Kännetään ratti hieman keskikohdasta oikealle, kun aputunkki on vielä paikoillaan (tunkin korkeutta pitää ehkä madaltaa, tai sitten alas kokonaan). Nivelien alapäät putsattuina ja rasvattuina isketään normaalilla (tai kumi)vasaralla vastakappaleeseen kiinni, väännellen ja käännellen. Niin alas kuin mahdollista. Sitten pultti sisään ja kiristetään se vastamutteriin 40 Nm momenttiin. Ratti suoraksi.
                                                    12. Tässä vaiheessa nostetaan taas aputunkilla sen verran, että akseli on suorassa. Muista myös vetää akseli TÄYSIN sisään ja katsoa fikkarilla, että se varmasti on sisällä kunnolla + suorassa yms. yms., muuten vaarana on, että operaation jälkeen lähtee ulkonivel irti navasta. Sitten napapultti sisään ja kiristetään niin paljon, kunnes pyörä lähtee pyörimään.
                                                    13. (puhtaaseen) ABS-anturiin mos2-rasvaa (ja myös siihen tiivistekumiin) ohut kerros (paitsi kärkeen tietysti), jotta sen joskus saa vielä irti. Laitetaan kiinni.
                                                    14. Pyörä kiinni (sitä ennen on hyvä spreiaa nivelien suojakumit silikonilla). Tunkit veke. Vaihteisto vapaalla ja känkkä päällä kiristetään 14mm kuusiokolonapapultti 115 Nm momenttiin. Jos on 16mm, niin 190 Nm (itsellä 14mm). Sitten vielä puoli kierrosta kiristetään, mieluiten pitkällä varrella tai jollakin pitkällä jatkoputkella (paitsi jos olet todella vahva). Mielestäni ei kuitenkaan tarvitse ihan puolta kierrosta laittaa, koska pultti tuntuu olevan jo tosi tiukalla. Semmoinen 3/4 puolesta kierroksesta on hyvä.
                                                    15. Nyt vasta kiristetään pyörän pultit.

                                                    Siinä. Luulisi helpottavan muita ensikertalaisia. Tulen sitten lukemaan tämän, jos pitää joskus taas (toivottavasti ei) irrottaa.
                                                    Viimeksi muokannut Jurgen; 9.8.2012, 21:28. Perustelu: asennusohjeen korjaus

                                                    Comment


                                                    • Huonosti kävi. Mielestäni kasasin akselin huolella ja hitaasti, jotta kaikki olisi varmasti mennyt oikein. Muutenkin tuli kiristettyä kerrankin pultit momenttiin ja tehtiin muutenkin kaikki pilkun tarkasti. Testilenkillä auto piti kuitenkin kummallista sirinää, siksi ajoinkin todella hitaasti. Kotiin tullessa (onneksi ei tien päällä), kun pistin pakin päälle, niin kuului kummaa rutinaa, vähän niin kuin pistäisi vaihteen päälle. Eipä tuossa vaihteistossa ollut mitään vikaa, vaan ulkonivel oli irronnut navasta! Ei liikkunut auto enää mihinkään, joten työntöhommiksi meni.

                                                      http://imgur.com/pUl8M

                                                      Eli akselin pää on irronnut itse nivelestä, vaikka laitoin kyllä sen lukitusrautalankapätkän, joka tuli uuden suojakumin mukana. En edes ymmärrä, miten voi olla mahdollista, että kun on kaikki napapultit yms. yms. kiinni, että miten hitossa tuolla akselilla voi ylipäänsä olla noin paljon toleranssia, että se joten työntää itsensä ulos? Mitäköhän tein nyt väärin? Kummallista...

                                                      EDIT: Tai no käyhän tästä keskustelusta aikaisemmin ilmi, että jollakulla muullakin on käynyt vastaavanlaisesti, ja että kyseessä luultavasti pettänyt sokka/lukitelanka.
                                                      Viimeksi muokannut Jurgen; 5.8.2012, 23:36.

                                                      Comment


                                                        Tai et ole työntänyt vetaria tarpeeksi syvälle.

                                                        Niin tai näin tuttu ilmiö.

                                                        Comment


                                                        • Eli en työntänyt vetoakselia tarpeeksi syvälle ulkoniveleen, vai? Otin tänään tuon akselin taas irti ja siinä irrottaessa tippui sisänivelestä parit laakerit veks (osa muista oli tippunut suojakumiin). =D Tarkastin sen jälkeen, että sisänivel on oikein kiinni akselissa (purin ja asensin uudelleen), rasvasin sitä vähän uudelleen yms. Tuossa ulkonivelessä on ehkä millin tai kaksi pitkittäisvälystä akseliin nähden, onko se normaalia, vai meinaako tämä sitä, että tuo C-sokka voi olla vioittunut?

                                                          Comment


                                                          • Tuossa ulkonivelessä on ehkä millin tai kaksi pitkittäisvälystä akseliin nähden, onko se normaalia, vai meinaako tämä sitä, että tuo C-sokka voi olla vioittunut?
                                                            Joko sokka on viallinen tai sitten sulta puuttuu jotain välistä. Siellä kuuluisi olla peltilätkä ja muovinen vaste, onko kummatkin tallella? Kuvassa vasemmalla alalaidassa.

                                                            Comment


                                                            • Tuon lautasjousen ja kartion mallisen muoviprikan jos jättää välistä niin nivelen ja akselin väliin jää välys. Tuolloin nivel ei myöskään kestä kiinni kovin kauaa vaan "hakkaa" itsensä sokan yli ja irtoaa.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X