Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Vetonivelen suojakumin vaihto?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Muutaman kerran vaihtanu kotona uudet kumit, ulkona yleensä. Rautakanki on hyvä työkalu kun pitää painaa kallistuksen vakaajaa alas niin että alatukivarsi irtoaa Perssonista ;)

    Nykyään vaihdan aina niitä silikonikumeja tilalle kun tarve vaatii. Kestänyt vuosia ja helppo vaihtaa kun ei tartte vetoniveltä edes irrottaa. Verstaalla on semmonen paineilmalla toimiva työkalu joka venyttää niitä sen verran että menee päälle. Ennen oli vaan joku nailontötsä.

    Pannan kiristäminen hoitu hohtimilla. Onhan niillä joku erikoistyökalu sitä varten mutku se on aina 'jossain'...

    Vaihtohommassa puhtaus on kaiken a ja o.

    Comment


      Mistäs AEL C4q:n takavetareille saisi suoja kumeja muualta kuin marmorilta? Vara-osaliikkeet eivät moisia kirjoistaan löytäneet.

      Motonetissa olis mutta merkki on joku harakiri kiina paska mitä tarjoilivat. Netti ETKAsta katselin mutta ei siellä pelkkiä suojakumeja ollut. Toinen ulompi vuotaa nyt ja loput kolme on aivan viime metreillä rasvan pitävyytensä kanssa.

      Comment


        Ulommat on samat kuin edessä, sisempien kohdalla taitaa marmori kutsua :)

        Comment


          Eikä kutsu. Sama kumi aika monessa muussakin mallissa.

          Comment


            Ulommat on samat kuin edessä
            Eipä olekkaan vaan pituudeltaan paljon lyhemmät ja halkasijaltaan jonkunverran pienemmät.

            sisempien kohdalla taitaa marmori kutsua
            Eikä kutsu. Sama kumi aika monessa muussakin mallissa.
            Missä mallissa?

            Comment


            • Monessa, ainakin sisempää.
              Typ44, C4, C5, B4, B5 ja lista jatkuu.

              Ulompaa ei taida sit olla samaa kuin typ44:ssä ja B4:ssä.

              Viisaammat korjatkoon.

              Comment


                Eipä olekkaan vaan pituudeltaan paljon lyhemmät ja halkasijaltaan jonkunverran pienemmät.
                Onko ulommat kumit nyt mallia lierihattu? Jos on, niin nykyään käytetään normi haitarikumia tilalla ts. samanlaisia kun edessä. Takaulompia vetoniveliä ei tietääkseni ole kuin 2:a kokoa C4:ssa, pienempi on ulkohalk. ~90mm, isompi 98mm, ts. samankokoiset kun edessä riippuen moottori koosta.

                Comment


                • Mikähän tuska noilla sisemmillä etumurroksen suojakumeilla on hajoilla? Luulisi sisempien kumien olevan erittäin pitkäikäisiä, eihän sinne sisäpäälle tule nivellystä juuri ollenkaan. Liekkö kumin laadussa säästetty.

                  Tasalaatuisia kuitenkin kun tuossa pari kk sitten toiselle puolelle piti vaihtaa sisempi kumi, tuolloin tarkasteltuna tämä kuljettajan puolen kumi oli erittäinkin ehjä.

                  Comment


                  • Laitetaan nyt sitten tänne vielä sellainen huomio, että ainakaan kuskin puolelta ei tarvitse sitä hlvetin pitkää pulttia (ylätukivarsien ja olkavarren kiinnityspultti) irroittaa jos tarvitsee vetoakselia irroittaa (korjausopas sanoo, että poista pultti tarvittaessa). Pyörät linkkuun ja tulee nätisti pois ilman kummempia kirosanoja.

                    Comment


                      Vaihtelin vk loppuna vasemman etu vetarin suojakumin. Kaikki meni hienosti tähän iltaan asti. Ajelin rauhallisesti mutkaan ja vedot hävis. Auto parkkiin ja tutkimaan. No vetari lähtenyt nivelestä irti. Auto nyt rauhallisesti hinattu talliin, huomena katson josko ei olis katkaissut vetarin päätä.

                      Miten helvetissä se nivel pitää hakata siihen akselin päähän, kun minulle käynyt jo kaksi kertaa samalla tavalla, eri autoilla kylläkin.

                      Comment


                      • Ensimmäinen vika on että jos oot vaihtanut sen lukkorenkaan halpissarjan mukana tulevaan, mitä noita oon joskus laitellut niin ne on ollut jostain tinalangasta tehtyjä tai muuten vaan täysin epäsopimattomia. Terävät iskut pitäisi hyvin riittää lukkorenkaan asettumiseen, jonka jälkeen apinanraivolla repimällä koitetaan onko se paikoillaan.

                        Mikäli on vetarin pää katkennut lukkorenkaan jälkeen, sen saa vielä ihan helpolla kuntoon. Puretaan vanha nivel (tai uusi ja suojataan jos ei vanhaa ole tallessa), porataan vetarin palasen läpi reikä, asennetaan vetari ja palanen irtonaisen nivelen sisäosan rihloille, hitsataan isolla virralla nappi pitämään irronnut pala paikoilleen. Pari akselia olen korjannut noin, myönnän vain että yhden olen itse rikkonut.

                        Comment


                          Perkele kun suojakumisarja oli audin orig osa. Hakkasin kahden kilon moskalla päätä niin paljon kun uskalsin ja kokeilin vielä vetää niveltä naama irvessä mutta ei lähtenyt irti. Täytyy vaan toivoa ettei olis poikki...

                          Jos akselin pää on vielä kunnossa niin täytyy varmaan vaan laittaa uudestaan kohdilleen ja TOIVOA, että kestää... Vituttaa vaan monta kertaa vuodessa hinailla autoa talliin.

                          Comment


                            Siis lähteekö vetoakseli käteen irrottamatta yhtäkää tukivartta? Luin aiemmasta postauksesta että takimmainen alatukivarsi pitäs ottaa korin päästä irti.

                            Comment


                            • A4:ssä saa vetoakselin samalla tavalla irti kynkästä kuin A6:ssa, eli iskarin yläpää irti korista ja ylätukivarsien sisäpäät irti. Raidetangonpään ja kallistuksenvakaajan irrottamalla saa vielä vähän lisää tilaa.

                              Comment


                              • Siis lähteekö vetoakseli käteen irrottamatta yhtäkää tukivartta? Luin aiemmasta postauksesta että takimmainen alatukivarsi pitäs ottaa korin päästä irti.
                                Kyllä se niin ainakin B6:ssa on, ettei tarvii irrottaa kuin pyörä, napapultti ja vetoakseli vaihdelaatikosta. Mahtuu tulemaan helpostikin pois, varsinkin kun ratin kääntää linkkuun.

                                Tapani, ettei tuossa nyt ole käynyt niin, että olet pieksänyt hieman liian kovasti sen nivelen paikalleen, jonka seurauksena sieltä on joku lukitussokka tms sovite särkynyt? Ite napautin nivelen paikalleen, sen kuulee äänestäkin kun menee pohjaan asti. Enkä kokeillut repiä sitä enää irti. Kunhan nyt itelläkin kestäisi särkymättä. Originaaliosillahan on se 2v takuu, kannattaa noissa osissa suosia alkuperäisromppeita.

                                Comment


                                  Onkos B5:n ja B6:n etupyörän tuennas eroa? Tarkotan siis et onko tukivarsien kiinnityspaikkoja muutettu niin ettei B5:stä lähtisi irrottamatta varsia?

                                  Comment


                                  • itse oon suosinut sen ylätukivarsien pallonivelten lukituspultin irroittamista b5:ssa. Varautuu hommaan uudella pultilla ja hyvillä työkaluilla, niin silloin se ei oo ees tiukassa koskaan. Jos ottaa sisäpäästä nivelen irti, niin silloin lähtee akseli käteen ilman tukivarsien irroitusta.

                                    Comment


                                      Kävin tuossa töiden jälkeen katsomassa tilannetta. Nivel lähtenyt irti vetarista ja kumi oikealla paikallaan. Otin nivelen irti navasta ja muklasin josko akselin pään sais takaisin nivelen booreille. Sehän ui sisään yllättävän helposti.
                                      Nivel liukuu booreille ensin about 15mm sen jälkeen stoppaa.
                                      Kunnon kajautus vetarin päähän ja nivel liikahtaa reilusti laatikkoon päin ja tuntuu, että olis paikallaan. Vielä parit napautukset vetarin päähän ja kuulostaa ettei ole liikkumassa minnekään. Vetämällä ei ole tulossa minnekään. Revin vielä huomenna lisää josko yöllä löystyis;)

                                      eihän kellään olis heittää jotain mittaa josta näkis onko nivel oikeasti tarpeeksi syvällä. Kellään irtonaista akselia tjt.

                                      Voi olla osaamattomuutta etten saanut niveltä pois navasta pelkällä pultin irroituksella ja renkaiden kääntämisellä. Itse otin irti taaimmaisen alatukivarren korin päästä, kun irtos suht helposti, pultti on vaan ahtaasti:)

                                      Comment


                                      • Ensin ottaa laatikon puolelta vetarin pultit auki, laskee sitä alas päin niin mahtuu vetämään ulomman puolen vetarista pois navasta ja kanki onkin kädessä. Itsellä jäi se surullisen kuuluisa pitkä pultti ylätukivarsista irrottamatta, vaikka ensin sen meinasin irroittaa.

                                        Comment


                                          Tuossapa vielä muutama kuva uudestaan laitetusta nivelestä...

                                          http://kuvablogi.com/nayta/3374907/
                                          http://kuvablogi.com/nayta/3374908/

                                          Comment


                                            Ongelmat jatkuu.

                                            Tänään otin renkaan vielä pois kokeillakseni, että akseli on varmasti pysynyt nivelen sisällä. No olipa tullut se c-cokka kurkistamaan ulkoilmaa, tai no puolet siitä. Loput sokasta löytyi omalta paikaltaan akselin päästä.
                                            Eli ilmeisesti oli sokka hajonnut jo asennus vaiheessa. Nyt on vetari irrotettu ja pöydällä, huomenna paikkojen putsaus ja tsekkaus tarviiko koko nivel vaihtaa vai vaan suojakumi ja sokka.
                                            Nyt kuitenkin aattelin laittaa ensin kumin akseliin, sitten paukuttaa nivelen akselin päähän niin, että nään miten se asettuu. Lemmarit kumiin ja rasvat napapultin reiästä sisään.

                                            Comment


                                            • Nyt ei hirveästi jaksa käyttää searchia tms., koska maalasin ja massasin tässä kahtena iltana pohjaa yms., niin ei vaan ehdi ja jaksa alkaa etsimään vastauksia. Eli kun massasin auton (B5 Quattro) pohjaa, niin huomasin, että kuskin puoleinen, sisempi, vaihteistosta lähtevä suojakumi oli mennyt heti siitä vaihteiston jälkeisestä saumasta puoleenväliin asti(!) hajalle/revennyt. No, tein sitten prätkän sisärenkaasta ja nippusiteistä tällaisen amisviritelmän http://imgur.com/83hqY. Kestääköhän tuo viritelmä miten kauan? Ja onko tuo suojakumi miten vaikea vaihtaa, tai miten se edes vaihdetaan? Katsastuskin on joskus elokuussa tai syyskuussa, niin pitäisi toi saada laitettua. Ja mikä on paras merkki/malli suojakumiksi?

                                              Comment


                                                Mitenkö kauan patenttisi kestää? -Siihen tuskin kukaan muu osaa vastata paremmin kuin sinä itse, itsehän tuon olet väkertänyt.

                                                Suojakumin vaihto: Vetari irti, vanha suojakumi pois, nivelen pesu, uusi kumi tilalle, vetari paikalleen.

                                                Orkkis suojakumi ollee paras vaihtoehto jos/kun nykyinenkin on kestänyt ~14 vuotta. ;)

                                                Comment


                                                • Aivan, aivan. Mutta riittääkö, että ottaa pelkästään irti siitä vaihdelootasta, vai pitääkö irrottaa kokonaan? En ole noita koskaan vaihtanut, saati sitten irrottanut vetaria jostain autosta. Onko tietoa siitä, onko esim. motonetin suojakumi sama kuin marmorilla, kun tuossa edellisellä sivulla on juttua, että ainakin joihinkin audeihin myyvät ainakin samoja ulompia kumeja, mutta eri nimellä. Ehkäpä käyn ensin tarkastamassa motonetin mallin "laadun" ja vertailen hintaa alkuperäiseen. Huonoa en osta.Ja taas mennään 6h yöunilla, aamulla töihin zombina. Rakastan autoja... =D

                                                  Comment


                                                    Etuvetari on 7 pultilla kiinni. 6 on vaihteiston päässä ja 1 pyörän navassa.

                                                    Suojakumien laadusta: Eurolla saa euron osan. Orkkis on taatusti laadukas jos vähän enemmän maksaakin. Motonetin kumien alkuperä tuntuis olevan usein kiina, mitä on omalle kohdalle sattunut.

                                                    Comment


                                                    • En b5 rakennetta tunne, mutta näin äkkiseltään voisi antaa neuvon että ota koko kanki irti ja vaihda molemmat kumit, ettei sitten taas kahden viikon päästä tarvii kädet vaseliinissa puuhastella. Suosi originaalia, tullee rasvat ja napapultit mukana (ainakin b6 tuli).

                                                      Comment


                                                        Jos ei tarvitse niveltä vaihtaa vaan pelkkä kumi niin Biltemasta löytyy tuollaisia :

                                                        http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---M...mattava-72350/

                                                        Itse olen asentanut tuollaisia Audi A4,100, 80, Nissan Almera. Joutuu lyhentämään autosta riippuen että passaa kohdilleen. Sitä varten siinä on valmiit leikkausurat.
                                                        Yhdessäkään ei ole vielä pettänyt liimaus. Ensimmäinen asennettu yli 1v sitten. On aika tarkka liimauksesta mutta ohjeita noudattaen ja varoen ettei rasvaa mene väliin kyllä pysyy varmasti. Se liima on niin jämyä ainetta että tavallaan "sulattaa" kumin yhteen.

                                                        Eli pyörä pois, leikkaa puukolla vanhan kumin pois, mitoittaa uuden, puhdistaa jarrukliinerillä vanhoja rasvoja pois ja liimailee sauma kerrallaan uuden kumin paikoilleen. Mitään muita pultteja pyöränpulttien lisäksi ei tarvitse aukoa.

                                                        Comment


                                                          Onko muutaman pultin aukikäyttäminen niin vaikeaa että pitää turvautua moisiin patenttiratkaisuihin? Varsinkin mikäli vanha suojakumi on korkannut ja niveleen on päässyt paskaa on jarrukliinerin kulutus jo luokkaa ämpäri ennenkun nivel on puhdas. Missä säästö sen paremmin ajassa saati kustannuksissa?

                                                          Comment


                                                          • Olen itsekin nähnyt Biltemassa tuon liimattavan suojakumin, mutta mielestäni (20€) se on melko kallis, kun miettii, että alkuperäisen (numerolla 3B0498201, josta jotakuta kiinnostaa) vetarin sisäpuoleisen suojakumin saa Slamitista alle 30 eurolla. Laitoin siis sen tilaukseen, enkä edes kehtaa kysellä marmorilta sen hintaa! =D Motonetissä myydään tuota Löbron (myös alkuperäinen) ulkoista suojakumia http://kauppa.motonet.fi/motonet/tuotteet/173623/0 melko edullisesti 20€ hintaan. Käyköhän se tohon mun autoon? Tosin toi vasen etu-ulompi kumi on huoltohistorian mukaan vaihdettu vuonna 2004, mutta eiköhän sen voisi viimeinkin tässä 8 vuoden jälkeen taas vaihtaa. =D Ja niin, se oma tekemä viritelmä ei kestänyt työmatkaa edes yhteen suuntaan. Harmi, sillä se vaikutti lupaavalta. =P

                                                            Comment


                                                            • Kyllä välillä kannattaa kehdata. Listahintoja vertaamalla marmorilta olisi ollut halvempi, kuin slamitilta.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X