Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Vetonivelen suojakumin vaihto?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Vetonivelen suojakumin vaihto?

    Pitäisi vaihtaa autoon etupään ulomman vetonivelen suojakumi. Mitenkäs vetonivelen saa helpoiten irtautumaan vetoakselista? Nivel näkyy olevan pulttikiinnitteinen malli, eikös sen jotenkin saanut kammettua irti sillä kiinnityspultilla.

    Olisin myös kiitollinen, jos joku akten äärellä istuva viitsisi katsoa, mikä on autooni sopivan vetonivelen suojakumin osanumero ja samalla voisi tehdä ATP-vertailun malleista joissa on sama suojakumi. Lähinnä siis kiinnostaa, missä muissa Audeissa on sama suojakumi. Tänään pitäisi lähteä metsästämään uutta suojakumia ja arvatenkaa varaosaliikkeiden luettelot ei edelleenkään tunne S2:sta kovin hyvin.

    Kiinnostaisi tietää kiristysmomentit rempan tiimoilta. Arvelin, että joudun irroittamaan joustituen alatuennan itse joustintuesta sekä alatukivarresta eli noiden kiinnityspulttien momentit kiinnostavat sekä tietysti myös vetonivelen pultin momentti.

    Ai niin ja paljonkos sitä rasvaa tulee laittaa vetoniveleen, sen kun joutaa putsaamaan samalla. 44:seen piti laittaa 90g rasvaa, mahtaako S2:sessa olla sama määrä?

    #2
    Jos tuo rakenne on samanlainen kuin S4:ssä, niin se vetarin pää lähtee irti sillä samalla pultilla millä se on kiinni. Eli vetari irti, pultti takaisin ja kiertää sitä vaan niin paljon että akseli irtoaa.

    Veikkaan että tuo suojakumi on todella monessa Audissa, ainakin ässään kävi Audi 100-A6 ja vaikka mikä siltä väliltä kunhan oli isommalla halkaisijalla. :) Onneksi ovat pitäneet nuo samana pidemmän aikaa.

    Muistaakseni tuo vetarin pultti piti laittaa sikatiukkaan, olisiko ollut 190 Nm + 180 astetta? Tästä en mene kyllä takuuseen kun ei ole manuaalia käsillä...

    Ässän vetoniveleen piti laittaa 40 grammaa rasvaa suojakumiin, ja 80 g itse niveleen.

    Comment


      #3
      Joo pultilla lähtee irti eli ensin nivel pois laakerista ja sitten pultti takaisin ja kaveri pitää pihdeillä vetarista vastaan. Voi vaatia kääntämään ihan voimalla. Voi myös olla että tehdaspultissa ei riitä kierteet, mutta laadukkaan kumin mukana tulee uusi pultti, jossa tyypillisesti täyskierre. Voi olla myös kuusiokolo 17mm. Momenttia en ulkomuistista muista mutta jotain 280 paikkeilla se saattoi olla.

      Samaa kumia muistaakseni 7A t89(q):ssä ja V6-malleissa mutta ei mallisarjojen (b3/b4) ulkopuolella. Muistikuva vain, en pysty nyt tarkastamaan! Luultavasti saattaisi kyllä löbron tms kataloogi tuntea ihan ässänkin.

      Alapallon irroitus riittää.

      Comment


      • #4
        Jep, Löbro ainakin tuntee kataloogissaan ässät

        Comment


        • #5
          Volkkarissa lähti nivel napauttamalla isolla vasaralla sisäkehää samalla pitämällä kädellä kiinni akselista. Jos alkaa naputella viveltä, on vaarana murjoa nivel huonoon kuntoon, joten kertanapaus saa riittää, jos aikoo laittaa saman nivelen takaisin.
          Rasvaa laitoin niveleen mukana tulleestä Löbron rasvatyynystä niin paljon kuin mahtui ja loput kumiin.
          Mutteri kannattaa aina vaihtaa avauksen yhteydessä. Metrisellä varrella saa vääntää momenttiin ihan tosissaan.

          Comment


            #6
            Mutterikiinnitteisessä nivelessä on semmoinen lukkorengas nivelen sisällä, joka pitää sen paikallaan akselissa. Periaatteessa tuollainen nivel irtaantuu akselista ilman voimankäyttöä, kun avaa ensin sen lukkorenkaan sopivalla työkalulla. Näin siis periaatteessa, käytännössä tilanne voi olla ihan toinen. Sen lukkorenkaan avaaminen on melko hankala juttu ja nivelen sisällä oleva musta rasva ei yhtään helpota tehtävää. Mustan möhnän keskeltä kun on yleensäkin vaikea edes löytää sitä lukitusrengasta.

            Onko muuten pulttikiinnitteisessä nivelessä samanlainen lukkorengas joka lukitsee nivelen akseliin?

            Comment


              #7
              Muistaakseni pulttikiinnitteisen nivelen sokka on c-sokka siellä jossain sisällä eikä näy mistään ulospäin.

              Comment


                #8
                Johan tuossa nyt tulikin valtaosa, mutta joka tapauksessa äskettäin oli juttua:
                http://www.audiclub.fi/forum/viewtopic.php?t=8861
                Viimeksi muokannut peiponen; 10.3.2013, 18:07.

                Comment


                  #9
                  Joo niin on, ihan piilossa. Jos ei olisi ollut korjausmanuaalia niin olisi ehkä jäänyt purkamatta tuo nivel kun ei ollut mitään hajua onko siellä sokkaa ja missä se on. Mutta kun luin purkuohjeet niin homma oli "pala kakkua".

                  Comment


                  • #10
                    Oliskohan mun Audis sittenkin väärä vetoakselinkumi kun tuli mukana tuommoinen c-sokka.
                    Kumissa ulkoreunassa eroa vanhaan, joka ei häirinnyt tuon "irtaantuu periaatteessa ilman voimankäyttöä" operaation jälkeen.
                    Tein rautapalkista ja vanhasta alatukivarresta erikoistyökalun, joka vetarin mutterilla vetää nivelen pois. (koskaan en ollut nähnyt noin tiukkaa niveltä).
                    Eli uusi kumi ei oikeen istu paikoilleen. Ei pahemmin irvistele mutta jotenkin ei vaan istu? Ja mutterilla tulee kiinni.
                    Viimeksi muokannut audiq; 1.3.2011, 19:56.

                    Comment


                      #11
                      Mulla on sellainen mielikuva, että vaihtaessani A100 2.0 -87 etuvetoiseen suojakumin, niin uuden gummin mukana tulikin juurikin tuollainen c-sokka, joka ei ollut samanlainen, mikä alkuperäinen. Kumi kyllä istui hyvin paikoilleen, oli Motonetista hankittu Löbron valmiste. Se alkuperäissokka on samantapainen mitä tuollainen c-sokka paitsi, että sokassa on semmoiset väkäset joiden avulla sen saa (tuurilla) avattua nivelen ollessa akselissa kiinni.

                      Comment


                        #12
                        Mitä muuten olette maksaneet S2:sen vetarin suojakumeista?

                        Itse tilasin nuo ulommaiset nivelen kumit paikallisesta harakiri-putiikista. Kumeja noutaessani totesin niiden olevan neverheard-xxx-merkkiset. Kumien mukana ei myöskään tullut lukkorenkaita saati pultteja. Hinta ei ollut paha, 10e/kpl. Eivät vakuuttaneet ja siispä jätin kumit kuitenkin sinne, tilausta tehtäessä sanoin, etten sitten ota kumeja, jos eivät ole laatuvalmisteet.

                        Sitten tulikin vähän kiire. Kumit piti saada viikonlopuksi. Kiireellä ajelin Merteiliin, josta yksi kumi sitten löytyikin. Kumi oli GKN-valmiste ja satsi sisälsi kaiken tarvittavan; kumi, rasva, klemmarit, c-sokka ja pultti. Hintaa tuolle kertyi 30e, mikä oli hieman enemmän mitä olisin tyytyväisenä maksanut. Otin kumin kuitenkin sieltä, kun arvelin, ettei niitä VAG:iltakaan saa tilaamatta ja oli vähän kiirus osan kanssa, kun se piti viikonlopuksi saada...

                        Mitähän tuollainen kumin korjaussarja mahtaa maksaa VAG:lla ja mitä mahtaisi Löbron tuote maksaa tarvikeliikkeessä. Siis kyse täydellisestä sarjasta, joka sisältää kaikki tarvittavat kilkkeet?

                        Comment


                          #13
                          VAG-tuotteesta ei muuta kun soita esim. VV-Autoon ja kysyy suoraan, paljonko maksaa 441 498 203A

                          Comment


                          • #14
                            Taas pitää vetäistä volkkaritieto esiin: maksoin Golf II -yhteensopivasta satsista Löbrön kumi, aluslevyt, c-lukkorengas, rasva 18?.

                            Comment


                              #15
                              Perhealbumi tarjoaa osalle 441 498 203 A hintaa 31,20. Sisältää rasvan ja asennustarpeet.

                              Comment


                              • #16
                                Omaani Gomet (koivusen?)nro.840-771145 9.10e/kpl rasva ja c-lukko mukana.( Tarkistin sen sopivuudenkin vielä uudestaan omaani, kun sitä aikaisemmin epäilin) Vaihdoin nivelet keskenään kun molemmat kumit tuli vaihdettua ja kilometrit sitä luokkaa että kotiin päin jo menossa. Putsasin painepesurilla ja löpöllä, että sain kunnolla vanhat rasvat pois.

                                Comment


                                  #17
                                  No niin, nivelen suojakuminvaihtoa tuli harjoiteltua.

                                  Muutamia huomioita hommasta. Oli helppoa, kuin heinänteko, kiitos kasikymppisen 2-osaisen mäkperssonin. Joustintuesta piti purkaa jarrusatula ja irroittaa tuen alaosa varsinaisesta tolpasta. Sitten vetoakseli jo irtaantui tolpasta, toki ulomman nivelen kiinnityspultti piti irroittaa - se oli muuten melko tiukassa. Sitä tolpan alaosaa ei edes tarvinnut irroittaa alapallosta. Täytyy sanoa, että todella huoltoystävällinen alustarakenne. Myös tuo pulttikiinnitteinen nivel on ihan yliveto irroitettavuuden suhteen. Nivel irtoaa akselista kivasti pulttia kiertämällä. Ei ähellystä nivelen kanssa ja epätoivoista takomista hienosäätölekalla.

                                  Eniten aikaa hommassa meni varmaan nivelen purkamiseen, puhdistamiseen ja kokoamiseen. Melkoinen rubikin kuutio tuollainen kuulanivel. Purkaminen on helppoa, mutta kasaamisessa joutuu jonnin verran miettimään. Sinänsä kyllä melko helppo, joskin todella siivoton homma nivelrasvan vuoksi. Se myös aiheutti päänvaivaa, että miten kuulat saadaan takaisin oikeille paikoilleen ja nivelen muut sisuskalut samassa asemassa suhteessa nivelen runko-osaan. Rasvaisiin kuuliin, kun ei saa oikein mitään merkkejä tehtyä tussilla tms. merkintävälineellä. Laitoin kuulat numeroituihin laatikoihin, yksi kuula per laatikko. Näin ne sai pysymään järjetyksessä. Ennen nivelen purkamista kannattaa myös merkata jollain konstilla niiden nivelen sisuskalujen asema toisiinsa nähden, jotta nivel tulee kasattua täsmälleen samalla lailla, kun se oli ennen pura&kokoa -operaatioata. Totesin hyväksi konstiksi pyyhkäistä asetoniin kastetulla rievulla tiettyjä kohtia nivelen sisäosista ja ulkorenkaasta. Tämän jälkeen pala maalarinteippiä asetoonattuun kohtaan. Pysyy homma järjestyksessä.

                                  Nivelen kasaamisesta ei sen enempää. Todetaan vain, että kyllä sen saa kasattua, kunhan laittaa osat vain purkujärjestyksen suhteen käänteisessä järjestyksessä paikoilleen, refitting is ... Terapeuttista hommaa laitella valmiiksi rasvattuja, melko liukkaita kuulia nivelen sisuksiin.

                                  Eniten päänvaivaa koko hommassa tuotti kaksi "ylimääräistä" osaa, jotka löytyi nivelen suojakumin pakkauslaatikosta. Etka/nettisurffailun perusteella totesin näiden olevan "concave washer" ja "thrust ring". Eipä vaan ollut nivelessä moisia osia aikasemmin kiinni. Mihin lie kadonneet vuosien saatossa. Näköjään nivel pysynyt paikoillaan ilman noitakin osia, ilmeisesti osien dematerialisoituminen on ollut jonkun asentajaranen kolttosia? Noh, "ylimääräisille" osille löytyi kuitenkin oikea paikka vetoakselilla. Mistään vaan ei selvinnyt, kummin päin toi "concave washer" laitetaan. Pähkäilin sen tulevan kovera puoli vetoakselin ulomman pään suuntaan. Toivottavasti se meni oikein päin.

                                  Lopuksi vaan kaikki osat paikoilleen ja siinähän se sitten oli. Joutessani vielä herkistelin ja voitelin jarrusatuloiden liukutapit. Huvikseni myös kokeilin aukeaako satulan ilmaruuvi ja aukesihan se, vaikka tosi tiukassa olikin. Ilmaruuvi takaisin paikoilleen jarruvaseliinin kera. Eiköhän se aukene helpommin ensi kerralla. Harmikseni myös huomasin, että jarrupalat alkavat olemaan loppusuoralla. Täytynee vaihtaa nekin ennen talven tuloa...

                                  Comment


                                  • #18
                                    Pultit tosiaan itsellänikin oli mielestäni 'väärinpäin', eli satula oli pakko irroittaa. No ei ole enää kun sen alemman laitoin toisinpäin, saa tehtyä formulanopeuksisia yläpäänlaakerivaihtoja nyt tulevaisuudessa.

                                    Comment


                                      #19
                                      Meinasin kanssa laittaa noi pultit oikeinpäin, mutta sitten ei olisi sopinut se ABS-piuhan kannake paikalleen eli sen ylemmän pultin mutterin alle. Tosin alempi pultti ratkaisee ja sitähän en siinä sitten tajunnut :( Vaihdetaan alapultti toisinpäin, kunhan seuraavan kerran tolppa tulee työn alle.

                                      Comment


                                        #20
                                        Muutamia huomioita hommasta. Oli helppoa, kuin heinänteko, kiitos kasikymppisen 2-osaisen mäkperssonin. Joustintuesta piti purkaa jarrusatula ja irroittaa tuen alaosa varsinaisesta tolpasta. Sitten vetoakseli jo irtaantui tolpasta, toki ulomman nivelen kiinnityspultti piti irroittaa - se oli muuten melko tiukassa. Sitä tolpan alaosaa ei edes tarvinnut irroittaa alapallosta.
                                        No ei tietysti tarvitse alapalloa otaa jos pakosti haluaa tehdä tuolla tavalla menemällä peppu edellä puuhun.
                                        Pelkkä alapallon irroitus nimittäin riittäisi ja se nyt ei ole kovin kummoinen homma.

                                        Pultit tosiaan tehtaalta hassusti ja itsekin tullut käännettyä. Niin siis vain se toinen, että on vielä piuhalle toinen paikka :)

                                        Ainiin ja tolpan ja olka-akselin välissä on vähän välystä eli saattaa pyöränkulmatkin muuttua tuolla menetelmälläsi.

                                        Comment


                                          #21
                                          Ei haittaa, vaikka camberi vähän muuttuisi. Laitoin alle välikelinrenkaat (=kitkat), joilla ei ole niin väliä ja lähitulevaisuudessa menee muutenkin etupään liikkuvat osat vaihtoon. Säädellään kulmat kohdalleen vasta, kun uudet osat on kiinni.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Pitääkö alapalloon ylipäätään jotenkin koskea, vai onko S2:ssa erilainen etupääntuenta kuin Coupe Quatrossa? Vaihdoin nimittäin apukuskin puolelle vetonivelen suojakumin ja irrotin vain pultin pyörän keskiöstä ja lisäksi vetoakselin vaihdelaatikon laipasta ja vetoakseli mahtui tulemaan paikaltaan pois, vähän aikaa meni ihmetellessä, mutta juuri ja juuri se sieltä mahtui. Eikä siis mitään puöräntuennan pultteja avattu.

                                            Comment


                                              #23
                                              Pekka siis ulkoniveltä voi operoida ottamatta koko keppiä pois autosta avaamalla vain alapallon. Muuten se ei mahdu tulemaan navasta pois kuten voi olettaa.

                                              Comment


                                                #24
                                                Huomasin tuossa tänään kun löin kitkat alle, että kuskinpuoleisen vetonivelen suojakumi oli haljennut. rasvat oli roiskuneet ympäri vannetta ja lokasuojaa. Kysymys kuuluukin, riittääkö vaihdattaa pelkkä vetonivelen suojakumi, vai pitääkö yleensä vaihtaa myös koko vetonivel? Vetonivel ei äännä mitenkään, eikä tunnu kärsineeltä.
                                                Suojakumi on mennyt rikki n. 2 viikon sisällä.

                                                Elikkäs pelkkä suojakumen vaihto vai koko nivel????

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Jos on vähänkin epäilystä että rikkinäisellä kumilla on ajettu sateella tai rapaisella tiellä tms. niin että niveleen olisi voinut päästä hiekkaa ja vettä, niin aina kannattaa irrottaa vetoakseli autosta ja vetonivel vetoakselista ja puhdistaa nivel liuottimella huolellisesti. Sitten uudet rasvat sisään ja uusi suojakumi paikalleen, niin voi olla että säästyy yhdeltä ylimääräiseltä vetonivelen vaihdolta tulevaisuudessa. Laadukas vetonivelkään kun ei ole ihan halpa kapine, äkkiä säästää parin tunnin työllä huomattavan summan kun puhdistaa vanhan huolellisesti.

                                                  Kumma että noinkin uudesta autosta on kumi halki, olen tavannut helposti 15 vuotta vanhojakin alkuperäisiä suojakumeja VAG kulkineissa.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Itsekin vähän ihmettelin ku näin ,että kumi mennyn halki. Ensimmäisillä pakkasilla se on mennyt. Ehkäpä se oli jostaki syystä haurastunut tai vioittunut.

                                                    Olen varma, että ainakin vettä on päässyt niveleen, koska loska-paska kelit on parhaillaan menossa. Pitää puhdistaa/puhdistuttaa nivel huolellisesti !

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Jos ulkopuolisella teettää homman ja autoa aikoo pitää muutamanvuoden niin silloin vaihtaisin
                                                      uuden nivelen. Nivel kun pitäisi huolellisesti pestä ja silloinkaan sen kestävyydestä ei voi olla aivan
                                                      varma. Pesuun menee kuitenkin oma aikansa ja se maksaa vaikka nivel ei enään olisi pitkäikäinen.
                                                      Tuntuu että korjaamoissa usein vain laitetaan uusi kumi ja jätetään hiekansekainen rasva uuden kumin sisälle, jolloin nivel hajoaa varmasti. Jos tekee työn itse ja putsaa huolellisesti vanhat rasvat pois niin silloin laittaisin vain uuden kumin. Nivelet on kyllä arvokkaita ja jos edullinen/tarkka asentajatuttu niin silloinkin voisi harkita myös pelkkää uutta kumia, varsikin jos nivelet mahdollista
                                                      vaihtaa keskenään, että pyörimissuunta muuttuu. Tuo pyörimissuunnanvaihto vain täysin ehjille nivelille ja järkevää yleensä silloin kun molemmatpuolet muutenkin auki.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Ei ole kokemusta Audin nivelien hinnasta, mutta volkkarissa mielenrauhan uuden Löbrön nivelen muodossa saa n.60? hintaan, kun uusi suojakumi on 18?. Samaan vaivaan vaihtaa molemmat. Se nivelen puhdistaminen rasvasta ei ole kyllä mitään herkkua.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Vaihdoin juuri molemmilta puolilta edestä ulompien vetonivelten suojakumit siten että irrotin pyörännavan kaksi 19mm kannalla olevaa pulttia iskarista (koska alapallonivel ei suostunut helposti irtoamaan), irrotin vetonivelen pyörännavasta ja laitoin pyörännavan roikkumaan narulla siten ettei jarruletku kärsi (satulaa ei siis tarvitse irrottaa). Koska pultissa ei kierteet riittäneet nivelen ulosvetämiseen, työnsin pultin eteen muutaman sentin pätkän vähän pulttia ohuempaa kierretankoa.

                                                          Vetonivelet jätin yöksi likoamaan bensaan ja seuraavana päivänä pesin pensselillä loput rasvat pois niveltä purkamatta.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Vetoakselin suojakumin vaihto

                                                            Onnistuuko kotikonstein vaihtaa sisempi suojakumi kuskinpuoleiseen vetariiin? En ole ennen nuita vaihdellut, joten asiantuntian ohjeet olisi paikallaan. Autohan on tämä 80 2.0E -93 Automat.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X