Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Vetonivelen suojakumin vaihto?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Ihan yhtä huonoja nekin taitavat olla, ainakin omien kokemusten ja mitä aiemmin täälläkin puhuttu.
    Urssista ois nyt vetarit lattialla, pari vähän hapristunutta, mutta empähän taida vaihtaa.

    Comment


    • Miten saa B7 koppasessa edestä sisemmän vetonivelen päästä vetoakselin irti tripodista? Täytyykö jyrsiä haitat pois tripodista jotta sisempi nivel lähtee vetämällä? Ilmeisesti se onkin ainoa vaihtoehto?

      Edit: itse itselleni vastaten. Haittoja ei tarvitse muokata mitenkään. Sisempi tripod tyyppinen vetonivel akseleineen lähtee pois siten että akselista kiinni viilapekkiin, jalka alaviistoja osoittaen ja massavasaralla lyö tripod jalan laippaan suht napakasti. Nivelkuppi irtoaa iloisesti ja pääsee vaihtamaan nivelen tai puhdistamaan sen. Takaisin nivelen saa kuppiin siten että tripod jalka pöydälle pystyyn. Akseli siihen paikalleen päälle pystyyn ja akselin päähän taas massavasaralla napakka isku, nivel tippuu jalan sisään. Tätä ennen kannattaa muistaa kaikki lukkorenkaat ja suojakumit laittaa paikalleen.
      Viimeksi muokannut Shaingi; 17.5.2015, 11:42. Perustelu: Vastaus

      Comment


        Ulompaa suojakumia edestä vaihtaessa, huomasin että murros on käynyt aika kuumana jossain välissä. Ulompien laakereiden ympäriltä metalli on sinistynyt. Ei liene normaalia enää? Tiukkaan käännettäessä on ollut melko jäykän oloinen verrattuna profiilin V8:iin.

        Comment


        • Kyllä se sinistyminen nivelessä on aivan normaalia. Osa on liekki- tai induktiokarkaistu, josta tuo väri tulee. Teräs alkaa sinistyä niin korkeassa lämpötilassa, että sinulla olisi jo kumi sulanut kokonaan jos näin olisi tapahtunut.

          Comment


            Ok hyvä homma. Niinpä siinä olisi käynyt jos ajossa olisi kuumentunut. Eipä tullut maalaisjärjellä ajateltua asiaa.

            Comment


            • Tänään tuli ite puhdistettua nuo nivelet rasvasta ja tietenkin otin kuulat irti että sai paremmin puhdistettua, mutta eipä tullut mieleenkään merkata mikä kuula mihkäkin koloon kuuluu. Eli saako nuo nyt sitten heittää metalliromuun? Jos kerran keskittämisen kanssa tulee jotain ongelmia..

              Nuo nivelet on ylimääräisiä toisen auton mukana tulleita, mutta oli tarkoitus nuo laittaa tuohon nykyiseen uuden suojakumien kera.

              Comment


              • Mun mielestä ne kuulien paikat ei ole niin justiinsa. Olikohan niin että haynesissä opastettiin merkkaamaan se sisempi ja keskimmäinen osa (ja olikohan niin että uloinkin?), että menee samaan kohtaan. Yhden vetarin olen kasannut niin etten merkannut mitään, kunhan vain meni niin että toimi. Eikä mitään oireita ainakaan silloin tullut.

                Comment


                • Joo ok. Hyvä tietää tuokin asia. Tulee seuraavalla kerralla kyllä merkattua kuulat ja nuo sisemmät ja uloimmat renkaat.

                  Tulee kumminkin uusittua sisempi sekä ulompi kumi, niin ei hirveesti sen jälkeen enää kiinnosta ruveta ulompaa niveltä vaihtaa jos ajaessa ilmenee jotain.

                  Comment


                    Kuulien merkkaaminen on tarpeetonta. Jos kuula on kulunut niin että se on muuttanut muotoaan oleellisesti, niin nivel on vaihtokamaa. Muussa tapauksessa ne ovat niin liki samankokoisia ja muotoisia ettei merkkaamisesta ole mainittavaa hyötyä.

                    Comment


                      Laittamassa vetoakseleita takaisin autoon. Kyseessä siis 2.6 bensiinimoottori (ABC) manuaalisella vaihdelaatikolla.

                      HAYNES-korjausopas antaa pulteille seuraavat momentit:
                      Driveshaft-to-transmission flange bolts
                      • Petrol engine models with manual transmission, 45 Nm

                      Hub bolt
                      • Stage 1, 200 Nm
                      • Stage 2, Angle-tighten a further 90 degrees
                      Virallisemman oloinen opas (kuva) antaa hiukan erilaista dataa:
                      5 - Bolt
                      • M8: 40 Mn

                      9 - Bolt
                      • 190 Mn + further 180 degree turn
                      Luotan enemmän tähän jälkimmäiseen. Joten sisäpään pulteille 40 Nm ja napapultille 190 Nm + 180 astetta.
                      Attached Files

                      Comment


                        Siinä kiristäessä tuut huomaamaan että mitään eroa kireydessä ei tunnu enää sen 90 ja 180 asteen välissä. Se menee kaikki vaan pultin venyttämiseen.

                        Comment


                        • Pitääkö se napapultti aina uusia? Sama vetoakselijumppa (taakse) tässä alkamassa.

                          Mietin että laitanko 20 vuotta vanhat hieman mureat suojakumit, vai haenko kaupasta uudet. Taitaa niillä mureilla päästä kuitenkin pidemmälle.

                          Comment


                            Teoriassa pitäisi, mutta olen todennut että se vanhakin kestää useita uudelleenkiristyksiä.

                            Comment


                            • Tuo vahvisti muistikuvaani siitä, että venyvää pulttia on tässä kohtaa käytetty menestyksellä uudelleen.

                              Comment


                              • Vetelin toisen vetoakselin pultit 40Nm kiinni ja momentti tuntui hyvältä rannetuntumallakin tarkistaessa. Juurihan C3:sta kiristin samat pultit ja oli muistikuva 40 tai 45Nm kiristysmomentista, niin en sen enempää asiaa jäänyt miettimään. Nyt havaitsin, että käyttämäni tähtipää on M10 ja pultti on kierteen kohdalta mitattuna 10 milliä paksu. Eikös näille M10:lle ollut oikea kiristysmomentti 77Nm? Nyt ei oikein tahdo uskoa, kun tuo 40Nm tuntui juuri oikealta ja olisin rannemomentilla vetänyt saman ja on taipumusta vetää kiinni niin, että vähempikin riittäisi.

                                Comment


                                  Toi "venyvä pultti" on taas sellainen käsite mistä tekis mieli nillittää, kaikkia pultteja kun kiristettäessä venytetään. :)

                                  M10 pultin nimellinen kiristysmomentti riippuu voimakkaasti sen lujuusluokasta. Esim. tästä taulukosta voi tutkailla:

                                  http://www.ruuvihankinta.fi/images/pdf/HRHMomentit.pdf

                                  Tosin kiinni ne pysyvät usein vähemmälläkin.

                                  Comment


                                  • Täytyy tutkia, että lukeeko tähtipäissä lujuutta. Kahdet eri pultit on nyt irrallaan. Täytyisi olla sitten jo 12,9, jos tehdas antaa kiristysmomentiksi 77Nm. Yleensä autotehtaan antamat momentit ovat olleet alempia kuin tuollaisessa kiristysmomenttitaulukossa on annettu. Tietysti kestävät sitten sen mitä tuollaisessa taulukossa lukee.

                                    Comment


                                      Tänään ja eilen käsissä pyörittelemäni C5-korimallin vetarin tähtipääpultit oli 12.9. Ruuvikaupasta jos hakee lujempia kuin 8.8 kuusiokoloja, niin seuraava vaihtoehto on 12.9 niinikään. 10.9 ei oikein ole saatavillakaan enää.

                                      Comment


                                      • Oliko ne kanssa M10?

                                        Comment


                                          Oli joo.

                                          Comment


                                          • Jussi, Haynesin mukaan C3 satkun M10 pulteille piti tarjoilla 80Nm. Muistaakseni M8 pulteille oli tuo 45Nm.

                                            Comment


                                            • Joo, kun saan C4:n läjään, niin tarkistan C3:sta pultit. Sitä tehdessäkin oli kyllä tiedossa M10:n ja M8:n kiristysmomentit ja ostin yhden M10 pään, että kokokin oli tiedossa, mutta vedin pultit nytkin ajatuksissa M8:n mukaan, niin täytyy ainakin tarkistaa ne.

                                              Comment


                                              • Vaihdoin etuvetarien nivelet meyle merkkiset oli. Tällä kertaa sarjasta löytyny c-sokkakin oli käyttökelvollinen, yhden kerran 1.5kg päähän ja nivel oli paikoilla.

                                                Comment


                                                  Niin se vaan reilun vuoden ikäinen LÖBROlainen vetoakselin sisempi suojakumi oli menny irtipoikki.. Mikäs kumi se tohon on tänä päivänä se juttu, niinku ulompaan näyttäs parhaiten kestävän se halpa ylivedettävä.?

                                                  Comment


                                                  • Onks vm. 01 A4 b6 tuota kartionmallista muoviholkkia? Vaihdoin vetarin suojakumit eikä siellä mielestäni tuollaisia muoviholkkeja ollut, vain C-sokka. Ongelma on että nyt apparin puolella ei pysy murros kiinni vetarissa vaan hyppää välillä irti tuon sokan yli. Ihmetyttää kun kuskin puolella ei ole ongelmaa mutta apparin puolella on. Nyt jo kahteen otteeseen irronnut tuo murros. Ekalla kerralla oli sokka kahdessa osassa.
                                                    Viimeksi muokannut Cridicor; 18.4.2016, 15:40.

                                                    Comment


                                                    • On tullut vastaan myös vetareita jossa ei ole sitä muoviholkkia. Jos jää välys eli nivel "liukuu" sen 5mm edestakaisin akselilla sokan yli mentyään, pitäisi sielä olla holkki. Vaihdoitko myös ne sokat kun vaihdoit suojakumit? Joskus vanha sokka menee huonoksi kun nivelen irroittaa, eikä enää jaksa pitää niveltä paikallaan. Lisäksi sopivasti madalletuissa autoissa saattaa nivelet irtoilla paikaltaan tietyissä tilanteissa, btdt.

                                                      Comment


                                                      • Pituus suunnassa ei ole välystä kuin ehkä pari milliä. Vaihdoin C-sokat, mutta apparin puolelta kun ekan kerran murros irtosi niin sokka oli kahdessa osassa suojakumin sisällä. Toisella kerralla murros myös irtosi, mutta kun auto hinattiin pihaan ja aloin autoa purkamaan, niin murros oli mennyt takaisin paikoilleen. Murroksen kun irrotin niin sokka löytyi rikkinäisenä, mutta se varmaan rikkoutui irrottaessani murrosta. Ihmetyttää kun kuskin puolelta ei ole irronnut kertaakaan vaikka samalla tavalla se on kasattu, eikä sieläkään mitään muoviholkkia ole. Mielestäni holkkeja ei ollut alun alkaenkaan, ellei sitten tosiaan ole jäänyt suojakumin sisään ja mennyt roskiin mitä suuresti epäilen (Tarkastin laatikon johon vanhan suojakumin laitoin ja heitin roskiin. Ei löytynyt holkkeja). Vetarissa ei ole myöskään minkäänlaista pykälää johon holkki stoppaisi. Booritus on paksumpi kuin loppuosa vetarista.

                                                        Niin ja vielä tuohon madallukseen niin sekään ei tässä tapauksessa vaikuta kun auto on ihan originelli kunnossa tietääkseni, eikä ainakaan huomattavasti madallatteu.

                                                        Voisko olla että se sokka on vaan jo viottunu asennusvaiheessa ku oon lyöny murrosta vetariin kiinni ja sitte ajossa päsähtäny poikki? Toisaalta kuin se sitte takasi olis menny ja ku ei käsin vetämällä kyllä irronnu jälkimmäisellä kerralla.
                                                        Viimeksi muokannut Cridicor; 19.4.2016, 16:21.

                                                        Comment


                                                          Cabrion sisemmän kumin vaihdolla mureni se vetonivelen ulkokehän ja vaihteiston laipan välinen tiiviste eikä uutta ole valmiiksi hankittuna. Voiko siihen väliin käyttää jotain tiivistemassaa? Ei jouda autoa seisottamaan tallissa ja toinen vaihtoehto on sitten purkaa akseli uudestaan autosta irti eri kerralla.

                                                          Comment


                                                          • Tartteeko se edes välttämättä sitä korkkitiivistettä? Omassani se tiiviste meni sinne jokseenkin vain sinnepäin ja eipä ole rasvat lennelleet pihalle.

                                                            Comment


                                                            • Kaikissa sitä tiivistettä ei edes ole.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X