Kun ottaa Raidetangonpään ja takemman alatukivarren irti, niin saa vetonivelen pujotettua kivasti pois paikaltaan suojakumin vaihtoa varten
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Vetonivelen suojakumin vaihto?
Collapse
X
-
Taidan nyt kallistua tuohon mitä Jarno ehdotti. Kumminki se jossain välis on otettava irti. Luulis sen nyt irtoavan kun Allroadilla ja Passatilla on sitä jo harjoiteltu :)
e: Helvetti, muovinenhan sieltä tuli. Eipä kai se auta kuin kokeilla miten kestää.Viimeksi muokannut horch; 17.10.2014, 16:51.
Comment
-
Pykiz, asennusohjeessa lukee, että pitää rasvata suojakumi sisäpuolelta (veikkaan, että se pitää kumin elastisena paremmin). Itse rasvaan aina kumin sisäpinnan niin kauttaaltaan kuin pystyn. Sen verran veemäinen homma tuo akselin irrotus, että "pilknus" harrastan. ;)
Ja mitä tulee tuohon ylätukivarsien pitkään pulttiin...ainakin B5:ssä lähtee ihan helposti pois mutterin irrotuksen jälkeen kun käyttää pultin kanssa samalla halkaisijalla olevaa kiilaa, jolla vain hakkaa sen pultin pois. Ehkä jotain crc:tä tms. voi halutessaan eka ruiskutella. Sitten molybdeeniä tai jotain muuta asennusvaiheessa. Ainut hankaluus mitä voin kuvitella tuossa, saattaa olla jos tukivarsien päät liikkuvat ylöspäin tms., jolloin niissä olevat urat eivät ole pultin kanssa kohillaan ja saattavat jumittaa. Mutta ei itselläni ole ollut mitään ongelmaa siinä pultissa. Samalla kun hakkaa, voi pulttia pyöritellä vastapäivään, jolloin se paremmin "ruuvaa" itseänsä ulospäin.
Comment
-
A4b5,A6c5,A8d2. Ainakin näissä malleissa vetoakselin irroitukseen ei tarvitse irroittaa yhtään niveltä.Ainoastaan napapultti pois ja vetoakselin laipan ruuvit auki niin akselin saa pujoteltua pois.
Comment
-
Pultin kanssa ei oikeestaan ollut mitään ongelmaa, lähti WD40:n ja kärsivällisen nitkuttelun ja lopuks vasaran avulla pois. Ongelma tuli siinä ku nivel ei tahtonut millään mennä takasi akseliin. Sitten tuli huomattua että joku on joskus murjonut booreja siitä ihan akselin päästä. No, kolmioviilalla siitä selvittiin.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Jurgen Näytä viestiPykiz, asennusohjeessa lukee, että pitää rasvata suojakumi sisäpuolelta (veikkaan, että se pitää kumin elastisena paremmin). Itse rasvaan aina kumin sisäpinnan niin kauttaaltaan kuin pystyn. Sen verran veemäinen homma tuo akselin irrotus, että "pilknus" harrastan. ;)
Comment
-
Kyllä kun se pultti on jumissa ni se on jumissa ja se ei sieltä vähän naputtamalla ulos tule. Välillä ne kyllä lähtee lähes itestään mutta välillä on kyllä niin yhtä puuta kun olla voi. Alumiininen olkavarsi jos on niin siihenhän jää sitten vielä helpommin jumiin.
Ja ne vetareiden pois tulemiset ei oli kori kohtasia vaan siihen vaikuttaa moottori ja vaihelaatikko. Osassa ne mahtuu taivuttelemalla pois ja osassa pitää avata jotain että tulee.
Ne rasvat kyllä levii sinne suojakumiin ku kerran vähän sutasee.
Comment
-
Koodi:A4b5,A6c5,A8d2. Ainakin näissä malleissa vetoakselin irroitukseen ei tarvitse irroittaa yhtään niveltä.Ainoastaan napapultti pois ja vetoakselin laipan ruuvit auki niin akselin saa pujoteltua pois.
Ainakin A4 B5 1.6 manual, A6 c5 2.4 manual, A8 d2 2.8 manual.
Merkkiliikkeen tiskiltä kävin hakemassa A4 B5 1.6 suojakumeja ja ainakin päällepäin puristeltuna ihan kuin mehupurkin muovia. Ei ole kyllä isoa luottoa tuohon. Saa nähä miten kestää. Kaverin A4:een vaihdettu vuoden sisään liikkeessä 4 kertaa löbrön kumi samanlaiseen autoon.Yritän välttää saman ostamalla orggis osan.. Pakkasia odotellessa...Viimeksi muokannut Coupevesqu; 24.10.2014, 23:30.
Comment
-
Tämä saattaa nyt olla tosi tyhmä kysymys. Vaihdoin tuohon C4:een vetarin suojakumia ja tuli oikein uskonpuute kasausvaiheessa. Mistä sen suojakumi paikallaan tietää milloin nivel on mennyt sokan yli ja on ns. pohjassa? Akseli on tällä hetkellä vielä kiinni viilapenkissä eikä käsivoimin nivelestä vetäen ainakaan irtoa kahteen osaan. Voisiko sen vaan mitata siitä vetonivelen kiinnityspultin reiästä vaikka mauserilla jos vertaa toisella puolella vielä purkamattomana olevaan?
Olis kiva jos sitä niveltä paikalle paukuttaessa kuuluisi selvä *klik* siinä vaiheessa kun nivel menee C-sokan yli. Olen minä näitä ennenkin vaihtanut mutta nyt vasta ensimmäistä kertaa jäin miettimään että kuinka se oikein oikeasti kuuluisi tehdä. Tuurilla ne laivatkin vissiin seilaa kun ei kertaakaan ole vetarin takia omilla vehkeillä tielle jäänyt.
Comment
-
Se mukana tuleva sokka muuten on joissain tapauksissa väärän mallinen/liian iso. Jolloin sitä ei saa menemään. Tosiaan lyömällä akselin suuntasesti sen pitäs mennä, eikä tarvihe ees kovasti hakata. Saa sen mitattuakin jos varma haluaa olla.
Itsellä, kylläkin C5:sessa, tuli väärän mallinen sokka ja läjäsin vanhalla joka oli jo aika kulunu. Autoa taakse ja vähän eteenpäin; irtihän se lähti. Sitä ihmettelyn määrää, kun laatikon vaihto-operaatio oli samassa.
Comment
-
Jos se on viilapenkissä, niin vedä kumi niin taakse että näkee - ja rasvaa vasta kun tiedät. Isoja sokkia on tullut vastaan - tällöin on tullut laitettua vanha sokka.
Joskus vuonna miekka ja kirves kun ei uskonut että sokka on liian turpea, niin painoin prässillä nivelen akselin, oli aamuyö. Rikkihän se nivelen kruunu meni - ja tähän aikaan Löbrön nivel maksoi melkein tonnin (mk). Kasasin sitten väljästä ja rikkinäisestä yhden riittävän ehjän.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja matrikkel Näytä viestiJos se on viilapenkissä, niin vedä kumi niin taakse että näkee - ja rasvaa vasta kun tiedät. Isoja sokkia on tullut vastaan - tällöin on tullut laitettua vanha sokka.
Klemmareita en vielä kiristänyt, kumin saa varmasti kerittyä sen verran vielä pois edestä että näkee. Silloinko se on hyvä kun nivel on päin sitä muoviprikkaa?
Comment
-
Aikasemmin ostin "normaalin" suojakumin,se oli kuin peltiä,sika kovaa muovia josta en tykänny joten biltemasta hain liimattavan mallin.Se oli kunnon vetelää kumia.Asennus melko helppo,pikkasen vidumainen saada koko pituudeltaan liimaus menemään asiallisesti.Ensin ympäristön putsaus ja sitten kumin liimaus vetoakselin ympärille,sitten vaan vanha kumi saksilla pois,vanhat rasvat veke ja uutta tilalle ja uusi kumi paikoilleen.Nopeeta ja helppoa.Laitan kokemuksia myöhemmin kuinka kestää.
Alkuperäsessä suojakumissa oli vasta parin sentin repeämä joten olin mielestäni ajoissa vaihtamassa eikä tarvinnu vielä kokonaan akselia irrottaa ja niveltä putsata.
Comment
-
Vaihdoin oikealle puolelle joulun aikaan ulomman nivelen suojakumin kun oli mennyt rikki. Nyt alkanut oikealta puolelta kiihdyttäessä kuulumaan lievää rohinaa, ääni kuuluu oikeastaan vaan kylmänä oikealle kaartaessa, jonkin aikaa kun ajelee lakkaa kuulumasta tai ei ainakaan niin paljoa äännä että erottaisi. Vois varmaan olettaa että se ulompi nivel kulunut, puhdistin kyllä huolella ennen kasausta? Miten kiirus lie vaihdon kanssa, kestäneekö ajella miten pitkään ennenkun särkyy kokonaan ja tielle jättää? Jos suoraan ajaessa ei ala mitään kuulua, matka-ajoa lähinnä itsellä. Motonetistä sais jotain tarvikeniveltä suunnilleen 5 kympillä, onko kellään niistä kokemuksia miten kestänee?
Comment
Comment