Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Vetonivelen suojakumin vaihto?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Kun ottaa Raidetangonpään ja takemman alatukivarren irti, niin saa vetonivelen pujotettua kivasti pois paikaltaan suojakumin vaihtoa varten

    Comment


    • Eikai tuommosessa 18t:ssä tarvii ainakaan vasemmalta puolelta irrotella mitään varsia? Oikeella puolella taitaa pakoputki olla vähän edessä että ei mahdu taittumaan pois välistä.

      Comment


      • Joo ei ainakaan 1,8T B6:ssa ja ainakaan vasemmalla puolen tarvi avata mitään muuta kuin navan pultti, toki paljon mukavampi on homma tehdä kun ottaa vetoakselin vielä sisäpäästään irti ja tekee homman vaikka työpöydällä.

        Comment


          Uloimmat nivelet oli mullakin. Kumit oli oikein asennettu. Kumi oli murtunut palkeenpohjalta.

          Comment


            Taidan nyt kallistua tuohon mitä Jarno ehdotti. Kumminki se jossain välis on otettava irti. Luulis sen nyt irtoavan kun Allroadilla ja Passatilla on sitä jo harjoiteltu :)

            e: Helvetti, muovinenhan sieltä tuli. Eipä kai se auta kuin kokeilla miten kestää.
            Viimeksi muokannut horch; 17.10.2014, 16:51.

            Comment


            • Pykiz, asennusohjeessa lukee, että pitää rasvata suojakumi sisäpuolelta (veikkaan, että se pitää kumin elastisena paremmin). Itse rasvaan aina kumin sisäpinnan niin kauttaaltaan kuin pystyn. Sen verran veemäinen homma tuo akselin irrotus, että "pilknus" harrastan. ;)

              Ja mitä tulee tuohon ylätukivarsien pitkään pulttiin...ainakin B5:ssä lähtee ihan helposti pois mutterin irrotuksen jälkeen kun käyttää pultin kanssa samalla halkaisijalla olevaa kiilaa, jolla vain hakkaa sen pultin pois. Ehkä jotain crc:tä tms. voi halutessaan eka ruiskutella. Sitten molybdeeniä tai jotain muuta asennusvaiheessa. Ainut hankaluus mitä voin kuvitella tuossa, saattaa olla jos tukivarsien päät liikkuvat ylöspäin tms., jolloin niissä olevat urat eivät ole pultin kanssa kohillaan ja saattavat jumittaa. Mutta ei itselläni ole ollut mitään ongelmaa siinä pultissa. Samalla kun hakkaa, voi pulttia pyöritellä vastapäivään, jolloin se paremmin "ruuvaa" itseänsä ulospäin.

              Comment


                A4b5,A6c5,A8d2. Ainakin näissä malleissa vetoakselin irroitukseen ei tarvitse irroittaa yhtään niveltä.Ainoastaan napapultti pois ja vetoakselin laipan ruuvit auki niin akselin saa pujoteltua pois.

                Comment


                  Pultin kanssa ei oikeestaan ollut mitään ongelmaa, lähti WD40:n ja kärsivällisen nitkuttelun ja lopuks vasaran avulla pois. Ongelma tuli siinä ku nivel ei tahtonut millään mennä takasi akseliin. Sitten tuli huomattua että joku on joskus murjonut booreja siitä ihan akselin päästä. No, kolmioviilalla siitä selvittiin.

                  Comment


                  • Alkuperäinen kirjoittaja Jurgen Näytä viesti
                    Pykiz, asennusohjeessa lukee, että pitää rasvata suojakumi sisäpuolelta (veikkaan, että se pitää kumin elastisena paremmin). Itse rasvaan aina kumin sisäpinnan niin kauttaaltaan kuin pystyn. Sen verran veemäinen homma tuo akselin irrotus, että "pilknus" harrastan. ;)
                    Empäs ole koskaan ohjetta lukenu. :) Voi olla, jotta kannattaisi, mutta luulen että se rasva leviää pitkin suojakumia pyöriessä. Ja voi myös olla jotta se on siellä lumihangessa kyntäessä hajonnu.

                    Comment


                    • Kyllä kun se pultti on jumissa ni se on jumissa ja se ei sieltä vähän naputtamalla ulos tule. Välillä ne kyllä lähtee lähes itestään mutta välillä on kyllä niin yhtä puuta kun olla voi. Alumiininen olkavarsi jos on niin siihenhän jää sitten vielä helpommin jumiin.

                      Ja ne vetareiden pois tulemiset ei oli kori kohtasia vaan siihen vaikuttaa moottori ja vaihelaatikko. Osassa ne mahtuu taivuttelemalla pois ja osassa pitää avata jotain että tulee.

                      Ne rasvat kyllä levii sinne suojakumiin ku kerran vähän sutasee.

                      Comment


                        Joo, eipä se pultti kovin kesken antautunut Allroadissa eikä Passatissa. Molempiin kunnolla lämpöä ja vasaraa, moneen kertaan. Sitten vain yhtäkkiä lähti liikkeelle. Toisen kanssa neljä tuntia, toisen vähä vähemmän :)

                        Comment


                          Koodi:
                          A4b5,A6c5,A8d2.  Ainakin näissä malleissa vetoakselin irroitukseen ei tarvitse irroittaa  yhtään niveltä.Ainoastaan napapultti pois ja vetoakselin laipan ruuvit  auki niin akselin saa pujoteltua pois.
                          Okei, muokataan näin :
                          Ainakin A4 B5 1.6 manual, A6 c5 2.4 manual, A8 d2 2.8 manual.

                          Merkkiliikkeen tiskiltä kävin hakemassa A4 B5 1.6 suojakumeja ja ainakin päällepäin puristeltuna ihan kuin mehupurkin muovia. Ei ole kyllä isoa luottoa tuohon. Saa nähä miten kestää. Kaverin A4:een vaihdettu vuoden sisään liikkeessä 4 kertaa löbrön kumi samanlaiseen autoon.Yritän välttää saman ostamalla orggis osan.. Pakkasia odotellessa...
                          Viimeksi muokannut Coupevesqu; 24.10.2014, 23:30.

                          Comment


                            Tämä saattaa nyt olla tosi tyhmä kysymys. Vaihdoin tuohon C4:een vetarin suojakumia ja tuli oikein uskonpuute kasausvaiheessa. Mistä sen suojakumi paikallaan tietää milloin nivel on mennyt sokan yli ja on ns. pohjassa? Akseli on tällä hetkellä vielä kiinni viilapenkissä eikä käsivoimin nivelestä vetäen ainakaan irtoa kahteen osaan. Voisiko sen vaan mitata siitä vetonivelen kiinnityspultin reiästä vaikka mauserilla jos vertaa toisella puolella vielä purkamattomana olevaan?

                            Olis kiva jos sitä niveltä paikalle paukuttaessa kuuluisi selvä *klik* siinä vaiheessa kun nivel menee C-sokan yli. Olen minä näitä ennenkin vaihtanut mutta nyt vasta ensimmäistä kertaa jäin miettimään että kuinka se oikein oikeasti kuuluisi tehdä. Tuurilla ne laivatkin vissiin seilaa kun ei kertaakaan ole vetarin takia omilla vehkeillä tielle jäänyt.

                            Comment


                              Kokeile vasaralla. Lyö aksiaalisuuntaan. Jos ei liiku niin on sokka urassaan. Älä löijää sokkaa. Sen jälkeen saa purkaa ehkä rälläkällä...

                              Comment


                              • Se mukana tuleva sokka muuten on joissain tapauksissa väärän mallinen/liian iso. Jolloin sitä ei saa menemään. Tosiaan lyömällä akselin suuntasesti sen pitäs mennä, eikä tarvihe ees kovasti hakata. Saa sen mitattuakin jos varma haluaa olla.

                                Itsellä, kylläkin C5:sessa, tuli väärän mallinen sokka ja läjäsin vanhalla joka oli jo aika kulunu. Autoa taakse ja vähän eteenpäin; irtihän se lähti. Sitä ihmettelyn määrää, kun laatikon vaihto-operaatio oli samassa.
                                Viimeksi muokannut pykiz; 3.12.2014, 07:20. Perustelu: Kirotusvireen paholainen.

                                Comment


                                  Jos se on viilapenkissä, niin vedä kumi niin taakse että näkee - ja rasvaa vasta kun tiedät. Isoja sokkia on tullut vastaan - tällöin on tullut laitettua vanha sokka.

                                  Joskus vuonna miekka ja kirves kun ei uskonut että sokka on liian turpea, niin painoin prässillä nivelen akselin, oli aamuyö. Rikkihän se nivelen kruunu meni - ja tähän aikaan Löbrön nivel maksoi melkein tonnin (mk). Kasasin sitten väljästä ja rikkinäisestä yhden riittävän ehjän.

                                  Comment


                                  • Itsekin törmäsin samaan asiaan suojakumien vaihdossa ei millää menny uuden sokan kanssa joten vanha paikalle nyt yli 60tkm ajettu vielä pysynyt käyttöautolta hain kumit.

                                    Comment


                                      Ei sitä sokkaa tarvitse vaihtaa, jos ei ole rikki/liian väljä.

                                      Comment


                                        Alkuperäinen kirjoittaja matrikkel Näytä viesti
                                        Jos se on viilapenkissä, niin vedä kumi niin taakse että näkee - ja rasvaa vasta kun tiedät. Isoja sokkia on tullut vastaan - tällöin on tullut laitettua vanha sokka.
                                        Toki sokan vaihdoin ihan ensimmäisenä ja heti kumin perään laitoin uudet rasvat :)

                                        Klemmareita en vielä kiristänyt, kumin saa varmasti kerittyä sen verran vielä pois edestä että näkee. Silloinko se on hyvä kun nivel on päin sitä muoviprikkaa?

                                        Comment


                                          Niin ne vain oli osa rasvoista vanteessa ja ulompi n. vuoden vanha Löbrolainen suojakumi oli keskivaiheilta mennyt rikki... Kai se pitää semmonen ylivedettävä ostaa. Ei näitä kehtaa joka talvi vaihdella...

                                          Comment


                                          • Miten kovassa se nivel oikeen on kun ainoa mitä sain aikaan on nivelen sisältä kierteet rikki ja ulos vetäjälläkään ei tule irti?

                                            Comment


                                              Nopea isku yleensä auttaa tai pultin kiertäminen pulttipyssyllä, ei niinkään tasainen puristaminen.

                                              Comment


                                              • Pulttipyssyllä mä ne kierteeks sellaseks sainki. Ja sitä ulos vetäjääki napautin mutta se ei hievahdakkaan.
                                                Viimeksi muokannut okkim; 18.2.2015, 19:36. Perustelu: Poistettu tarpeeton lainaus.

                                                Comment


                                                  Ruuvipenkkiin kiinni ja kunnon iskuja, välillä ovat pirun tiukassa.

                                                  Comment


                                                  • Ja tästä päästään seuraavaan ongelmaan, joku kun on nylpännyt sellasen xnz pultin niin miten sen irrotan :D
                                                    Viimeksi muokannut okkim; 18.2.2015, 19:36. Perustelu: Poistettu tarpeeton lainaus.

                                                    Comment


                                                      Hakkaamalla sopivasti liian is torx pulttiin. Lukkopihdeillä tai rälläkällä pultti poikki.

                                                      Comment


                                                      • Kiitos pikasista vastauksista! pitää huome koitaa jos lähtis vihdoin

                                                        Comment


                                                        • Aikasemmin ostin "normaalin" suojakumin,se oli kuin peltiä,sika kovaa muovia josta en tykänny joten biltemasta hain liimattavan mallin.Se oli kunnon vetelää kumia.Asennus melko helppo,pikkasen vidumainen saada koko pituudeltaan liimaus menemään asiallisesti.Ensin ympäristön putsaus ja sitten kumin liimaus vetoakselin ympärille,sitten vaan vanha kumi saksilla pois,vanhat rasvat veke ja uutta tilalle ja uusi kumi paikoilleen.Nopeeta ja helppoa.Laitan kokemuksia myöhemmin kuinka kestää.
                                                          Alkuperäsessä suojakumissa oli vasta parin sentin repeämä joten olin mielestäni ajoissa vaihtamassa eikä tarvinnu vielä kokonaan akselia irrottaa ja niveltä putsata.

                                                          Comment


                                                          • Vaihdoin oikealle puolelle joulun aikaan ulomman nivelen suojakumin kun oli mennyt rikki. Nyt alkanut oikealta puolelta kiihdyttäessä kuulumaan lievää rohinaa, ääni kuuluu oikeastaan vaan kylmänä oikealle kaartaessa, jonkin aikaa kun ajelee lakkaa kuulumasta tai ei ainakaan niin paljoa äännä että erottaisi. Vois varmaan olettaa että se ulompi nivel kulunut, puhdistin kyllä huolella ennen kasausta? Miten kiirus lie vaihdon kanssa, kestäneekö ajella miten pitkään ennenkun särkyy kokonaan ja tielle jättää? Jos suoraan ajaessa ei ala mitään kuulua, matka-ajoa lähinnä itsellä. Motonetistä sais jotain tarvikeniveltä suunnilleen 5 kympillä, onko kellään niistä kokemuksia miten kestänee?

                                                            Comment


                                                            • Kyllä se motonetin nivel kestää ihan kuin orkkiskin, mutta se nivelen mukana tuleva kumi ei yleensä kestä kuin 6kk.
                                                              Jos sattuu skf/löbrö nivelen saamaan, niin kumikin kestää.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X