Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Vetonivelen suojakumin vaihto?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • No niin....
    Eilen illalla hyppäsi vetari tuolta niveleltä pois ja joutui hinaamaan auton kotia. Mikä tuossa on mahtanut olla syy, että vetari irtoaa suoralla tiellä noin helposti?? Sokka vai keskiöpultti liian löysällä??
    Pitää mennä nyt tarkemmin katselemaan tuota kun eilen illalla 23 aikoihin ei viitsinyt enää alkaa hirveästi painimaan.
    Jos sokka on kadonnut niin saako niitä marmorilta ilman tilausta jos huomenna käyn noutamassa heti aamusta??

    Comment


    • Jos on sisäpuolelta irronnut, niin luultavasti akselin lukitusrengas irronnut tms. Ulkopuolelta taas se c-rengas, vai mikä se nyt onkaan? Sisäpuoli voi kyllä olla helposti syypää. Talvella kun uusia rasvoja niveleen laitoin, niin melkein putos syliin lukitusrenkaan irroitettua. En siis ihmettele yhtään jos ajossakin saattaa irrota...

      Comment


      • Ulommainen vetonivel oli paskana ja laakerin paloja löytyi sisuksista. Ilmeisesti laakerit pettäneet, jolloin akseli on pamahtanut ulos paikastaan ja samalla tuo c-rengas oli vähän ottanut uutta muotoa.
        Kaipa tuo ihan mahdollista on kun laakeri nalkkaa kiinni niin vetariin kohdistuva voima pakottaa sen ulos??

        Huomenna hakemaan motonetistä uuden vetonivelen. Kalliimpi varmaan parempi, joten tuollainen GKN-Vetonivel A4/A6/Passat "Löbro/Spidan" vajaalla 90 eurolla varmaan tarttuu mukaan. Halvempi maksaisi 44,90 ,joten melkeen tuplasti kalliimpi luulisi olevan parempi vaihtoehto??

        Comment


          Löbrö on oem-laatua.

          Comment


            Omalla 1.8tq härvelillä muutama vuosi tuli riuhdottua niillä motonetin halvemmilla. Ei niissä mitään huonoa ilmaantunut.

            Comment


            • Joo mulla taisi olla tuo halvempi malli tuolla kiinni, joten ostan nyt kalliimman kokeeksi. Jospa se ei räjähtäisi palasiksi samalla lailla.....

              Comment


              • Pientä säätöä jälleen.....
                Hain eilen uuden nivelen ja aloin katsomaan tarkemmin(mikä pitäisi heti kättelyssä tehdä)tuota akselia niin huomasin, että kappas vaan siitä on se c-rengasura hävinnyt johonkin ja akseli mennyt niin nätisti poikki, että tuo ei silmään ekalla kerralla osunut. Akselin päästä hävinnyt siis pieni pala, joten ei muuta kuin uutta akselia tilaamaan. Motonetissä sanoivat, että kaksi akselia ois tarjolla joissa on sentin ero pituudessa......no meikäläinen sitten alkaa selvittämään asiaa traktoautosta ja heiltä löytyy vain yhtä pituutta, joten takaisin motonettiin ja kysymään akselien pituuksia....no eroa oli siis milli eikä sentti.
                En tiedä miksi löbro on vaihtanut 2/1998 eteenpäin oleviin autoihin millin pidemmän akselin?? No sellainen nyt sitten tilauksessa hintaan 390€.
                Mitäs huomioitavaa tuossa akselin vaihdossa on? Tuleeko vaihteistoöljyt pihalle kun nappaan irti tuon vetarin ja pitäisikö samalla tehdä öljynvaihto vaihteistolle??

                Comment


                • Öljyt on stefan takana ja pysyykin, vaikka otat vetoakselin irti.

                  Comment


                    Jos on varaa pariin pulloon öljyjä, niin tee ihmeessä öljynvaihto, kun tuolle seudulle remontti suuntautuu.

                    Comment


                    • Olikos tuo akseli laatikon kyljessä kiinni M10 torxeilla?? En pääse itse tarkistamaan sitä....

                      Comment


                        XZN M8 tai M10.

                        Comment


                          Ykskasissa m8.

                          Comment


                          • A4 1,8T quattro -03 eli B6:ssa XZN M10

                            Comment


                            • Eilen vaihdoin pihalla ton vetarin ja aikaa sai kulumaan reilu 2h, kun työasennot ja tila oli rajoitettua. Tähän mennessä on toiminut ihan hyvin ja toivottavasti myös kestää pitkään. Napapultin vedin ensin 200nm ja sen jälkeen reilu 180 astetta, joten tuskin ainakaan irti lähtee.

                              Comment


                              • Pitäisi kohtapuoliin vaihtaa kuskinpuoleinen ulompi suojakumi kun oli jo pykinyt melko pahasti, pitää seurata millon puhki menee. Motonetissä näkyis olevan esim. löbron kumia, kooksi ilmoittaa vaan että jos on 22/83 mm, onkohan käypäinen tuohon 03-vuotiseen A6 1.9 Tdi:hin? Hintaa 16,90e, tuleeko nuissa mitä kaikkea kumin mukana, siteet ilmeisesti mutta entä sitä c-sokkaa, vai kannattaako sitä yleensä vaihtaa jos ehjänä säilyy?

                                Comment


                                  Ei tarvitse vaihtaa jos on kunnossa. Yleensä tulee vaseliini, sokka ja napapultti. Vaihtelua toki löytyy.

                                  Comment


                                    Jaaha, eipä tullu motonetin ERT:n vetonivelen suojakumin mukana mitään muite hilppeitä, kuin kiristyspannat. Vanhalla napapultilla ei ilkeis kasata. Taidan viedä takasin ja hakee samalla reissulla marmorilta orkkis kumit ja napapultit molemmin puolin...

                                    Comment


                                      Kyllä niissä yleensä on pultti rasva lukitusprikat ym. hilppeet.

                                      Comment


                                        Kyllä niillä vanhoilla napapulteilla voi kasata sen ihan huoletta.

                                        Comment


                                        • Joo, kyllä se vanha pultti sen kolme kuukautta kestää, mitä se napapultiton suojakumikin. :)

                                          Comment


                                            Kyllä, ja vielä monta uuttakin kumia ;)

                                            Comment


                                            • Varmasti. Täsmennetään sen verran omaa edellistä, että silloin kun paketista löytyy pultit, rasvat ja muut tarvittavat, niin on edes teoriassa pieni mahdollisuus saada laatuosa. Suojakumeista kun 99% on nykyään enemmän tai vähemmän täysin kelvottomia laadultaan. Itse laittaisin nivelen yli vedettävän, koska se on nopea asentaa ja on ilmeisesti nykymittapuulla yksi vähiten huonoimpia vaihtoehtoja.

                                              Comment


                                                Ei tuu laatua aina merkkiosissakaan. Viimeksi tuli Löbrön nivelien mukana luokattoman huonot suojakumit. Kesti juurikin tuon kolme kuukautta ennen kuin repesi.

                                                Comment


                                                • Mulla kesti kutosessa löbrön suojakumi kuukauden. Tänä aikana oli kylläkin tahkon jäärata päivä, joten en tiedä hajosiko siellä, vai huonouttaan.

                                                  Comment


                                                    että silloin kun paketista löytyy pultit, rasvat ja muut tarvittavat, niin on edes teoriassa pieni mahdollisuus saada laatuosa.
                                                    Pakko takertua tähän, Osscan laakerin mukana tuli kasa pultteja, muttereita sekä vaseliiniä, laakeri mallia "kestovoideltu" eli sellainen kuin esim B/C 4/5 ikäisissä on etupäässä.

                                                    Eli laatu osa..?

                                                    Comment


                                                    • Kummallista tuo noin lyhyt suojakumin kesto (pykiz ja Jaako)...onko kyse nimenomaan ulkoisen nivelen kumista (kun on hajonnut)? Itselläni tosiaan 2012 kesästä ollut etuvasemmalla sisällä ja ulkona OEM-kumit ja 2013 kesästä etuoikealla tarvikekumit ja kummatkin ovat erittäin hyvin pitäneet pintansa! Se vasemman puolen OEM-ulkokumi on se kovempi ja pidempi "muovinen" malli ja oikean puolen tarvikekumi on se lyhyempi ja löysempi "kumi, ei muovinen" malli (noita näyttää olevan kahta erilaista). Jos kyse on ulkoisesta kumista, niin olettekohan nyt kiristäneet sen kumin oikeaan kohtaan akselia (pienempi klemmari)? Meinaan kun ei saa olla liian kaukana eikä tietenkään liian lähelläkään itse akselia, rasittuu liikaa. Se suojakumi pitää myös kauttaaltaan rasvata sisäpuolelta ennen asennusta, oletteko tehneet tämän? Olen varmaan amatöörimpi kuin te, mutta mielelläni koitan selvittää näitä ongelmia, jotta jokainen pääsisi helpommalla.

                                                      Comment


                                                        Leima tuli tänään katsastuksessa mutta sanoi että vasemman puolen ulompi suojakumi olisi hyvä vaihtaa eteen lähiaikoina. Tilasin alkuperäisen, saas nyt nähdä millanen tulee. Edellinen onkin jo kestänyt 105tkm / 8.5 vuotta. Mahtaa tulla mukava homma tukivarsien yhdyspultin kanssa kun ei ole koskaan ollut auki mun aikana :D

                                                        Comment


                                                        • Minun tapauksessa ulompi. Juu, mielestäni oikeessa paikassa. Miksi se pitää rasvata, eikös se rasva leviä pitkin suojakumia kun vetari pyörii?

                                                          Edit. Horch, meinaat varmaan ylätukivarsien pulttia? Ota alatukivarret ennemmin, todennäköisesti pääset helpommalla.

                                                          Comment


                                                            Joo, sitä. Pitääkös molemmat alavarret irrottaa vai riittääkö toinen?

                                                            Comment


                                                              Taitaa toinen riittää. Toisaalta on se yläpulttikin melko varmasti joskus avattava niin olisiko tässä vaiheessa hyvä kokeilla sitä? Mitä pitempään on avaamatta, sitä tiukemmassa siinä vaiheessa kun ylätukivarsia joutuu vaihtamaan.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X