Olen silti sitä mieltä että tuossa Hegen 1.8T aanelkussa siellä ei ole tripodia.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Vetonivelen suojakumin vaihto?
Collapse
X
-
Sehän se noiden nivelien kanssa vähän tuntuu olevan, yhden korjaa niin vierestä leviää. Noitahan ei heti huomaa jos kumit pettävät, itse totesin repeämisen vasta siinä vaiheessa kun rasvat olivat levinneet vanteen sisäkehälle ja ratapäivien jälkeen aloin vaihteleen jarrupaloja. Jarrujen lämpö oli tehokkaasti paistanut rasvat vanteeseen kiinni. :)
Comment
-
Mä olen useamman vuoden käyttänyt noita läpivedettäviä silikonikumiseos suojakumeja. Paljon pehmeämpää kumia kuin noi orkkikset/tarvikkeet ja tuntuvat kestävän vaikka mitä väärinkäyttöä. Toki tarvitsee ostaa huomattavan hintainen vetokartio olikohan 10€ että helpottaa kumin vetoa nivelen yli.
Tietenkin jos ollut pitkään kumi riekaleina niin onhan se hyvä purkaa se nivel mutta kyllä minä vetelen tolla yleismallin kumilla.
Comment
-
Ite tuli tuossa syksyllä vaihdeltua profiilin pirssiin toiselle puolelle suojagummit kun sisempi oli mennyt rikki.
Kamalan jäykkää ainetta se sisempi kumi, voisi melkein kutsua sitä muoviksi. Alkuperäiskumi siis kyseesä.
Seuraavat kumit todennäköisesti tulee olemaan neopreenia. Ne ainakin venyy ja paukkuu, tuli vaihdettua isäukon Rangeriin pari vuotta takaperin ulompi kumi, mallia Motonet. Rangerissa kun ei vetoakseli irtoa (ts. olis kai se ulompi nivel lähtenyt lyömällä mutta ei ollut uutta lukitusrengasta tilalle) niin täytyi paikoillaan kiskoa se ylitse. "Vähän" oli tiukka mutta survomalla meni ;)
Comment
-
Onko kellään muuten tietoa, että myydäänkö noita B5:n etupään ulkoniveltä paikallaan pitäviä C-sokkia jossain erikseen? Siis joitakin laadukkaita? Tuli vain tässä mieleen, että joskus noita sokkia kuitenkin voi tarvita, mielellään laadukkaita sellaisia. Ja onko Quattrossa takapään ulkonivelessä samanlainen lukitus?
Comment
-
Jousiteräksestä noita on tullut taivuteltua jos on ollu tarvetta. Ainakaan vara-osa putkat ei tuollaisia useimmiten myy. Kysy laakkoselta tai katso etkasta.
Comment
-
No, täytyy katsoa, jos jossain vaiheessa kyselisi. Tarkoitus olisi siis tilata ilman kumisettiä noita yksittäisinä/tukkupakkauksissa, koska ei sitä koskaan tiedä, jos se kumisetin mukana tullut vaikka hajoaa asennuksessa, häviää, tai jos muuten vaan pitää irrottaa jostain syystä ulkonivel ilman kumin vaihtoa. Sit olisi kiva, jos noita löytyisi vähän varastosta. =D
Ainut lähellekään vastaavanlaista, mitä itse löysin netistä, oli tämä:
http://www.oreillyauto.com/site/c/de...0133&ppt=C0362
Comment
-
Olipa hyvä juttu tuo sokan numero. Kävi nimittäin niin, että huomasin etuoikean, ulomman nivelen suojakumin hajonneen. Ja kun löytyi tarvikekumi valmiina sellaisen surkean tarvikesokan kanssa, niin pakkohan oli ostaa tuollainen kunnon sokka. Huono juttu oli, että kun soittelin marmorille, siellä sanottiin, että noita sokkia löytyy vain kaksi (koko Suomesta?!). Sain siis hankittua sokan, mutta onpa kumma juttu, ettei noin pieniä osia pidetä varastossa juuri yhtään. 15 snt maksoi.
En muuten yhtään voi suositella kenellekään sitä, että ruuvaa tuon napapultin ulkoniveleen kiinni akselin vielä ollessa autossa kiinni (irrottaakseen nivelen). Typerästi jälkiviisaana muistin, että kun viime vuonna tein samaa hommaa toiselle puolelle, niin ruuvattaessa napapulttia akselin ollessa kiinni meni pultti loppuun asti ja lopulta pisti ulkonivelen kierteet paskaksi, eli ei näin...koska en muistanut tätä tarpeeksi ajoissa, niin piti sitten tuohon oikealle hankkia uusi nivel. =D Akseli irti, ruuvipenkkiin kiinni (nahkapala väliin) ja ulkonivel kiilan ja painavan vasaran kanssa irti, niin onnistuu.
Se motonetin 45-50€ tarvikenivel on ainakin vasemmalla puolella palvellut hyvin vuoden verran, joten hankin samanlaisen oikealle puolelle (ja tuleehan siinä napapulttikin mukana). Mikä tästä tilanteesta tekee ainutlaatuisen, on se, että viime vuonna ostin alkuperäiset suojakumit vasemman akselin nivelille. Oikealla puolella on taas tarvikekumit nyt asennettuna (vaihdoin myös sisänivelen kumin ja laitoin uudet rasvat). Ihan kiva vertailla, kummat kestävät pidempään. ;-D Tämän lisäksi vasemmalla on (nyt vuoden vanha) alkuperäinen napapultti ja oikealla puolella tarvikenapapultti.
Todella kumma juttu muuten oli asennuksessa: Kun vasemmalle puolelle sai ulkonivelen vain työnnettyä sisään, meni oikealla puolella nivel vain vähän sisään. Putsasin kyllä paikat kunnolla ennen asennusta. Koitin myös vähän takoa kiilalla niveltä hieman ulos ja takaisin sisään, josko boorit olisivat jotenkin huonosti toisiaan vastaan, mutta ei. Lopulta akseli meni kunnolla sisään vasta napapulttia kiristämällä, mikä ei mielestäni ole normaalia. Kuitenkin kun katsoin ABS-anturin koloa, niin hyvin oli nivelen ABS-kehä asettunut pakoilleen, eli nivel vaikuttaisi olevan hyvin kiinni(?). Nivel näytti kuitenkin jäävä sen verran ulos, ettei nivelen ulkokehä peitä kokonaan sitä reikää, johon se tungetaan. Autolla pystyy kuitenkin ajamaan ihan normaalisti, eikä mitään vikoja ole ilmaantunut.
Tuollainen se nyt on. Näyttääkö tuo suojakumi nyt olevan sopivalla kireydellä? Ainakin se plumpsahti sopivasti nivelen uraan tuohon kohtaan.Viimeksi muokannut Jurgen; 21.6.2013, 01:04.
Comment
-
kun löytyi tarvikekumi valmiina sellaisen surkean tarvikesokan kanssa, niin pakkohan oli ostaa tuollainen kunnon sokka
En muuten yhtään voi suositella kenellekään sitä, että ruuvaa tuon napapultin ulkoniveleen kiinni akselin vielä ollessa autossa kiinni (irrottaakseen nivelen). Typerästi jälkiviisaana muistin, että kun viime vuonna tein samaa hommaa toiselle puolelle, niin ruuvattaessa napapulttia akselin ollessa kiinni meni pultti loppuun asti ja lopulta pisti ulkonivelen kierteet paskaksi
Tuliko kuvassa näkyvät letkuklemmarit kumisarjan mukana vai onko ihan oma sovellus?Viimeksi muokannut hoff4; 21.6.2013, 06:47.
Comment
-
Se surkea tarvikesokka eroaa siten ns. alkuperäisestä sokasta, että alkuperäinen on selkeästi kovaa terästä, kun tuo tarvike-mallinen on helpommin taipuvaa ja muutenkin halvan oloista. Huomasin tämän jo viime vuonna ekan kerran vasemman puolen niveliä laittaessani. Siksi oli hyvä hankkia parempi.
Kierteet tuhoutuivat siten, että pultin kierteiden ollessa melko lopussa, ruuvatessa vielä lisää, ei ollut enää vastusta yhtään -> kierteet hajalla, pultti pohjassa (siis kiertyi IHAN pohjaan, nivel ei irronnut akselista). oli perkeleen hankala vielä irrottaa pultti nivelestä.
Kumisarjan mukana tulleet klemmarit olivat vitsi, siksi rosteriset klemmarit biltemasta. Hyvin ovat toimineet vasemmalla puolella vuoden, siksi myös oikealle puolelle samanlaiset.
Comment
-
Jos nivelen irrottaa ruuvaamalla napapultin kiinni irrallaan olevaan vetariin kannattaa huomioida, että vetonivel tulee olla suorassa. Jos se on vinossa ruuvin pää ei osu akselin päähän eikä nivel tosiaan irtoa ns. millään.
Comment
-
Nivelen rakenteesta ja ruuvin pituudesta riippuen joko ei mihinkään tai esim. nivelen sisäkooliin tai kuuliin.
Comment
-
Mahtaisiko kenelläkään olla kokemusta, minkä mallinen vetonivelen kumi sopii 4B A6:een 2,4 kuutoskoneella? Tukivarsia vaihtaessani piti myös suojakumit vaihtaa, mutta tarvikeliikkeestä saamani kumit olivat väärän kokoiset. Tai oikeastaan kumit olisi ehkä venyttänyt nivelen päälle, mutta kun sokkakin oli liian pieni, niin jätin sitten homman kesken. Mittasin akselin halkaisijaksi 25 mm ja vetonivelen halkaisijaksi 98 mm. Marmorilta varmasti saisi, mutta sopiiko esim. Motonetin Löbron kumi ja sisältääkö se mahdollisesti oikean kokoisen sokan?
Lisäksi, onko näissä kaikissa malleissa käytetty jonkin sortin prikkoja vetoakselissa, koska vanhoja niveliä purkaessani, en törmännyt mihinkään prikkoihin.
Comment
-
Ei olisi ensimmäinen kerta kun Motonet ilmoittaa sopivuudeksi jotakin muuta kuin mitä se oikeasti on. Ajattelin vain kysyä, että onko joku mahdollisesti hiljattain ostanut suojakumia motonetistä ja tietäisi varmasti, että mikä noista heidän myymistään suojakumeista sopii. Kaikki kumit varmaan saa sopimaan pikkaisen venyttämällä, mutta erityisesti sokka saattaa olla väärän kokoinen ja se ei käy ilmi tuoteselosteesta.
Paikallinen Fixus liikekin tarkasti sopivuuden rekisterinumeron perusteella ja silti myi väärän suojakumin.
Comment
-
Höhe [mm] 88 mm
Gewindemaß M16x1.5x77
Material Gummi
Innendurchmesser 1 [mm] 24 mm
Schrauben-/Mutternausführung Dehnschraube
Innendurchmesser 2 [mm] 92 mm
Tuommoiset mitat löytyi. Vähän hämmentää nuo heitot valmistajan arvojen ja mitattujen välillä. Mulla on kolme Spidanin suojakumia hyllyssä joista kaksi odottaa asennusta. Ylimääräisen saat jos ei Moponetistä irtoa sopivaa.
Comment
-
Vetoakselin ja nivelen mitat mittasin työntömitalla ja mitat olivat tosiaan nuo 25 mm ja 98 mm. Luonnollisesti kumi on noita mittoja karvan verran pienempi, jotta se istuu tiiviisti.
Metsästin tänään useista eri varaosaliikkeistä Tampereella oikeita suojakumeja, mutta siinä kuitenkaan onnistumatta. Fixus-ketjun liikkeet myivät ei-oota, samoin Motonet (mikään tarjottu vaihtoehto ei sopinut) ja AD-varaosamaailma. Lopulta päädyin hakemaan uudet suojakumit Laakkoselta Hatanpäältä. Suolaisen hintaiset olivat (80€/2 kpl), mutta ei mahtanut mitään. Auto oli saatava kuntoon.
Alkuperäisessä pakkauksessa ei ollut napapulttia, mutta se sisälsi suojakumin lisäksi rasvatuubin, kaksi isoa kiristyspantaa ja yhden pienen, sekä lukkosokan, kuperan prikan ja muovisen holkin sekä eräänlaisen lukkoprikan. Viimeistä en käyttänyt, koska sellaista ei purkaessakaan tullut vastaan. Kenties jotkin autot käyttävät lukkosokan sijasta lukkoprikkaa...
Heti kun remppa on valmis, laitan itselleni ylös suojakumien varaosanumerot ja voin ne kyllä tännekin postata samassa yhteydessä, jos joku sattuu saman asian kanssa joskus painimaan.
Comment
-
Tuossa nyt pihalla vaihtelin hantinpuolen vetariin uloimman nivelen suojakumin ja en satavarma ole siitä menikö se lumpio nyt perille lukkorenkaan taakse vai ei.
Piti alunperin ennen purkua varmuueksi mitata tönärillä napapultin reiästä etäisyys akselinpäähän mut sehän unohtui. Nyt kuitenkin kasauksen jälkeen mittasin ja sain ~70mm tulokseksi joten onko kukaan sattunu samaa mittailemaan?
Ei kehtais tien päälle lähteä arpomaan et onko kunnolla asennettu vai ei. Siinä kuitenkin paikalleen kun sen junttasin akselinpäähän niin en sitä saanut tulemaan ulospäin enää mitenkään helpolla, sellainen pieni eestaas klappi(milleistä puhe) oli käsituntumalla niin vois olettaa että lukkorengas olisi urassaan?
Muutoin oli kyllä ihan näppärä homma, napapultti irti auton ollessa maassa ja sitte tunkilla ilmaan--> alapallo irti--> vetoakseli navasta irti--> napapultilla nivel irti--> kumit ja kaikki hilut veks ja uudet tilalle päinvastaisessa järjestyksessä putsauksen kera.
Comment
-
B7 1,9 tdi:ssä on kuskinpuolen vetonivel sökönä äänestä päätellen. Paikallinen liike myy koko settiä eli niveltä ja kumia tarvikkeineen 149 euron hintaan, mutta netissä näyttää olevan aika leveä hintahaitari. Onko kokemusta tällaisista merkeistä kuin NK, LPR tai Metzger, tekeekö niillä mitään? Löbron tiedän hyväksi, mutta maksaa netissäkin sen 130 euroa setiltä. Motonet ei hieman yllättäen tuntenut valikoimissaan koko vetoniveltä tähän moottorimalliin. Soittaessa selvisi, että maahantuojalta saa, mutta hinnasta ei tietoa ennen kuin on tilannut. :)
Edit: Vielä löytyi edullinen Vaico-setti, on ilmeisesti laadukas?
Comment
Comment