Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Vetonivelen suojakumin vaihto?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #31
    Muistankohan ihan väärin että automaateissa on käytetty tripodiniveltä sisällä?
    Joku voisi tuon varmistaa.

    Mikäli on tripodi niin parempi purkaa ulkonivelen puolelta ettei neulat lähde karkuun jne. Muutenkin taitaa olla tripodin yli vähän huono vedellä kumia. Pirullinen kasattava, jos pääsee pullahtamaan neuloja ulos. Jos taas on tavallinen kuulanivel niin ei siellä ole kuin yksi sokka, jonka irroituksen jälkeen itse nivel tulee irti akselista ja kumin voi vaihtaa. Varmaan onnistuu jopa auton alla irroittamatta ulkoniveltä.

    Comment


    • #32
      Muistankohan ihan väärin että automaateissa on käytetty tripodiniveltä sisällä?
      Joku voisi tuon varmistaa.
      Kyllä näin on.

      Comment


      • #33
        On muutes pirun tiukka tuo keskipultti aukasta, täytyy huomenna ostaa järeempiä työkaluja jotta ton saa auki. Tartteeko iskaria sun muuta irrottaa jotta toi vetari mahtuu tulemaan pois?

        Comment


          #34
          Allapallonivelen irrotus riittää.

          Comment


          • #35
            Nyt sit sain keskipultin pois ja vetarin ulomman pään irti, vaan siihen se sitten jäikin. Tämä ulompi pää ei taidakkaan olla purettavaa mallia, kun en löytänyt nivelestä kohtaa mistä se purkaantuisi, sokkaa ynnä muuta.
            Ja sisäpuolen kuusiokolo pultit on niin tiukassa ja hankalassa paikkaa aukasta, jotta jäi sekin pää kattomatta.
            Täytyy varmaan laittaa takaisin kasaan ja ajaa jonnekkin nyrkkipajalle, jos siellä saisivat suojakumit vaihdettua.

            Comment


              #36
              Ulkonivel lähtee kun veivaat pultin takaisin sinne, kun se ei ole navassa. Kunnon pihdeillä kiinni akselista ja pulttia tiukalle ja nivel irtoaa. Jos pultissa ei ole tarpeeksi kierrettä niin suojakumisarjan mukana tapaa tulla täyskierteinen. Enpä muista riittääkö osakierteisessä jenga.

              Sisäpään pultit ensin hyvin puhtaaksi ja vaikka usealla jatkovarrella pyöränkotelon puolelta operointi. Ulkonivel on hyvä tietysti olla paikallaan vielä tässä vaiheessa, että voi jarrua vasten vääntää. Tsekkaa myös että avaintyyppi on oikea. Tyypillisesti sisänivelissä on XZN.

              Comment


              • #37
                Kiitti vinkistä. Sainkin tuon ulommaisen nivelen pois ja sitäkautta myös sain vaihdettua sisäpuolen suojakumin. Ei ollutkaan mikään helppo juttu kiristää sitä pantaa sisempään kumiin, oli niin ahdaspaikka.

                Comment


                • #38
                  A6 (c5) vetoakselin suojakumin vaihto.

                  Morjens.

                  Tän ois varmaan voinu pistää suoraan okkimillekin, mutta...

                  Tarttis vaihtaa subjektin mukainen suojakumi. Onko jollain enskäden tietoa miten
                  homma tulee suorittaa oikeaoppisesti? Oon koittanut searchia, se ei tuonut tulosta.

                  Oon viimeksi vaihtanut vetarit Fiat 127:aan ja epäilen, että siitä kokemuksesta
                  ei hulluna enää hyötyä tähän rojektiin ole.

                  Comment


                    #39
                    Tuolta löytyy ohjeita -98 A6:lle. J. Majava laatinut kiitettävän perusteellisen työohjeen.

                    edit: siis sama proseduuri kattaa kyllä muitakin malleja, omani mukaan lukien, kunhan on pultti- eikä mutterikiinnitys.

                    Comment


                    • #40
                      Täällä jonninmoinen ohje amerikaksi kuvien kera.....

                      Comment


                        #41
                        No, sanotaan nyt sitten jotain kerran täällä vihjaillaan ;)

                        Minä ottaisin ylätukivarsien pultin pois (jos se on samanlainen kuin A4/S4:ssa), ja kääntäisin sitten koko napahässäkkää niin paljon ulospäin että vetoakselin pään saa ulos. Tuo yläpultti on helpompi irroittaa kun ei tarvitse ulosvedintä, ja olettaen ettei se ole umpiruosteessa. Sitten vaan samalla napapultilla painaa ulos sen nivelen ja kumi vaihtoon. ( on kyllä aina tullut otettua koko vetoakseli irti, joten pidätän oikeuden vääriin lausuntoihin jos jossain kohti onkin ahdasta työskennellä ) ;)

                        Comment


                        • #42
                          Okkimille kiitokset loistavista ohjeista!

                          Irroittamisessa ei tosiaan tarvittu ulosvetäjää eikä mitään. Ainoa työkalu jota
                          ei löytynyt tallista, oli 17mm kuusiokoloavain.

                          Eli ensin vaan auto maassa napapultin löysyttäminen. Sitten pirssi ilmaan, rengas
                          pois, ylätukivarret irti. Eli keulan puolelta pultti irti ja kaksi vartta irti. Sitten perän
                          puolelta pultti irti ja tukivarren yläpuolelta pultti irti ja varsi irti.

                          Tuon jälkeen voikin vetoakselin ujutella jarruhärdellin oikealle puolelle ja suorittaa
                          vaihdon aiemmissa posteissa ja linkeissä olleiden ohjeiden mukaisesti. Muistakaa
                          kuitenkin kun irroitatte suojakumia, että siellä mönjän seassa on sellainen muovinen
                          "suppeneva" osa ja metalliprikka. Katsokaa, että miten päin ne ovat irroittaessa ettei
                          tarvitse sitten kasatessa niiden paikkoja miettiä.

                          Summa summarum. Homma oli helpompi kuin ennalta ajattelin. Aloittelijalta hommassa
                          meni 2.5h kokonaisuudessaan. Uskoisin, että toisen puolen kumin vaihto on hieman
                          nopeampi homma.

                          Comment


                            #43
                            Minulla myös kesävanne rasvainen sisältä. Huoltoon huomenna. Marmoritiskiltä kumisarja (pannat+rasvat)
                            18? ohjehinta.

                            Comment


                            • #44
                              Muistaako kukaan että, oliko se pultti 32mm kannalla jolla etunivel tulee napaan kiinni UrS4:ssa?

                              Comment


                                #45
                                Se kuperaprikka,joka tulee V.A.G nivelissä sen muovisen "lieriön" ja ulomman vetonivelen väliin on alunperin asennettu kuperapuoli vetoniveltä vasten.
                                Ihan huomiona vain sen mainitsen ja välykseltään se silloin oikein on.
                                Toisin päin jos sen laittaa, niin tuskin se siitä hajoaa?!?

                                Comment


                                • #46
                                  Mulla ne ainakin on ollut sisältä ulospäin katsottaessa, prikka-> "lieriö"-> nivel, ja ei mulla ole mitään muuta hajonnut kun suojakumet.

                                  Kysyin tuossa yllä pultin kannan kokoa, niin se on 28mm ja jos kuuskolo niin sitten 17mm, että jos joku muu joskus tätä tietoa kaipaa.

                                  Comment


                                    #47
                                    Ettei vaan olisi 27mm. kannalla. Näin ainakin pikkukorissa.

                                    Comment


                                    • #48
                                      Saattaa olla, mutta hyvin aukes 28mm hylsyllä ja meni kiinni, eikä nuljunnut yhtään.

                                      Comment


                                      • #49
                                        Ja taasen jos päästä löytyy mutteri niin se on 30mm

                                        Comment


                                          #50
                                          Niin se onkin just niin päin kuperapuoli muovia vasten.
                                          Minun ohjeessa prikka ja muovilieriö vaihtoi paikkaa.

                                          Comment


                                            #51
                                            Kellään tietoa, onko noita kuusiokolokantaisia vetarin pultteja laitettu tehtaan linjalla? Omassa autossa kuskinpuoleisen etuvetarin pultti on juuri sellainen ja muiden akselien pultit tavallisella kuusiokannalla.

                                            Meinaan vaan voiko pultista päätellä onko niveltä/suojakumia/laakeria tms. käpistelty joskus.

                                            Comment


                                              #52
                                              Eiköhän se ole joskus avattu, kun pulttikin vaihtunut.

                                              Comment


                                              • #53
                                                A4:een vetonivelen kumin vaihto

                                                Mitens A4 B5 2.6q -95:een vetonivelen suojakumin, eteen ulommainen vaihto onnistuu helpoiten; niin ettei pyörien kulmat muuttuis...

                                                Comment


                                                  #54
                                                  lukemalla tämän threadin vastaus olisi ollut käsilläsi...

                                                  tässä se kuitenkin nyt on: http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=33674

                                                  Comment


                                                  • #55
                                                    ulommaisen vetonivelen suojakumin vaihdosta on paljon juttua, mutta entäs sisemmän suojakumin vaihto? vetarin joutuu vissiin kokonaan ottaa paikaltaan? entäs pitääkö ulompaan niveleen koskea että pääsee sisempään käsiks vai purkaantuuko se sieltä omasta päästään?

                                                    autona coupe Q -89

                                                    Comment


                                                      #56
                                                      Joo vetari pöydälle ja purkaantuu sieltä omasta päästään.

                                                      Comment


                                                        #57
                                                        Ja pultti on 27mm. Ulompi vetonivel oli minulla ainakin lukkorenkaalla - kovalla vauhdilla kun sitä purki, niin kävi sillä lailla että poks ja nivelen sisäkehä halkesi kahtia.

                                                        Eipä vahinkoa, ko. nivel oli jo päässyt käymään kuivana. 10/89 oli VAG löbrön kumissa stanssi. Ihan hyviä. :)

                                                        Sisempi vetonivel lukkorenkaalla, ja kolmileukainen ulosvetävä hyvä kaveri.

                                                        Comment


                                                          #58
                                                          Kauanko vuotavalla suojakumilla ajaa ettei vetoakseli pahastu?

                                                          On tullut reikä vetoakselin ulompaan suojakumiin. Parissa päivässä on jo roiskutellut rasvaa ympäri vannetta ja satulaa.
                                                          Reikä on sen kokoinen kuin olisi pienellä ruuvimeisselillä tehty.

                                                          Tuli vain mieleen kysyä, että kauan tuolla vuotavalla kumilla uskaltaa vielä ajella, kun en tällä viikolla sitä vielä pystyisi vaihtamaan?

                                                          Lähinnä tarkoituksenani suojata suurimman paskan pääsy akselille pyöritin jesaria ympärille, jos hieman antaisi lisää aikaa ajaa.
                                                          Reikä on tähän päivään mennessä ollut jo noin viikon, ja olen välttänyt ajoa märällä kelillä. Vielä ei ainakaan äännä entistä enempää.
                                                          Vaikeaahan tuota aikaa on arvioida, mutta antakaa joitain ajatuksia :)

                                                          Comment


                                                            #59
                                                            Ei se vielä viikossa piloille mene. Kunnon pesu vaan murrokselle sitten kun vaihdat suojakumin.

                                                            Comment


                                                              #60
                                                              "Viikko" on huono matkan mitta, mutta sanoisin että pienen reiän kanssa satoja kilsoja voi lykkiä suht huoleti. Sitten vasta tapahtuu vaurio kun rasva loppuu ja/tai hiekka pääsee niveleen.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X