Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A8 automaatti ei tottele!

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A8 automaatti ei tottele!

    Ongelmat alkoivat siten että tasakaasulla kaupungissa rupesi arpomaan 3-4 vaihteiden välillä.
    Noh,seuraavana päivänä vaihtokohta oli siirtynyt ~3000rpm tuntumaan,ja kolmosta saa odotella jo kahdeksankympin paremmalle puolelle.Ja hauskintahan tässä on se,että tiptronicille vaihdettaessa edes näytössä ei tapahdu mitään,saatika että vaikuttaisi vaihtamiseen millään tavalla.pakkovaihteilla kyllä valon paikka vaihtuu,mutta ei vaikutusta laatikkoon.parkki ja pakki toimii normaalisti,kuten myös kick-down.
    Samalla myös takapäästä kuului yksittäisiä pamahduksia,aivan kuin olisi ajanut kiven päältä.Ja kerran risteyksessä käännyttäessä,tuntui kuin toinen rengas olisi ollut lukossa/perä lukossa.Tosin ei ole enään sitä tehnyt.
    Toinen omituinen seikka on punainen jarruhäly+ABS häly.Ajattelin että anturi on rikki,ja revin sulakkeet irti,mutta pilli huutaa heti kun siirtää valitsimen parkilta D:lle (voipi tietysti olla ettei liity tähän mitenkään,koska vielä hetki sitten huuteli satunnaisesti).

    Toisia threadeja lukiessa silmään sattui puhe laatikon luistosta,mutta se ei selvinnut että miten se ilmenee.itselläni laatikko ainakin "luistaa"joka vaihteella kaasua painettaessa.Eli kierrokset nousee enemmän kuin vauhti,kunnes 3-4 vaihteella "lukitsee" turbiinin,ehkä noin 60-70 km/h tuntumassa.

    EDIT:ja kakkonen muuten pamahtaa aika ikävästi sisään aina välillä,jos sattuu painamaan kaasua vähän reippaammin.Joten vaihdanko suosiolla laatikon,vai olisiko jotain toivoa vielä?

    #2
    Onko luettu vikakoodit?
    Tuon sinun pienen lautausogelman johdosta on esim. laatikon pyörimisnopeus anturit saattaneet saada siipeensä.
    Tuo että tipille vaihtaessa laatikko ei tottele viittaisi myös "pieneen" sähkövikaan.

    Helpoimmalla tietysti pääset kun hommaat uuden laatikon JA uuden ohjausboxin...Tämä tosin aika kallista joten ensin luetuttaisin vikakoodit VAIKKA laatikko ei ilmeisesti ole omasta mielestään vikatilassa (kaikki näytösssä olevat vaihteet palaisivat yhtäaikaa)?

    Sen jälkeen voi jatkaa arvailuja. Alkaapi olemaan aika ostaa Vag-com... Sen hinta kun tulee säästettyä heti ensimmäisessä "merkkiliikkeen" vianluvussa. Varsinkin kuin tuo sinun vika ei ole sieltä helpoimmasta päästä

    Comment


    • #3
      Omistan kyllä tuon piuhan,mutta kun toi OBD-liittimen piuhat on sekasin,ja poltin jo optot tosta kaapelista,Niitä tosin saa kaupasta lisää.
      Mutta kun laakkoselta on näköjään ihan turha itkee noita kytkentäkaavioita,eikä niitä muutenkaan tunnu olevan missään niin on vähän vitsit vähissä.

      Juu,ei tuo laatikko ole edes käynyt vikatilassa,ja muutenkin tuntuu toimivan ihan hyvin,olettaen että tuo luisto on normaalia.

      Comment


      • #4
        Ikävä vika, mutta tiedoksi että automaattilootia voi myös korjata, uuden hankkiminen tulee todella kalliiksi. Tuollaisen A8-lootan purku + korjaus + kasaus noin 1500 euroa. Torque converterin (momenttimuunnin?) vaihto 700 euroa lisää. TC:tä ei voi korjata, vaan rikkinäinen lähetetään vaihto-osana uudelleen rakennettavaksi.

        Comment


        • #5
          Automaatille on kaksi erilaista huoltoa, öljyn+suodattimen vaihto tai jotain tosi kallista. Vaihda öljyt ja lue vikakoodit, niin pääsee paremmin arvailemaan.

          Comment


          • #6
            Tuossa olisi yksi purkulaatikko tyrkyllä,tosin aika paha keulamälli mm.vetari poikki.joten voipi olla valmis,mutta jos sopivasti saa niin kannattaa varmaan ottaa vaikka koristeeksi/varaosiksi.
            Tuo auto on itselleni ensimmäinen automaatti tuttavuus,joten tuosta miten laatikon pitäisi toimia ei todellakaan ole harmainta aavistusta.
            Mutta jotenkin tuntuu että tuo on luistanut ehkä hieman liikaa,koska kaupunkinopeudessa kierrosluvun voi melko vapaasti valita.Esim tuhannen kierroksen nosto,ei juurikaan vaikuta nopeuteen,vaan teho hukkuu jonnekkin(momentin muunnin?).Ainostaan moottoritiellä tai korkeammissa nopeuksissa (ns.viidennen pykälän lukkiuduttua*) kaasun painallus vaikuttaa välittömästi myös nopeuteen vrt.manuaali vaihteisto.


            *laatikko on nelivaihteinen.

            Comment


              #7
              Momentinmuuntimen luistoa ohjataan propoventtiilillä jonka ohjausvirran voi vag-comilla tarkastaa. Virran suuruudesta ja luiston määrästä voi päätellä onko jotain rikki/kulunut. Yli tuhannen kierroksen nousu ilman havaittavaan nopeuden nousua kyllä viittaisi johonkin häikkään momentinmuutimen ohjauksessa.

              Toinen mikä "tuntumaan" vaikuttaa on laatikon ajomoodi eli minkälainsen SP:n (eli vaihto-ohjelman) laatikko on oppinut. Omakin oli papan jälkeen aika rauhallsella moodilla (SP2) joka tarkoittu että laatikko vaihtaa aikaiseen isompaa pienillä kierrosten nousulla. Vähän aikaa kun on polkenut niin ohjelma on muuttunut 4-5:teen joka tarkoitta että kierrokset saavat nousta korkeammalle ennenkuin momentinmuunnin alkaa ottaa "pitoa". DSP (dynamic shift program) nollautuu akkukenkäresetillä jolloin sen vaikutuksen helpoiten huomaa.

              Comment


              • #8
                Onkos tossa 4-vaihteisessakin noin monta moodia. tuo ei taida olla sama kuin vag-comilla tehtävä sportmodi?

                Ite olen huomannu, että aika usein kierrokset heittelee siellä 2000-2500 luokkaa kun kiihdyttää.
                Ja turbiinilukko menee 3/4:lla kiinni kyllä jo matalilla nopeuksillakin eli 50:iä kun ajelee, kierroksia ei ole kuin 1100.

                Comment


                • #9
                  Juu,kyllä mullakin aina joskus tuo turbiini meni lukkoon juuri tuolla vauhdilla,tosin pieni menee/ei mene vatkaus oli joskus havaittavissa,ilmeisesti öljyistä riippuva ominaisuus.
                  Eikä tuo akun irrottaminen ainakaan huomattavasti vaikuttanut.
                  Nyt kun tarkemmin muistelee,niin täyskaasu kiihdytyksessä tuo vaihteisto toimi mielestäni aika johdonmukaisesti,mutta tosiaan pintakaasulla ajolla muistuttaa lähinnä moottorikelkan variattoria.
                  Onkos tuossa muuten perälukko,vai pelkkä keskilukko? Ajattelin vaan että se takapyörän pomppiminen mutkassa,voisi johtua perästäkin.

                  Comment


                  • #10
                    Jos nyt yhtään muistan oikeen niin elektronisesti ohjattu keskilukko. Lisäksi voi olla luistonestoja ja esp:tä sotkemassa vielä kuvioita.

                    Arpomista ei saisi kyllä tapahtua.

                    Tuliko ongelmat tuon laturihässäkän jälkeen?

                    Comment


                      #11
                      4-lovisessakin on 10 "vaihto-ohjelmaa" oppivassa ohjaimessa (Dynamisches Schaltprogramm, DSP). Uudemmissa 5-lovissa on n.250 eri ohjelmaa...

                      Noista ohjelmista SP1-SP5 on normaaliohjelmia, SP1 on ekomallia ja SP5 on sporttimallia. Loput SP:t on erikoistilanteita varten, esim tiptronic (SP7) ja "moottorin lämmitysohjelma" (SP6) jolla katit lämpenee nopeemmin. SP8 -> SP10 on "vuoristo" ohjelmia.

                      Laatikko katsoo lyhyellä aikavälillä kaasun nopeuden muutoksen nopeutta ja muuttaa sen perusteella sporttisempaa vaihto-ohjelmaa.

                      Laatikon koodaus esim 00011 versiosta 00012 versioon vag-comilla on toinen juttu. Se vaikuttaa koko laatikon käyttäytymiseen sen kautta miten se noita SP ohjelmia vaihtelee. CML:ssä (4-lovinen) tuon "peruskoodauksen" muuttaminen ei hirveätä muutosta tee mutta 5-lovissa sillä on huomattavasti suurempi merkitys.

                      Ja mitä tulee A8:n lukkoihin niin siinähän ei ole enää sitä vähäistäkään mekaanista lukkoa missään, vaan ainoastaan Boschin ABS/EDS (Elektronische Differentialsperre) joka sitten vaan kaikkia jarruja säätämällä yrittää pitää pyörien nopeudet samana. Torsen tietysti keskellä hoitaa voimansiirron akseleiden välille siinä n.30-70% rajoissa mutta lukkohan se ei ole vaan tasauspyörästö.

                      Ilman ABS:iä ei ole myöskään lukkoja, jotta siitä voi hieman kokeilla tuota "paukkamista" (vaikkakin sulla summeri huutaa)

                      Comment


                      • #12
                        Hmm, mites toi ABS/EDS sitten eroaa ESP:stä? Tuli tässä vain ajatus mieleen, että jos siellä on jo tuollainen purkki joka ohjailee jarrupaineita eri nurkkiin valmiina, niin ESP:n asennus ei voi olla kummonen juttu, koska perustuu samaan asiaan?

                        Jaa niin, nythän mä sen hoksin. Siellähän on niitä liiketunnistimia joka hemmetin nurkassa. Ei olekkan niin yksinkertanen juttu :)

                        Mitenkän luistonesto sitten toimii? Samalla purkilla?

                        Comment


                          #13
                          Boschin 5 sarja sisältää samassa purkissa ABS/EDS/ASR.
                          Minun tietoni rajoittuu siihen että quattroissa tuolla boschin järjestelmällä ei ole vetoluistonestoa (ASR), vain ABS ja EDS. Etuvetoisista löytyy sitten nuo kaikki.

                          Boschin uudempi sarja sisältää sitten myös ESP:n mutta siihen en ole vielä perehtynyt. Sillä on todennäköisesti myös ASR quattroissa.

                          Ja vaikka sulla olisikin ESPitön uudenmallinen purkki JA vaikka laittaisit kaikki anturit järjestelmään kiinni niin suurin ongelma olisi saada ESPillenen softa purkkiin. Nuo ESP/ASR/EDS yms. hommat näyttäisi olevan firmis koodattuja joita ei esim vag-comilla voida ottaa päälle tai pois.

                          Comment


                          • #14
                            Kyllä sitä kytkemis ongelmaa oli havaittavissa ennen laturin hajoomista,mutta vika on ilmestynyt vasta tämän kesän lopussa.Kävin jo hakemassa sitä "edullista" ATF-öljyäkin,mutta en ihan ehtinyt lisäämään.
                            Ja se jarru vika alkoi siten että yleensä parkkeeraus tilanteessa,jarrua liikkeessä painettaessa pedaalissa tuntui ABS:in rohahdus,mielestäni jommasta kummasta etupyörästä,ja sen jälkeen hälytys joka ei kuittaannu kuin sammuttamalla.
                            Koitan vielä metsästää niitä kytkentäkaavioita,niin pääsee ihmettelemään että mikä mättää.

                            Comment


                              #15
                              Jos absit rusahtaa varsinkin parkkeeraustilanteessa niin silloin on anturin kehittämä signaali liian heikko (induktiivinen anturi, siniaaltoa pyörimistaajuudella)

                              Eli ensimmäisenä pikkasen napauttamaan anturia lähemmäksi hammaskiekkoa. Rako pitäisi olla n. 0.3-0.8mm. Vanhemmiten kun hammaskiekko likaantuu niin signaali heikkenee myös siitä kaikesta rauta yms pölystä, joten samalla kun sinnepäin menee niin tarkistaa myös hammaskiekon kunnon.

                              Jos tuo sinun diagnoosipistoke toimisi niin sitten näkis suoraan mikä anturi vaatisi hienosäätöä.
                              Yritin katsella mm. *lsasta ja *sitronikista kytkentäkaavioita mutta ihmetykseksi ei niistäkään löydy juuri diagnostiikkapistokkeen kaaviota. Outoa.

                              Comment


                              • #16
                                EDIT: Jaa se olikin sitä VAG-tiskin edukasta ainetta :)

                                Comment


                                • #17
                                  Arvaan, että tuo "edullinen" on tuota keltasta vag-litkua.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Markku:tuo "edullinen" öljy imaus,oli hieman toisinpäin tarkoitettu 18e/litra :)
                                    Ja tuo autohan pitäisi kellottaa suoraan,ja öljyn lämpötila olla jossain 35-40 astetta?

                                    Erwin.audi.de osoitteesta noita laakkosen mukaan saisi tilattua,mutta kun nykyään joka helvetin paikka vaatii luottokortin,jota siis en omista.Niin eipä ole apua tuostakaan.
                                    Täytyy kaivaa jostain kasin romu,josta saisi piuhat vakoiltua.

                                    EDIT:hmm..taitaapi olla tuossa osoitteessa jotain hämärää. "Yhteys estettiin osoitteeseen nn."

                                    Comment


                                    • #19
                                      Mulle kerrottiin, että täyttövaihees auton pitäis saada 20% kulmaan.

                                      Ja mulla olis 3litraa vag-litkua halvalla tarjolla :)

                                      Comment


                                      • #20
                                        Mulla täyttö tehtiin niin että ensin moottori käyntiin, sitten vaihteiden renklausta P-D-R-4-R-3-R-N ja sitten pumpattiin ATF:ää sisään kunnes ylimääräiset purskusi ulos.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Löytyipäs klik,tosin hintaa löytyy 107e.Mutta kaippa se tarvii Lähtee luottokorttia ruinaamaan.

                                          Mitenköhän sitä öljyä nyt sitten oikeesti lisätään?

                                          Comment


                                            #22
                                            4-lovisen CML laatikon öljynvaihto:

                                            Öljyt/laatikko alle 30 astetta! Eli ei suoraan motarilta öljynvaihtoon, täyttö pitää tehdä "kylmään" laatikkoon.

                                            1. Vanhat öljyt pois pohjapropusta. Irroita myös sivussa oleva täyttöproppu. Pohjaproppu takaisin paikoilleen (34Nm)
                                            2. Täytä keltaisella kultaliemellä kunnes on täyttöreiän alatasossa.
                                            3. Moottori käyntiin tyhjäkäynnille.
                                            4. Moottori käynnissä lisätään öljyä kunnes alkaa valumaan täyttöaukosta ulos.
                                            5. Täyttöproppu käsitiukkuuteen.
                                            6. Käytetään jarrupohjassa kaikkia vaihteita 2-3 sekunttia kerrallaan
                                            7. Sammuta moottori

                                            Tarkistetaan öljymäärä
                                            - Laatikko P:lle
                                            - Auto VAATERIIN!
                                            - Lämppäri ja ilmastointi OFF

                                            1. Avaa täyttöproppu
                                            2. Kun öljyn lämpötila on 35-40 astetta JA öljyä valuu hieman täyttöaukosta on määrä oikea. Jo ei valu niin täytä kunnes valuu.
                                            3. Täyttöproppu takaisin paikoilleen (60Nm)

                                            Eli mistä lie Petrille ilmoittaneet ihmeellisiä 20% kulmia. Sillä saa öljymäärän takuuvarmasti väärin!

                                            Comment


                                            • #23
                                              No merkkihuollosta tuon kertoivat :)

                                              Comment


                                              • #24
                                                todii... kävin hakemassa repullisen optoja,ja toimiihan se.
                                                Vaihteistosta löytyi:jarruvalo kytkin sekä pyörän nopeus liian alhainen?(ehdin nollaamaan enkä saanu tuota pyöräsignaalia uusimaan).
                                                Mutta,vaihteisto siirtyy tiptronic näyttöön kun yhteys on auki, P:llä. Ja jos lähtee ajamaan,niin ei vaihda vaihteita enään ollenkaan eikä siiry tip-näyttöön ja yhteys katkeaa.
                                                Motronicin yhteys toimii ajon aikana normaalisti.
                                                Naksuttelin solenoidit 1-3 läpi. 4-5 solenoideista ei kuulunut mitään,en tiedä pitäisikö.Tosin kiertovesipumppu huutaa jostain syystä koko ajan,joten ei sen yli juuri heikompia ääniä kuule.
                                                Joten ei tuosta nyt oikein selkoa ota,kun ei pysty ajon aikana vaihteistoa loggaamaan.

                                                En sitten tiedä,että onko sillä jotain vaikutusta asiaan että jätin L piuhan kytkemättä,kun sille ei oikein paikkaa löytynyt?

                                                EDIT:Ja takapyörän pamahtelu jatkuu jälleen,kun kytkin sulakkeet takaisin ABS:iin.
                                                Ja ABS sekä laatikko valittaa oikean etupyörän anturista 00285 hetkittäinen.
                                                Voisiko olla niin että tuo anturi sekoittaa EDS:än sekä laatikon.Koska nollaamalla vikakoodit askista,sain tiptronicin jälleen toimintaan sekä myöskin D toimii normaalisti muutamia kilometrejä,kunnes rupeaa vaihtamaan tasakasulla pienempää,ja harrastaa aika reippaita moottorijarrutuksia hiljennettäessä.Mutta taas kun vaihtaa tipille,saa vaihteet pysymään silmässä.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Mistäköhän tommosen anturin löytäisi,tuntuu olevan vähän harvinainen.
                                                  Wabco 4410 32721 0.
                                                  Säädin anturin välykset uudestaan,ja nyt toimii ilman ongelmia ja hälytyksiä,kunnes ajaa parkkiin tai pakittaa ja jarruttaa samalla :)

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Vika voi olla kyllä ihan muuallakin kuten ecussa.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Näinpä,mutta joka kerta kun vika ilmenee niin vikakoodi on sama.
                                                      Löysin ton anturin Örumilta,hintaa oli 44e+alv.kun taas laakkosella 183 euroa.
                                                      Miten voi olla mahdollista,että täysin samasta osasta,voi laillisesti pyytää moninkertaisen hinnan?!!!
                                                      Eikö tuosta jo pitäisi valittaa jonnekkin,koska lähes joka osan kohdalla näyttää olevan sama tilanne.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Vika ei välttämättä ole anturissa itsessään. Minullakin alkoi jossakin vaiheessa herjata ABS-vikaa aina jyrkästi oikealle käännettäessä tai isomman routaheiton kohdalla. Oikean etupyörän anturin johto oli murtunut noin 20 cm päästä anturista, siitä mistä se taipuu aina kun pyörä kääntyy. Pätkä uutta johtoa tilalle, ja kutistesukalla tiiviiksi :)

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Täytyypä koittaa mitata josko siellä joku katkos olisi.
                                                          Näkyykö jostain päin vag-comia reaali ajassa anturin toiminta.Tarkoitan siis,että ottaisi anturin käteen ja koittaisi heilutella johtoja?

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Ei näy vag-comilla mitään "raakasignaalia", vain ok, katkos tai puuttuu. Signaalin mittaamiseen tarviset oskilloskooppia.

                                                            ABS boxista voi lukea sen näkemät renkaiden pyörimisnopeudet groupista 1 järjestyksessä VE,OE,TV,TO. Niitä seuraamalla ja ajamalla siten että ongelma tulee esiin niin pitäsi jotain ilmetä.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X