Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

1.8t a4 kone nakuttaa ja tehot hävis.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 1.8t a4 kone nakuttaa ja tehot hävis.

    Eli kyseessä on vm.97 audi a4 1.8t johon laitettu lastu. Mittarissa jo 350 000km
    Ennen ahdot oli mittarin mukaan 0,7 ja sitten ne tipahti 0.3
    Lähdin siinä sitte testaamaan mikä on vialla, niin muutaman kilometrin jälkeen kone rupes nakuttamaan ja välillä kuului sellanen vingunta niinkuin remmi luistais..? Ajoin parkkiin ja nakutus kuuluu jostain kannen lähettyviltä. Öljyt vaihdettu 10 000km sitten ja öljyä oli ylärajas.
    Voipi olla se öljysihti mistä täälä on ollut paljon juttua, mutta onko se normaalia, että turbostakin tipahtaa ahtopaineet samaan syssyyn? Ettei vaan turbo sanonu itseänsä irti, mutta jos niin käy, niin rupeeko kone nakuttamaan?

  • #2
    Ihan hyvin on voinu turbokin hajota kun ei ole saanu öljyä en suosittele ajaan yhtään ja vika koodit lukuun

    Comment


      #3
      Ahtopaineet putoaa 0.3 bariin, kun auto on vikatilassa. Eli vikakoodit lukuun ensimmäisenä, niin saanee selvyyden tuolle vikatilan aiheuttajalle.

      Comment


      • #4
        Keskiviikkona korjaaja kerkiää autoa katsomaan, toivottavasti ei olisi turbo mennyt.. Laitan silloin lisätietoa, että minkälaisen tuomion saa..

        Comment


        • #5
          Korjaajalla käyty, turbo oli kuulemma kunnos, pientä välystä oli, mutta se on kuulemma normaalia, ku on noin paljoa ajettu(350 000km)
          Öljynpaine-valo ei pelaa ollenkaan, joten erillisellä mittarilla paineet kokeiltiin ja näytti tyhjäkäynnillä 5bar, kuulemma nekin hyvät.
          Venttiilinkoppa sitten auki ja oli sen verran kuiva, ettei sinne asti öljy piisaa, vaikka paineet noin hyvät, mikähän siinä mahtais olla?
          Vaikka öljyt oli vaihdettu 10 000km sitten, niin ne oli kuulemma niin huonon näköset, että korjaaja suositteli forte käsittelyä, on vissiin niin pienet öljykanavat tuola, että pienikin paskan pala voi ne tukkia jolloin öljy ei piisaa venttiileille asti.
          Mutta voiko olla noin hyvät paineet, mutta siltikään öljy ei piisaa ylös asti?

          Comment


          • #6
            Voihan ne paineet tosiaan olla noin korkeat just sen takia ku on sopivasti tukkeessa.

            Comment


            • #7
              Nyt on kone puhdistettu 2 kertaa fortella, öljyä piisaa venttiileille asti nyt ja nakutusääni pieneni, mutta edelleen 2000 kierroksen kohdalla kilkuttaa?
              Tulpat otettiin pois, mäntien päällä ei ollu mitään, mutta 2pytty oli tosi kuiva, mistähän vois johtua?
              Vikakoodit luettiin ja sielä oli jotain seos-vika-juttuja?
              Nekin sai nollattua pois..
              Nyt alkaa ideat loppua.

              Comment


              • #8
                Öljypohja irrotettu, alapään laakeri leikannu kiinni, ja kampiaksila myös hajalla, eli uutta konetta pitäis löytää. Ei kellään sattuisi löytymään?

                Comment


                • #9
                  Eikös halvemmaks tulis vaihtaa uus akseli ja uudet laakerit ja tiivisteet vähän ajetuista moottoreista pyydetään aikas paljon vai epäiletkö että olis menny kaikkea muutakin.

                  Comment


                  • #10
                    Laitoin sulle privaviestiä moottorista!


                    Vähän ajetusta moottorista voi pyytää käyvän hinnan, jos mietit seuraavia asioita:

                    -Löydät lohkon, johon ei hoonaamisen jälkeen tule liian isoa välystä männänrenkaiden katkoksiin / mäntä-sylinteri välys. (tuontiautojen moottorit eivät ole näitä!)
                    sitten niitä remontin hintoja:
                    alakerta:

                    -hyväkuntoisen lohkon hinta???
                    -hoonaus 50-80e
                    -mahdollinen tasopinnan plaanaus 50e
                    -uuden mitoissaan olevan kampuran löytäminen ja sen hinta???
                    -uudet laakerit ja apuakselin helat n.120e
                    -uudet kiertokangen ja runkopukkien pultit 50e
                    -uus kannentiiviste ja pultit 60e
                    -stefat 20e

                    kansi:

                    -ohjurit 60e
                    -venavarren kumit 25e
                    -stefat ja tiivisteet...
                    -seeti- ja ohjurin vaihtotyön hinta liikkuu välillä 10-25e reikä.
                    -mahdollinen kannen plaanaus 50e

                    +että joku mittaa välykset ja kasaa moottorin oikein.

                    Ja yleisesti mistä voit tietää irrallaan olevan moottorin oikeat kilometrit?


                    E: kommentoin vielä tota kilometrimäärää. Noilla kilsoilla kannesta on ohjurit todella väljät. Nokkien välinen ketju kiireesti vaihtoon. Laahaimet tod.näk. loppu ja niitä ei saa erikseen vaan menee koko kiristin vaihtoon. Sylintereissä aika raju porras. Männänrenkaat kuluneet ja kohta alkaa öljy maistua.
                    Ja koska kampuraa et voi vaihtaa irrottamatta koko moottoria onko sinne kannattavaa laittaa pelkästään uutta kampuraa laakereineen ja viitata kintaalla noille edellä mainituille asioille? Iso työ irroittamisessa joka tapauksessa edessä...
                    Viimeksi muokannut Dona; 10.11.2012, 10:39.

                    Comment


                    • #11
                      Pitää ny vähän tutkailla mitä tuon asian kans tekee, oli nuo moottorit sen verran kalliita..

                      Comment


                      • #12
                        Pikainen kysymys: Käykö -99 vuoden audi a4 1.8t manuaali kone tuohon -97 malliin?
                        Onko paljonki eroja koneissa, eri vuosimalleissa tuos b5 audis?

                        Comment


                        • #13
                          Tietämättä moottorikoodia, sanoisin, että kyllä ne aikalailla samaa kauraa on. Ite laitoin '95 A4:een '97 Passatin koneen (molemmat toki koodiltaan sama AEB) ja passatin koneessa ja johtosarjassa oli yksi anturi mitä ei Audissa ollut. Oleellisinta tuossa on, että jos sulla on manuaali, tulee vaihdettavan koneenkin olla manuaalivaihteisesta autosta, ja samaten automaatti>automaatti.

                          Jos meinaat autoa pitää itselläsi kauemminkin, niin suosittelisin vaihtamaan öljypumpun+sihdin kun se tuleva kone on kerran irrallaan. Maksaa motonetissä joku 60€ ja siihen öljypohjan tiiviste päälle. Voit yllättyä miten paljon möhnää on jo 200tkm ajetun koneen öljysihdissä. Samallahan vaivallahan tossa vaihtuu tietysti kytkinkin pelkkien osien hinnalla.

                          Comment


                          • #14
                            Jos on mallia AEB niin käy luonnollisesti, mutta jos on mallia AWT menee vaihtoon kaikki apulaitteet kiinnitysrautoineen ja imusarja.

                            Comment


                              #15
                              AJL käy aivan suoraan.

                              Comment


                              • #16
                                Tämän päivän moottoriharrastusta:

                                1. 1.8t Golf AGU: 160tkm ajettu Saksantuonti. En ole eläessäni nähnyt niin paljoa karstaa koneessa, vaikka oon noita aukassu 25-30kpl. Öljypumpun sihti täysin ummessa ja 3. runkolaakeri oli ottanu kipeetä. Selviää kaulan kiillotuksella.

                                2. 1.8t Audi AWT Tällä palstalla kaveri myy virosta tuotuja moottoreita. Kone n.100tkm ajettu. Kolme kiertokangen laakeria täysin kiinni leikannu ja yks runkolaakeri. Kampiakseli entinen. Moottorin piti olla käyntikuntoinen ja kolariautosta.

                                Tässä on näitä halpoja vähän ajettuja moottoreita teille!!!! Voin napsia huomenna muutaman kuvan, jos kiinnostaa...

                                Comment


                                  #17
                                  Dona, kuvia olisi kiva saada, kiitos!

                                  Comment


                                  • #18
                                    Itselle uusi kone tuli ASPparts nimisestä paikasta, ku sai sopivaan hintaan ja 3kk takuulla, kone tuotu ruotsista.
                                    Moottori saapui kotia, mutta antureita ym pientä piti vanhasta koneesta laittaa..
                                    Nyt pitäisi vaan saada auton valmistenumero selville, niin saisi hommattua jakopään-osat, muttei vielä ainakaan kyseinen firma oo niitä mulle laittanu, vaikka niin lupasi, eli remontti viivästyy kokoajan..

                                    Comment


                                      #19
                                      Et sinä valmistenumeroa tarvitse osien hommaamiseen.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Mikä oli sopiva hinta? Paljonko pitäis olla ajettu?
                                        Mihin ihmeeseen tarviit valmistenumeroa jakopään osien takia? Siinähän se on moottorikoodi kannen laidassa ja lohkossa. Kyllä sillä jokainen varaosakioski osaa remmin ja kiristinrullan tilata. Stefat on pysyny samana 70-luvulta lähtien. Mikä moottori se on?

                                        Comment


                                        • #21
                                          800€ ja 200 000km ajettu.
                                          1.8t bensa manuaali, varaosamyyjän mukaan noihin on monia erilaisia jakopään-osia.
                                          Itse en ole vielä moottoria tutkiskellu, ku auto on korjaamolla, mutta sieltä korjaamolta sanottiin, että moottorissa ei näy mitään numeroita, että tarra kulunu pois.. Kuulemma pitää olla tiedos valmistenumero/alustanumero, liekö sama asia..?

                                          Comment


                                            #22
                                            Eikö kannen etupäässä pakopuolella ole meistettyä moottorikoodia?

                                            Comment


                                              #23
                                              On niitä AEB-jakopäänosia kahta sorttia. Se ei kuitenkaan haittaa, jos vaihdat kaikki kerrallaan. Käytännössä niitä vanhempia rojuja ei varmaan helposti mistään edes löydy ja autotkin lienee pääosin jo uudemmalla tyypillä korvattu.

                                              Vanhan kiristimen tunnistaa siitä, että siinä on kuulapää hydraulipatruunan päässä. Rullien koossa taitaa olla eroa ja hihnassakin hampaan verran pituuseroa.

                                              Konekoodi on kannen etupäässä imupuolella vaakapinnassa venakopan tiivisteen vieressä. Alustanumeron varmaan oikeasti tarttis, mutta tosiaan koko sarja rullineen+kiristimineen vaan hankintaan niin ei väliä numeroilla.

                                              Comment


                                                #24
                                                Vai se oli imupuolella, muistin väärin.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Niin ja tohon apuakseli lohkoon käy 1.8 16v hihna ihan sillä perus kiristettävällä rullalla. Samat hinhapyörät. Kiristäjä rullan paikka pikkasen muuttuu ja hihna uutena hieman kireähkö. (tää nyt oli offtopic, mutta noinkin sen voi kasata, jos vanha hydraulikiristin on paskana ja haluaa säästää kyseisessä paikassa)

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Mun kauttahan se AWT- on tullut.

                                                    Riippumatta siitä myynkö tuotetta omaan piikkiin vai yrityksenä, tuotteissa on aina toimivuustakuu, joka toimii siten että asiakas ottaa allekirjoittaneeseen yhteyttä ja kertoo mikä on vikana.

                                                    Katsoin tässä DPD:n lähetyslistoja ja lähteneitä kolleja on yli 50 kappaletta. Tästä määrästä kolmesta myydystä on tullut reklamaatio.
                                                    3C passatin umpiosta kaarrevaloyksikkö rikki- sovittiin asiakkaan kanssa korvaussumma ja homma kunnossa.
                                                    Umpiosta kiinnikkeet rikki, täältä lähti kuitenkin ehjänä. Syy löytyi DPD:n palveluista, paketti kun oli perille saapuessaan kuin junan alle jäänyt.
                                                    B5 quattron vaihteisto- ujelsi vitosella. - Korjaantui öljynvaihdolla, mutta sovittu asiakkaan kanssa pienestä hyvityksestä.

                                                    Sitten on tämä tapaus, josta olisin halunnut kuulla suoraan asiakkaalta, jolloin asiasta olisi sovittu, enkä kolmannelta osapuolelta vähän väritettynä. Autolla on, tai siis oli, mittarin mukaan menty muistaakseni noin 170tkm. Ei noin 100tkm.

                                                    Tämän kuun toinen epäonnistuminen on Gousti:n 4F joka tuli kauttani. Itse ajoin autolla noin 70km, kylmänä ja lämpimänä. Janne ajoi autolla 400 kilometriä ennenkuin oireet alkoivat, luultavasti momentinmuuntimen lukitusta ahdistaa joku. Mistä syystä, ei vielä tiedetä.
                                                    Auto on tuotu yksityishenkilönä joten allekirjoittanutta ei oikeastaan sido enää mikään, rahat on saatu ja auto toimitettu. Kuitenkin ajattelin viedä asian eteenpäin sekä tarvittaessa turvautua firman juridiseen apuun ja saada remontille maksajan joka ei ole auton tuore omistaja, vaikkei siihen pienintäkään velvoitetta ole.

                                                    Miksi? - Vastaus on Asiakaspalvelu. Suurena plussana tähän vielä asiakkaan asenne.

                                                    Tulen tulevaisuudessa tarjoamaan korikorjaus-, maalaus- sekä lisävarusteasennuspalveluita avaimet käteen periaatteella. Toivon myös että osa tämänkin foorumin lukijoista tulee kuulumaan asiakaskuntaan.
                                                    Nykyistä sivubisnestä teen syystä että saisin itselleni luotettavan kauppakumppanin statuksen, en niinkään rahan takia vaikka se hyvä motivaattori onkin.

                                                    Tästä päästään kysymykseen, miksi ampuisin itseäni jalkaan muutaman satkun tähden ja menettäisin luottamuksen sekä roppakaupalla ehkä tulevia asiakkaita? Tapaus on tosiaan verrattavissa omaan jalkaansa ampumiseen vakuutusrahojen toivossa. Eläähän niillä hetken mutta kyllä varmasti ottaa myöhemmin päähän kun ei pysty töitä tekemään ja loppuelämän tulot on kadonneet sen siliän tien.

                                                    Joten ihan yleisohjeistuksena kaikille niin minun asiakkaille kuin muillekin:

                                                    Jos jotain sattuu, työnjälki tai tuote ei ole sitä mistä on sovittu, ottakaa yhteyttä siihen myyjään ennen kuin asiaa aletaan puimaan missään muualla (varsinkaan kolmannen osapuolen toimesta). Tämä ei ehkä ole isoin mahdollinen tapaus, mutta piti nukkua yön yli ennen kuin sai vastauksen kirjoitettua, vastauksen joka oli jotain muuta kuin verbaalinen puukotus.

                                                    Valitettavan usein saa täälläkin huomata kirjoituksia joissa kerrotaan että huolto on ryssinyt jotain, ilman että asiasta on vielä edes puhuttu huollon tehneen tahon kanssa. Asiat eivät etene jossain muualla puhumalla, kyllä ne pitää hoitaa palvelun tarjoajan ja ostajan kesken. Eri asia sitten jos sopua ei synny yrityksistä huolimatta.

                                                    Toivon myös että esimerkiksi Dona joka hyvin kärjistetysti toi asian esille, miettii ensi kerralla miten kannattaa toimia ja mitä kirjoittaa, jos ei toimintaperiaatetta tai ihmistä sen takana tunne.

                                                    Ihan yleisesti miltä mahtaisi tuntua kun joku ostaa vaikka kunnostetun moottorin josta on vaikka runkopukit paskana. Tämä huomataan paikoilleen laittaessa ja projektin nenänkaivaja lähtee julkisesti haukkumaan myyjän, tavaran, sekä kaiken siihen liittyvän ennen kuin yrittää sopia asiasta kaupan toisen osapuolen kanssa?

                                                    Itse päätän topicin sotkemisen tähän, jos aiheesta haluaa ajatusta vaihtaa niin puhelinnumero sekä sähköposti löytyy foorumilta.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Kärjistetysti? Ei mielestäni ole kärjistettyä, jos "käyntikuntoisesta" moottorista on kampiakseli paskana ja se myydään ehjänä. Moottori tuli mulle kaverin pyynnöstä, että tarkistaisin sen ennen paikalleen asennusta. Öljypohjan irroitus kertoi jo karua totuutta, ettei pelkän sihdin puhdistus nyt auta. Kone ei pyörinyt normaalilla tavalla, koska kolmesta kiertokangesta oli laakeriliuskat pyörineet mukana ja sulaneet kiinni kiertokankiin. Muutamassa runkolaakerissa pahoja uria ja kampiakselin kauloissa myös. Moottori oli muutenkin aivan karstapaskan peitossa, eli missään tapauksessa en olisi tyytynyt vaihtamaan pelkkiä laakeriliuskoja ja kampuraa avaamatta konetta kokonaan.
                                                      Jos nyt unohdetaan se, että kannessa yhdessä laakeripukissa näkyy öljynpaineen puuttumisen vauriot kuluja tässä tulee:
                                                      -uusi kampiakseli (hinta?)
                                                      -yksi kuumuudesta kärsinyt kiertokanki (hinta?)
                                                      -uusi kannentiiviste ja pultit 50e
                                                      -kiertokangen pultit 64e
                                                      -stefat 25e
                                                      -kampuran pultti 6e
                                                      -runkopukkien pultit 15e
                                                      Purkamisen, osien pesemisen, mittaamisen ja moottorin kasaamisen hinta jääkööt tästä pois.

                                                      Se n.100tkm oli väärä muistikuva, koska autolla johon se oli menossa oli tuon verran ajettu. Mutta se, mitä olen noita moottoreita aukonut ei 70tkm näyttele mitään roolia tässä tapauksessa.

                                                      En myöskään maininnut keneltä moottori oli ostettu, enkä olisi kehottanut moottorin omistajaakaan sitä tekemään. Kirjotukseni oli yleinen esimerkki noista tuontimoottoreista. Niitä on tuolla tallissa useempi vieraillut ja tämä oli yksi surullinen esimerkki niistä. En olettanutkaan, että tietäisit jokaista moottoristasi koko historian ja ilman avaamista tietäisit mitä myyt. Mutta mielestäni turhaan mut kirjoituksiisi nyt sotket. Takapakkeja tulee ja ne pitää hoitaa kunnialla loppuun, vaikka joutuis välillä hampaita kiristeleenkin.

                                                      Pahoittelen, että kirjotin tänne ennenkuin edes moottorin omistajalle asiasta mainitsin. Mun puolesta laakeriliuskojen kuvat jääkööt omaan arkistooni ja annetaan tämän surullisen moottoriasian olla.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        No niin eli minulle se Donan aukaisema kone oli tulossa. Koko hommahan on ollut aika pitkänsirkeä erilaisten kiireiden vuoksi. Uuteen ok taloon muutto, sen valmiiksi tekeminen, vanhan okt saattaminen myyntikuntoon, myyminen, se hvtin muuttorumba, 10 vuoden aikana kertyn; mä voin tarvita tätä joskus- paskan kuskaaminen kaatopaikalle ym hommien vuoksi en ole pitänyt kiirettä tuon koneen kanssa. Enkä aio yleisesti koneen kuntoa käydä läpi tällä foorumilla vaikka koneen huono kunto yllättikin minut;se asia hoidettakoon minun ja myyjän välillä. Olen pahoillani kaikkien osapuolten puolesta eikä vedetä tästä asiasta sen enempää herneitä nenään. Kuten olen jo aiemminkin todennut esim tämän talonrakennusprojektin aikana: kukaan ei kuollut! Viimeksi viikko sitten kun lasten ollessa suihkussa suihkuhuoneesta tuli melkein kylpyamme kun viemärit meni tukkoon. Soitto putkimiehelle joka viemärit teki, putkarilla verenpaineet tapissa. Sanoin sillekin että et sinä ketään ole tappanut; tää on vaan talo. No tarkistusluukusta katsortuna viemärit oli tiiviit kun vesi pysy siellä ja soraa oli mennyt putkiin asennuksen aikana ja paskapaperi tukkinut sen sitten kun muutettiin taloon. Krassaamalla auki... Yritänkin yleensä ajatella asioita vähän laajemmasta näkökulmasta.... No se siitä koneesta ja raksaamistarinoista, käydään loppukeskustelut ihan keskenämme, ei mulla muuta. Ei ole pahaa sanottavaa kenestäkään enkä syytä ketään ja kaikista vähiten haluan harmia jartsakelle. Eiköhän me aikuiset ihmiset nyt päästä sopuun asiasta vaikka eihän tässä mitään riitaa alunperin ollutkaan...

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Hyvin sanottu. Taas nähtiin, miten syntyi turhaan keskustelua sellaisesta, missä ei olisi ollut ees mitään keskustelemista. :)

                                                          Comment

                                                          Working...
                                                          X