Terve,
ostin joku aika sitten jakopää vikaisen perhevankkurin 1,8t AWT koneella ja man. laatikolla. Kolme venttiiliä (kakkosen pakovenat ja nelosen yksi imu) oli solmussa ja pakopuolen nokka-akseli meni vaihtoon, kun hihnapyörä oli päässyt iskemään pään paskaksi. Kansi kävi koneistamolla ja tuli iskuun. Alakerralle en tehnyt muuta kuin putsasin öljysihdin, joka olikin aivan tukossa. Sain koneen nippuun ja auton tulille. Käynti oli sievä, nostajat hieman naputti kuivuuttaan. Naputus loppui ja kun kone alkoi olemaan puoli lämmin meni kolmos pytyn ensimmäinen pakoventtiili poikki! Käytin kannen taas auki, eikä muuta vauriota näyttänyt syntyneen, jako oli kohdallaan. Kone nippuun ja käyntiin, taas koneen alettua lämpeämään sama venttiili meni poikki. Ja tuo venttiili menee aina yläpäästä poikki, aivan niiden lukituspalojen alapuolelta, eikä lautanen edes silmin nähden väänny. Ohjurin välystä ei ole mitenkään mitottu, tuntuu samalta kuin kaikissa muissakin. Nokka-akseli on käytetty, mutta mitään pykäliä tms. ei tuon venttiilin kohdalla tunnu. Nyt kone on kolmannen kerran nipussa ja vaihdoin, toisesta kannesta jonka hommasin varaosiksi, nostajat (joita liotin viikon ensin polttiöljyssä ja sitten öljyssä) ja ketjun kiristäjän. Kone lähti taas hyvin käyntiin, mutta kolmos pytyn kohdalta kuuluu hienoinen nakutus. En ole uskaltanut konetta käyttää kauaa, kun ei huvittaisi taas aukaista sitä (vaikka alkaakin jo käyttämän).
Olisiko arvon raadilla ajatuksia mitä tuon kanssa voisi vielä tehdä/tarkistaa ennenkuin käytän koneen lämpimäksi? Puristukset on tuossa sylinterissä 13,5bar, muissa 13 +- 0,5bar. Öjytkin vaihdoi kun viimeksi laitoin kasaan. Tämä kone on ajettu 220tkm ja varaosa kansi 180tkm.
ostin joku aika sitten jakopää vikaisen perhevankkurin 1,8t AWT koneella ja man. laatikolla. Kolme venttiiliä (kakkosen pakovenat ja nelosen yksi imu) oli solmussa ja pakopuolen nokka-akseli meni vaihtoon, kun hihnapyörä oli päässyt iskemään pään paskaksi. Kansi kävi koneistamolla ja tuli iskuun. Alakerralle en tehnyt muuta kuin putsasin öljysihdin, joka olikin aivan tukossa. Sain koneen nippuun ja auton tulille. Käynti oli sievä, nostajat hieman naputti kuivuuttaan. Naputus loppui ja kun kone alkoi olemaan puoli lämmin meni kolmos pytyn ensimmäinen pakoventtiili poikki! Käytin kannen taas auki, eikä muuta vauriota näyttänyt syntyneen, jako oli kohdallaan. Kone nippuun ja käyntiin, taas koneen alettua lämpeämään sama venttiili meni poikki. Ja tuo venttiili menee aina yläpäästä poikki, aivan niiden lukituspalojen alapuolelta, eikä lautanen edes silmin nähden väänny. Ohjurin välystä ei ole mitenkään mitottu, tuntuu samalta kuin kaikissa muissakin. Nokka-akseli on käytetty, mutta mitään pykäliä tms. ei tuon venttiilin kohdalla tunnu. Nyt kone on kolmannen kerran nipussa ja vaihdoin, toisesta kannesta jonka hommasin varaosiksi, nostajat (joita liotin viikon ensin polttiöljyssä ja sitten öljyssä) ja ketjun kiristäjän. Kone lähti taas hyvin käyntiin, mutta kolmos pytyn kohdalta kuuluu hienoinen nakutus. En ole uskaltanut konetta käyttää kauaa, kun ei huvittaisi taas aukaista sitä (vaikka alkaakin jo käyttämän).
Olisiko arvon raadilla ajatuksia mitä tuon kanssa voisi vielä tehdä/tarkistaa ennenkuin käytän koneen lämpimäksi? Puristukset on tuossa sylinterissä 13,5bar, muissa 13 +- 0,5bar. Öjytkin vaihdoi kun viimeksi laitoin kasaan. Tämä kone on ajettu 220tkm ja varaosa kansi 180tkm.
Comment