Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

urS4 jakoremmin vaihto

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • urS4 jakoremmin vaihto

    Morjens!

    Ajattelin ruveta vaihtamaan jakopään osia mutta vanhoja threadeja lueskellessa jäi hieman epäselvyyksiä,joten ajattelimpa kysyä uudestaan.
    - keulan joutuu varmaan purkamaan mutta entä ilmastoinnin lauhdutin? Ei varmaan uskalla ottaa letkuja irti vai mitä siellä kulkee?
    - Miksi hihna pyörät joutuu lukitsemaan? En ole missään muussa autossa joutunut moista tekemään. Eikö niissä ole ajoitus merkkejä vai lähteekö rullat karkuun jos ei pidä kiinni=)
    - voiko rulliin vaihtaa pelkät laakerit?
    - Mitä muuta huomioitavaa hihnojen vaihdossa on?

    - Huomasin myöskin että kiilahihnapyörä väpättää aika reippaasti. Eikös siellä ole värinän vaimennin? Katselin etkasta että antaa osalle aika suolasen hinnan.Onko vaimentimella mitään virkaa, jos pyöräyttäs vaikka alumiinista uuden.

    Haynesilla varmaan selviäisi asiat mutta ei näyttänyt kattavan AAN moottoria joten en viitsinyt hankkia,vai onko jossain muussa moottorissa sama jakopää?

    Huh! tulipas taas kysymyksiä.

    #2
    Ilmastoinnin lauhdutin pitää kääntää vaan "sivuun". Parasta tehdä sille joku tilapäiskannatus.

    Alapään hihnapyörä on lukittava, jotta pultin saa auki (se reilu 400Nm)

    Vaimentimella on todellakin virkaa. Turhaan ei sitä usean kilon möykkyä ole koneen päähän laitettu.

    Kaikissa vitosissa on lähes sama jakopää. Hihnan pituudessa, kiristimessä ja vesipumpussa on eroja.

    Comment


    • #3
      Olipas nopeaa toimintaa!

      Enpä tosiaan tullut ajatelleeksi tuota momenttia.

      Onko siellä vaimentimessa joku vulkanoitu kumi vai voiko pelkän kumin vaihtaa hinta oli muistaakseni yli 300 ekee koko palikalle!

      Comment


        #4
        Se on kahdesta palasta vulkanoitu. En ole koskaan nähnyt yhtään joka ei vipattaisi tippaakaan eli millin parin vipatus tuntuu olevan kaikissa. Ehkä se on ideakin ko. kalikalla?

        Jakopääremonteista löytynee haulla juttua, ei jaksaisi jatkuvasti samoja selitellä.

        Comment


          #5
          Kumin kiinnityksestä ei ole mitään käsitystä, mutta ko. osan kanssa en lähtisi leikkimään. Irrotessaan ei ole kivaa, kun 5600rpm hujakoilla alkaa kilojen möykky pyöriä konetilassa =))

          Comment


            #6
            Kiilahihnapyörän hinta VAG:lla on tarkalleen 251?. Kunnon voi periaatteessa tarkistaa vasta kun pyörä on irti.

            Olen jo sanonnut, että jos joku tahtoo mittoja siitä kiilahihnapyörän kiinnipitäjän (lukitsemis)työkalusta, voin laittaa mittoja tulemaan. Helpointahan on tehdä ensin tämä osa siitä työkalusta, joka tulee kontaktiin kiilahihnapyörän kanssa ja laittaa siihen pitkä varsi päälle, ja sanoa kaverille että pitää siitä kovaa kiinni kun itse väännät sitä pulttia irti.

            Tämä tietenkin jos et saa lainata työkalua merkkiliikeestä, tai et halua maksaa pari sataa euroa omasta työkalusta...

            Ja muistahan myös vaihtaa uusi pultti tilalle ja laita siihen paljon kierrelukitetta.

            Niin, ja älä osta mitään halpis osia!

            Comment


              #7
              Sivuaa otsikon mukaista aihetta.

              Kysymys koskee s6:en AAN konetta. Ilmeni tarve vaihtaa jakopään osat, vesipumpun laakerissa helv* väljää (pitää hirveetä rohinaa).
              Oisko kellään tietoo mistä vois saada lainaks kiilahihnapyörän kiinnipitäjän tampereen seudulta ?
              Tietysti jos olis mitat vois kokeilla tehdä itse.(menee siinä tietysti oma aikansa kun tekee)

              Comment


                #8
                No nyt on jakopää purettu. Tein ite kiinnipitäjän, seuraava kysymys olis jakoremmin kireydestä onko jotain ohjearvoja paljonko pitäis liikkua ja millä voimalla ?

                Comment


                  #9
                  Pumpun ja nokkapyörän välistä kääntää 90 asteen kulmaan etusormi-peukalo-otteella niin ettei nivelet rutise tai sormiin satu.

                  Comment


                  • #10
                    Tuo on hyvä nyrkkisääntö, jos ei ole mittaria käytössä. Kannattaa muutaman kierros pyörittää konetta käsin/avaimella ja tarkistaa kireys uudelleen.

                    Comment


                      #11
                      Nyt on auto nipussa ja täytyy kyllä sanoa että käy nätisti verrattuna vanhoihin osiin.
                      Vesipumppu oli ihan kaput, ei o ikinä vaihdettu,remmi on joskus vaihdettu.
                      Osat oli 200? luokkaa sisältäen:
                      remmi
                      ohjainrulla
                      vesipumppu+tiiviste
                      termostaatti+tiiviste
                      moniurahihna
                      kampiaks.pultti (laakkoselta)
                      alapyörä (laakkoselta)


                      Samalla laitoin jo joulukuussa hankitun lohkolämppärin, oli muuten helppo homma kun oli puskuri irti.

                      Comment


                      • #12
                        Minkä pytyn kohdalle laitoit lämmityselementin?

                        Comment


                          #13
                          Pakkasroput oli 1 ja 2 pytyn kohdalla. Laitoin 2 pytyn kohdalle. Defan ohjeet anto asennuspaikaks A2, mikä tarkoittaa repsikan puolta moottorista ja toista pakkasroppua edestä päin

                          Comment


                          • #14
                            ei nuo osat sitten älyttömiä kustantaneet, saako noita mistään tarvikeosina vai hommasitko jostain muualta alkuperäisiä?

                            Tuosta työkalusta olisi kiva nähdä kuvia ja mittoja niin voisi värkätä sen ennen kun alkaa remppaamaan!

                            Comment


                              #15
                              Kaikki muut oli tarvikeliikkeestä ostettu paitsi kamp.aks.pultti ja alapyörä laakkoselta kun niitä ei tarvikkeena saanu. Alapyörää ei kai välttämättä tarvi vaihtaa jos kiila on ehjä. Ite vaihdoin varmuuden vuoksi.

                              Remmit oli contitechin valmistamia, rulla tarvike, vesipumppu tarvike, termostaatti tarvike.

                              Voin lähettää sulle sähköpostiin kuvia ja mittoja työkalusta kunhan pääsen töistä kotiin

                              Comment


                              • #16
                                Hieno homma! Oliko joku isomman ketjun varaosaliike kyseessä?

                                Comment


                                  #17
                                  Ihan paikallinen varaosaliike valkeakoskella (Masan autotarvike)

                                  Comment


                                  • #18
                                    Mitä mahtaa maksaa tällä hetkellä noin suurinpiirtein aan-koneisen urssin jakopäänremontti?

                                    Pitäis tuollainen pirssi tänään hakia talliin, ja jakopäänremppa olisi välittömästi edessä.

                                    Eikös se vaihtoväli näissä ole perinteinen 90tkm? Nyt on ajettu jo vissiin reilu 100tkm eikä jakopäätä ole tehty. Kai tuolla nyt uskaltaa muutaman satakilometriä kotiin ajaa?

                                    Comment


                                    • #19
                                      120tkm. on vaihtoväli. Osakasa noin 200 euroa riippuu vähän mitä kaikkea vaihtaa.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Kiitos tiedosta.

                                        Sittenhän ei ole hätää, eli isoa_lujaa vaan sitten kotiinpäin! ;)

                                        Comment


                                        • #21
                                          Kauan se sitten kestikin jakopäänvaihdon jälkeen. 20km pääsin ja normikiihdytys 2:lta kolmoselle ja vikavalo tauluun ja auto "kuoli". Ei oireillut mitään ennen tuota.

                                          Hinurilla takasin huoltoon. Saas nyt sitten nähdä mitä sieltä on mennyt.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Niinhän siinä sitten kävi, että yläkerta koki kovia. Jotain jäi asentajalla kiristämättä kunnolla ja nyt on sitten kansi ja venttiilit remontin tarpeessa. Mitähän muuta sieltä vielä löytyykään. Hajotus on äärettömän suuri!

                                            Comment


                                            • #23
                                              Villi veikkaus: remmi hyppäs ja jako just senverran pieleen että paininkupit sekä venat tohjoksi, dääm se huoltomies ei osannut asentaa kiristäjää oikein;). Ei muuta kun viri-kantta metsästämään.

                                              Comment


                                                #24
                                                Jos kerran 20km kesti hihna niin kyllä on korjaamo kovilla, nimittäin koko laskun onnistuupi laittamaan korjaamon piikkiin.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Juu, kyllä korjaamo otti asian erittäin asiallisesti vastaan ja lupasi hoitaa auton kuntoon omaan piikkiinsä.

                                                  Hieman siinä joutui hillitsemään itseään, ettei "käynyt mitään" kun asia itselleni valkeni.

                                                  Mitä tuossa nyt kannattaisi/pitäisi ottaa huomioon? Itselleni kun nämä isommat rempat on hieman hepreaa.
                                                  Ilmeisesti kansi tarkastaa ja kaikki venttiilit vaihtoon? Mitä muuta?

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Kun kerran korjaamon piikkiin korjataan niin sulle ilmaiseksi siiheen tehdään seuraavat:
                                                    kierot venat uusitaan ja ehjät jätetään, kannen plaanaus, yläpään tiivistesarja jossa on mm. venavarsien tiivisteet, sekä kansi pahvi.
                                                    Yksin kertaisesti ilmoitettuna saat nuo koneeseen, tai ainakin pitäisi saada.
                                                    Ja uskoisin että jos haluat kaikki venat uusittavan niin joudut maksamaan ne "turhaan" vaihdetut.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Kansi on nyt käytetty tarkastettavana. Imuventtiileitä vaihtoon. Sitten yllärinä, kampiakselin pyörä, vai miksi sitä nyt kutsutaankin, oli liikkeen mukaan se, mikä aiheutti tuon vahingon. Eli se olisi heidän mukaan ollut viallinen jo aiemmin. Eli olisi "liimattu" aiemmin.

                                                      Tuota on jotenkin vaikea uskoa, koska auto toiminut reilun 6 vuotta ongelmitta, ja heti jakohihnanvaihdon jälkeen tuo sitten yhtäkkiä hajoaisi?!

                                                      Lisäksi nokka-akselin pyörä oli vahingoittunut remontin yhteydessä.

                                                      Jotenkin hiipii puseroon sellainen fiilis, että tässä nyt yritetään vyöryttää kokohommaa enemmän tai vähemmän asiakkaan piikkiin.

                                                      Tuo kampiakselin pyörä maksaa marmorilla 475e, ja nokka-akselinpyörä 90e.

                                                      Mitä raati on mieltä asiasta? Onko siellä nyt sössitty oikein kunnolla, vai onko tämä vain nyt sitä kuuluisaa Murphyn lakia?
                                                      Viimeksi muokannut quattro; 1.3.2010, 15:20.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Kyllä niitä alapyöriä hajoilee, mutta kysymys on ehkä enemmän siinä minkälaisilla välineillä se on avattu ja kiristetty. Pulttimopolla saa helpommin rikki. Vähän vaikea selvitettävähän tuo on, mutta ennen remonttiahan se ei ole ollut rikki.

                                                        Nokkapyörän kanssa on tehty jotain tyhmyyksiä eli käännetty sillä nokkia pelkkää kiilaa käyttäen. Niin sen saa rikki.

                                                        Teppohan tarjoaa teräksistä alapyörää. Ei turhaan.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Mutta eihän se sun vika ole jos alapyörä on ollut viallinen. Hihnaremontin yhteydessä alapyörä irrotetaan ja kampuran pään pultti vaihdetaan joten siinä vaiheessa olisi pitänyt käydä ilmi josko pyörä on viallinen.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Juu-u, hyviä pointteja Periltä ja Terholta.

                                                            Niin kuin omasta sepostuksen tapaisesta huomaakin, niin hieman on vierasta tämä homma itselleni,mutta onneksi on kanssaAudisteja auttamassa.

                                                            Tuosta hyvänä esimerkkinä Kalskeen Tepolta ja Eckertin Kennetiltä saatu apu tämän asian ja osien suhteen. Kiitos teille!

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X