Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Quattron voimansiirron välys ja kolahdukset

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Quattron voimansiirron välys ja kolahdukset

    Tuolla löytyi samaan aiheeseen viittavia topiceja, mutta en löytänyt vastausta niin otetaampa uusiksi.

    Eli olen keväästä asti metsästänyt voimansiirrossa esiintyvän välyksen ja siitä seuraavan nytkähtelyn ja kolauksen aiheuttajaa. Toistaiseksi on vaihdettu moottorin- ja vaihdelaatikon kaikki kumityynyt. Tyynyjä vaihdettuani ongelma on lieventynyt, mutta ei poistunut 100%. Ensinnäkin kolaus mikä ennen tyynyjen vaihtoa kuului vaihdelaatikon suunnalta, kuuluu nyt perältä. Tämä lienee normaalia lähes 200tkm ajetuissa vehkeissä, mutta tuo kolaus on aika kova jos vahingossa kytkimen liian rivakasti nostaa tai moottorijarrutukselle siirryttäessä. Ja tämän kolauksen lisäksi koko auto nytkähtelee inhottavasti. Varsinkin kaupunki/taajama nopeuksissa siirryttäessä moottorijarrutukselle ja siitä kaasulle(varovaisellekkin), auto nytkähtää pari kolme kertaa. Ei tosin enää lähellekkään niin pahasti kuin ennen tyynyjen vaihtoa. Mitäs seuraavaksi? Ei ole enää kuin nuo perän tyynyt vaihtamatta. Ja toisekseen kun kokeilin kääntää käsin kardaania niin sitä pystyi pyörittämään semmoset ~1/8-1/7 kierrosta. Normaalia?

    Kaikkihan sai alkunsa viime talvena: Ilmamäärämittarilta kaasuläpille menevä haitariputki rupesi vuotamaan->auto rupesi nykimään rajusti pintakaasulla->kumityynyt otti lukua->kytkin hajosi tuntemattomasta syystä-> vein auton nyrkkipajalle missä joku junnu vaihtoi kytkimen. Ja tämän kytkimen vaihdon jälkeen kolahdukset ja nykiminen alkoi, ei ennen vaihtoa.

    Auttakaa, rupeaa nyppimään tuo nykiminen. Ja alan vaipua epätoivoon...

  • #2
    Taka-akselissa on ne kumityynyt jotka kiinnittää sen perämurikan ympärillä olevan "kehdon" koriin. tsekkaappa ne ensin. Veikkaan että on välystä, jonka voi oireista päätellen tunkilla huomata jo käsin vääntämällä, kun tunkkaat perän irti maasta.

    Comment


      #3
      Kerro mullekin jos löydät syyllisen :)

      Mulla ei oikeastaan enää kolahtele vaan pamahtaa. Todella ikävästi vieläpä jos ei ole hellä. Ja tosiaan kuten arvata saattaa uutta moottorin kumit, vaihteiston kumit, takakelkan puslat, perän kaikki 3 kumia ja jopa eri murikkaa olen kokeillut. No joy.

      No onpa yksi vaihteistokin odottamassa vaihtoa, josko sillä edes muuttuisi.

      Vahva tuntemus on että kyllä se sieltä murikasta tulee se välys. Nykyinen on 160tkm ajetusta NG-koneisesta että en uskoisi sitä voimalla hirveästi kiusatun. Tietysti myyntipuheet on myyntipuheita.

      Ainiin ja kardaanikin on välyksetön. Sama juttu mullakin eli noin 1/8 kierroksen verran voi kardaania kääntää vaikka käsijarru on vedetty kireälle.

      Comment


      • #4
        Sittenhän syyllinen voi olla välitasauspyörästökin.

        Comment


          #5
          Välystä noissa on sekä siinä torsenissa että perässä, siitä ei pääse mihinkään. Perän pystyisi säätämään välyksettömäksi, mutta iso työ siinäkin ja ei mitään takeita kuinka kauan se pysyy säädön jälkeen välyksettömänä. Torsenille ei taida pystyä tekemään muuta kuin vaihtamaan uuteen. Toisaalta ainakin perän sisuskalut on sitä luokkaa vahvat että ne kestää pientä pauketta kauan. Tietysti ne iskut välittyy voimansiirron kautta myös muualle mutta minkäs teet. Hajoaa sitten jos hajoaa.

          Omasta kikottimesta olen käynyt läpi koko kardaanilinjan ja vaihtanut perän, laatikon ja moottorin kiinnikekumit ja vaimea paukahdus on jäljellä edelleen. Pahinta ääntä aiheuttivat takakelkan etummaiset puslat, sellaisen terävän kolahduksen.

          Kun välykset ei remppaamisen jälkeen sieltä hävinneet, päätin että olkoon, vaihdoin perään redlinen heavy duty öljyt ja rakennetaan sitten uusiksi jos jotain lopullisesti hajoaa.

          Comment


            #6
            Suurin ongelma meikäläisellä on tuo nytkähtely. Esim. viitosella ajaessa ja kaasu ylös nostaessa auto nytkähtää voimakkaasti, samoin vaihdekeppi heilahtaa edes takas pari senttiä. Ärsyttävää. Kaiken järjen mukaan tämän pitäisi johtua kuluneista kumityynyistä, mutta kun en on vaihdettu eikä heiluminen loppunut täysin.

            Comment


              #7
              Sain auton pukille ja tutkimaan tarkemmin perää. Siellä olisi tyynyt myös vaihtoa vailla, varsinkin se päässä oleva iso tyyny. Mutta varaosatiskin setä sano että sitä ei saa kun sen koko kopan kanssa, millä on hintaa 200?! Aikas suolainen hinta kun ottaa huomioon että en tarvitse kun sen tyynyn. Saako noita perän tyynyjä tarvikkeena irrallaan? Tai jotain muuta hyvää vinkkiä tilanteeseen?

              Comment


                #8
                Urq vastaavaa saa erillään = mk1 golfin vaihteiston pusla

                Comment


                • #9
                  Tai powerflexin uretaani pusla.

                  Comment


                    #10
                    171 199 214 D? Tuoko?

                    Comment


                      #11
                      En pääse varmistamaan nyt, mutta kuulostaa tutulta. Melko varmasti tuo.

                      Ainiin ja se on sitten aika pirullinen vaihdettava. Melkein vaihdatuttaisin sen irtokalikkaan jossain. Nimittäin siitä palikasta ei oikein tasaista vastinpintaa löydy mitä vasten voisi prässätä.

                      Comment


                        #12
                        omassa S4 pitää kans "pauketta" takapää kun ajelee, jos ei hellästi vaihda vaihetta niin nykäsee ja sisälle kuuluu pien tumahus... ja väännöt on penkin mukaan hukassa..
                        et jos on jotain kuumia vinkkejä et miten sais (hukassa olevia vääntöjä n.100nm penkin mukaan) kuntoon tai mikä vikana niin rupee talven aikana uusimaan..

                        autohan oli s4 2.7

                        Comment


                        • #13
                          Olisko jollain vinkkiä tuossa minun tägissä olevan pelin vaihdelootan vasemman alumiinitukiraudan vaihtoon, kun tuntuu ettei tila riitä?

                          Comment


                          • #14
                            Rupesin tossa eilen tukirautaa purkamaan, ajossa kun liikkeellelähtiessä pitää ikävän kuuloista rutinaa eikä paikoillaan voi, eikä mahdu hitsaaman niin pakkohan se on. Ja kylläpä tosiaan 'ahistaa'. Sain lopulta hirveiden kikkailujen jälkeen lievällä väkivalla tukikumin kammettua irti, miten saan takaisin on toinen juttu. Mutta onpahan kunnon harrastamista!
                            Minulla oli vasemmasta nostokohdasta auto nostetu korkealle, laskettu vähän alaspäin laittaen painoa pyörän olka-akseliin että loota nousisi paremmin vähän ylös. Toinen tunkki kannattelemassa vaihelootan painoa, ja kolmannella tunkilla väänsin raudan avulla apurunkoa vähän alaspäin :D
                            Tuo tukirautahan menee vaihelootan päälle asti joten voipi olla kivaa hommaa saada kotioloissa irti..
                            Paria kysymystä ajattelin koittaa kysäistä mikäli jollain olisi faktaa heittää. Vaihelootan ja moottorin tukikumit ovat ilmeisesti molemmat (2+2) öljytäytteisiä? Ja mikäli öljyä vuotaa ulos pitäessä kumia väärinpäin, mihin se ei ikinä käytössä joudu, on se vaihtokunnossa?

                            Comment


                              #15
                              Moottorin tukikumit on ilmeisesti täytetty jollain nesteellä, mutta ei se sieltä karkaa vaikka tuki on missä asennossa tahansa. Mutta jos se on rikki, niin pihallehan se tulee...

                              Laatikon kumeissa ei ole mitään sisällä.

                              Comment


                              • #16
                                Alkuperäinen kirjoittaja okkim Näytä viesti
                                Moottorin tukikumit on ilmeisesti täytetty jollain nesteellä, mutta ei se sieltä karkaa vaikka tuki on missä asennossa tahansa. Mutta jos se on rikki, niin pihallehan se tulee...

                                Laatikon kumeissa ei ole mitään sisällä.
                                Varmistin asian ja laatikon tukikumeissa on öljyä sisällä.

                                Comment


                                  #17
                                  Miten varmistit sen? Poralla? :)

                                  Comment


                                    #18
                                    Öljyä niissä on. Itselläni yksi posahtanut.

                                    Comment


                                      #19
                                      No perkules, perun pyhät puheeni. Olen ollut aivan väärässä käsityksessä laatikon kumien suhteen.

                                      Comment


                                        #20
                                        Eiku oho! Nyt en lukenu koko juttua, siis laatikon kumit kyllä ihan kumia:D Ainakin näissä vanhemmissa.
                                        Luulin että puhe oli koneen tyynyistä, jotka siis öljy täytteisiä.

                                        Comment


                                          #21
                                          Onko Ville onnistunut löytämään näihin oireisiin mitään selitystä? Itsellä täysin samoja oireita, sekä lisäksi välillä ei vaihteet tahdo mennä sisään. Kaikki koneen, laatikon, perän sekä apurunkojen kumit vaihdettu, eikä parannusta ole tullut. Varsinkin tuo nykiminen alkaa pikkuhiljaa ärsyttämään.

                                          Comment


                                            #22
                                            Ongelma oli entisellä coupe quattrolla. Nykyisellä ässällä ei mainittavaa nykimistä. Eipä taida olla muuta lääkettä kuin koko voimansiirron uusiminen:) Kaikkien murrosten uusiminen saattaisi auttaa, mutta ei ihan halpa operaatio sekään.

                                            Comment


                                              #23
                                              Selvä homma. Kardaanin molemmat murrokset ja tukilaakeri odottaa sopivaa hetkeä mennä tallille asentamaan. Alkaa vaan yhä enemmän ja enemmän tuntumaan siltä, että vika löytyy loppujenlopuksi laatikosta. Se on sitten se viimenen huoltokohde.

                                              Comment


                                                #24
                                                Löytyisikö joltain kokeneemmalta joku visio, että mikä voisi laatikossa aiheuttaa noita edellämainittuja nykimistä, vaihdekepin heilumista sekä omassa tapauksessa vaihteiden takertelua? Voisiko siellä yksinkertaisesti olla jotain väljää? Kuitenkaan 2 vuodessa vika ei ole millään tavalla pahentunut.

                                                Alkaa pikkuhiljaa loppua nuo mahdolliset vikakohteet, jonka jälkeen lähtee kyllä laatikko tarkastukseen ellei mitään löydy.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Eiköhän se ole ihan iän tuoma väljyys. Nelivedossa vielä ku on niin monta mahdollista väljää paikkaa, niin se sitten tuntuu kans. Ootko kardaanin tukilaakerin tarkastanut? Sen vaihto auttaa kans aika paljon.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Mulla autoi aikanaan urssissa kardaanin tukilaakerin vaihto tuohon vaihdekepin tärinään jonkin verran. Tosin se laakeri kyllä vaihdettiin lonksutuksen takia ja samalla vaihdettiin toinen ristikko. Tuo vaihdekepin pienen tärinän poistuminen tuli ikäänkuin bonuksena.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Itse olen selvittänyt kyseistä vikaa 2 edellisesta q-audista, nykyisessä ei välystä, taikka muutenkaan kolise tai kilise :)

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Kuten tuossa aikaisemmin jo sanoinkin, niin kardaanin murrokset ja tukilaakeri odottaa sopivaa asennushetkeä. Viimeksi auton alla ollessa tarkastelin noita välyksiä ja etummainen murros sekä tukilaakeri oli epäilemättä vaihtolistan kärjessä.

                                                        Vaikuttaako se tukilaakeri tosiaan niin paljon tuohon vaihdekepin heilumiseen? Minulla se ei ole pelkkää tärinää vaan lähemmäs 2 sentin edestakaista liikettä.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Mulla kuului myös tuollainen vaimea kumahdus aina silloin tällöin ja syykin löytyi eli juuri tuo perän takimmainen kiinnitys. Välystä oli sellainen vajaa sentti. Koko perää pystyi heiluttelemaan edestakaisin kun kardaani ja vetarit oli irti. Kumit yms. olivat kyllä ihan ehjiä, luultavasti vaihdettu samalla kertaa kuin tuo peräkin (selvä vaihto-osa), tosin koottaessa oli hiukan oikaistu ja perä jäänyt löysälle.

                                                          Mun autossa on varmana ollut kaikki nuo "tee-se-itse ja säästä" kikat yms. Hyvää sentään se, että osina on käytetty uusia ja alkuperäisiä. Tosin se joka noita on tuonne aikojen saatossa laitellut, ei ole tuntenut autoa muuten oikeastaan mitenkään.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Taisin tuolla toisessa ketjussa kysellä samaan liittyviä.
                                                            Itsellä varsinkin kolmoselle ja neloselle nopeassa kiihdytyksessä vaihtaessa kumahtaa ja nykäisee muutaman kerran. Joutuu todella nätisti vaihtamaan ja nostamaan kytkintä, ettei tee tuota erittäin ***tumaista efektiä. Lisäksi kuuluu perän luota mekaaninen "kilahdus" parhaiten kolmoselle ja neloselle vaihtaessa (hitaasti ja rauhallisesti vaihtaessakin). Mistä tuo voisi kuulua?

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X