Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Quattron voimansiirron välys ja kolahdukset

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #61
    Torsenissa on myös pikkuisen välystä.
    Kaikki pienet välykset kun laskee yhteen niin onkin jo iso välys.
    Vetonivelissä voi myös olla hiukan välystä.

    Comment


    • #62
      Vauhtiksestahan se varmasti tulee, mutta "fiksummalla" softallakin sen voi pois hoitaa.
      Miten tämä onnistuu? En ole koskaan kuullut että vauhtipyörän värinöitä olis ohjelmalla poistettu.

      Comment


      • #63
        Takaperä purettu eikä siinä sanottavasti välystä ollut, pikkurattaassa hitusen joka korjataan 0,1mm paksummalla shimmilevyllä. Myöskään takavetareissa ei ollut välyksiä. Voimansiirtovälys omassa autossa siis Torsenissa, klappi tulee selvästi laatikon päästä kun kardaani on irti, vaikka ajossa tuntuikin ääni tulevan selvästi perästä. Käsijarrua vasten paikallaan kytkintä nostelemalla kolahdus paikallistui kuitenkin laatikon takaosaan = Torsen. Kyseessä siis 6-vaihteinen manuaali 01E (MY01) ja 240tkm mittarissa. Kaksoismassa on aivan uusi ja sen vaihdolla poistui osa välyksistä.

        Tilasin jenkeistä JHM:lta modifoidun Torsenin ja lähetän oman vaihdossa, toivon mukaan sieltä tulee vähemmän väljä yksilö. Pitää vertailla sitten kun ovat molemmat vierekkäin pöydällä.

        Ilmeisesti torsenin väljistyminen ja siitä johtuva voimansiirtovälys ja paukahtelu on yleinen vaiva B5 ja C5 korisissa sekä niitä vanhemmissa. B6, B7, C6 jne. uudemmat eivät tunnu kärsivän tästä.

        Comment


          #64
          Mites etuperän välys?

          Comment


          • #65
            En suosittele missään nimessä perän rattaiden shimmaamista uusiin kohtiin. Pikkupyörä on nyt kuluttanut lautaspyörään kuluman siihen kohtaan missä se pyörii. Jos siirrät pikkupyörää nyt toiseen kohtaan, niin silloin se jää kantamaan rattaiden reunoista. Pitää mahdollisesti ääntä ja saattaa jopa katkaista hampaita kun kuorma ei tule tasaisesti koko pinnalle.

            Tarvii joskus ottaa kuva omasta 300tkm ajetusta B4 torsenista, se oli aivan loppu.

            Comment


            • #66
              CGR askista ? Oliko oireita ?

              Comment


              • #67
                CGR:stä juu, ei ollut mitään normaalista poikkeavia oireita. Klappia on ihan reilusti ja hammaspyörät sen näköiset että niistä on vedetty voimaa läpi enempi kuin öljykalvon kestävyys on sallinut. Tehoa kuitenkaan ei nyt ole ollut juurikaan vakiota enempi, mutta se on ollut tietty uudesta asti. Laatikkohan meni vaihtoon sen takia kun ykkösen hammas irtosi ja meni torsenin+kuorien väliin halkaisten kuoret.
                Attached Files

                Comment


                • #68
                  Niin eihän tässä olla lautaspyörää ja pinionia shimmaamassakaan, vaan tasauspyörästön sivuratasta.
                  Katsotaan etuperänkin välys sitten kun torsen on irti.

                  Comment


                  • #69
                    Takaperän tasauspyörästön pikkurattaat tuli shimmattua, vanha tehtaan shimmi oli 0,8mm ja välyksen sai pois laittamalla 1,2mm shimmiä. Tehtaan tuntemista isoin oli 1,0mm mutta 0,7mm + 0,5mm shimmit hoiti homman. Shimmit oli huiman 1e kpl ja parissa päivässä toimitus. Samalla vaihtui tihkuva kardaanin stefa.. oli muuten kallis, marmorilta liki 70e ja sen verran erikoinen ettei laakeriliikkeestä löytynyt. Vetarien stefat oli sen sijaan muutaman euron hyllytavaraa kuten myös tarvittavat o-renkaat.

                    Isoin välys oli kuitenkin Torsenissa kuten epäilinkin, tilalle tuli JHM:lta tilattu 4:1 modattu torsen vaihtolaitteena. Luultavasti prikkojen vaihto shimmaa samalla torsenin hieman tiukemmaksi, tai sitten tuli vaan vähemmän ajettu yksilö (luultavasti molemmat). Välys pieneni huomattavasti ja vaihteenvaihdoissa sekä veto päälle/pois ei tunnu enää häiritseviä nytkäyksiä kuten vanhalla väljällä keskitasauspyörästöllä. Irtaallaankin noita vertaillessa huomasi selvästi eron hammasvälyksissä. Samoin heti asennuksen jälkeen kardaanista pyörittämällä tuntuvat välykset putosivat ihan eri tasolle. Laatikossa itsessään ei siis välystä ollut, mutta torsenissa oli.

                    Sen lisäksi tietysti takavetopainotteisempi torseni teki mutka-ajosta huomattavasti mukavampaa, puskeminen väheni selvästi. Torsenin vaihtotyö oli helppo, kaikenkaikkiaan todellakin kannatti!

                    Jos haluaa säästellä ja etsiskellä sopivat tarkasti koneistetut prikat, niin tuota torsenin modausta ja samalla tiukemmaksi shimmausta voi varmasti kokeilla itsekin, ei vaikuta olevan hankala homma. Artikkelikin taitaa täältä foorumilta asiasta löytyä.

                    Comment


                    • #70
                      Mahtaako A4 B5 2.8 quattrossa olla sama torsen kuin 1.8t quattrossa, kun molemmissa on 5-vaihteinen manuaalilaatikko? Välityssuhdehan laatikoissa on eri, mutta vaikuttaako se torsenin toimintaan?

                      Comment


                      • #71
                        Voimansiirto sama, tosin V6 taisi olla paksummat akselit.

                        Comment


                          #72
                          Kuinka paha homma urssiin on vaihtaa eteen apurungon puslat. Alkanut pitämään kolauksen aina kun vaihtuu jarrutuksesta vedolle. Asiaa pahensi kun vaihtoi 19" matalat kumit alle. Eilen sitä tutkittiin niin että kuskin puolen etupyörä ilmassa kun pyörää heiluttaa sivusuunnassa niin apurungon etupäässä olevassa puslassa näkyy selvä liike. Apukuskin puolellakin oli jotain mutta paljon vähemmän.

                          Alatukivarret tuohon on hiljakkoin uusittu ja raidetangon päätkin näyttää ja tuntuu ihan kohtalaiselta.

                          Pitääkö se apurunko pudottaa autosta pois vai saako paikallaan mitenkään vaihdettua?

                          Comment


                            #73
                            Nosturilla meni pari tuntia vaihtaa kovat puslat ilman apurungon tiputtamista lattialle asti.
                            Orkkispuslia varten lie olis hyvä olla prässi, eli varmaan menee irroitushommaksi.

                            Tietty kandee kokeilla laittaa kierretanko puslan läpi ja kasa prikkoja & muttereita meiningillä kokeilis kiristää puslan paikalleen.
                            Etuapurungon takapään puslathan ei oo kun pulttaa kiinni vaan.

                            Comment


                              #74
                              Ei tarvi prässiä orkkispusliin. Ainakin tavan kutoseen ne etupuslat oli niin löysät että melkein sormin painamalla lumpsahti paikalleen.

                              Comment


                              • #75
                                Mulla a4 b5 1.8t quattrossa pahimman kolahtelun syy löytyi edestä kuskin puolelta sisemmän vetonivelin ja akselin booreista, voimaa kun tarjosi niin nivel pyörähti 1/5 kierrosta akselilla. Uusi nivel paikalleen, mutta kunnossa olevaa vetoakselia saa tarjota, ohessa kuvat: http://postimg.org/gallery/3f3pdyicy/

                                Comment


                                  #76
                                  Eihän ole nivelessä ollut vettä jossain vaiheessa? 100 lötkössä oli toinen takavetari samanäköinen ja kuminsisus ollut lunta täynnä pitkänaikaa.

                                  Comment


                                  • #77
                                    Suojakumi oli ainakin ehjä kun tuon irroitin, liekkö joskus aiemmin vaihdettu pelkkä suojakumi tms. Kosteushan tuon kuitenkin todennäköisimmin on aiheuttanu.

                                    Comment


                                    • #78
                                      Onko kenelläkään tietoa meneekö etuvetoisesta 1.8t:stä etuvetoakseli nelivetoiseen?

                                      Comment


                                        #79
                                        Menee.

                                        Comment


                                        • #80
                                          Ei ainakaan facelift malliseen 1.8t quattroon sopinut, sisemmän nivelen boori oli isompi sekä itselaippa oli jonkinverran isompi kuin vaihteiston.

                                          Comment


                                            #81
                                            Oliskos kysessä ollut AJL-koneella varustettu1.8Ts 180hv quattro? Ilmeisesti ainakin vetarit ovat erilaiset kuin muissa 1.8Tq malleissa.

                                            Comment


                                            • #82
                                              Tämä oli etuvetoinen 1.8t mistä hain vetarin, ja oma on APU koneinen quattro.

                                              Comment


                                                #83
                                                Noniin, tulipahan munkin quattroon vähän parannusta kolinoiden suhteen. Vaihtelin perän kannattimeen 034 motorsportin street puslat ja isoin "lonksahdus" sekä voimansiirron "eläminen" katosivat. Kyllä se klappi siellä perän voimansiirrossa on, mutta enää ei kolahtele isosti. Vanhat puslat näyttivät ja tuntuivat ihan ehjiltä, mutta eipä ne sitten kuitenkaan tainneet enää olla tikissä. Meinas usko loppua, kun puristelin ruustukissa muovirunkoisia puslia perän kannattimeen, mutta reippaalla öljyn käytöllä suostuivat lopulta menemään ihan nätisti paikoilleen.

                                                Comment


                                                  #84
                                                  Ne muovirunkoiset puslat tuntuu aivan liian isoilta, mutta kyllähän ne sinne vaan painuu. Olin kanssa sitä mieltä aluksi ettei mene kyllä millään.

                                                  Comment


                                                    #85
                                                    Joo. Se puslan sisushan ihan pullistui ulospäin rungosta, kun sen oli sinne saanut huomattavaa voimaa käyttäen. Hyvät puslat, ei siinä.

                                                    Comment


                                                    • #86
                                                      Noniin laitetaanpa omaa kysyttävää samaan aiheeseen kun tuli tuollaiseen A4 B5 quattroon sekannuttua... Mistä lähteä korjaamaan kun 1 ja 2 vaihteella kunnolla kiihdyttäessä kolahtaa useamman kerran, ehkä voisi kuvailla jo rutinaksi, jostain voimansiirrosta ääni mielestäni tulee mutta en ole oikein saanut paikallistettua. Taajuudeltaan enemmän sellainen kuitenkin pam pam pam, ehkä renkaan pyörimisnopeuteen verrattava kuin joku vaihteiston rutina. Onko välttämättä edes perän/voimansiirron ääni vai voiko vaan sen verran jotkut tuennat/puslat tai joku muu ruskaa kun kunnolla lähtee liikkeelle?

                                                      Normaaliajossa kolahtelee vain "normaalin" quattron kertakolahduksia välillä kun väljää toki 240tkm ajetussakin jo alkaa kait esiintymään.

                                                      Comment


                                                        #87
                                                        Katoppa laatikon ja moottorin kumit. Voi olla että kiihdyttäessä nousee moottori tai laatikko revenneestä kumista irti ja kolahtelee sitten kun veto pitää paussin. Jos siis kumit entiset.

                                                        Comment


                                                        • #88
                                                          Joo täytynee nyt tuoreeltaan nostaa ylös ja käydä läpi kaikki noi kardaanin, koneen ja laatikon tuennat kun niissä taitaa usein olla häirää. "Normaaliajossa" ei pahemmin kolise.

                                                          Comment


                                                          • #89
                                                            Se etutuki kannattaa sitten kanssa katsoa. En tiedä miten hyvin sen näkee ellei ota keulaa huoltoasentoon, mutta se ainakin voi noita ääniä lisätä.

                                                            Comment


                                                            • #90
                                                              Ok, onkohan jossain threadissa tai jaksaako joku listata mitä kaikkia kumeja/tukia tuosta löytyy tutkittavaksi, ja mistä päin niitä metsästää?

                                                              Onko vaihdettavissa vai onko osa sellaisia että tarvii moottoria nostella enemmänkin?

                                                              Taitaa kohde tarkentua nimenomaan moottorin tukiin. Nyt kun oikein ajatuksen kanssa aamulla kuulostelin niin jostain edempää ääni enemmänkin kuuluu kuin mistään perästä. Ja nimenomaan pahimmillaan kun pysähtyy risteykseen ja lähtee napakammin liikkeelle. Ei toistu aina, liekö välillä pysyy sitten aloillaan tai jotain. Ja sanoisin että nimenomaan niin että kuuluu useamman kerran ääni eli hyppää ensin johonkin suuntaan ja sitten palannee takaisin sijoilleen.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X