Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Quattron voimansiirron välys ja kolahdukset

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Kardaanin murrokset? Ainakin omassa tuo väljä kardaanin murros "kilahtaa" oikein kunnolla, kun sitä käsin pyörittelee/heiluttelee.

    Comment


    • #32
      Torsenissa voi olla kanssa paljon välystä. Purin sen pois omasta 300tkm ajetusta laatikosta, selkeää kulumista/välystä oli havaittavissa. Uudella laatikolla väheni hieman kolahtelu. Ei halpa eikä helppo korjaus, mutta pakollinen jos laatikon kylkeen tulee reikä.

      Comment


      • #33
        Jees päivitetään sen verran, että kardaanin murroksien ja tukilaakerin vaihto ei auttanut asiaan millään tavalla.

        Comment


        • #34
          Täällä kans ollut jo pitemmän aikaa jossain voimansiirrossa välystä. Välystä kuulostais olevan jossain aika isostikin. Esimerkkinä kakosvaihteella pienessä vauhdissa kun päästää moottorijarrulle, alkaa jumputtaa jotain vasten, tump,tump,tump ja samalla kun tumpashtaa jotain vasten niin kuuluu sellainen naksaus. En tiiä sitte kuuluuko metallin kosketuksesta vai mistä mutta kumminkin. Oisko syyllinen perä vai torseni? :) Tumpsaus tuntuu ja kuuluu millä vaihteella tahansa moottorijarrulle päästettäessä.

          Comment


          • #35
            Kerran oli liikkeestä koe-ajossa b5 1.8Tq ja se ainakin thömpsäytteli ja paukkautteli peräänsä aina kun käytti kytkintä, en tiedä missä oli väljää kun jäi auto liikkeeseen.

            Tuo mun t89q paukuttelee ihan per%&leesti mutta siellä sen väljän voi mitata jo senteissä. Perän takapusla aivan paskana.

            Comment


            • #36
              Kytkimen vaihdon jälkeen alkoi kantautumaan terävän kovametallinen *klang* kun veto kytkeytyy kytkintä nostaessa. Tänään pääsin nosturille ja keskiristikostahan tuo kuuluu.

              Onkohan tuossa ihan vain linjaus vituilla vai onko mennyt tuon kytkinrempan jälkeisen kahden viikon (ja yhden Alastaron päivän) aikana ihan oikeasti rikki?

              Mites tuo ihan oikeaoppisesti kannattaisi tehdä että tulee varmasti suoraan.

              Comment


              • #37
                Tänään huomasin uuden jutun omiin tumpsauksiin ja jumputuksiin liittyen. Elikkä tilannehan on edelleen se, että jokin kaasun löysätessä hiljaisemmissa vauhdeissa jää jotain vasten jumputtamaan. Ja iso jumpsaus onkin ja veikkaan että mistään tukikumeista ei nuin iso voi johtua. Alla olevassa videossa on 1. vaihde päällä ja takarengas ilmaan nostettuna. Kuuluuko todellakin olla nuin iso "välys".?

                http://www.youtube.com/watch?v=sss0J...ature=youtu.be
                Viimeksi muokannut bonus; 18.5.2012, 16:00.

                Comment


                • #38
                  Kytkimen vaihdon jälkeen alkoi kantautumaan terävän kovametallinen *klang* kun veto kytkeytyy kytkintä nostaessa. Tänään pääsin nosturille ja keskiristikostahan tuo kuuluu.

                  Onkohan tuossa ihan vain linjaus vituilla vai onko mennyt tuon kytkinrempan jälkeisen kahden viikon (ja yhden Alastaron päivän) aikana ihan oikeasti rikki?

                  Mites tuo ihan oikeaoppisesti kannattaisi tehdä että tulee varmasti suoraan.
                  Mulla teki coupe taannoin ihan saman tempu. Kytkimen vaihdatin ja metallinen "kling" ääni kuului kun kytkimen nosti. Uusi kytkin otti sen verran terävästi, että kardaani pääsi kilahtamaan väljään päätymurrokseen. Vaihdoin tuon murroksen ja tukilaakerin niin kilahdus hävisi.

                  Edit: hopsiksen juttu olikin jo wanha:D varmaan selvinnyt jo...

                  Comment


                  • #39
                    Kiitos kyllä :) Tuolloin viaksi paljastui löydässä olevat tukilaakerin kannakkeen pultit. Ainoa osa jonka kiinnityksen delegoin silloin kaverille...

                    Comment


                    • #40
                      Joutu vissiin kampeutumaan auton alle... :)

                      Comment


                      • #41
                        Onko kukaan keksinyt vielä varmaa ratkaisua tuohon nytkähtelyyn?

                        Eli moottorijarrulle siirryttäessä, ja vastaavasti kun lisää kaasua, auto nytkähtää melko rajusti ja vaihdekeppi heilahtaa muutaman sentin.

                        Myös perästä kuuluu vaimea *tumps* aina kun kytkimellä välittää vedon päälle.

                        Mitään metallisia ääniä ei kuulu, joten kardaanin nivelten luulisi olevan kunnossa?

                        Comment


                        • #42
                          Oletko tsekannut laatikon kannatin kumit?

                          Comment


                          • #43
                            En ole vielä päässyt tsekkaamaan mitään, mutta varmaan noista koneen/lootan kumeista täytyy aloittaa. Joku vaan mainitsi tuolla ylempänä ettei olisi ollut mitään vaikutusta asiaan.

                            Comment


                            • #44
                              A4 B5:en perässä ja samantyylisissä on jatkoholkki pikkupyörän akselissa.
                              Se holkki väljistyy vaikka perän säätö olisi muuten kunnossa.

                              Itsellä holkin vaihto palautti jämäkyyden perään. No nyt se on kuitenkin kulunut taas.

                              Tietty jos perässä on välystä niin tuo hokkikin voi kulua nopeammin väljäksi.

                              Comment


                              • #45
                                Vaihda koko voimalinjan kaikki tukikumit, kaikki vetonivelet ja kardaanin nivelet sekä ristikko. Sitten ei pitäisi juuri enää välyksiä löytyä.

                                Comment


                                • #46
                                  Itellä oli aikanaan 4motion Passat 1.8 -99 vuosimallia. Siinä alkoi tuntua erittäin voimakkaita nykäisyjä siirryttäessä moottorijarrulta kaasulle. Syyksi paljastui tämä nerokas kaksi-massavauhtipyörä, jonka välikumi oli hajonnut ja kytkinlevyn ja kampuran kiinnityksen välissä oli noin 20 asteen klappi. Kilometrejä oli mittarissa noin 240t.

                                  Autoon vaihdettiin uusi kytkinasetelma ja vauhtipyörä ja meno muuttui täysin. Myös tyhjäkäynti tasaantui siten, ettei enää tiennyt oliko auto käynnissä vai ei. Sinne laitettiin muistaakseni joku tarvike-vauhtipyörä, mutta oliko se kaksi-massainen, niin en enää muista.

                                  Vaimon 1.8 etuveto A4:ssä alkaa olla aika samanlainen tuntuma. Pahoin pelkään, että jossain kohtaa täytyy siihenkin vaihtaa vauhtipyörä.

                                  Edit: Muutaman moottorin tukikumiviankin olen aikanaan korjannut ja perstuntumalta sanoisin, että kaasuttelemalla pystyy erottamaan onko vika vauhtipyörässä(tai muualla voimalinjassa) vai tukikumissa. Rikkinäinen vauhtipyörä nimittäin hakkasi välykset laidasta laitaan vaikka ajeli aivan pintakaasulla. Tukikumien välykset vaativat enemmän vääntöä, jotta välykset tulevat esiin.
                                  Viimeksi muokannut skuutti; 4.9.2012, 13:08.

                                  Comment


                                  • #47
                                    Tuo kuulostaisi järkevältä ja saattaisi selittää myös sen miksi auto täristää melko rajusti liikkeelle lähtiessä. Tuohon on edellisen omistajan toimesta virossa vaihdettu joku järeämpi kytkin, mutta sitä en tiedä onko kaksoismassaa heivattu samalla mäkeen.

                                    Onko tuohon jotain keinoa miten välystä voisi testailla purkamatta? Esim takapää ilmassa pyörittelemällä?

                                    Comment


                                    • #48
                                      Skuutti, oireiliko kaksoismassa myös tasanopeudella ajaessa esimerkiksi noin 60 km/h nopeutta ajaessa? Oma auto kevyesti "hytkyttää" juuri noilla nopeuksilla. Myöskin keppi heilahtaa toisinaan reilusti vedon/moottorijarrun välillä. ~70 km/h ylöspäin ei ole enää mitään tärinöitä.

                                      Comment


                                      • #49
                                        Ihan tarkalleen en enää muista millä kaikilla tavoilla se oireili, mutta esim. vakkari päällä ajettaessa tunsi selvästi millon moottori siirtyi vetoon ja millon veto loppui. Mitään tasaista tärinää/hytkyntää se ei aiheuttanut, paitsi jälkeenpäin tajusin sen tosiaan hytkyttäneen hieman tyhjäkäynnillä. Senkin tajusi tosiaan vasta siinä vaiheessa, kun se hävisi pois.

                                        Comment


                                        • #50
                                          Tässä juuri mietin, että voisiko tuossa A4 B5 vehkeessä olla myös vastaava ongelma. Juuri siinä vedon tuntumilla on aina vähän sellainen kenguru varsinkin pienissä nopeuksissa ja pienillä vaihteilla. Kuulostaako sopivilta oireilta? Vähän vaikuttaisi ainakin, kun noita youtube videosta katsoin ehjän ja risan kaksoissamassavauhtipyörän eroja. ns. vedon kytkeytymisen jousto puuttui tuosta rikkinäisestä. Matka-ajossa ei juurikaan mitään ongelmaa. Tyhjäkäynnillä ei tule mitään ylimääräistä ääntä, ja kytkin on napakka. Hyvin vähän täristää tyhjäkäynnillä, mutta oletan, että se on vain tukikumien syytä (toinen moottorikumi on heikossa kunnossa).

                                          Comment


                                          • #51
                                            Omassa kulkineessa kuului aina paikaltaan lähtiessä voimakas kolahdus, kun veto alkoi. Vika poistui, kun vaihdatin perään ja laatikkoon Redlinen öljyt. Toki orkkiksilla oli ajettu yli 240tkm:ä. Jäljelle jäi tuo aikaisemminkin mainittu ominaisuus eli 5:lla pienellä kaasulla ajaessa, vaihdekeppi väpättää ja varsinkin kaasua höllätessä. Ongelma on kuitenkin ollut aika lievä, joten en ole asiaa viitsinyt pahemmin murehtia. Kytkin on vieläkin orkkis, joten ihan mielenkiinnolla voi odottaa tapahtuuko mullistavia asioita, kun sen joskus saa vaihdatettua.
                                            Edit: Pientä päivitystä. Tuo kepakon heiluminenkin on näköjään kadonnut, kun tässä viimeiset sata kilometriä asiaa tunnustelin. Liekö lämpimät öljyt asian takana, kun talvella tuota oiretta oli ns. kylmällä moottorilla lähdettäessä, mutta lämpimänä ei sillonkaan ilmennyt. Oire on ollut niin "huomaamaton", joten ei näköjään edes tiedosta milloin on kadonnut.
                                            Viimeksi muokannut Kilu7; 6.9.2012, 14:28. Perustelu: tarkennus

                                            Comment


                                            • #52
                                              Onko kukaan vieläkään keksinyt yksiselitteistä ratkaisua noihin alkupään viestien ongelmiin? Itselläni on edelleen samanlainen ongelma kuin topicin aloittajalla ja viestissä #41.

                                              Tällä hetkellä vaihdettua osaa on kaikki moottorin ja vaihteiston tukikumit, kiinteä vauhtipyörä, toinen perä ja yksi vetonivel. Muissa vetonivelissä tai kardaanin nivelissä ei mielestäni ole ylimääräisiä välyksiä.

                                              Kardaanin tukilaakerin kumi tuntui käsillä heiluttelemalla hieman löysältä, mutta voiko sekään aiheuttaa tuollaista ärsyttävää nytkähtelyä vedon suunnan muuttuessa? Tuo nytkähtely on oikeastaan vain pahentunut ajan mittaan.

                                              Comment


                                              • #53
                                                https://plus.google.com/photos/10669...CMvG3JHhv9uVTQ

                                                Minkäs verran ilyxillä pyörii kartaani tyhjää?

                                                Comment


                                                • #54
                                                  Ehkä samaa luokkaa mitä tuossa ensimmäisessä videossa. Onko tuo nyt sitten normaalia vai ei? Takavetareissa ei ole juuri yhtään välystä, ja edessä ulommissa on ihan pieni.

                                                  Comment


                                                  • #55
                                                    Samaa oon ittekki ihmetelly, että onko normaalia. Muuta välystä en oo keksiny muutaku tuon. Toista perää pitäis testata.

                                                    Comment


                                                    • #56
                                                      Alkuperäinen kirjoittaja ilyx Näytä viesti
                                                      .. miksi auto täristää melko rajusti liikkeelle lähtiessä. Tuohon on edellisen omistajan toimesta virossa vaihdettu joku järeämpi kytkin, mutta sitä en tiedä onko kaksoismassaa heivattu samalla mäkeen.

                                                      Onko tuohon jotain keinoa miten välystä voisi testailla purkamatta? Esim takapää ilmassa pyörittelemällä?
                                                      Itselläkin teki tuota ns. melkein vakio-ohjelmalla. Kaasunvastetta säädettäessä tuon alkunykimisen sai pois. Edelleen mennään vakiolla vauhtiksella ja kytkimellä. Nykyisin ei edes ole ongelmia voimansiirrossa, jos ei kytkintä lähde luistattamaan :) Km lukema 299tkm:ä ja hieman piristetty.

                                                      Comment


                                                      • #57
                                                        Tosiaan en ollut edes muistanut tuota täristämistä. Se kuitenkin poistui kun vaihtoi kiinteän vauhtipyörän ja S2 kytkimen.

                                                        Mutta tähän nytkähtelyyn viitaten niin vaihtelin myös toisen perän koemielessä mutta molemmissa oli samanlaiset välykset, eikä se parantanut asiaa millään lailla. Seuraavaksi ajattelin vaihdella sen kardaanin tukilaakerin.

                                                        Voisiko torseniin tuolla tuollaista klappia?

                                                        Comment


                                                        • #58
                                                          Alkuperäinen kirjoittaja ilyx Näytä viesti
                                                          Tosiaan en ollut edes muistanut tuota täristämistä. Se kuitenkin poistui kun vaihtoi kiinteän vauhtipyörän ja S2 kytkimen.
                                                          Vauhtiksestahan se varmasti tulee, mutta "fiksummalla" softallakin sen voi pois hoitaa.

                                                          Comment


                                                          • #59
                                                            Kuuluuko takaperän vetoakselin laipoissa olla hieman välystä pysty/vaakasuunnassa, siis laipan tukilaakerin suunnassa olevaa väljää? Omassa kun nappaa laipasta kiinni, sitä vääntämällä saa millin parin liikkeen aikaiseksi. Ei siis ole kyse akselin pyörimissuuntaisesta välyksestä.

                                                            Omassakin keppi hytkyy vedon/moottorijarrun rajamailla ja pientä nytkymistä.

                                                            Kaikissa sisemmissä vetareissa pieni pyörimissuuntainen välys joka lienee täysin normaali.

                                                            Tähän mennessä vaihdettu moottorin/laatikon/takaperän tukikumit, kaksoismassavauhtipyörä ja kytkin. Kardaanin tukilaakeri on vielä kokeilematta, käsin kardaania heiluttamalla tukilaakeri tuntuu suht löysältä ja kumissa nähtävissä hapertumista. Nytkyminen on kokoajan vähentynyt mutta eroon siitä ei ole vielä täysin päästy, suurin nytkyminen tuli väljästä kaksoismassasta.

                                                            Comment


                                                            • #60
                                                              Samat havainnot täällä. Kaikki tukikumit uutta ja kaksoismassa. Aika paljon tuli tuosta vauhtipyörästä, nyt huomaa selvästi että välys on takavoimansiirrossa, ts. kardaanissa tai takaperässä. Perässähän tuota välystä jonkin verran on ainakin, mutta voisi kokeilla helpommasta ensin eli kardaanista..

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X