Kävipäs tuossa kannentiivisteen vaihdon yhteydessä niinkin mukavasti että porsi kierteet yheltä pultilta lohkosta kantta kiristäessä... Millähän tavalla tuommosta kannattas lähtä korjaamaan ?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Kierteiden korjaus
Collapse
X
-
Helicoil varmaan voisi kestää. Omassa kulkineessa on ainakin tehty uudet kierteet yhdelle sytytystulpalle, kun sain vaihdettua kolme neljästä. Pitäisi saada aikaiseksi ottaa kansi irti ja tutkia, miten saan uuden sinne paikalle. Kuitenkaan sata varma en ole, että siellä on helicoilit.
Comment
-
Ei ole haljennut, ainostaan kierteet porsinu. Mahtaskohan tuommonen helicoili pittää tuossa tarkoituksessa... Tuollasen time-sertin tyylinen kierreholkinkin teko onnistus kyllä. Taitas olla paras vaihtoehto ?
Toinen vaihtoehto ois laittaa tiiisselin pultti tilalle joka ois m12 mutta ei taia saada enään tuohon porsineeseen m11:seen kunnollista m12 kierrettä.. Tosin m12 helicoileja löytys helpommin.
Comment
-
Halvempi vaihtoehto on Helicoilille on Recoil.
Löytyy/tilattavissa useimmista autovaraosaliikkeistä, toki M11 ei ole ihan yleisimmästä päästä, mutta tosiaan ainakin Helicoil (RST) on vahvempi, kuin esim. normaali teräkseen tehty kierre.
Alkuperäinen kirjoittaja audiq Näytä viestiKunnolla tehty helicoil pitää paremmin kuin alkuperäinen.
Comment
-
Paikallisen varaosaliikkeeen kautta saa Koivuselta ainakin recoilia mutta ei ollut sielläkään varastossa eikä kyllä tullut kyseltyä toimistusaikaa.
Taidamma siis kokeilla tuommoista time sert tyylistä ratkaisua jonka vetäs liiman kans lohkoon kiiinni. Ainakin tuntus näin maalaisjärjellä luotettavemmalta tuommonen jos joutuu kantta käytteleen irti tulevaisuudessa yms ?
Materiaalina varmaan kannattaa käyttää ennemmin normi terästä kuin rst/hst, vai voiko tuossa edes olla vaarana että halkaisee lohkoa jostain kohti ku rst laajenee enemmän lämmetessään ?
Comment
-
Unohtunu tännekki päivitelllä. Eli tuo korjattiin sorvaamalla rst "kierreholkki" jossa ulkona tiheäkierre M14 ja sisällä alkuperäinen m11. Lohkoon tuo sama M14 kierre ja holkki kiinni lohkoon loctite 2701:sen kanssa.
Liimojen kuivamisen jälkeen normaalisti läjään ja on kestäny ainakin toistaiseksi. =)
Comment
-
Omassa kulkineessa on ainakin tehty uudet kierteet yhdelle sytytystulpalle, kun sain vaihdettua kolme neljästä. Pitäisi saada aikaiseksi ottaa kansi irti ja tutkia, miten saan uuden sinne paikalle. Kuitenkaan sata varma en ole, että siellä on helicoilit.
Huomenna on tarkoitus mennä ettimään biltemasta vastaavan kokoista irtokierrettä. Kysymys kuuluu, että tarviiko jotain erityisiä työkaluja siihen, että laitan irtokierteen uuten sytytystulppaan tai jotain muita vinkkejä?
Toivottavasti tosta ymmärtää, melko sekavasti kirjoitettu.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja pellepoliisi Näytä viestiNyt otin himaan mukaan vanhan sytytystulpan. Sen halkaisija on 16mm (ehkä tarkemmin 15,5mm), kun kaikki muut on se 14mm. Tarkemmin katottuna, niin omasta mielestä siinä on juuri irtokierre pistetty.
"Huomenna on tarkoitus mennä ettimään biltemasta vastaavan kokoista irtokierrettä. Kysymys kuuluu, että tarviiko jotain erityisiä työkaluja siihen, että laitan irtokierteen uuten sytytystulppaan tai jotain muita vinkkejä?
Toivottavasti tosta ymmärtää, melko sekavasti kirjoitettu."
Laita nyt ainakin se irtokierre kanteen eikä siihen tulppaan. Sitähän kyllä varmaan tarkoititkin, mutta ajattelin kuitenkin varmistaa. :)
Comment
-
Eli onko tuo irtokierre pyörinyt tulpan mukana kannesta irti?
Laita nyt ainakin se irtokierre kanteen eikä siihen tulppaan. Sitähän kyllä varmaan tarkoititkin, mutta ajattelin kuitenkin varmistaa. :)
Muutama kuvakin laitoin...
Comment
-
http://i00.i.aliimg.com/photo/228323...ead_insert.jpg kuten kuvasta näkyy siellä on pätkä pohjalla mistä se kierretään paikalleen. Menee nätisti jos kierre reijässä ehjä, voi tarvita kierretappia että saan sen puhtaaksi ?
btw. opin ensimmäisen kerran jälkeen että m16 helicoilia ei kannata korjata kierretapilla.. ;)
Comment
-
Kierteet varmaan on ehjät (toivotaan), mutta puhdistusta tarttee. Ainakin oli taas niin tiukassa, että sai vääntää tosissaan.
Kyllä nyt selventy homma. Kiitoksia neuvoista.
Miten muuten onko biltemaa parempaa paikkaa mennä katsoo helicoileija (16mm)? Ainakin nettisivujen mukaan irtokierteet loppuu 12mm. Tiedä sitten onko liikkeessä kuiteskin enemmän valikoimaa.
Comment
-
No eihän se onnistunut!
http://www.ironsec.fi/webmarket/14mm...7gohp2ckg95uj3
Tollasen kävin ostamassa. Noitten irtokierteiden halkaisija on 16mm, kun vanhan oli se 15,5mm. Näin ollen en saanut uutta irtokierrettä menee paikoilleen, enkä tolla kierretapilla saanut tehtyä uusia kierteitä, koska se oli liian lyhyt.
Taas sekava teksti, mutta nyt jo vaikee pukea sanoiksi. Helpompi selittää puhuen...
Ilmeisesti ainoaksi vaihtoehdoksi jää kannen irroitus ja sitten uusien kierteiden teko jne.
Olisko pk-seudulla joku osaava, joka voisi tehdä kannen irroitukset ja muut? YV:llä tavoittaa.
Comment
-
Pitikin juuri sanoa että luulis et tulpasta menee ennemmin kierteet. Itellä ainakin korkannu yks banjo pultti tehostajan pumpusta ja yks sytystulppa mut aina säikähdyksel selvinny.
Comment
-
Kierretappiin löytyy hylsy (21mm) ja siihen varsi, että olisi saanut pyöritetty. Kierretapin kierreosa ei ylettynyt kannessa oleviin kierteisiin, että olisi saanut tehtyä uutta kierrettä. Se jäi tosta tapin pään paksusta osasta kiinni sinne "puolakuiluun"... Tosiaan erittäin vaikea selittää. Käytännössä kun pyöritti kierretappia, niin se pyöri tyhjää, koska ei päässy alemmaksi ja kosketuksiin kannen kierteisiin.
Yritin kanssa silleen, että laitoin valmiiksi irtokierteen sytytystulppaan ja sitten pistää paikoilleen. Painolla yritin saada sen sinne, mutta irtokierre antoi periksi...
Laitoin nyt vanhan takasin...
Comment
-
Mun mielestä siellä oli sellanen pieni "tasanne" johon se jäi. Enivei jos se mäntää otti, niin ei silloinkaan päässy uusia kierteitä tekee, koska alustahan toi on niin kapea, tarvis päästä aika loppuun asti, että tulee se 16mm.
Jos huomen jaksais uudestaa, yrittää ottaa pari fotoo...
Comment
-
Entä jos tuota kierretappia ohentaisi tuosta paksusta kohdasta ja hitsaisi vaikka jonkun parhaat päivänsä nähneen jatkovarren tappiin kiinni. Tai pienemmällä kannalla olevan mutterin johon käypäinen hylsy mahtuu sitten tuonne onkaloon. Ja konehan kannattaa pyöräyttää niin että mäntä työstettävän reijän kohdalla on alakuolokohdassa niin ei sitten sekään kanita vastaan.
Comment
-
Ei olis huono idea sahaa pää pois ja hitsaa johonki varteen kiinni. Ainoo ongelma, ettei löydy hitsilaitteita. :)
Kattoo nyt mitä tekee. Toisaalta vois odottaa siihen asti, että vanha sytytystulppa ei enää toimi kunnolla ja sitten hoitaa homma loppuu vimosen päälle. Vielä ainakin pelittää kunnolla.
Comment
Comment