Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Neuvoja jakopääremppaan. Audi 100 -84 2.0l

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Neuvoja jakopääremppaan. Audi 100 -84 2.0l

    Faija otti tutultaan koeajoon tuommoisen -84 satasen. Lystiä ei kauaa kestänyt, nimittäin parin päivän päästä starttauksen yhteydessä kuulosti siltä että jotain meni pieleen. Kylän pojat tulivat siihen tulokseen että jakopään hihna oli mennyt poikki. No sitten kysymys kuuluukin että tuleeko tuossa suurempaa tuhoa jos hihna pääsee katkeamaan yllättäen? Joissain merkeissähän venttiilit hakkaa mäntiin ja sitä rataa ainakin yläkerta on valmis.... Jos lähdetään siitä ettei koneeseen ole tullut vaurioita niin sitten kaivattaisiin vinkkejä uuden hihnan asennukseen. Onko tuossa mitään erikoista? tarvitaanko jotain erikoistyökaluja? mitään niksejä joilla homma käy helposti? Vai meneekö aivan bolt-on tyyliin, eli vahna pois ja uusi tilalle ilman vippaskonsteja?
    Varmasti joku on tämänkin homman joskus itse tehnyt ja nyt on aika avata sanallista arkkua =) Kiitoksia jo etukäteen.

  • #2
    Tarvitsee ainakin ison momenttiavaimen, momentinkertojan ja erikoistyökalun (2084) alahihnapyörän paikallaan pitämiseksi. Löytynevät lainaksi jostakin? Ilman noita ei kannata edes haaveilla hihnanvaihdosta, koska alahihnapyörän pultti on väännetty kiinni 600-700Nm:iin.

    Kuvissa olen avaamassa alahihnapyörän pulttia. Lattaraudasta tehty työkalu on alahihnapyörän lukitsemiseen ja sininen mötikkä on momentinkerroin (momentti x 5). Momenttiavain on vaatimattomasti 80-400Nm.

    Kuva1
    Kuva2

    Täältä ohjeet koko hihnanvaihtoon englanniksi:
    Timing Belt Replacement

    Saatan kirjoittaa lähitulevaisuudessa oman hihnanvaihto-ohjeen tuonne projektit osiolle, jos kiinnostusta foorumilla riittää.

    edit: muutettu erikoistyökalun numero ja kuvat linkeiksi

    Comment


    • #3
      Itselläni hyppäsi jako vissiin täyden ympyrän moottoripesun jälkeen kun jäi tuo kuivaus tekemättä ja pakkasta yöllä (10.3.04). Moottori 2.0 RT toimi pelkällä hihnanvaihdolla ja tietysti pumppu ja rulla tuli vaihdettua samalla ja pumppu uudestaan vielä 11.03.05 kun piti pientä kitinää. Akselin lukitsin vauhtipyörässä ja kytkinkopassa (alhaalla) olevien kolojen avulla (muistaakseni 12mm pultti sopi ).Audiliikkeestä kysyin tuota koneen hajoamista niin vastaus oli "mistäs me se tiedetään???) eli ei varmaan ole kellään hihna mennyt ennen poikki?. Pultin kiristys muistaakseni 450.nm . Itse en sitä momenttiavaimella kiristänyt vaan ruuvilukitetta ja kovaa kiinni (ehdottomasti m.avaimella jos on käytettävissä). Jako oli hieman hankala minun tapauksessani kun sytkä muuttui uudella hihnalla ja ei oikeen uskonut että jako olisi ennen ollut poskellaan mutta kyllä se vain niin oli ollut (nokasta hampaan pielessä). Osat noin 100e RT koneeseen (tarvike). En muista koska nuo hydr.nostajat tulivat (86)? mutta ne voi vaikuttaa asiaan siis koneen kestoon. Työn vaikeusaste on muuten helppo mutta hihnan kiristys vaatii tarkkuutta (tarkastus oikeasta kohtaa ja koneen pyöritys välillä) ja pultti voimaa. Tuossa vähän asiaa ja paljon asian vierestä .

      Comment


      • #4
        Ei pitäisi tuon ikäisen vaparivitosen ottaa osumaa hihnan katkeamisesta. Turbokoneissa asia saattoi olla eri, tiedä häntä.

        Comment


        • #5
          Hyvä vinkki tuo vauhtipyörästä lukitseminen. Jää yksi erikoistyökalu tarpeettomaksi.

          Itsellänikin taisi sytytys hieman muuttua hihnan vaihdon jälkeen, kun käynnistyi vielä paremmin kuin ennen hihnanvaihtoa. Contitechin hihnakaan ei pidä ylimääräisiä ääniä, joten nostimien nakutus kylmänä kuuluu entistäkin selvemmin ;)

          Eikä muuten riitä tuo 450 Nm. 450 ft lbs on lähempänä oikeata. Jo tuon 2079:n kanssa kiristysmomentti on 350 Nm että laskekaa siitä oikea kiristymomentti, jos tuo erikoistyökalu pidentää vipuvartta noin 50cm. Itse väänsin momenttiin 140 Nm x 5 kierrelukitteen kera. Pysyy varmasti.

          Comment


            #6
            Olen siinä uskossa, että 450Nm kiristysmomentti on se oikea.

            Itse laitoin pultin hihnapaketissa tulleen ohjeen mukaan 100Nm + 180 astetta tiukkuuteen vihreä locktiten kera. Useamman vuoden pultti jo pysynyt paikoillaan.

            Comment


              #7
              Suurin urakka tuossa on näköjään saada tuo hihnapyörän pultti auki. Eli pyörän saa lukittua tuolla 12mm pultilla, joten erikoistyökalua ei tähän tarvita. Olettekos sitten saaneet tuota pulttia auki ILMAN tuommoista momentinkerrointa? Kuvan perusteella tuossa näyttäisi ainakin olevan tilaa vääntää, jos vaikka 3/4" t-vääntimellä ja hylsyllä kokeilisi?

              Comment


              • #8
                Älkää lukitko viitoskoneiden akselia muualta kuin siitä etupäästä ohjeiden mukaan. Näin kertoi vitosia koko ikänsä rassannut entinen Kouvolan Bernerin VAG-korjaaja. Viitoskoneessa (ja monissa muissakin?) on kampiakselissa keikko kohta heti etupäässä, kai jossain nokkahihnapyörän boorien takana. On siis olemassa riski, että akseli katkeaa/venähtää. Ei varmaan kovin yleistä, mutta ammattimiesten mukaan hyvin mahdollista ja siksi erikoistyökalut.
                Kai niitä rikkoutumisia sitten on päässyt tapahtumaan.

                Comment


                • #9
                  Vanhaa muistaen: Ei pultikonetta missään vaiheessa! Rikotaan paikat. Erikoistyökalut käyttöön 5 koneessa ehdottomasti. Kiristysmomentti /liima käyttöön "limpussa" asennuksen aikana. Asiasta on aikoinaan ollut keskustelua?

                  Comment


                    #10
                    Juolahti mieleen että onkos tuossa ihan normaali kierre? Eli vasemmalle päin käännellään kun avataan?

                    Comment


                    • #11
                      kyllä on oikeakätinen kierre.Ja kannattaa löysätä ne 6-koloruuvit,ennenkuin irrottaa sen ison pultin.Helpompi nääs siinä paikallaan ollessa!

                      Comment


                      • #12
                        Kyllä minäkin mietin tuota katkeamisriskiä ennen remonttia mutta tulin siihen tulokseen että jos tuo bilteman 1/2tuuman vääntövarsi sen kestää niin saa kestää se akselikin.

                        Comment


                          #13
                          "Erikoistyökalu" on helppo tehdä itsekkin parista putken pätkästä, pyörii nurkissa vieläkin yksi omavalmiste joka jäi satkun rempasta

                          Comment


                            #14
                            Noniin. Tämä päivä menikin Audin kanssa puuhastellessa, tosin parempaankin tulokseen olisi voinut päästä. Pultti aukesi ei-sallitulla konstilla, eli lukitsin vauhtipyörän abt. 12mm pultilla kytkinkoppaa vasten ja väänsin 3/4" räikällä ja pienellä jatkovarrella. Uuden hihnan asennuksessa tiirailin kytkinkopassa olevasta neliönmuotoisesta aukosta (samasta jonne tökkäsin tuon lukituspultin) ja pyöritin vauhtipyörässä olevan viivan abt. keskelle tätä aukkoa. Aukossahan on semmoinen "uloke", jonka oletin olevan vastinmerkki. Sitten käänsin venttiilikoneiston hihnapyörän kohdilleen. Eli se hammas johonka on lyöty pistepuikolla merkki, tulee sille kohtaa missä on lovi siinä metallisessa "taustalevyssä" (?). Nyt aloin pujottamaan hihnaa paikoilleen. Tässä vaiheessa huomattiin että on mahdotonta saada jakoa täysin kohdalleen. Vaikka yritit kuinka vääntää ja kääntää niin silti venttiilikoneiston puolelle jäi n. "puolen hampaan heitto", eli venakoneiston taustalevn merkin kohdalla oli nyt hihnapyörän lovi, eikä se merkitty hammas. Puhelinsoitto tutulle korjaajalle ja tämä tuumasi heti että tällä ei ole merkitystä. No ei muuta kuin kamat kasaan ja kokeilemaan käyntiin. Mutta kappas vain, auto ei lähtenytkään käyntiin. Kone kuulosti starttauksen aikana normaalilta, bensakin tuoksui ja kipinää tulee. Tulpatkin katsottiin läpi yksitellen. Mitattiin myös puristukset ja 12 tienoilla niissä neljässä pytyssä joihin mahduttiin työntämään mittari. Eli mahtaako nyt löytyä hyviä neuvoja mistä kannattaisi alkaa vikaa etsimään? En oikein usko että jakopää on pielessä, koska tuskin sieltä saisi tuommoisia puristuksia pihalle. Sekin tosin ihmetyttää ettei kone edes lupaile, luulisi siellä nyt jonkinlaisen paukkeen käyvän kun bensaa ja liekkiä tulee?

                            Comment


                              #15
                              Oikea tapa oli tsekata kampuran ajoitus. Olisiko jako ollut pielessä ja nyt sitten oikein ja kipinä tulee kyllä mutta liian väärään aikaan?

                              Merkki nokkapyörän takana kansitason kanssa linjaan.

                              Comment


                                #16
                                Paino sanalla takana. Olis jo kolmas tänä vuonna pieleen mennyt 10v, jossa katsottu ajotus nokkapyörän etupuolella sijaitsevasta pisteestä.

                                Sytkä kannattaa kattoa, että ykkösen yläkuolossa on jakajan pyörijä ykkösen kohdalla.

                                Comment


                                  #17
                                  HEeetkinen! Eli onkohan nyt käynyt niin että olen katsonut venttiilikoneiston kohdistuksen väärin? Eli katsottuna auton keulasta päin, näkyy siinä venttiilikoneiston hihnapyörän yhdessä hampaassa piste, eikö tämä olekkaan se oikea kohdistusmerkki? Vai pitääkö siis tiirailla merkkiä sieltä hihnapyörän toiselta puolelta, eli ikään kuin auton sisältä päin katsottuna?

                                  Comment


                                  • #18
                                    Kyllä se siellä takana oli niinkuin jo täällä kirjoitettiinkin (venttiilikopantiivisteen yläpinnan tasalla muistaakseni). Ja tuo kielletty pultti alhaaltapäin käytettynä lukitsee kampiakselin ylä.k.k:n

                                    Comment


                                      #19
                                      Nyt se toimii! Olipa todella hyvä että huomasitte mainita tuosta venttiilikoneiston jakomerkistä. Siellähän se merkkiVIIVA oli hinhanpyörän takana, mikä lie mahtaa olla se ensimmäisenä silmään ottava piste siinä pyörän etupuolella... Nyt sattui jako myös prikulleen oikealle kohdalle :) Tulipa sitä hieman takapakkiakin tänään. Nimittäin laitoin hihnan aluksi liian tiukalle ja vesipumppu alkoi pitämään ääntä. Siinä sitten laturin ja tehostimen hihnat pois, sekä jakopään suojapellit, siinä toivossa että ääni olisi ollut niistä peräisin. Lopuksi ei jäänyt muuta vaihtoehtoa kuin jakopäätä hiukan löysemmälle, ja ääni lakkasi. Yritin katsella hihnan mukana tulleista lapuista ja jakopään kotelosta josko löytyisi jotain ohjetta jolla tarkistaa hihnan oikea kireys, eipä löytynyt mitään dokumenttia ja nyt hihna on kiristetty ihan mutu-tuntumalla. Mikä mahtaa olla "virallinen" konsti oikean kireyden toteamiseen / säätämiseen?

                                      Comment


                                      • #20
                                        Siivapyörän momentista

                                        Hei
                                        alahihnapyörän pultti on väännetty kiinni 600-700Nm:iin.
                                        Nyt täytyy kyllä ihan kysäistä kuka sen noin perskuleen kireään on vetänyt :)
                                        Jos Petri vedät sen momenttiin 140 x 5 eli n. 700 Nm ja vielä lukitetta sekaan,
                                        todennäköisesti kyllä pysyy pirun hyvin, jos vaan pultti kestää.
                                        Aletaan nimittäin olla pultin keston rajoilla, pultin venyminen on jo vaarana. Nyt kun sitä
                                        lähdet parin vuoden päästä aukomaan, paljonkos tarvitaan silloin vääntömomenttia ?
                                        Valmistaja ilmoittaa suositeltavaksi momentiksi tuon mainitun 450 Nm ja se varmasti
                                        riittää.

                                        Eki

                                        Vähän edit. Se oikea momentti on kylläkin 350 Nm tuon moottorin kohdalla, menin hivenen
                                        vipuun ajatellessani tuota myllyä joka on tuossa toisessa autossani.

                                        Comment


                                          #21
                                          Eikös se ole kaikissa vitoskoneissa 450Nm? 350, jos käytetään sitä jatkovarsikalua xyz123123 (löytyy :)

                                          Niin ja sopiva hihnan kireys suunnilleen autossa kuin autossa: pisin väli pitää pystyä taivuttamaan 90 astetta ilman että sormiin sattuu eli melko helposti.

                                          Comment


                                          • #22


                                            Jos tuon 2079:n avulla vääntää 350Nm:iin, niin paljonko siitä nyt tulee sitten momentiksi? Jokainen voi laskea itse, niin ei tarvitse luottaa kolmannen käden tietoon ;)

                                            Tuo 350Nm on ainoa varma lukema minkä olen löytänyt. Kaikki muut lukemat on enemmän tai vähemmän arvauksia/arvioita. Ja tässä nimenomaan tarkoitetaan vanhempaa jakopäätä 83 -> 88/89, jollainen minullakin on.

                                            Nyt täytyy kyllä ihan kysäistä kuka sen noin perskuleen kireään on vetänyt :)
                                            Jos Petri vedät sen momenttiin 140 x 5 eli n. 700 Nm ja vielä lukitetta sekaan,
                                            todennäköisesti kyllä pysyy pirun hyvin, jos vaan pultti kestää.
                                            Aletaan nimittäin olla pultin keston rajoilla, pultin venyminen on jo vaarana. Nyt kun sitä
                                            lähdet parin vuoden päästä aukomaan, paljonkos tarvitaan silloin vääntömomenttia ?
                                            Kireään ja kireään. Tuossa pultissa on kuitenkin aika vähän kierrettä ja sen pitäisi pysyä kiinni varmasti eikä vain todennäköisesti. Täytyy vielä lisätä että tuo "140 x 5" on todellisuudessa jonkin verran alle 700, koska momentikertojassa tulee (tietääkseni) häviöitä. Auki saaminen ei ole ongelma -- lähtee auki sillä millä se on kiinnikin saatu.

                                            Comment


                                              #23
                                              Kuinka pitkä on toi 2079-työkalun "vääntövarsi"?

                                              Comment


                                              • #24
                                                Tuon 2079:n kanssa 350nm sanoi korjauskirja ja" jos ei käytettävissä niin kireälle ja merkkikorjaamoon tarkistettavaksi" (ryöstettäväksi), joka laittaa sen todennäköisesti autodatan ilmoittamaan arvoon 450nm.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Korkeintaan 50cm pitkä on tuo 2079. Voihan tuota vertailla vaikka tuon hihnapyörän halkaisijaan.
                                                  Porkkiksellahan tuo työkalu on, joten eiköhän sieltä suunnasta tule kohta neljännesosamillin tarkkuudella mittatietoa ;)

                                                  Molemmissa, sekä saksan että englanninkielisessä korjausoppaassa on tuon 2079:n kanssa tuo vääntömomentti, joten ne eivät ole kovinkaan hyödyllisiä tässä tapauksessa.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    RB:n tehdasmanuaali tarjoavaa 350Nm + 2079 ja 450Nm. Opus koskee tosin VW Quantum Syncroa, mutta sama viitonen siellä on.

                                                    Itse olen laittanut puhdistetun pultin lukitteella voideltuna 450Nm suoraan avaimen kanssa ( avain, jota ei enää ole ). Toistaiseksi ongelmia ei ole ollut.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Kun muut kinaavat kiristysmomentista (sanomattakin selvää, että vitosissa 450Nm), niin kerron Kimmolle yhden nyrkkisäännön nokkaremmin kireyteen =)

                                                      Hihnan pisimmältä väliltä (10v:ssä taitaa olla vesipumppu - nokkapyörä) täytyy saada etusormi-peukalo otteella käännettyä hihna 90 asteen kulmaan ilman nivelkipuja. Ja olipa hiton hyvä, että korostin tuota hihnapyörän takaa katsottavaa merkkiä. Yksi rikottu kansi tälle vuodelle riittänee.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        90 asteen sääntö on hyvä perussääntö hihnan kireyteen. Toinen ohje on se, että kun kuulee hihnan pitävän ääntä s.e. vinkuminen on kuultavaa, on hihna liian kireällä.
                                                        Itsekin olen ihmetellyt noita nokkapyörän merkkejä - joita rattaan takapuoleltakin löytyy useita- ja saanut hihnan pari pykälää pieleen. Mahtuu kone toki pyörimään, mutta veto ei ole parasta.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Hakutulosten perusteella tuo 450Nm on todellakin sanomatta selvä asia. Ilmeisesti vain Porkkis on tuon tiennyt ja siitä muillekin kertonut. Taitaa olla UKK/FAQ-ainesta?

                                                          No, aivan sama mihin tiukkuuteen sen vääntää, kunhan vääntää kiinni oikeilla työkaluilla. Itse pultin kestää kyllä vääntää tiukempaankin, ei veny eikä pauku.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Vähän hassua kyllä, kolmas hihnanvaihto RT:ssä (sama auto siis) enkä ole koskaan momenttiavainta käyttänyt siihen pulttiin. Minulla on kyllä itsetehty lukitustyökalu (kunnollinen) ja sitten olen vaan vetänyt 'pidennetyllä' kahvalla 3/4" hylsyllä silleen järjellä, ja aina on pitänyt. En ole lukitettakaan käyttänyt. Joka kerta on ollut aika tiukka avata. Ehkä mulla on ollut vaan tuuria...
                                                            Olen kyllä vaihtanut moneen muuhun autoon suurinpiirtein samalla menetelmällä eikä valituksia ole tullut :)

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X