Päätin tänään että autossa ei oo mitään vikaa.. ainakaan ennen kevättä. Nyt täytyy keskittyy kovaan ajoon ja huonoon huoltoon. Täytyy vaan seurailla nestepintaa ja lisäillä jos sitä häviää vielä. Menee muuten ihan mahottomaks tää korjaaminen.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
4.2 jäähdytinnestevuoto
Collapse
X
-
Jos on samanlainen rakenne kun mulla, niin ei tarvii mitään kovin spesiaalia.
Ite ostin remonttia varten tälläsen 3/8" päällä Biltemasta:
http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Ka...vaannin-10516/
Oli kyllä joka euron arvoinen. Luin netistä, että hommaan tarvittaisi ehdottomasti niveljatko-palikka, mutta ite en kyllä tarvinnu missään vaiheessa.
Lisäks mulla oli tohon sopiva kuusiokolohylsysarja ja erilaisia jatkovarsia.
Myös torxi-sarjan tarvitsee.
Comment
-
Nyt olis työkalut ja tarpeet valmiina tallissa odottamassa. Toivottavasti varaosat ehtii viikonvaihteeksi niin pääsee menettämään hermonsa ja paiskomaan työkaluja. Nyt olis vaihtoehtoina joko nostaa auto tunkeilla pukeille tai ajaa etupää noille tsi rampeille. Eka vaihtoehto mahdollistaa pyörien irrotuksen mutta jälkimmäisellä saa vähän lisää nostokorkeutta eli tilaa touhuta auton alla. Onko tuossa tarvetta periaatteessa pyöriä irrottaa lainkaan? Pyöräkotelon kautta saisi tietenkin jotain tehtyä jos nappaa sisälokarin pois mutta onnistuuko ilmankin?
Comment
-
Ei ole hyvä tämä. Miten sen startin viereisen öljynjäähdyttäjän pultin oikein mahtuu avaamaan? Sen joka näkyy alapuolelta ihan hyvin. Ei tuo kääntyväpäinen 3/8" räikkä ja 8mm kuusiohylsy sovi mitenkään päin. Kahta ylimmäistä sokeaa pulttia en ole edes nähnyt vielä. Kaksi alempaa nyt lähtikin helposti.
Comment
-
Se oli kyllä paha sekin. Ite tein niin, että asetin sen kuusiohylsyn paikalleen, sen jälkeen liitin siihen jatkon ja räikän ja sit väänsin parasta toivoen. Onko sun hylsy liian paksu vai mikä siinä mättää?
Edit: Olitki kirjottanu startin, etkä laturin.. Sen avasin tavallisella 8mm kuusiokoloavaimella. Hylsy ei mahtunu siihen.
Comment
-
Argh.. Tiedän kyllä tunteen. Älä kuitenkaan vielä nakkaa kirvestä kaivoon. Yks mitä voi koittaa sit, ku kaikki toivo on menny, on hakata siihen vähän ylikokonen torxi kiinni. Siihen etummaiseenhan pääsee vähän paremmin käsiks, ku ottaa keulan huoltoasentoon. Ja myös ulkokehälle saattaa saada lyötyä jonkun avaimen. Niitähän on olemassa sellasia erikoishylsyjä, jotka on tarkotettu just tohon hommaan. Joskus kävin avauttamassa lukkopultit yhessä raskaan kaluston rengasliikkeessä. Siellä oli äijällä sarja sellasia ulkokehälle hakattavia hylsyjä.
Comment
-
Aika paljon jedivoimia siinä tarvittiin mutta sain sen verran rauhassa tehtyä että sain sen nylpänneen pultin auki. Kaikki muut aukesi loppupeleissä ihan iisisti. Tein pien puukiilan jolla junkasin räikkään painetta sinne pultin suuntaan ja sitten vaan mikronewton kerrallaan lisää vääntöä räikkään niin lähti pyörähtämättä auki mutta pultti on kyllä sen näköinen että yksikin väärä liike ja olisi mennyt oikeasti pajahommiksi. Samaan hommaan ryhtyville en voi kylliksi tähdentää hyvien työkalujen merkitystä ja sitä että ne pultit on oikeasti tiukassa ja avain pyörähtää kovin helposti.
Nyt on jäähdytin tallin lattialla. Tarviinkos mä tosta tiivistesarjasta periaatteessa muuta kuin sen 8-tiivisteen ja O-renkaat muoviputkelle? Eihän sitä lämmönvaihdinmatrixia kai ole mitään tarvetta irrottaa?
Uusi muoviputki varmaan on syytä laittaa cooleriin ensin eikä lohkon kylkeen odottamaan?
Comment
-
Hieno homma että lähti ilman moottorin nostoa!
Ostitko alkuperäispultit coolerille vai pulttikaupasta? Noissa pulttikaupasta ostetuissa oli tavallinen kanta ja melkein tuplaten syvempi sen kuusiokolo. Ihmetyttää miks sinne on alunperin laitettu matalakantaiset, kun ne tosiaan nylppääntyy ERITTÄIN helposti. Varsinkin kun on alumiini-teräs-pari, joka jäsähtää kiinni ajan saatossa.
Itekki punnitsin pitkään viittiikö sitä itse jäähdytintä irrottaa. Siinähän on riski, että alkaa vuotaa ihan sen purkamisen seurauksena. Luin kuitenkin netistä muutaman tarinan, joissa juuri noi tiivisteet oli menny huonoks ja vuoti öljyä / vettä ja sen takia oli joutunu purkamaan. Mun vanhat tiivisteet näytti kuitenkin erittäin hyville, joten vähän kyseenalainen homma niitten vaihto on.
Ite laitoin muoviputken juuri cooleriin ja sitten varovasti taiteilin paketin paikalleen.
Comment
-
Minä kun meinaan pistää coolerin samoilla nauloilla takaisin. Poislukien sen yhden nylpänneen johon pitää jostain huomenna krapulaspäissään pyhäpäivänä muka jostain koittaa metsästää uusi. Siinähän ne tiivisteet nyt tietysti vaihtaa kun se paketti kerran käsissä on.
Comment
-
Parit pointterit tuoreesta muistista, josko tästä vaikka joku taittaisi oikean Faqin jossain vaiheessa.
Purkujärjestys jotensakin näin:
- Akun miinuskenkä irti.
- Moottorin suojamuoveja apukuskin puolelta pois.
- Ilmanputsarikotelo, imuputki keulalta ja maf irti.
- Oikea ajovaloumpio irti. 3xT25 (tai T30?) pultit. Kaksi helppoa umpion päällä, kolmanteen pääsee käsiksi pitkällä jatkolla lokarin päässä olevan pyöreän reiän läpi. (Umpion irrotus ei ole aivan pakollista, mutta lisätila tulee tarpeeseen.)
- Auto nosturille tai vähimmillään molemmat etupyörät ylös. Kuskin pyörää ei tarvi irrottaa mutta vakaajatangon irrotus käy työstä jos maassa oleva pyörä kampeaa vakaajaa.
- Pohjapanssari irti, oikea etupyörä ja sisälokasuoja irti.
- Vakaajatanko irti korista, muistaakseni 4x13mm mutterit. Minä irrotin koiranluistakin ja nostin koko kepin pois tieltä, tämä ei liene pakollista jos vain kääntää vakaajan taakse ja pois tieltä.
- Jäähdytysnesteet pihalle. Päästin letkulämmittimen letkusta joka oli suht alhaalla ja helposti käsillä.
- Ohjaustehostimen jäähdyttimen putki on öljypohjan reunassa yhdellä 10mm pultilla kiinni. Avaa tämä jotta saa laturin hihnan löysättyä.
- Hihna lähti suht kivuttomasti kun 19mm lenkkiavaimella käänsi automaattikiristäjän korvasta myötäpäivään ja veti hihnan pois alemman sileän ohjurirullan päältä.
- Laturin muovinen jäähdytystorvi pois, lähtee käsin vetäen.
- Laturin perästä kolme johtoa irti. 8mm ja 13mm musut pitää lenkkiliittimiä ja ylempänä on vielä yksi lattaliitin.
- Laturi on kahdella pultilla kiinni, alempi muistaakseni 14mm, ylempi 8mm kuusiokolo.
- Laturi on välillä aika juntturassa, sitkeä nitkuttaminen eestaas tuottaa tuloksen. Jos löytyy sopivan litteä rauta niin voihan sitä koittaa varovasti kammeta alas. Kun laturi irtoaa hahlostaan niin se lähtee aikas vauhdilla ja massalla alaspäin. Kannattaa pitää kunnolla kiinni tai ainakin vetää pää alta pois.
- Laturin johtosarjan jatkeena on startin viereen menevä maajohto joka pitää irrottaa jotta johto sarjan saa pois edestä. Samalla voi napata moottorin tukityynyn liittimen ja öljynpaineanturin sekä lisäilmapumpun liittimet irti jolloin koko johtosarjan saa siirrettyä aina tarpeen mukaan pois edestä.
- Alumiininen kannake joka kiinnittää moottorintuen runkoon pitää irrottaa. Johtosarjan pidike yhdellä 13mm mutterilla kiinni. 3x18mm pultit auki jonka jälkeen kikkare irtoaa.
- Öljynsuodatinjalassa on tyhjennysproppuja, itse en kokenut tarpeelliseksi käyttää vaan avasin vain suodattimen ja annoin valua astiaan sen pari desiä jota tuli. Jos olisi fiksu niin ajoittaisi tietenkin öljynvaihdon samalle kerralle jolloin öljyt tyhjennetään normaalisti pohjapropun kautta. Muuten tämä operaatio ei vaadi öljyjen pois päästämistä.
- Suodatin irti, öljynpaineanturi irti 24mm avaimella ja moottorin tukityyny irti 13mm lenkillä. Ei liene aivan välttämätöntä mutta tappelin puoli tuntia öljynjäädytintä pois paikaltaan moottorintuki paikallaan ennen kuin irrotin moottorintuen jonka jälkeen cooleri mahtui tulemaan helposti pois.
- Lisäilmapumppu on koko ajan edessä, 3x10mm muttereilla kiinni. Värinänvaimennuskumeja jouduin pitämään hiukan vastaan kun tahtoivat lähteä kiertymään mukana. Tämä kannattaa irrottaa heti kun mahdollista ja nostaa ylemmäs roikkumaan pois tieltä. Letkuja ei tarvitse irrottaa.
- Öljynjäähdyttäjän kaksi alinta pulttiä ovat helposti käsillä mutta tiukassa. Samati startin viereinen ylimmäinen pultti näkyy helposti mutta räikkää sinne ei mahdu. Itse avasin 8mm kuusiokolo avaimella niin että L-mallisen kuusiokoloavaimen lyhyt sakara oli pulti päässä ja pitkään sakaraan kiinnitin 1/4" vääntimen ja 8mm piippuhylsyn. Varovaisuutta ettei pyörähdä tai parin päivän hommasta tulee parin viikon operaatio.
- Edelleen auton alla, startin yläpuolellä näkyy moottorin suuntaisesti menevä noin 15mm paksu metallinen vesiputki. Tämä on yhdellä pultilla kiinni lohkossa, irrota pultti jotta putkeen saa vähän löysää.
- Tässä vaiheessa nostin moottoria tunkilla viitisen senttiä jotta kahteen yäkautta avattavaan pulttiin pääsi paremmin käsiksi. Kasausvaiheessa unohdin koko homman ja silti onnistui joten onnistunee ilmankin.
- Moottorin ylävesiletku pitää saada pois edestä. Klemmari auki ja letku sivuun, nestettähän sieltä ei enää tule käsille. Nyt yläkautta näkyy öljynjäähdyttäjän kylkeen tuleva vesiputki. Yksi 10mm pultti pitää sitä kiinni. Tämä putki on sitten lujassa eikä sitä mahdu vetämään tai kampeamaan oikein millään. Pois se pitää kuitenkin saada tässä vaiheessa. Minä avasin pultin ja koputin sen jälkeen pitkällä talttapäämeisselillä alakautta putken laipan juureen jolloin narahti auki.
- Takaisin coolerin pultteihin. Etummainen näkyy pakosarjan etupuolella aika helposti. Paikka on silti turhan ahdas ja tämän pultin päässä onnistuin saamaan avaimen pyörähtämään. Lopulta aukesi kyllä mutta isolla riksillä mentiin. Tein pienen puukiilan jonka junttasin räikän perän ja runkoaisan väliin painamaan räikkää pultin suuntaan. Jos on alusta asti varovaisempi niin kyllä se aukeaa nätistikin.
- Keskimmäinen ylin pultti on täysin sokea. Käsikopelolla pultinpään löytää kollegan hyvien kuvien avulla. Vaikka paikka näyttää ahtaalta niin todellisuudessa tämä aukesi kaiken helpoiten. Oikea käsi mahtuu etsimään oikeaa kohtaa ja vasen mahtuu pujottamaan avaimen jonka jälkeen saa selkä suorana oikealla korkeudella auton vierestä vain räikätä auki.
. Tämän jälkeen jäähdytintä ei enää pidätä kiinni kuin kaksi ohjuriholkkia. Alapuolelta annoin massavasaralla pientä kopua kylkeen jolloin sauman auetessa tulee yleenä vielä pieni määrä öljyä ja/tai jäähdytysnestettä. Näiden annoin valua rauhassa ja jätin pytyn alle koska jäähdytintä pois ottaessa ja käännellessä samaa tavaraa valuu koko ajan lisää. Jos olisi avannut aiemmin ne tyhjennysproput niin tässä vaihessa olisi siistimpää.
- Jäähdytin mahtuu tulemaan lopulta aika helposti pois eikä paina juuri mitään vaikka on isohkon kokoinen.
- Tässä vaiheessa saa narauttaa kaljan ja taputtaa itseään selkään.
- Vanhan muoviputken jämät on lohkon kyljessä josta ne pitää ronkkia pois vaikka pienellä talttapäällä ja käsin.
Kasaus käy samoja ohjeita pitkin peruuttaen. Tiivistepinnat ja mestat muutenkin kannattaa puhdistaa. Voisin kuvitella vitutuksen olevan aika suuri jos kasauksen jälkeen joku paikka vuotaa ja joutuu aloittamaan koko homman alusta. Sen verran vinkkiä että suosittelen kaatamaan muutaman litran nestettä järjestelmään siinä vaiheessa kun cooleri on taas koneen kyljessä kiinni mutta muuta ympärillä olevaa ei vielä ole edessä. Mahdollinen vuoto näkyy helpommin ja pääsee paljon vähemmällä purkamisella jos pitää jotain korjata.
Tiivisteet ja varaosat maksoivat noin 60€. Käyntiaikalaskuri pysähtyy johonkin 16-17 tunnin kohdille. Seuraavalla kerralla menisi varmaan puolessa ajassa mutta tämä on yksi niistä hommista joissa ei kannata hosua. Käytännössä siis pitkä viikonloppu pe-su niin saa rauhassa tehdä.
Comment
-
230tkm ajettu -00 mallin S8, alkoi ykskaks vuotamaan nestettä, ja mikäs muukaan sieltä oli rikki, kuin tämä surullisen kuuluisa muoviletkun pala.
Auto meni merkkikorjaamolle muusta syystä, ja samalla kehoitin tutkimaan tuon vuodon, mistä johtuu.
Persiilleen meinasin mennä kun selvisi remontin loppulasku.... onneksi tulivat vastaan hinnassa.
Comment
-
Heh, itseltä tossa eileen taisi pettää käynnistäessä samainen muoviletkun pala s8:sista :D
Selviää tossa, kun otan koneen pois, että mikä petti. Selvä reikä sielä ainakin jossakin oli, kun kädellä painoin letkua niin jostaki ihan selvästi vuoti.
S8:sin mittarissa 253tkm
Comment
-
Siihen putkeen kohdistuu varmasti jonkunverran voimia moottorin lämpötilan vaihteluitten seurauksena. Omassahan se ei vuotanu juuri yhtään lämpinämä, mutta kylmänä rupes vuotamaan. Tästä vois päätellä, että siellä tapahtuu jonkinlaista liikehdintää lämpötilan vaihtuessa. Esim. muovithan yleisesti lämpölaajenee moninkertaisesti metalleihin verrattuna.
Muovit myös haurastuu vanhetessaan, joten molemmat tekijät on syyllisiä: aika ja lämpösyklit.
Comment
-
Comment
Comment