Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

4.2 jäähdytinnestevuoto

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 4.2 jäähdytinnestevuoto

    Tästäkin on keskusteltu jo aika paljon, mutta tiedonjyvät on ripoteltu pitkin poikin, eikä hakuun tärpänny mitään.

    Huomasin tänään, että 4.2 ANK moottori vuotaa yön aikana jäähdytinnestettä aika paljon pohjamuoviin. Auton käydessä nestettä tippuu moottorin oikealta puolelta. Oisko tämä nyt se öljynjäähdyttimen lyhyt nesteputki?

    Tarkoitus on pitää auto ajossa loppuviikko ja viikonloppuna korjata. Mikä olisi helpoin tapa varmistua, että kyse on juuri tästä putkesta? Voisin yrittää hommata osat valmiiksi viikonloppua varten.

    Muutama kysymys putken vaihdosta:
    Tarviiko keula laittaa huoltoasentoon? Jos tarvii, niin tarviiko siihen jotain erikoistyökaluja?
    Laturi on vaihdettu alle 10tkm sitten. Moniurahihnalle ei varmaan tarvii hommaa mitään uusia kilkkeitä?

  • #2
    Aika paljon kuulostaa juuri tuolta putkelta. Jos saat käsiisi sellaisen taipuisan letkun päässä olevan kameran, niin sillä saattaa nähdä, mistä vuotaa.

    Vaihdossa saa purkaa huolella tavaraa edestä ennen kuin pääsee kunnolla käsiksi. Itse en tuohon lähtenyt, mutta korjaamolla purkivat ~päivän ja kasasivat toisen. 10h muistaakseni oli töiden osuus ja puolivälissä oli melkein kaikki koneen kiinnikkeet etc purettu edestä pois ja kone oli tunkkien ja tukien varassa.

    Kannattaa samalla tuon putken lisäksi hommata öljynjäähdyttimen tiivistesarja ja vaihtaa ne myös samalla.
    Jossain päin nettiä oli muistaakseni A8:lle vastaava remppa kuvineen dokumentoituna.

    Comment


    • #3
      Kiitti nopeasta vastauksesta. Löysin tällaisen ohjeen A8:lle:
      http://www.audipages.com/Tech_Articl...reinstall.html
      Tässä joku lyhyt yhteenveto C5 koriselle:
      http://forums.audiworld.com/showthread.php?t=1705418

      A8:n ohjeessa ei ainakaan puhuta huoltoasennosta mitään. Korjaamollahan herkästi purkavat kaiken tieltä, jotta pääsee työskentelemään mukavemmassa asennossa.

      Comment


        #4
        A8 ohjeet pätevät kutosen kanssa, hieman taitaa olla vain ahtaammat raot.

        Comment


        • #5
          Kylläpä näitä nyt tulee ilmi. 11-12v näyttää olevan tuon putkenpätkän kesto. Mulla se juurikin korjattiin nim. Metsässä toimesta.

          Comment


            #6
            Onko tuo samanlainen BFB-koneessa?

            Comment


            • #7
              Alkuperäinen kirjoittaja okkim Näytä viesti
              Onko tuo samanlainen BFB-koneessa?
              Taitaa olla vain 4.2 V8:in ongelma.

              Comment


                #8
                Tarkoitin toki BFM V8-konetta, muisti teki tepposet :)

                Comment


                • #9
                  Alkuperäinen kirjoittaja okkim Näytä viesti
                  Tarkoitin toki BFM V8-konetta, muisti teki tepposet :)
                  Ainakin putki on sama. (Osanumero 077117411A)

                  Comment


                  • #10
                    Alkuperäinen kirjoittaja okkim Näytä viesti
                    Tarkoitin toki BFM V8-konetta, muisti teki tepposet :)
                    Näin vähän arvelin :). Sama ongelma löytyy BFM-koneesta. http://www.vagcat.com/p/B291/115800.png Osa nro. 10 aiheuttaa ongelman.

                    Comment


                      #11
                      Jees, "hieno" homma. Täytyy alkaa valmistautumaan henkisesti...

                      Comment


                      • #12
                        Ei tuo kovin paha homma ole vaihtaa.(ainakaan D2 korisessa)

                        Comment


                        • #13
                          Nyt on autoa purettu sen verran, että rupeaa näyttämään melko varmalta diagnoosilta tää kyseinen muoviputki. Ajoin auton lämpimänä talliin ja vuoto alkoi vasta moottorin kylmettyä noin kädenlämpöiseksi.

                          Osaako joku homman jo tehnyt sanoa riittääkö pelkän moottorituen irroittaminen, vai irroitetaanko myös tämä moottorituen ja apurungon yhdistävä kappale?
                          Apurunko on samalla pultilla kiinni, joten samalla lähtee irti myös apurungon toinen etupää, jos tämän yhdistävän kappaleen irroittaa.

                          Comment


                            #14
                            Jos vaan pystyt niin ota projektikuvia siinä purkaessa. Sama operaatio on täälläkin edessä ja varmasti vielä monella muulla. Näistä voi sitten koostaa vaikka FAQin.

                            Comment


                            • #15
                              Alkuperäinen kirjoittaja skuutti Näytä viesti
                              Nyt on autoa purettu sen verran, että rupeaa näyttämään melko varmalta diagnoosilta tää kyseinen muoviputki. Ajoin auton lämpimänä talliin ja vuoto alkoi vasta moottorin kylmettyä noin kädenlämpöiseksi.

                              Osaako joku homman jo tehnyt sanoa riittääkö pelkän moottorituen irroittaminen, vai irroitetaanko myös tämä moottorituen ja apurungon yhdistävä kappale?
                              Apurunko on samalla pultilla kiinni, joten samalla lähtee irti myös apurungon toinen etupää, jos tämän yhdistävän kappaleen irroittaa.
                              Kysy nim.merk. Metsässä (MJFixsaus) apuja tästä hommasta ettet tee turhaa työtä.

                              Comment


                                #16
                                Osaako joku homman jo tehnyt sanoa riittääkö pelkän moottorituen irroittaminen, vai irroitetaanko myös tämä moottorituen ja apurungon yhdistävä kappale?
                                Apurunko on samalla pultilla kiinni, joten samalla lähtee irti myös apurungon toinen etupää, jos tämän yhdistävän kappaleen irroittaa.
                                Se osa johon tulee kiinni kallistuksen vakaaja ja tuo moottorin kannatin, joutuu irroittamaan.
                                Eli kallistuksen vakaaja molemmin puolin irti korista ja käännät se taaksepäin, jonka jälkeen se alumiininen kannatin paketti irti.
                                Kaikki tila mitä saadaan otetaan.

                                Comment


                                • #17
                                  Metsässä: Kiitti vinkistä. Jos viittit, niin heitä privaan puhelinnumero. Saatan soittaa jos tulee joku ylitsepääsemätön ongelma.

                                  Tilannepäivitys: Öljynjäähdytin on irti.. tavallaan. Kaikki 5 kiinnityspulttia on irti ja se heiluu iloisesti paikallaan. Melkein ryssin koko homman sen pahan piilossaolevan yläpultin kanssa. Ensimmäisellä yrityksellä lipsahti ja pultin kanta tuntui sormella olevan todella ruvella. Ajattelin, että onni suosii rohkeaa ja kokeilin uudestaan. Sehän aukesi! Ostin tätä varten uuden kääntyväpäisen räikän ja sarjan kuusiokolohylsyjä, mutta olisi tarvinnut olla jatko-kulma lisäksi, jotta olis saanu kuusiokolon kunnolla pultin suuntaisesti.

                                  Homma pysähtyi tältä päivältä juuri tän moottorin kannattimen ja öljynjäähdyttimen kyljestä lähtevän metallisen vesiletkun takia. Pitääkö toi vesiletku ottaa myös kokonaan pois? Ja minne se oikein menee?

                                  Tähän mennessä irroitettu: kallistuksen vakaaja, etupuskuri (keula huoltoasennossa), ilmansuodatinkotelo, toisioilmapumppu, laturi, laturin ilmanottohärpäkkeet, laturin johtosarja.

                                  Luin netistä, että realistinen aika-arvio on 8h purkua ja 8h kasausta. Tähän mennessä oon ollu tallissa 7h rööki ja kaljataukoineen, joten ihan aikataulussa vielä toistaiseksi.

                                  Comment


                                    #18
                                    Olethan muistanut ottaa kuvia?

                                    Comment


                                    • #19
                                      Tarkoitus oli huomenna yrittää ottaa kuvia. Ehkä syy miksi tästä hommasta ei paljoa ole kuvia netissä on, että tässä ei oo paljoa kuvattavaa. Pohjamuovit kun on irti, niin koko öljynjäähdytintä ei vielä edes näy. Käytännössä kaikki mikä näkyy on purettava pois tieltä, ja piilossa olevia pultteja yms. on vaikea kuvata. Koitan kuvata noi osat, jotta pystyy hahmottamaan missä mikäkin sijaitsee.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Nyt on homma valmis. Öljynjäähdyttimen irrotus kävi lopulta erittäin helposti, kun oli ensin irrottanut sen moottorin kiinnitin-korvakkeen. Sen lähdettyä tieltä paljastui näkyviin yksi tämän metallisen vesiletkun kiinnitysruuvi. Tän ruuvin kun avasi, niin vesiletkun sai siirrettyä pois tieltä. Tämä olisi pitänyt tehdä ehdottomasti ennen sen yhden pultin avaamista.

                                        Muovinen putki oli katkennut ja vanhan pätkän poistaminen lohkosta teetti vähän työtä. Yritin ensin kierretapilla, mutta lopulta se lähti muruina ihan sormella. Aika haperoksi oli putki mennyt.

                                        Eilen käytin jo illalla koneen lämpimäks ja hyvin näytti kaikki tiivisteet pitävän. Tänään kasasin keulan ja puskurin. Melko työlästä oli sovittaa etupuskuri istumaan nätisti paikalleen.

                                        Vaihdoin uudet pultit kaikkien muiden tilalle, paitsi laturin alle jäävän jätin vanhaks, koska alkuperäiset on matalakantaisia, enkä ollu varma mahtuuko siellä olemaan normaali.

                                        Eniten päänvaivaa aiheutti sen metallisen vesiputken saaminen tiiviiksi. Mulla kun ei ollu siihen uutta o-rengasta, niin jouduin sovittamaan useampaa motonetin rengassarjasta ennen kun löysin sopivan. Pistin vielä tiivisteliimat lisäksi. Tää on siis sama o-rengas, kun ne kaksi siinä muoviputkessa, mutta enpä tajunnu ostaa sitä samalla.

                                        Aika-arvio 8h purkua ja 8h kasausta piti aika hyvin kutinsa. Kasaus olisi mennyt nopeamminkin, jos olisi ollut kaikki tarvittavat varaosat valmiina.

                                        Hommaan tarvittavat varaosat:
                                        - uusi muoviputki (ebaystä löytyy alumiinisia tarvikeosia, jos uskaltaa kokeilla)
                                        - 3 kpl muoviputken tiivisterenkaita (2 kpl menee muoviputkelle, 1 kpl menee metalliselle vesiletkulle)
                                        - öljynjäähdyttäjän tiivistesarja (yhteensä 6 tiivistettä, joista käytin itse 5. yhdelle pienelle o-renkaalle en löytänyt paikkaa)
                                        - uudet pultit (5 kpl, ite ostin pulttikaupasta tavallisia 8.8 pultteja, yhden tarvitsee olla luultavasti matalakantainen)
                                        - uusi apurungon pultti (1 kpl, ite en vaihtanu kun ei ollut)
                                        - vedet, öljyt, öljynsuodatin (ite en vaihtanu suodatinta, kun vasta 1000km sitten tein öljynvaihdon)
                                        - tiivisteliima saattaa olla tarpeellinen metallisen vesiletkun tiivistämisessä
                                        - samallahan vaihtuis näppärästi moniurahihna ja mitäkaikkee (ite en vaihtanu. ehjää ei kannata korjata, kun korjattavaa riittää muutenkin)

                                        Tein ottamistani kuvista muutaman vinkkikuvan.
                                        Attached Files
                                        Viimeksi muokannut skuutti; 3.12.2013, 20:59.

                                        Comment


                                          #21
                                          Otitko keulapalan kokonaan pois?

                                          Täytyy kyllä kiittää Audin hienoa suunnittelua kun ovat noin "mukavassa" paikassa säästäneet muoviosalla!

                                          Comment


                                          • #22
                                            Laitoin keulan huoltoasentoon, eli vedin syyläripakettia vain vähän ulospäin.
                                            Muuhun tätä toimenpidettä ei tarvita, kuin moniurahihnan löysäämiseen. Eli jos osaa löysätä hihnan ilman huoltoasentoa, niin pitäisi onnistua vaikka puskuri paikallaan.

                                            Comment


                                              #23
                                              No nyt on hyvät ohjeet. Kiitoksia. Onnistuisiko ilman keulan nostamista huoltoasentoon?

                                              e: No vastaushan tuli jo etukäteen.
                                              Viimeksi muokannut hopsis; 28.10.2012, 22:05. Perustelu: slow

                                              Comment


                                                #24
                                                Muuhun tätä toimenpidettä ei tarvita, kuin moniurahihnan löysäämiseen.
                                                Itse onnistuin huoletta löysäämään hihnan alakautta, ilman keulan purkua. Jos en väärin muista 19mm lenkillä tapahtui ko. toimenpide.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Mikolle tiedoksi että ei ole valuttanut nestettä sen yhden kerran jälkeen enää. Kaikki vaikuttaisi olevan kunnossa siltä osin. Nyt vain pyyhkijät sekoilee välillä, airbag valo alkoi palaa ja onnistuin hajoittamaan kuskin puolen helmapellin.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    En löytänyt vagcatista tuolle uusittavalle moottorinkorvakkeen pultille osanumeroa? Onko sattumalta tallessa?

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Katso sivu 14 tästä pdf:stä:
                                                      Audi_A6_C5_FR_WheelBearingServicing.pdf
                                                      Kyse on siis tästä pultista nro 26. M12 x 1.5 x 110. En tosiaan tiedä onko sille olemassa varaosanumeroa. Joku vois vilkasta ETKAsta.

                                                      Edit: Tuli semmonen asia mieleen, että jos tätä pulttia ei vaihda (ite en siis vaihtanu), niin luonnollisesti sitä EI saa enää venyttää uudestaan. Ite kiristin pultin takaisin vaan 120Nm. Jos tän 90 asteen venytyksen tekee riittävän monta kertaa samaan pultiin, niin sehän katkeaa aivan varmasti, tai pahassa tapauksessa korkkaa kierteet rungosta.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Nyt löytyi jo vagcatistakin bentleyn kuvaan verratessa.

                                                        N 10294901 M12x1,5x100
                                                        N 90939201 M12x1,5x110 (S6)

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Nyt uhkaa loppua huumorintaju meikältä. Katoin tossa maanantaina päivällä varmuuden vuoksi, että onko jäähdytinnestettä hävinnyt. Pinta näytti olevan alhaalla..

                                                          Edit: Kävin tekemässä jatkotutkimuksia. Paisarissa halkeama ja vettä tihkuttaa sieltä.
                                                          Edit 2: Siivottu turhaa mutuilua pois.
                                                          Viimeksi muokannut skuutti; 3.12.2013, 21:03.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Kuumassa ja suljetussa järjestelmässä on aina sen verran painetta että paisuntasäiliössä pinta nousee jos avaat käyntilämpöisenä korkin.

                                                            Siltikään en lähtisi rajaamaan pois sitä kansipahvivikaa. Jos pääset pakokaasuanalysaattoriin käsiksi niin sillä vaan mittaamaan paisuntasäiliön korkilta kun auto käy tyhjäkäyniä. Joku rätti tai joku vaan anturin pillin tilkkeeksi siihen säiliön suulle. Kertoo armottomasti jos tulee pakokaasut nestetilaan.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X