Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

4.2 jäähdytinnestevuoto

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #61
    Vuotava putki vaihdettu s6 vm. 2001 124tkm ANK koneeseen. Putki oli ehyt, mutta O-rengas lohkon puolelta kovettunut uraansa eikä pitänyt enää.

    Suoritin homman tuolla ylempänä olevan Audiword. com C5 korisen ohjeen mukaan, pääsi pienemmällä purkamisella ja toki hyvänä apuna oli muutkin ohjeet. Vaihtoaika 12h.

    Muovin korvasin tupla O-renkaisella alumiinilla, jonka avulias foorumilainen pyöräytti sorvissa.

    Jos tarvetta, niin löytyy mitoituskuvat.

    Comment


    • #62
      Jyrsimellä :)

      Comment


      • #63
        Täälläkin vaihdettiin öljynjäähdyttimen muoviputki S6 -00. Molemmista päistä oli katkennut mutta yllätys oli suuri kun ei ollutkaan oikea vuotokohde. Vaihdon jälkeen vuotaa edelleen "jostain". Vaihtoa varten irroitin ainoastaan ilmansuodatinkotelon, laturin ja moottorin taaemman tukikumin ja jo mahtui pois ja paikoilleen, ei keulan purkamista.
        Vettä vuotaa edelleen "kytkinkopasta", letkut ja putket tarkastettu eikä vuotoa löydy, paineilmaa järjestelmään ja imusarjan alta suhisee. Lämmityslaitteelle ja paisuntasäiliöön menevä metalliputki on o-rengas tiivistetty moottorin etuosaan imusarjan alla, o-rengas vuoti. koko 15x2.
        Neste valui koneen päällä takaosaan ja "kytkinkopan" kautta maahan.

        Comment


        • #64
          Tämähän oli mielenkiintoinen raportti, siis noin vähällä purulla ja putki vaihdettu?
          Täällä luultavimmin sama operaatio edessä piakkoin.
          Ja sait sen toisenkin o-renkaan vaihdettua tuossa samalla?

          Comment


          • #65
            Imusarjan alle o-renkaan vaihdoin jälkeenpäin kun ei vuoto loppunut putken vaihdolla.

            Comment


            • #66
              Onnistuuko S8 D2 tuon putken vaihtaminen oleellisesti helpommin, jos ottaa keulan pois edestä? Silloin on käsittääkseni tilaa vääntää vääntimillä ja laturikaan ei vaivaa siinä?

              Comment


                #67
                Keulan purkaminen ei tuohon tuo lohtua, laturi ja moottorin korvake kylläkin täytyy irroittaa. Myös moottori tunkkaaminen hieman ylöspäin auttaa.

                Comment


                • #68
                  Mikä moottorin korvake pitää ottaa pois? Ja oliko siinä joku pultti, joka pitää vaihtaa?

                  Comment


                  • #69
                    Hip hop, sieltähän se putki löytyi. Ei tainnut olla enää elämänsä kunnossa, koska siitä jäi toinen pää sinne lohkoon kun tirpaisin toisen pään sen lauhduttimen mukana pöydälle. Se metallinen putki joka tulee siihen ulkopuolelle oli melko tiukassa, tosin otin sen vain irti siitä lauhduttimesta ja sen verran ponnistin, että mahtui se lauhdutin itse pöydälle.

                    Tuossa on tiivistepaketti, jossa on tiivisteitä sille itse lauhduttimellekin. Kuuluuko nekin vaihtaa? Mietin tuossa, että kannattaako sitä koko lauhdutinta itseään aukaista?

                    Edit: korjaamolla laitettu öljyproppu tarvi lähes 200 Nm irrotakseen. Oli mennyt Torx 55 vähän huonoon kuntoon.

                    Comment


                      #70
                      Se on jäähdytin... ;)

                      Comment


                        #71
                        Minä en vaihtanut niitä matrixin tiivisteitä. Ei ole vuotanut, vielä. Jotenkin pelotti alkaa purkamaan sitä pakettia yhtään ylimääräistä.

                        Comment


                        • #72
                          Okkim: ite sanoin tuota lapsille reaktoriksi, mutta menee se jäähdyttimenäkin. Muita mielipiteitä: Kannattaako purkaa sitä jäähdytinpakettia tiivisteiden takia?

                          Comment


                          • #73
                            Oma tarinani:


                            Auto nosturille ja puoleen metriin, muovit pois edestä.
                            Ilmanputsarikotelo pois.
                            Vedet pois syyläristä ja siitä öljypohjan vierestä kuskin puolella olevasta 10 mm propusta
                            Apulaitehihna irti, väännä 19 mm lenkillä alakautta
                            Auto puoleentoista metriin (katto on 3 metrissä, muuten nostaisin 2 metriin).
                            Laturi irti, lähtee 8 mm kuusiolla ja 13 mm hylsyllä
                            Kaksi alimmaista 8 mm kuusiokannalla olevaa öljynjäähdyttimen pulttia auki.
                            10 mm metallinen vesiletku irti, lähtee parhaiten pitkällä varrella letkun mutkan sisäpuolelta kampeamalla.
                            Auto puoleen metriin.
                            Läppäri imusarjan päälle ja endoskooppi osoittamaan pultinkantoihin
                            Yksi kerrallaan 100 mm varrella oleva 8 mm kuusiokolo pultinkantoihin, vasaralla päähän ja aukipäin. Katso ruudulta, missä ne kannat ovat, koska ovat tungettu sinne minne ei katsastusmieskään näe.
                            Kun kaikki pultit irti, auto puoleentoista metriin, kampea meisselilä koko laitos irti ja kääntele niin, että se tulee sieltä lohkon ja rungon välistä pois.
                            Jos osa siitä putkesta on siellä lohkossa, työnnä leveä talttameisseli siihen putkenpalan keskelle ja tee vanhanaikainen "korkkausliike"
                            Sama hoito sille öljynjäähdyttimessä olevalle toiselle päälle.
                            Paketti pöydällä, vaihda tiivisteet. Laitoin itse tiivisteliimaa jokaiseen tiivisteeseen.
                            Takaisinlaittaessa laita se koko laitos sillai sinne paikalleen, että kallistat sitä yläpäätä ulospäin lohkosta ja työnnä se sitten paikalleen. Menee helposti
                            45 Nm joka pulttiin ja 9 Nm siihen vesiletkun liittimeen. Sitten laturit yms paikalleen ja vedet ja öljyt sisään, apulaitehihna ja kovaa ajoa.
                            Viimeksi muokannut seepra; 2.12.2014, 22:15.

                            Comment


                              #74
                              Ostin aikanaan juuri tämän operaation takia sellainen kyklooppiräikän joka oli kyllä joka euron arvoinen. Pari pulttia on tosiaan aika sokeissa paikoissa, pirun tiukassa, eikä niihin saa kunnolla työkalua suoraan kiinni.

                              Comment


                                #75
                                Kannattaako purkaa sitä jäähdytinpakettia tiivisteiden takia?
                                Jos se on helppo purkaa, niin ilman muuta. Mutta jos on riski että jotain hajoaa tai jää vuotamaan, niin sitten ehkä ei. It's up yours ;)

                                Comment


                                • #76
                                  Jos sulla tiivisteet siihen on niin ilman muuta kannattaa purkaa ja puhdistaa.
                                  Omasta 32 venttiilisestä purkasin ja putsasin,tosin siellä olikin öljyä jäähdytyspuolella kun kannentiiviste vuoti.

                                  Comment


                                  • #77
                                    Pitää jostain vielä kehittää äkkiä pikkumomenttiavain ja laittaa sillä nuo ruuvit 5 Nm tai sitten pistää rannemomenttiin =)

                                    Onko tuo pieni tiiviste tuossa sarjassa sitä öljynpaineanturia varten? Mietin, että jos sen näppää pöydällä irti, helpottaa takaisinlaittoa aika paljon.
                                    Viimeksi muokannut seepra; 30.11.2014, 11:05.

                                    Comment


                                      #78
                                      Koskeeko tää sama ongelma vielä D3 A8:ia 2003 --> ja jos näin on niin onko sama sekä 3,7 että 4.2 ?

                                      Comment


                                      • #79
                                        Pikku huilailun jälkeen tuo meni aika helposti nippuun, olisko 1,5 h mennyt tuohon loppusäätöön, vedet sekä öljyt ynnä muut laturit. Kävin ajelemassa, enkä ole ainakaan vielä onnistunut saamaan mitään vuotoja aikaan.

                                        Comment


                                        • #80
                                          Alkuperäinen kirjoittaja hopsis Näytä viesti
                                          3 kpl 077121437
                                          1 kpl 077117411A
                                          1 kpl 077198405
                                          1 kpl N 90939201
                                          Täällä ei kukaan ole tainnut mainita mistä ovat nuo osat hankkineet, ja mihin hintaan? Viime perjantaina kävin marmorilla noita kyselemässä, mutta olivat kyllä niin hinnoissaan että jäi vielä toistaiseksi sinne. Esim. tuo tiivistesarja (077198405) oli jotain reilu 50e...

                                          Speediltä näyttäisi koko satsin saavan vähän reiluun 60 euroon.

                                          E: ja Tepolta ostinkin
                                          Viimeksi muokannut T.Hell; 8.12.2014, 13:29. Perustelu: lisäystä

                                          Comment


                                            #81
                                            Tepolta minäkin aikoinaan otin.

                                            Comment


                                            • #82
                                              Olisin itsekin ottanut varmasti sen sieltä, mutta ei ollut aikaa odotella, kun Marmoritiski hoiti seuraavana päivänä. Oli siis auto levällään ja tarvi saada se ajoon.

                                              Comment


                                                #83
                                                Tähän muuten semmoinen huomio, että viime talvena huomasin omani (AQJ) tiputtavan nestettä näkyvästi kun käytti letkulämmitintä, myös muulloin sitä hupeni vähän. Itse lämmitin ei vuoda, sen totesin jo aiemmin nosturilla joten oletan syyksi tätä ketjun asiaa. Koko talvena meni n. 2 litraa.

                                                Kesällä (huhti-syys) nestettä ei kulunut ihan yhtään. Nyt taas sitä oli pikkupakkasten aikana hävinnyt pari desiä.

                                                Mikäli vuoto ei kasva, taidan tyytyä lisäilemään nestettä ennenkuin joskus pitää tehdä muutoinkin isompaa koneremottia, eli toivottavasti ei ikinä :)

                                                Comment


                                                  #84
                                                  On siellä niitä potentiaalisia vuotopaikkoja vaikka kuinka paljon. Koneen takana menee ainakin 15 metriä erilaisia letkuja ja putkia jotka kaikki ovat 15 vuotta vanhaa kumia ja muovia.

                                                  Comment


                                                  • #85
                                                    Jaha jaha, auto oli pari vk sillai, ettei mitään jäähdytinnestettä vuotanut mistään, mutta nyt on uuden muoviputken jälkeen sama paikka lattiasta hieman kosteana jäähdytinnesteestä. Ei kai tuollaisen muoviputken kestoikä sentään voi olla paria viikkoa? Koska tuo on pari vk ollut vuotamatta, epäilen, ettei se itse putki tullut ainakaan viallisesti paikalleen, muutenhan se olisi vuotanut hetimiten?

                                                    Comment


                                                      #86
                                                      Veikkaan että sen rautaputken o-rengas on saanu kipiää rempan yhteydessä.

                                                      Comment


                                                      • #87
                                                        Ei ole kun vaihdoin senkin ja pistin vielä sinne gasket sealia väliin. Mutta nyt se ei taas vuotanut. Yksi mieleentullut mahdollisuus voisi olla se, että pakitin pihalla hieman lumiseen kohtaan, jossa varmaan meni lunta konehuoneen puolelle -> siellä olleet punaiset jämät sekoittuivat lumeen -> valuivat sulan lumen mukana tallissa lattialle.

                                                        Comment


                                                          #88
                                                          A8 vuotaa jäähdytysnestettä

                                                          A8 D2 -95 vuotaa jäähdytysnestettä. On uusittu letkut, juuri tehty jakopääremppa jollon toki vaihdettu vesipumppu ja termostaatti. Korjaamolla sanottu että termostaatin tiiviste ollut rikki, sieltä vuotanut. Eilen saatu auto korjaamolta ja jo tänään syttyi jäähdytysnesteen lamppu. Eli mistä se voi vielä vuotaa?? Kolme eri firmaa vikaa etsinyt, ei korjaannu millään. Käsittääkseni näissä etsinnöissä on tarkistettu myös jäähdytin, joka on ehjä. Menee uudelleen ensi viikolla jakopäärempan tehneelle korjaamolle, mutta ajattelin täältä vähän kysellä tietäiskö joku mistä lähteä etsimään.

                                                          Comment


                                                          • #89
                                                            Jos selviää että valuu jostain moottorin sivulta, niin tässä topikissa puhuttu öljynjäähdyttimen muoviputki on aika vahva ehdokas.

                                                            Tai ehkä ei, jos tuolla jäähdyttimellä juuri tarkoitetaan tuota linkin kohtaa... sehän ei myöskään kaiketi vuoda niin nopeasti.
                                                            Viimeksi muokannut Killeri; 24.1.2017, 17:06. Perustelu: Aiheet yhdistetty, kiitos vinkistä!

                                                            Comment


                                                            • #90
                                                              Öljynjäähdyttimen tiivistet/muovinen väliputki.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X