Kiitos korjauksesta. Kohta meinasin laittaa sen K-linjaan. Tuli mieleen tuosta K-linjasta sellainen juttu minkä eilen löysin, et 1997-1998 VAG konsernin autoissa kytkentäpistorasiaan lisättiin yhteys auton diagnostiikkaväylään(K-Linja), jotta tehdasasenteisen radion tai cd-soittimen asetukset vaidaan hallita huoltopistorasian (OBD) kautta. Yhteys auton diagnostiikkapistokkeeseen järjestettiin radion kytkentärasian pinnistä, josta aiemmissa vuosimalleissa saatiin 12 voltin jännite esim. Sähköantennille tai antenninvahvistimelle. Koska tarvikeradioitten valmistajat eivät huomioineet tätä muutosta, saattaa vanhanmallisella kaapeloinnilla kytketty radio syöttää 12v jännitteen K-linjaa pitkin diagnostiikkapistorasian pinniin nro 7. Tämä jannite pystyy tuhoamaan testilaitteen, joten jos VAG-autossasi on tarvikeradio, tarkista kytkentä ennen kuin liität mitään testilaitetta OBD-pistorasiaan!
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Audi 100 c4 -92 2.3l sytytysennakon säätö
Collapse
X
-
Ei pysty. K-linja on fyysisesti 12V (tai tarkemmin akkujännite eli 10V-14.4V) signaalia. Jos linja on vedetty pysyvästi ylös eli jokin syöttää jatkuvaa +12V, on linja vain tukossa. Tai karkeasti yleistäen +12V K-linjassa on ykkönen, ja maa K-linjassa on nolla.
Väittäisin yhä, että hyppylangalla ECUn ohjaaminen tehdään L-linjalla. L-linja on nimenomaan tuollaista varten, kun taas K-linja on dataliikenteelle. Eri asia on, jos jossain mallissa on pinnijärjestys nurinkurinen.
Comment
-
No niin. Eilen sitten säätelin sytytystä. Käytin auton lämpöiseksi ja laitoin hyppylangan L linjaan ja toisen pään siihen viereiseen liittimeen missä on -. Mitään ei kuitenkaan mielestäni tapahtunut, eli käyntiääni ei muuttunut. Säädin kuitenkin sytytystä siihen 15 asteen tuntumaan. Aika vaikeaa oli kun enakko heitteli jatkuvasti. Taitaa olla jakajan akseli väljä, jos ennakko heittää? Tarkistan sen viel tänään.
Comment
-
Tarkoitus on saada auto sytytyksen säätö tilaan. Auto on 100 2.3q sedan -91. Esitetäänpä kiperämpi kysymys kuin aloittaja. Ittellä on relekannakkeen reunassa vesikaukalossa musta +/- liitin ja ruskea lampen liitin johon tulee vain yksi johto. Relekannakkeen toisessa nurkassa on K ja L 6mm kierrenatsoilla mutta ei niihin mitään johtoja ole alapuolelta kytketty eikä irtonaisiakaan näy.
Vikakoodit kyllä onnistuu tuon lampun kautta välkytellä mutta muuten en kierroksissa huomaa eroa vaikka tuon "lamppu" nastan käyttääkin maissa tai +12. Onko kukaan törmännyt vastaavaan?Viimeksi muokannut n0nn1; 20.10.2014, 13:34.
Comment
Comment