On tää kyllä melkosen kaksinaismoralistinen valtio. Moottorin lastuttaminen on täysin hyväksyttävä toimenpide koska sitähän tekee kaikki. Muuttuuko tässä päästöt? No aivan varmasti muuttuu. Auton muuttaminen vastaamaan täysin mallisarjan toista - itsessään jo täysin hyväksyttyä autoa - ei onnistu. Näitähän tekee vaan harrastajat ja niiden osalta on syytä lukea lakia pilkun tarkasti.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Omavalmistemoottori
Collapse
X
-
Alkuperäinen kirjoittaja jasso Näytä viestiEikö se lain pykälän mukaan pitäisi lastun jälkeen tehdä ihan yhtälailla reissu VTT:lle?
Trafin tekstissä ei sanota tehon pienentämisestä mitään,ainoastaam moottorin muuttamisesta.
Comment
-
Quattro Gmbh:n moottorit on ihan yhtälailla tyypitettyjä, kuin emoyhtiönkin. Moottorin saat asentaa vähäpäästöiseen autoon, kun:
- Teho, paino ja tilavuus pysyvät sallituissa rajoissa (kts. Trafi)
- Teho/paino -suhde ei alita tiettyä rajaa (kts. Trafi)
- Moottorin päästöluokka täyttää tyyppihyväksynnän vaatimukset
Päästöluokalla tarkoitan nyt Euro 2, Euro 3 jne. päästöluokkia. Viimeinen tarkoittaa jotakuinkin sitä, että moottori ei voi olla merkittävästi vanhempi, kuin kori, johon sitä sullotaan. Jäsenistössä vaikuttaa eräs henkilö, joka lusikoi urssin 5-zyl. turbon B5-koppaan V6:n tilalle. Tämä laite on siis leimattu ja otteessa.
Yllä oleva tuota moottorisvappiesimerkkiä lukuunottamatta kotoisin allekirjoittaneen tukanjuuresta, joten sisältää varmasti puutteita, liian karkeita yleistyksiä ja harhakäsityksiä, joten saa korjata ja tarkentaa. Esim. moottorin tyypitykseen taitaa vahvasti liittyä myös vaihteisto, itse kori ja nykyisin jopa apulaitteisto.
Comment
Comment