Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Omavalmistemoottori

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Omavalmistemoottori

    Meneekö moottori omavalmisteiseksi jos ahtopainetta laskee?

  • #2
    Ei mene.

    Comment


    • #3
      Löytyykö mistään lakipykälää asiasta?
      Asiasta varmaankin on katsastuskonttori ja inssi kohtaisia eroja.

      Comment


      • #4
        Löytyykö mistään lakipykälää asiasta?
        Mistä katsuri tietäisi paljonko on vakio ahtopaine? Miten sen konttorin pihassa kerkiää todentamaan paljonko ahtopainetta on? (oletus vakio ahdin jne.)

        Comment


        • #5
          Tarkoitus on laskea tehoa ahdetusta moottorista ettei tehot mene yli 20% rajasta.Kyseessä kun on vähäpäästöinen niin omavalmiste moottori ei kelpaa.
          Haluan varmuuden asiasta,ettei tule turhaan uhrattua aikaa ja rahaa projektiin.

          Comment


          • #6
            Sitä kannattaa varmaan käydä konttorilta kysymässä niin saa varmuuden asiaan. Ite olen pyöritelly mielessä rs6 konetta tuohon kasin keulalle ja sen takia samaa asiaa pohtinut.

            Comment


            • #7
              Jaa a. Sorry mietin ihan omiani. Voi olla aika vaikeaa puljata, jos otat moottorin jossa on esim. 200hp ja haluat laskea ahtopainetta jolla saisit tehon tiputettua esim. 150hp? Kysäise parilta eri konttorilta asiasta?

              Comment


              • #8
                15hp täytyy pudottaa vaan.

                Comment


                • #9
                  Sun täytyy laskea tehoa eli penkissä käyttää pienemmillä ahtopaineilla, että tehot menee rajojen sisään. Omavalmiste moottorissa pitäisi muuttaa muutakin kuin ahtoja riippuen konttorista.

                  Comment


                  • #10
                    Alkuperäinen kirjoittaja Silizium Näytä viesti
                    Ite olen pyöritelly mielessä rs6 konetta tuohon kasin keulalle ja sen takia samaa asiaa pohtinut.
                    Kyllähän se pitäisi saada suoraan ilman temppuja kerran D2 kasin tehokkain kone on 420 hv (W12 mallissa). Eli siihen lisää 20% niin RS6 pata mahtuu hyvinkin rajojen sisään.

                    Comment


                    • #11
                      Muttakun teho paino suhde menee yli aika reilusti. 1kw/7kg eikös se niin mene?

                      Comment


                      • #12
                        Alkuperäinen kirjoittaja okkim Näytä viesti
                        Kyllähän se pitäisi saada suoraan ilman temppuja kerran D2 kasin tehokkain kone on 420 hv (W12 mallissa). Eli siihen lisää 20% niin RS6 pata mahtuu hyvinkin rajojen sisään.
                        Eikö w12 ole lang malli,voikohan sitä käyttää verrokkina?

                        Comment


                        • #13
                          Ei auta käyttää verokkina w12 mallia missään tilanteessa. Tuota teho paino suhdetta ei saa ylittää missään tapauksessa muutos katsastuksessa. Vähän kahdenlaista tietoa nyt nopeesti löytyi eli omapaino olisi joku 1750kg tai 1850kg.

                          Eli max teho olisi siis

                          1750 / 7 = 250 kw

                          1850 / 7 = 264 kw

                          Vakionahan tuossa on 265 kw eli tarkottas että jo vakiona menee tuo teho paino suhde yli.

                          Oma punnittuna 1900kg. Kyydissä kaks ~70kg matkustajaa. Mutta eiköhän tuo teho lasketa omamassan mukaan. Rs6 on kuitenkin 331kw eli menee yli noista aika reilusti.
                          Viimeksi muokannut Silizium; 20.10.2012, 20:36.

                          Comment


                          • #14
                            Mulla painaa 1910kg
                            Viimeksi muokannut okkim; 20.10.2012, 22:11. Perustelu: Poistettu tarpeeton lainaus.

                            Comment


                              #15
                              Vähäpäästöisen koneen kaikki muuttaminen katsotaan siihen kategoriaan, että tulee vierailu VTT/ joku muu testilaitos.

                              Jos tehot olisivat sopivat, niin riittää että sen korin johon kone laitetaan, päästönormit täyttyy. Eli Jos D2 on vaikka euro3, menee euro4 keulille ilman itkemisiä.

                              Comment


                              • #16
                                Tuota teho-paino -suhdetta ei tullut ajateltuakaan, siinäkö nyt kaatui omakin pitkänajan suunnitelma?! :(

                                Comment


                                • #17
                                  Trafilta ei saanut ainakaan neuvoa asiaan.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Eikös voi muuttaa autoa painavammaksi?

                                    Comment


                                    • #19
                                      Periaatteessa voi, samalla sitten joutuu tiputtelee sallittua matkustajamäärää kun ei kantavuus enää välttämättä riitä. E-hyväksytyissä autoissa tosin tämäkin taitaa olla tekemätön paikka, mutta vanhemmissa kyllä onnistuu.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Tänään kävin konttorilta kysymässä ja inssisetä oli sitä mieltä ettei pitäisi olla ongelmaa.
                                        Tietysti minulla ei ole mustaa valkoisella.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Puolituttu inssi joskus mainitsi omavalmistemoottorista, että mitattu teho ei voi olla matalampi kuin siinä lähtökohdassa josta aletaan tekemään. Esim. 1.8 20V voi vaparista turbottamalla leimata jollain 136 hv lapulla mutta 150 hv versiosta ei tuollaista voi tehdä.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Taitaa olla inssistä kiinni,vaikka ei pitäisi.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Kuinkas muistaisin niin,että jos alkup. moottoria viritetään, mennään teho/paino suhteella, mutta taasen jos suoritetaan moottorinvaihto, ni sit verrokkina mallisarjan tehokkain, +20%.

                                              Tuo tehon pudottaminen ahtoja pudottamalla tuskin onnistuu ilman VTT kuponkeja, vaikka dynolappu olisikin.
                                              ts. kyseistä moottoria ei ole valmisettu kuin tehoilla X, joilla ajoneuvoon on haettu tyyppihyväksyntä ja jos teho muuttuu - tai + suuntaan, se ei ole enää sama moottori, jonka autotehdas on tyypittänyt, joten se pitää pystyä todistamaan, että täyttää päästömääräykset yms.

                                              Oikein pykälien mukaan jos noita moottorin vaihtojakin syynättäs, niin pitäis olla sama vaihteiston/perän tyyppi, jolla tyypitys/päästöhyväksyntä on alunperin ko. moottoriin tehty.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Taidetaan nyt miettiä omavalmistetta sen verran vanhaan autoon, mikä ei ole vähäpäästöinen eikä ole E-hyväksyntä murheita.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Tässähän nimenomaan ei haluta omavalmistemoottoria koska auto on vähäpäästöinen.

                                                  Kerros nyt Hartsi mimmosta projektia siellä pohditaan.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Eiköhän tämä keskustelu ollut tässä..

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Tosiaan kannattaisi hieman valottaa miltä kantilta tätä kysytään. Itse sain sellaisen käsityksen että yritetään tehdä omavalmistemoottori pelkästään laskemalla ahtopainetta ja sitä kautta tehoa.

                                                      Sellaisen tapauksen tiedän jossa vähäpäästöisessä autossa on laskettu kierroksenrajoitinta ja sitä kautta saatu tehoa kuristettua sallittuun. Sitä en tiedä onko tuokaan Trafin mukainen, vaikka inssi on järkeä ihan hyvin käyttänytkin.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        http://www.trafi.fi/filebank/a/13251...uttamisesa.pdf

                                                        Siinäpä jotain virallista.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Alkuperäinen kirjoittaja Hartsi Näytä viesti
                                                          Tarkoitus on laskea tehoa ahdetusta moottorista ettei tehot mene yli 20% rajasta.Kyseessä kun on vähäpäästöinen niin omavalmiste moottori ei kelpaa.
                                                          Haluan varmuuden asiasta,ettei tule turhaan uhrattua aikaa ja rahaa projektiin.
                                                          Kyllä se tuolla lukee mitä haetaan.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            "Jos kuitenkin henkilö- tai pakettiautoa koskevat pakokaasupäästövaatimukset ovat E15/03 -sääntöä tiukemmat (ts. bensiini- tai dieselkäyttöinen henkilö- tai pakettiauto on otettu käyttöön 1.7.1987 tai sen jälkeen), moottorin muuttaminen (siten että pakokaasupäästöt saattavat muuttua) edellyttää muutoskatsastusta ja selvitystä pakokaasupäästöistä 7 §:n ja 8 §:n mukaisesti. Selvitykseksi ei tällöin riitä käytönaikainen päästömittaus."

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X