Mikä muu saattaisi aiheuttaa korkean kulutuksen kuin lambda jonka vaihdoin tänään. Keskikulutus on aina ollut yli 15l/100km joka ei ole normaalia, muttei vikaakaan löydy. Anturin vaihto ei vaikuttanut asiaan. Audissa oli aikasemmin ongelmia käynnin kanssa (hirveetä nykimistä kiihdyttäessä) ja oli asian tähden lehtosella, ahtovuotoa sanoivat olevan -> letku vaihtoon, muttei ongelma sillä lähtenyt. Auto toimi normaalisti sen jälkeen kun kaasuvivun huomattiin olevan jumissa, kulutus ja ajoittainen huono tyhjäkäynti jäi. Autossa pitäisi olla alkuperäinen softa, muttei asiasta mitään varmuutta.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
3b kulutuksesta
Collapse
X
-
Vaihtoehtoja ei ihan hirveästi ole
-ahtovuoto
-viallinen MAF
-ahtovuoto
-vuotava suutin
-ahtovuoto
-viallinen bensanpaineensäädin tai vuotava ohjausletku
-ahtovuoto
Onko ajotietokone yhtäpitävä tankkaus/km laskennan kanssa?
-ahtovuoto
Toivottavasti on apuja, muuta ei tule heti mieleen. Ainiin se on muuten luultavasti ahtovuoto.
Comment
-
Järjestelmä paineistettiin lms:n toimesta samalla kun se yksi letku vaihdettiinkin. Ajotietokone pitää noin suurimpiirtein paikkansa. Tankillisella ei aja montaa sataa kilsaa, kuten saattaa olettaa. Mikäs pitäis reaktion olla jos käynnissä irrottaa MAFin johdon? Saan varmaan toisen mafin lainaan ja koetan sillä tässä kuluvana viikkona. Mites suuttimen vuodon havaitsee käytännössä? Niin ja kiitoksia!
Comment
-
Ajotietokone pitää paikkansa -> ecu haluaa oikeasti ruiskuttaa niin paljon. Ilmamäärän mittaus pielessä tai mitattua ilmaa pääsee pihalle. Ahtovuoto tai maf. Kauanko tuosta paineistamisesta on?
Comment
-
Kannattaahan sieltä vikakooditkin vilkasta jos se osais jopa jotain sanoa, tuskin osaa.
Niin ja suuttimen vuotoa voi arvella vaikka tulpista, josko yksi ihan erilainen. Tämä ei nyt ole niin todennäköinen jos ajotietokone on yhtäpitävä. Samalla kävisi myös niin että takaisinkytkennän takia muita pyttyjä käytettäisiin laihemmalla. Ei kovin mukavaa sekään.
Comment
-
Nyt on MAF:fi vaihdettu, auttoi käymiseen huimasti ja vähensi nykimistä. Tosin ongelma ei kadonnut mihinkään, kulutus edelleen yli 17l/100km ja pientä nykinää edelleen havaittavissa. Tänään huomasin hämärällä ku avasin konepellin että koko ahdin ja pakosarja hohkaa punasena, tämä siis noin 10km rauhallisen ajon jälkeen (joo ja en sammuttanut heti). Ilmeisesti palaa bensaa pakosarjassa? Seuraavaksi mittaan jos on ahtovuotoja ja bensanpaineen.
Comment
-
Antti, selitätkö miten ahtovuodollinen menee laihalla? Bensaa syötetään mitatun ilman mukaan, mutta mitattua ilmaa pääsee ulos -> rikkaalla.
Comment
-
-
Jos sarja hohtaa punaisena niin siellä palaa reilusti bensaa sarjan puolella eli ollaan kunnolla rikkaalla seoksella. Ja sitä se 17 litran kulutus myös selvästi kertoo. Laihan puolella moottori sytkäennakoista riippuen joko nakuttaa tai vain menettää tehoaan ja pakolämmöt putoaa. Myös lievästi rikas seos pudottaa pakolämpöjä (pienentää nakutusherkkyyttä), reilusti rikkaalla lämpiää sitten sarja ja loppu putkisto.
Comment
-
no ehjällä koneella, jos on vakio ahdin ja vakio pakosarja niin kyllä saa aikasta kovaa vedättää ja pitkään että sarja ja ahdin on puna hehkusena, varsinkin kun kiltisti tuolla ylhäällä on ajettu, laihuutta käy kuumana sanon minä. Toki jos sitä bensaa kaadetaan aivan tajuttomasti niin voishan sekin siellä palaa ja siten kuumentaa paikkoja mutta luulis tulevan käyntihäiriöitä ju ui bensassa koko ajan kumminkin liki tuplaten kulutusta normaaliin.
JaKan huomatus oli mitä mainioin ilmaisin vähä huonosti ja epäloogisesti.
Voisiko oikeen kunnolla pielessä oleva ajoitus pitää venttiilejä auki ja raakaa menee läpi koneen?
Comment
-
tarkista:
- ahtaako normaalisti ?
- jos ei, niin multifunken sensori; antaako jatkuvaa high boksille
- motronic vesianturi kannessa
- boksin näkemä lämpötila vagcom:lla
- ryypyttääkö kokoajan ?
Comment
-
Olikos se niin että painestaessa järjesteltää pitää olla tuo huohotin tukittuna? Se ainakin vuotaa kaiken ulos siitä pienestä reijästä. Vai oliko se mahdollisesti väärin päin siellä? Ja vielä sellainen kysymys että ei kai siitä kuulu virrata ilma molempiin suuntiin ihan suoraan? En ainkaan keksi sille mitään järkevää käyttöä jos sen kuuluu avoimesti vaan olla siellä letkun välissä :)
Ps. huohotin tukittuna näytti olevan olevan ehjät letkut.
Kuva vielä kyseisestä kapineesta väärinymmärrysten välttämiseksi :
http://img443.imageshack.us/my.php?image=kuva4773hd.jpg
Comment
-
Voisitko Antti perustella miksi laihalla oleva moottori käy kuumana niin että pakosarjakin punoittaa jo kevyellä kuormituksella? Eli miksi laihalla seoksella pakolämmöt ovat korkeammalla kuin rikkaalla tai ns oikealla seoksella?
Mites nätisti 3B toimii jos jako on hampaan tai pari pielessä. Kipinä liian myöhässä niin silloinhan pakolämmöt nousee myös ja voi vielä poltella "putkessakin".
Comment
-
No vähä huonosti toimi, mutta kyllä mä porvooseen ja takas ajelin kun multa hajos kampiakselin hihnapyörä, tosin ei ollut motronikkia.
Noh, en mä osaa mitään vysiikanlakituntia pitää miksi toimii niin, mutta kyllä perinteisesti on tupattu olettamaan että mitä laihemmalla käy, sitä kuumempaa pakokaasut on.
Ja kyllä se ainakin tolla ohjelmoitavalla ruiskulla nostaa pakolämpöjä kun soppaa ottaa pois.
Comment
-
Asentotunnistusta ei ilman vikatilaa tietääkseni käytetä seoksenmuodostukseen ollenkaan, vain ahtopaineen säätelyyn. Tyhjäkäyntikärjet tietysti hoitavat hommaansa, mutta itse potikkaa. Selittää korkeamman kulutuksen, jos tyhjäkäyntikärjet jatkuvasti auki eikä siis syötönkatkaisua ole ollut.
Comment
-
pitkäsen vitsailu oli kaiketi mulle tarkoitettu,
Eikai se nyt laihalla käy, kun kerran kaasuläpästä vika löyty, sehän lukee tossa viestiä ylempänä, kai sen huomaat?
Tilanne missä kaasuläppä on avoinna vaikka ei haluta eteen päin mennä, on ainoa mikä estää auton kiihtymisen se että pintakaasulla on vähemmän ennakoa tai vika koodi on ollut ja sen vuoksi ennakkoja turvaohjelman nimissä on laskettu ja kama ei kerkee palamaan ja palaa sarjassa sitten pyörittäen ahdinta miljuunaa, ei hyvä vakio moottorissa, mutta omani ole väkisin rakentanut että tälläinen tilanne saavutetaan.
Viestiketjun toisessa viestissä ehdotetaan kaasuläppävikaa, joten sen oletin olevan jo tutkittu, ja se ei kerran ollut vikana, eikä vikakoodeja ole on syytä olettaa vian olevan ei-sähkö vaan mekaaninen.
Toki tässä vika sieltä löytyi, mutta tämä virtuaali neuvominen on aina vaikeaa, eikä erehdyksiltä vältytä, vaikka jo toinen vastaus oli oikea, ei aina asia näin helpolla ratkea, siihen vielä lisätään kuvaus erittäin kuumana käyvästä koneesta pienellä rasituksella, ei tosiaan vaihtoehtoja järin monta ole, ei savua ilman tulta, eli jossain palaa ja hemmetin kuumana, ja vaikka jari ei sitä usko, laihalla käyvä moottori tuottaa kuumempaa pakokaasua kun rikkaalla ollessaan. En sitä tähän ala todistelemaan ja lisä materiaalilla tukkimaan muuten hyvää vika-> haku -> korjaus ketjua mikä toki pitää arkistoihin jättää, siitä voi vielä jatkossa olla muille hyötyä.
Comment
Comment