Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

audi 100 -86 2.2 yksi vai kolmikärkiset tulpat?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • audi 100 -86 2.2 yksi vai kolmikärkiset tulpat?

    Elikkäs taas audiin liittyen...tällä kertaa tulpista...ajattelin vaihdella tulpat, kun ei ole tietoa koska aiemmin vaihdettu. Tuli tuossa kavereiden kanssa ohimennen júttua siitä ja olin jo laittamassa normaalit kolmikärkiset tulpat, kunnes eräs kaverini sanoi, että laita mieluummin yksikärkiset, koska saa paremman kipinän? Onko kellään faktaa kyseisestä asiasta vai onko tuo vain lauantai saunapuheita?!?!? Kattelin motonetista boschin tulppia ja niitäkin pirulaisia oli kahta eri mallia...lämpöarvoero ainoastaan. Mikä oikea malli WR6DC+ vai W7DTC! Onko boschin tulpat hyvät verratuna pariin muuhun (NGK/Nippon)?

  • #2
    Itse laitoin lötköön nelikärkiset. Jos niillä 50tkm ajaa, niin kilometriä kohti ei kustannuslisä ole kummoinen.
    Mihinkähän perustuu väite, että yksikärkisessä olisi parempi kipinä?

    Comment


      #3
      - pois, pois tuollaiset lauseet... -

      Onko laadukkaan normaalitulpan ja miljoonakärkitulpan välillä nyt sitten havaittavaa eroa? Noh, moni saa miljoonakärkisistä ainakin hyvän mielen...

      edit: plärään sähköopin kirjaa...

      Comment


        #4
        Hmm syntyykö siellä monikärkisessä muualle valokaarta kun lähimpänä olevan kärjen ja sen elektrodin? välille ? Ite kumminkin laitoin 2.0E lötköön eilen bosch kolmikärkiset ja ero ngk vastaaviin ei ole huomattavissa ;)

        Comment


          #5
          Niin juu, yhdestä kohtaahan se vain lyö läpi.

          Comment


          • #6
            Eikähän se monikärkisyys vain mahdollista ja varmista sen, että läpilyönti tapahtuu mahdollisimman suurella todennäköisyydellä. Mitä enemmän mahdollisuuksia eli kärkiä, sitä suuremmalla todennäköisyydellä läpilyönti tapahtuu...sitä en osaa suoralta kädeltä sanoa onko läpilyönnin voimakkuus suurempi yksikärkisessä kuin monikärkisessä. Läpilyönnin voimakkuuteenhan vaikuttaa ilmavälin suuruus...mitä suurempi ilmaväli sen suuremman sähköisen voiman läpilyönti vaati...suomeksi sanottuna eikö kärkiväli ole yksi ja monikärkisessä kuitenkin sama, joten tällöin läpilyönti olisi yhtä voimakas...ei hemmetti...tämähän menee jo professoroinnin puolelle...korjatkaa jos/kun olen väärässä...

            Comment


            • #7
              Boschin kolmikärkiset laitoin nyttenkin kuten viimeksi. Halpoja ja toimivat moitteetta. Mitä muita ominaisuuksia hyviltä sytytystulpilta tarvitaan?

              Comment


                #8
                Monikärkitulppien idea on se, että niissä on monta sivuelektrodia kulutettavaksi -> kärkiväliä ei tarvitse juurikaan säädellä ja tulpan elinkaari on pitkä.

                Keskielektoridista "sähkö" hyppää aina sivuelektrodiin, johon se helpoiten pääsee. Tällöin syntyy valokaari eli kipinä. Sivuelektrodi kuluu aina jonnin verran tuossa tapahtumassa ja jossain vaiheessa vastus (ilmaväli) tuon sivu- ja keskielktrodin välillä kasvaa niin, että seuraavaksi "sähkö" hyppääkin keskielektrodista siihen sivuelektrodiin johon se taasen pääsee helpommin (pienin ilmaväli elektrodien välillä). Näin piiri pieni pyörii ja sivuelektrodit kuluvat tasaisesti.

                Itse en ole huomannut monikärkitulpista olevan juurikaan hyötyä verrattuna yksikärkitulppiin. Yksikärkitulpatkin kuluvat matalavireisessä vaparinelarissa niin hitaasti, että tulppien vaihto/säätäminen ei ole kovin usein tarpeellista. Monesti tulpat vaihdetaan ihan turhaan ja homman suurimman hyödyn kuittaa tulppakauppias.

                Kerran kokeilin huvikseni miten pitkään yhdellä tulppasarjalla voi ajaa. Testikone oli Opelin 1,6l nelonen. 100tkm tuli täyteen ja vielä tulpat toimivat ihan mainiosti. Päätin lopettaa kestotestin tuohon kilometrilukemaan. Vaihdoin tulpat uusiin ja jännityksellä odotin parannusta koneen käyntiin, käynnistyvyyteen ja polttoainetalouteen. Pettymyksekseni en havainnut mitään eroa.

                2t-koneissa tulppien vaihdolla onkin sitten ollut melko radikaaleja vaikutuksia koneen suoristuskykyyn ja käynnistyvyyteen yms. Sama varmaan ahdetuissa koneissa, joissa tulpat joutuvat kovemmalle.

                No eipä tulpat paljoa kustanna yleisimpiin autonmoottoreihin ja kannattaa ne tarkistaa/vaihtaa oman mielenrauhan vuoksi sopivin väliajoin.

                Comment


                  #9
                  2t-pelit ovat oma taiteenlajinsa. Crossireissuun otetaan aina mukaan pussillinen varatulppia (á ~10e) :) Seoksistahan se tosin on kovasti kiinni.

                  Comment


                  • #10
                    Appiukko vaihtoi juuri pontikkaansa (trans sport) uudet yksikärkitulpat. Vanhoilla oli ajettu 150 tkm. Melko surullisen näköiset, mutta kyllä se vaan niilläkin kulki. Itse vaihdan tarpeettoman usein, mutta halpaa huvia muuhun audiharrastukseen verrattuna;-)

                    Comment


                    • #11
                      Tää on näitä Long Life juttuja, Ilkka kertoi asian selkeästi. Vaihdoin juuri yhteen huoltamatta jätettyyn Pösöön tulpat, kärkiväli oli lähemmäs kaksi milliä ja auto käynnistyi huonosti. Viimeisestä huollosta oli n.50tkm. Kunhan vielä keksivät suodattimia mitä ei tarvitse vaihtaa niin autoja ei tartte enää huoltoon viedä, milläs sitten maksavat lipeväkielisten autokauppiaiden palkat. Monihan väittää täälläkin että öljyillä voi ajaa jo lähes puolen sataa tuhatta ilman huolen häivää.


                      ...ai niin, jo muinaisessa kusiaisessa oli suodatin mitä ei tarvitse vaihtaa...

                      Comment

                      Working...
                      X