Isot pojat on kertonut että keinot siihen löytyy, mutta onko järkevä?
Onko varmuutta että tulee kestämään moitetta toiset 100tkm.
Kuitenkin kun rempaan teet/teetät se on pieni kustannus.
Taitaa se mennä kasaan ihan käsin painaen, kunhan ei kiirehdi. Minulla kun vein autoa hihnan vaihtoon, keroivat, että kiristäjä veteli viimeisiään ja moottorivaurio oli lähellä. Kaikki hihnan vaihdot oli siihen asti teetetty valltuutetuilla korjaamoilla. Vaihdan nyt hihnan itse, koska se on varsin yksinkertainen työ (kunhan merkkaa hihnaan ja hammaspyöriin kohdistusmerkit ja siirtää sitten vastaavat merkit uuteen hihnaan). Tärkeää on aikaajoin varmistaa, että hihna on mekaanisesti kunnossa ja riittävän kireällä. Tämä varmistaminen onnistuu helposti hihnan suojamuovia raottamalla.
Siis..hetkinen, onko näin että sekä LPR:n guru että JKL:n velho ovat sitä mieltä ettei tarvitse vaihtaa, vai ainoastaan antavat vinkkiä kun kokemusta löytyy?
Tuossa oli yksi omakohtainen kokemus vajaa 120tkm ajettu ja se kiristin oli vaan "räjähtänyt". Joissain olen nähnyt että alkaa mehimään sieltä varren juuresta öljyä pihalle. Mutta jokainenhan sen itse päättää paineleeko kasaan vai ostaako uuden.
Ei kai sitä kukaan voi pakottaa vaihtamaan? Jos ei ihan ite haluu vaihtoo.
Jatkan senverran, että mulla ainakin ois #pelihousut tiukalla" jos se kiristin leviis sen takia etten vaihtanut sitä hihnan kanssa samaan aikaan.
Kuka sitä hihnaa käskee edes vaihtamaan. Kaikki ovat suositusta ja loput valintoja. Kannattaako 100e osa jättää vaihtamatta, jos sillä saa vaikka 2000e remontin jonkun ajan päästä itselleen?
Itse en hydr. kiristintä vaihda, jos ei ole vuotanut tms. ei epäilyttävää.
Mutta kuka tietää että milloin se kiristin alkaa vuotamaan? Jos hihnan vaihtohetkellä se näyttää hyvältä, ei voi olla varma että esim. 60 tkm myöhemmin se on edelleen samassa kunnossa. Siksi olen itse aina vaihtanut myös sen.
Minusta tärkeintä on kuinka helposti sen pelkän kyseisen osan voi vaihtaa jälkikäteen ja kuinka helposti sen vaihtotarpeen sitten huomaa. Useamman tunnin tai päivän/ien työn yhteydessä ei kauheasti kannata säästellä osien uusimisessa, joiden kuntoakaan ei oikein näe ennen kuin osa on kädessä.
Itse jätin viimeistä edellisessä hihnanvaihdossa kiristimen vaihtamatta.Tapana onneksi ollut silloin tällöin poistaa jakopään suojus ja vähän päällisin puolin tarkastella jakopäätä. Viime keväänä sitten huomasin, että jumankauta hihna väpättää melko holtittomasti. Oli kiristin porsinut. Ihme, että hihna oli pysynyt jaossaan. Eli mitä säästin edellisessä hihnan vaihdossa? Sillä hetkellä reilun satasen rahaa, mutta kaupanpäälle sain seuraava hihnanvaihdon 20 tkm liian aikaisin ja totaalisen tuhon mahdollisuuden. Mitään merkkejä kiristimen laukamisesta en etukäteen huomannut.
maksaa noin satasen... venttiilien vaihto kuitekin enemmän, eikä sitä hajoamis päivää pysty ennakoimaan vaikka kuinka tasaisin väliajoin sitä tarkistelis
Comment