Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

-98 a4 automaatti

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • -98 a4 automaatti

    Velipoika osti pari päivää sitte tollasen 2.5tdi:n tiptronic laatikolla..
    Siinä on sellanen vika et n. 70km/h tasaista vauhtia ku ajaa ni laatikko ei oikeen osaa päättää et millä vaihteella ajaa.. eli humpaa koko ajan kahen vaihteen väliä..
    Sit sopivasti ku kiihyttää ni miettii pitkään seuraavaa vaihdetta.. Ihan kuin yrittäis hypätä yhen yli mut ei sitte loppujen lopuks hyppääkkää..

    Et missähän mahtais olla vikaa?? Pitäskö alottaa öljyjen ja suodattimen vaihdolla vai??

    #2
    Noista laatikko-ongelmista on ollut paljon juttua, kokeile etsiä hetkenaikaa.

    Mutta oikeesti, vikakoodien luku ja öljyjen/suodattimen vaihto voi tehdä terää.
    Jos arpoo niin voi olla oikeesti jotain vikaa, myös akunkengän irrottaminen puoleksi tunniksi laittaa laatikon opettelmaan vaihdot uudestaan.

    Comment


      #3
      Ikävä kyllä katsohan tuolta: http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewto...875&highlight=

      Comment


      • #4
        Oli käyny tänään vaihtaan laatikkoon öljyt ja suodattimen.. Sanoi että parani, mutta katsotaan jatkossa mitä tekee.

        Comment


        • #5
          Kiitoksia neuvoista! Nyt selvittiin öljyn ja suodattimen vaihdolla. Autoa ostaessa sanottiin et öljyt on vaihdettu mut tiedä sitä. Suodatinta ei varmaan ollut vaihdettu, oli se sen verran tummunut. Öljyt ihan hyvän väriset. Nyt vaihtaa tosi pehmeästi eikä ravista enää.

          Comment


          • #6
            Hyvä juttu!
            Taas kerran korostuu automaatin huollon tärkeys. On vaihdettava ohje/huoltokirjan mukaan ( tai aikaisemmin) öljyt/suodatin. Tärkeää on muistaa tarkastaa myös etuperäöjy, koska se on eri litku. Tavallisesti se unohtuu ja seurauksena voi olla iso/kallis remppa.

            Comment


              #7
              Pahinta kai tässä on se että VAGin mukaan nuo laatikkoöljyt ovat näitä "life-time" öljyä joita EI huoltokirjan mukaan vaihdeta kuin isommissa huoltotoimenpiteissä.
              No, onhan se tapa saada enemmän volyymia laatikkokauppaan kun hajotessaan vaihdetaan koko laatikko mikä olisi ollut estettävissä parin sadan euron huollolla. Ei mene tämän pikku insinöörin jakeluun ei...


              OT:
              Päivän paras oli kun paikallisesta Laakkosesta ei löytyny koko minun auton moottoria. "Taitaa olla taas näitä tuontiautoja..." -oli kommentti. Eli pitää aina itsepalveluna kaivaa koodit ja mennä niiden kanssa "palvelevaan" merkkiliikkeeseen... Tälläkin kertaa kyseessä oli niinkin vaikea osa kuin termostaatti. Entäs sitten kun menet kysymään A8:iin laatikkoon suodatinta :)

              Comment


                #8
                Heh, termari? Sama termari varmaan kaikissa audeissa :)

                Comment


                  #9
                  Vaikeampi juttu varmaan ammattilaisille tuo A8:n suodatin kun VV-Autossa sanottiin ettei A6:ssa ole suodatinta, ja luulempa kutosia olevan Suomenmaassa muutama enemmän. Laatikkohan on varmaan aika pikälle samanlainen kasissa tietenkin vahvempi. Laatikko on ZF 5HP-19 EBZ

                  Comment


                    #10
                    Jatketaan vielä yksi OT:

                    Oli aika yllättyny, että Vaasassa löyty CML-lootan suodatin suoraan varastosta.

                    Comment


                      #11
                      Jatketaan tuosta etuperän öljyn vaihdosta. Mitenkäs porukka on vaihtanu öljyt ZF:n automaatin/ tiptronicin yhteydessä olevaan etuperään. Tarkastusroppu kyllä löytyy perän kyljestä, mutta ei mitään hajuakaan pohjaropusta. Kyseessä siis ZF 5HP-19FLA 5-vaihteinen tippi.
                      Audin opuksien mukaan sen litkut on lifetime, mutta itte haluaisin ne kuitenkin vaihtaa.

                      Comment


                      • #12
                        Onko kysymys siis peräöljyistä?

                        Etuperä termiä en jymmärrä :) Castrolin sivuilta voi haulla hakea oikeat litkut.

                        Comment


                          #13
                          Eikun etuperäöljyistä.
                          Gear oil in front final drive, filling up after repair
                          Eli siis puhutaan vaan täyttämisestä, mutta ei missään halkaistua sanaa siitä mistä ne öljyt saa laskettua pois vaihdettaessa.
                          Ja öljymääristä:
                          Capacity
                          Tarkoittaakos tuo "01V" automaatin ja tipin kohdalla sitä, että sinne laitetaan sitä samaa kultalientä kuin itse vaihdelaatikkoonkin?
                          Ja mites center differential, jossa on torsenit ja muut kivat, niin kiertääkös siellä samat öljyt kuin laatikossa? Vai miksi sillekin annetaan oma öljymäärä?

                          Comment


                          • #14
                            Eli tämä se sitten olisi?

                            Comment


                              #15
                              Lisäsin tuohon edelliseen viestiini vielä tuon keskusdiffin.

                              Tuo juttu taitaa olla manuaalista.

                              Comment


                              • #16
                                Asiasta on ollut aikaisemmin puhetta: Autonvalmistaja ajattelee käyttöiäksi n 100000 km hyvissä olosuhteissä, jolloin perän ( etu/ taka) ja /manuaalilaatikon öljyjä ei tarvitse vaihtaa.
                                Entäs jos vuotoja tulee? Tarkastukset on syytä tehdä aika-ajoin.
                                Jos on vain täyttöproppu, niin siitä voi imeä litkut pois ja uutta tilalle.
                                Itselläni ( merkkiliikkeessä) meni etuperään 1.1 litraa vaihdon yhteydessa.

                                Comment


                                • #17
                                  Kiitos peräöljy tiedoista. Täytyypä nelkku ajella viel peräöljyn vaihtoon. Ei varmaan vaihtaneet yhtaikaa laatikkoöljyjen kanssa. Täytyy lähteä koittaan p-aine puhdistajan vaihtoa. Kumpi loppuu ensin akku vai hermot! ;))

                                  Comment


                                    #18
                                    Mahtaisko joku tietää näistä ZF 5HP-19 tyypeistä kun niitä tuntuu olevan useampia, onko jotain eroja vai onko lyöty merkki mikä stanssi on käteen tarttunut. Minulla on stanssattu EBZ. Ilmeisesti perä ei ole hirveen kranttu öljyn laadusta

                                    Comment


                                    • #19
                                      Ei pahalla, mutta UTFS, use the f... search.
                                      Pitäis varmaan tehdä FAQ automaateista ja öljyistä eri paikkoihin. Perään käy _muistaakseni_ GL-5.
                                      Tätä tietoa ei ehkä ennestään löydy mutta automaattien numerosarjat menee jotenkin niin, että ZF4=4 vaihdetta, ZF5=5 vaihdetta, muut numerosarjat tyyppikilvessä kertoo sarjanumeron lisäksi myös sisuskaluista. Eli ennen varaosien hankintaa kannattaa mennä auton alle katsomaan mitä tyyppikilvessä lukee. Sitten vielä esim. tyyppikilvessä lukee CEZ, johon yleensä viitataan muualla koodilla 01F.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Nyt ois hyvät neuvot taas tarpeen. Audin laatikko täristää taas. Öljyt vaihdettu 2 kertaa iha peräjälkeen. Turbiini on noin kuukauden vanha. Vikakoodeja ei anna. Tiptronicilla ajaessa vaihtaa ihan oikein ja pehmeästi. D asennolla kun, tasakaasun jälkeen painaa sievästi kaasua ni ottaa tosi ikävän täristyksen. Voisikohan olla et turbiini oisi viallinen vaikka se on uusi. Sähkövika tietenki myös mahdollista. Ottakaa kantaa asiaan. Meinaa usko loppua!!!!!

                                        Comment


                                          #21
                                          Kuullostaisi vahvasti siltä että turbiinin lukituskytkin luistaa. Paraniko yhtään öljynvaihdoilla?

                                          Comment


                                          • #22
                                            Toisen öljynvaihdon jälkeen pelas toistaviikkoa kuin ajatus. Muutama päivä sitten alkoi taas oikutteleen. Se on just sen tuntoinen täristys kuin joku yrittäis luistaa.

                                            Comment


                                              #23
                                              Kiertääkös tuossa mallissa samassa syylärissä Vaihteistoöljyt ja jäähdytinnnesteet? Sitä jäähdytinnestettä ei todellakaan tarvitse olla siellä laatikossa paljoa kun rupeaa temppuilemaan. 100mg/ litra riittää jo aiheuttamaan tuon (jossen nyt aivan väärin taas muista). Tuo viittaisi ko. onhelmaan aika hyvin, koska öljynvaihdon jälkeen pelasi hetken kunnolla.

                                              Comment


                                              • #24
                                                En tiedä osaa sanoa miten ne kiertää. Pitänee tutkia et oisko sellainen vika mahdollista. Kuntoon pitäis jollai konstilla saada. Tosi ärsyttävä toi täristys. Ois hyvä tietää jos muillakin ollut samalaisia ongelmia.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Täytyypä mainita et, laatikon lauhdutin on syylärissä. Täristys vika on nyt paikallistettu mitä ilmeisimmin. Paisuntasäiliönkorkki auki ja reilusti sormi nesteen tai tässä tapauksessa nesteen ja laatikkoöljyn sekotukseen. Jännityksellä odotetaan selvitäänkö erillisen lauhduttimen asennuksella, sekä nesteiden ja öljyjen vaihdolla.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    toi syyläri maksaa kokonaiset 239Euroa Audilla herttoniemessä ainakin, et eipä siihen kannata yöuniaan menettää

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Joo ei se niin kallis ollut kuin olisi voinut olettaa. Odotin että kun corollaan maksoi aikoinaan 1000mk niin Audin vastaava tuolla atf-hommalla varustettuna olis ollu 1000?, vaan 250?:lla selvittiin. Minun yöunet meni sen sijaan neljän viikon toimitusajan vuoksi, tosin auto oli 100 C4.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Minä laitan kokonaan erillisen lauhduttimen laatikolle. Syyläristä puhdistetaan öljyt pois ja tulpataan öljyputkien lähdöt. Eipä mene enää laatikkoöljyt nesteen sekaan. Tehään samalla jakopään osien uusinta. Se tuo V6. jakopää näyttää paljo vaikeammalta mitä se todellisuudes on. Sit viel pieni vinkki, malttia ja järkeä kun vaihdetaan esim. hehkutulppia. Oli joku edellinen ns. asentaja vetäny tulpat varmaan jollai pullista silmät momentilla kiinni. 5 ehyenä irti ja yksi katkes kierteen yläpuolelta. No, muutama tunti mietintää ja erilaisia konsteja ni kyllä se sieltä lähti.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          vai näyttää kyllä siinä palaa paljon aikaa ja tupakkia kun sitä purkaa saatikaan kokoamisesta. Hihnoja on vaikka muille eutomerkeilla lainaks :|

                                                          Tulipas opittua ettei kannata ad -varaosaliikkeessä tuota teettää eli noin 85tkm sitten käytin ad:lla ja pojat ryssivät kyllä aika totaalisesti. Kun hihnapyörästä saatin jengat paskaks ni tietty liimattiin se paikoilleen eikä tullut mieleenkään tehä uusia jengoja. Yks turbon paine letkuista oli laitettu holtittomasti kii kai ei ollenkaan... paha sanoa. Vesipumpunhan ne unohti heti ja uusiks kävin sen laitattamassa.

                                                          Nyt homma sujui kaverin kanssa tosin aikaa meni hieman reippaammin, mutta jälki oli varmaa :D
                                                          tuli vaihettua nokan stefat ja kampiakselin stefa siinä sivussa, sekä alkerran tiivisteet. nyt luulisi huolettomia kilometrejä olevan sen miltei 90tkm... ainakin tuon alakerran suhteen *kop kop*

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Kyllä siinä meilläki kaverin kans meni mukavasti viikonloppu. Ei kannata hätäillä ja hermoilla pulttien ym. osien irrotuksessa. Oli yhden kiristimen pultti tosissaan kiinni liimalla. Ei auttanut kun, pultinpää punaseksi et liimat sulaa. Lähti kuin lähtikin. Hihnoja tosiaan on vaikka muille jakaa. ;-) Minä uusin myös stefat kun kerta tuli purettua. Se on jakoremppa aika kallis teettää esim. merkkihuollos. Töiden osuus hinnasta noin kaksikolmasosaa. Lisätyöt vielä päälle jos, esim. stefoja uusitaan. 1500? menee aika helposti. :-/

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X