Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

K-jetronic miettii kylmänä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • K-jetronic miettii kylmänä

    Audi 100 -90 RT-moottorilla.
    Ongelmana on ollut jo pidempään että moottorin ollessa kylmä/alle normaali käyntilämpötilan, kaasun vähänkään nopeampi painaminen saa aikaan pätkimistä ja epäröintiä. Hetken nykimisen jälkeen moottori alkaa kiihtyä normaalisti. 90-astetta saavutettuaan ongelma poistuu.

    Perushuollot on tehty. Tulpat + johdot, suodattimet ym. Sytytysennakon tarkastin ja säädin myöhemmälle kun oli lähemmäs 20-astetta. Järjestelmäpaineet niin kylmänä kuin kuumanakin ovat säätöarvojen sisällä ja pääpaine n. 5.5 bar.

    Mitäköhän seuraavaksi tutkisi? Antaako kylmäkäynnistyssuutin lisärikastusta kun moottori on haalea? Tulipellissa oleva alipaine kello kyllä tuntuisi toimivan koska nopea kaasun painallus saa sen pinnit johtavaan tilaan. Liittynee jotenkin juuri tuohon lisärikastukseen.

  • #2
    Nimenomaan noin. Kellolle tulee alipaine termariventtiilin kautta lohkon päädystä. Sulkeutuu kun lämmöt nousevat riittävästi. Kylmänä alipaine siis ohjaa KK-suutinta ruikkaamaan juurikin tuollaisella nopealla kaasun painalluksella.

    Ota johto irti siitä kellosta ja katso vaikuttiko mitään. Itsellä on 100:ssa se ollut irti vuoden päivät, koska sen kanssa käynnistysvieteri on normaaliakin pidempi.

    Comment


    • #3
      Eipä ollut mitään havaittavaa vaikutusta vaikka tuon kellon liittimen irrotti.
      Pitää seuraavaksi tutkia toimiiko tuo suutin ollenkaan. Kylmänä tosin kyllä käynnistyy hyvin, lämpöisenä sitten vieteri perinteisesti venyy.

      Comment


      • #4
        Kellolle tulevan alipaineletkun termarin sulkeutumisraja on muistaakseni jossain +10ºC tuntumassa. Kylmällä koneella pitäisi siis pystyä puhaltamaan ilmaa kellolle tulevan alipaineletkun läpi, lämpimänä ei. Mites ohjauspaineensäätimen alipainekalvo? Ehjä vai rikki? Entä toimiiko kaasuläpän kytkin ok eli kytkee/irrottaa kaasu kiinni vs. auki?

        K-jetin pitäisi kyllä olla säätynyt jo reilusti alle 90 asteen ns. lämpimän koneen säätöihin. Ohjauspaineensäädinkin lopettaa lämmön mukaan säätymisen jossain +40 - +50 välillä.

        En nyt kyllä osaa sanoa, mitä RT:ssä on sähköllä ja mitä ei.

        edit: Järjestelmäpaine pitäisi kyllä olla yli 6bar. Tai en RT:stä ole täysin varma, mutta eiköhän siinäkin.
        Viimeksi muokannut jasso; 8.10.2012, 22:35.

        Comment


        • #5
          Alkuperäinen kirjoittaja Ananias Näytä viesti
          Sytytysennakon tarkastin ja säädin myöhemmälle kun oli lähemmäs 20-astetta.
          Eikös sen 18 astetta kuuluisi olla? Ja onko kyseessä tosiaan K-Jet, eikä KE-Jet, kun vuosimalli -90.

          Comment


          • #6
            Järjestelmäpaine pitäisi kyllä olla yli 6bar.
            5.6 baaria on oikee. Ohjauspaine kuumana alipaineella 4 baaria ja ilman alipainetta 2.8 baaria.

            Eikös sen 18 astetta kuuluisi olla?
            Kyllä vain.

            Kannattaa testata se rasia johon se alipaineletku ja sähköjohto tulee. Analoginen yleismittari on hyvä siinä koska digitaalinen ei välttämättä ehdi reagoida. Eli otat johdon irti siitä rasiasta ja laitat mittarin johdot rasian nastoihin. Sitte imua letkuun ja kieli letkun päähän. Sitte ku irrotat kielen ni mittarin pitäs hypätä, eli rasian sisällä käy kärjet yhdessä. Tämä siis kuvaa just sitä ku kylmänä painaa kaasua ja imusarjas alipaine pienenee jollonka pitäs vähä suihkaasta bensaa sähkösuuttimesta.
            Viimeksi muokannut horch; 9.10.2012, 14:46.

            Comment


            • #7
              Kylmällä koneella pitäisi siis pystyä puhaltamaan ilmaa kellolle tulevan alipaineletkun läpi, lämpimänä ei.
              Lämpöisenä kun puhaltaa niin kovaa kuin pystyy, ilmaa menee hieman läpi. Testataan kylmänä kun jäähtyy ensin.

              Mites ohjauspaineensäätimen alipainekalvo? Ehjä vai rikki?
              Ehjä, ei vuoda puhaltaessa.

              Entä toimiiko kaasuläpän kytkin
              Toimii, mitattu yleismittarilla.

              Kannattaa testata se rasia johon se alipaineletku ja sähköjohto tulee.
              Analogista mittaria kun ei löydy niin pitää ensialkuun testata jonkinlaisella merkkivalolla/ledillä saako tuo sähkösuutin ohjauksen.

              Ja kyllähän tuo perus k-jetti on. KE-Jet taisi tulla katalysaattorin myötä, mitä tuossa ei ole. Aikanaan kaverilla oli puolisen vuotta myöhemmin rekisteröity jossa sitten jo olikin sekä katti että KE.

              Comment


              • #8
                Päivitystä:
                Suuttimen ohjaus testattu hehkulampulla, toimii.
                Ohitin vielä varuiksi sen alipainetermostaatin eikä vaikutusta. Vaihtoehdoiksi alkaa jäämään toimimaton kylmäkäynnistyssuutin tai sitten jotain aivan muuta...
                Huomasin myös että moottori "sytkähtelee" lämpöisenä tyhjäkäynnilla. Saattaa olla että suuttimetkin ovat jo parhaat päivänsä nähneet (1 vaihdettu aikanaan kun vanha tukkeutui). Sytytyspuoli on kuitenkin käyty jotakuinkin läpi, että ei luulisi sieltä johtuvan.

                Comment


                • #9
                  Tutkimukset jatkuivat.
                  Kylmäkäynnistyssuutin irrotettu, puhdistettu ja testattu irrallaan. Toimii kun syöttää 12v jännitettä.
                  Suutin takaisin paikalleen ja ohjaus taas suoraan akulta. Ja kappas, sehän toimii. Eli samalla kun kaasuvipua kääntää ja antaa suuttimelle jännitettä, rykiminen on poissa ja moottori ottaa kierroksia normaalisti.
                  Ts. nyt vaikuttaa siltä että suuttimen ohjaus sinänsä toimii, mutta sen antama virta ei riitä suuttimen avaamiseen, tai jotain sen suuntaista.
                  Voisikohan esim. alipainekellon koskettimet olla sen verran hiiltyneet että virta ei kulje enää kunnolla läpi? Harmi vaan kun tuota ei näköjään pysty avaamaan.

                  Comment


                  • #10
                    Sitä kelloa voi kuitenkin säätää herkemmälle ts. pitää kärjet yhdessä pidemmän aikaa.

                    Comment


                    • #11
                      Nyt näyttäisi tosiaan siltä että tuo alipainekello on rikki. Pieni "hituvirta" sen läpi välillä menee mutta suuttimen kuorma on jo liikaa. Muu piiri on kunnossa koska tämän kellon liittimen oikosulkemalla, kk-suutin antaa lisää kakkua heti kun kaasua painaa, ts. kaasuläpän kytkin vetää.

                      Ja nyt tietysti saa tarjota ehjää osaa tilalle ; ) Varaosanumero 035 133 965.

                      Comment


                      • #12
                        Halvin uus mitä silmään pisti. Aika hintavia tuntuu olevan.

                        http://www.ebay.de/itm/BOSCH-Unterdr...item2c67503c31

                        Comment

                        Working...
                        X