Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Mitkä nesteet vaihtoon?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Mitkä nesteet vaihtoon?

    Eli tarttis saada tietoa että mitä nesteitä ja tärkeitä osia kannattaa vaihtaa autoon huollon yhteydessä jossa ei ole kilometrit tiedossa ja huoltohistoriaa ei ole?
    TT 1.8T 132kw -99 coupe, manuaali vaihteinen, moottorityyppi AJQ.

  • #2
    Ekana tulee mieleen öljyt ja jakopää kilkkeineen.

    Comment


    • #3
      Moottoriöljyt, laatikkoöljyt, peräöljyt, haldexöljyt ja jarruneste on nyt sellasia kun kannattaa vaihtaa.
      Sitten kattoa jakopään kunto, jäähdytinnesteen pakkasenkesto. Sitten toki vaihtaa samalla öljyn, moottorin, sisäilman, haldex ja bensasuodatin.

      Comment


      • #4
        Itse kävisin läpi kaikki huoltokohteet em. tapauksessa.

        Comment


        • #5
          Vanhemman auton kyseessä ollen huoltokirjasta riippumatta koko auto kannattaa käydä läpi jos itsellä on siihen taito ja paikka. Ei se kuitenkaan kustannuksena ole niin iso asia ja saa itselleen mielenrauhan eli :

          - jarru, jäähdytys, öljy, --> vaihto
          - nivelten suojakumien tarkistus
          - nivelten väljyyden tarkistus
          - öljyvuotojen ja vesivuotojen etsintä
          - alipaineletkujen vaihto/tarkistus irroittamalla ne
          - suodattimien vaihto
          - jarrusatuloiden irroitus ja liukujen herkistely
          - jarrupalojen ja levyjen kunnon tarkistus
          - pakoputken kunnon tarkistus+ kiinnikekumit
          - akun mittaus, laturin mittaus
          - moottorin tukikumien kunnon tarkistus
          - kaikien laitteiden toiminnan tarkistus
          - vesikaukalon tyhjennys roskista --> lattiamattojen kuivuuden tarkistus

          Noilla pääsee alkuun, tekee paljastuvista asioista itselleen työlistan ja laittelee pikkuhiljaa kuntoon.

          Comment


          • #6
            Moottoriöljyt+suodatin ja koska talvi on ovella, niin jäähdytysnesteen pakkasenkeston tarkistus. Nuo on sellaiset kriittisimmät tehdä lähiaikoina, jos jossain olisi jotain sanomista. Raitisilmasuodatitimen puhtaus on samasta talven lähestymisestä johtuen oman viihtyvyyden kannalta hyvä ainakin katsoa. Ei kannata muuten turhaan lähteä urakkaa ottamaan. Tuossa ylläolevassa listassa on suurin osa sellaisia, että ropaa mieluummin vasta sitten, kun jotain vikaa ilmenee.

            Jakopää on tietysti kriittinen, mutta sen vaihtotarpeen voi päätellä kilometreistä/vuosista. Apulaitehihnan kunnon näkee silmällä. Oikeastaan pätee lähes kaikkeen, että jos osat näyttää hyvältä, niin ei niitä ole välttämätön tarve vaihtaa.

            Muilla suotimilla ei nyt ole niin kiire eikä jarrunesteilläkään, vaihtaa sitten kun ehtii. Ja jos jarrut pelaa, kone käy sekä auto on hyvä ajaa, niin mitä sitä turhaan lähteä ropaamaan. Jos ajoon osti, niin sitä vain toteuttamaan. Jos haluaa harrastaa, niin sitten voi kerätä listaa itselleen.

            Comment

            Working...
            X