Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

miten/millä ysikympin kampiakselin pultti auki?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • miten/millä ysikympin kampiakselin pultti auki?

    Jees eli hihnaremontti olis tiedossa lähipäivinä.
    Kaveri varoitteli että pultti voi olla tiukassa. Onkos tuohon olemassa jotain erikoistyökalua? Vanhoja juttuja selailin mutten löytänyt kuin tohon v-koneeseen semmotteisen sorvatun pultin teko-ohjeet. Tuo tuskin käy tuohon meikäläisen 2 litraseen 10 venaseen? Eli vinkkiä kaivattaisiin!
    Vääntövehkeissä löytyy voimaa ja tarvittaessa vartta mutta tuo lukituspuoli on ihan kysymysmerkki näin etukäteen.

  • #2
    Mmm... Jos nyt oikein ymmärsin, mitä tarkoitat niin vaihde silmään, jarrut pohjaan, ja joku pyöräyttää pulttipyssyllä sen auki. Kiinni samallalailla, paitsi vedätte sen 450nm momenttiin.

    Comment


    • #3
      Tosiaan jäi mainitsematta että tallin pulttipyssy on aika "tuhnu",sillä meinasinkin että olisin vääntänyt ihan manuaalisesti isolla t-vääntimellä ja metrin varrella jos tuon lukituspuolen saa kuntoon.
      Muuten tarvii lähtee hakemaan lainaksi vähän järeempi pyssy.

      Comment


      • #4
        itsellä ei lähtenyt kampiakselin pultti auki isollakaan jatko varrella kun sitä ei pysty kääntämään tarpeeksi. ilmeisesti kytkin ja voimansiirto antaa sen verran periksi. Joten kävin tehokkaan pulttipyssyn ja ei ollut edes kiinni. vaikka voimahylsyllä ja metrin varrella kuinka yritin aukaista sitä ja en saanut.

        Comment


        • #5
          En suosittele kyllä pulttipyssyä käyttämään tuohon koskaan. Se alahihnapyörä ei siitä järin kovasti tykkää.

          Jos ei voi/osaa värkätä erikoistyökalua dampperin lukitsemiseen tai ei raaski ostaa niin sitten korjaamolle.

          Comment


          • #6
            Oma "tein-itse-ja-säätin"-amatööriratkaisu kun ei juur sattunu lauantai-iltana ammattimaista lukitustyökalua käteen ja pelkkä jarrun painaminen vaihde päällä jousti liikaa:

            - Ykkössylinterin mäntä aavistus vajaaksi yläkuolokohdasta puristustahdilla. (pulttia auki päin kierrettäessä)
            - ~Desi nestettä sylinteriin, itse käytin öljyä.
            - Sytytystulppa paikoilleen.
            - Pultin kääntöä kunnes mäntä pysähtyy nestepintaan, avaimeen riittävä putki jatkovarreksi ja vetoja.

            Kiristys samalla synsteemillä mutta mäntä toisesta suunnasta lähelle yläkuolokohtaa.
            Öljyn siivoamiseen pois sylinteristä käytin sopivan pientä lappopumppua ja loput pyörittämällä konetta startilla ilman syttytulppaa. Käynnistettäessä sauhutti aika miehekkäästi hetken aikaa.

            Comment


            • #7
              Itsellä oli audissa niin tiukassa että joutui tekemään oman työkalun 60mm putkesta jossa n.30mm levee ja 40mm syvä lovi,putken kylkiin hitsattiin sivuille päin kaksi putkee josta voi pitää kiinni tai antaa mennä maahan toinen pää... sitten vain voimahylsy pitkäjatko ja t-väännin ja eikun vääntämään.

              Comment


              • #8
                Kaikista helpoin tapa ainakin vitoskoneissa:
                Hylsy ja tukeva (esim. 3/4") metrin pitkä vääntimen varsi maata vasten, tulpat auki ja startilla. Lähes 20 vuotta ovat viisipyttyisten kampuran pultit lähteneet nätisti auki paikkoja rikkomatta, voimaa on paljon enemmän kuin pulttipyssyssä (n.1,5hp ja tiuha välitys). Kannattaa vielä tukea hylsyn akseli maata vasten vaikka sopivan korkealla halolla ettei pääse lipsahtamaan. Kuulostaa karskilta mutta on aika siisti keino perustyökaluilla.

                Comment


                • #9
                  Ja mitenkäs on 20 vuotta laitettu vastaavalla metodilla 450Nm kireyteen se pultti?

                  Comment


                  • #10
                    Se onkin sitten jo helpompaa, tasauspyörästön lukot ja vaihde päälle, kevyempi kaveri painamaan jarrupoljinta ja raskaampi roikkumaan vääntimen varteen. Teoreetikko voi laskea momentin vääntövarren pituudesta ja massasta, ei tuosta kannata niin suurta huolta ottaa kunhan tietää mitä tekee.

                    Oikealla lukitusnesteellä ja kovalla väännöllä on aina pysynyt kiinni, pitää olla tunto käsissä ja massaa äijässä. Tekemällä oppii, jos näitä asioita jää mietiskelemään jää moni homma tekemättä ja yhtä monta oppimatta.

                    Comment


                    • #11
                      Ei tarvitse olla kovin raskas äijä vääntovarressa roikkumassa. 45kg kaveri + 1m vääntövarsi antaa sopivan momentin, kunhan muistaa roikkua ihan vääntimen päässä. Toinen vaihtoehto on kiristää pultti kahdessa vaiheessa. Eli 100nm + 180 astetta ja ehdottomasti vihreätä Loctitea tai vastaavaa lukitusliimaa pultin jengoihin. Ihan jokaisella ei taida 450nm momenttiavainta hyllyssä.

                      Semmoinen varoituksen sana tosta pultista. Se on oikeasti ihan h*lvetin tiukassa ja työkalut pitää olla kiristysmomenttia vastaavaa tasoa. 1/2" vääntimien kanssa on vähän niin ja näin, kestävätkö ton momentin. Itse onnistuin moisen 1/2" vääntimen katkaisemaan pultin kiristyksessä. Jälki voi olla pahaa, kun työkalut pettää avaus/kiristysvaiheessa. Kannattaa suosiolla käyttää 3/4" vääntimiä ja mielellään laadukkaita 3/4" voimahylsyjä.

                      Comment


                      • #12
                        Itte väsäsin tuohon sopivan lukitustyökalun pätkästä paksua vesiputkea jonka sovitin dampperin koloon ja pätkästä pienempää putkea joka sopi vetolenkin reikään. Sitten vaan 3/4" vääntimellä putken kanssa pultti auki.

                        Comment


                        • #13
                          vaihdelaatikon reiästä kurkkimalla vauhtipyörän kehältä on löytynyt joku noin 10mm reikä.
                          Sinne olen pudottanut sopivan poranterän ja sitten vääntämään pitkällä varrella pulttia auki poranterä jää silloin kanittamaan vaihdelaatikon kuorta vasten..
                          Normaali rautatikku ei kestä vaan se vääntyy siinä vauhtipyöränkolossa, vähän on aina pelottanut antaako poranterä periksi mutta toistaiseksi on kestänyt.

                          Comment


                          • #14
                            Helposti näytti lähtevän kunkkupultti kun vaan oli toinen jarrua painamassa pykälä päällä.Oliskohan aiemmin remppaajilta jäänyt pultti vääntämättä "toleransseihin". No kasaus alkaa pikapuoliin:)

                            Comment


                            • #15
                              Olen kovasti pohtinut, että pitääkö se pultti olla ihan järjettömän kovasti kiinni, jos laittaa runsaammin kierreliimaa. Ikinä ei ole irronnut, vaikka millään tolkuttomilla varsilla ei ole kiristetty. Kovasti se kierreliima on kuitenkin pannut hanttiin sitten jos on tarvinnut avata vielä uudestaan. Sama homma vauhtipyörällä.

                              Comment


                              • #16
                                Se momentti ei lienekään löystymisen vaaran vuoksi vaan kiristääkseen siivapyörän kunnolla kampiakseliin, sillä sehän toimii värinän vaimentimena.

                                Comment


                                • #17
                                  Nyt käy ja kukkuu kun käkikello,nostinkupit tuli vaihdettua samalla ja raksutus katos!

                                  Comment


                                  • #18
                                    Kävin pultin kiristämässä autokorjaamossa ja ilokseni myöhemmin huomasin, että kampiakselin stefa vuotaa.
                                    Nyt pitäisi se pultti vääntää taas auki. Liikkeessä se vedettiin 500nm kiinni, että saattaapi olla hiukan tiukassa.

                                    Varaosaliikkeessä oli tarjolla noin 60:llä eurolla 3/4 T-väännin (500mm.) ja Biltemassa T-väännin (460mm.) 13.50 ja nivelkahva (490mm.) 19.90e.

                                    Tuolle varaosaliikkeen vääntimelle luvattiin 900nm. kestävyys, mutta onko kokemuksia Bilteman vääntimistä/kahvoista. Ovat hinnaltaan selvästi edullisempia, mutta ei ne ihan rimpuloilta kuitenkaan vaikuta.

                                    Ilmeisesti pitää hommata myös Bilteman momenttiavain (59.90e), että saa sen 100nm. alkukiristyksen tehtyä.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Itse en saanut jakohihnaa vaihtaessa(ei lukitustyökalua) millään tanan vääntövarrella sitä ***** pulttia auki (haban puute kai :D).

                                      Pulttipyssy + kääntyvä jatkovarsi + lyhyt 3/4 voimahylsy niin aukes kivuttomasti puskurin reijästä paukuteltuna(vaihde päällä ja kaveri jarrua painaen). Vähän ahdasta kyl oli saada työkalut mahtumaan siitä aukosta, 90q kyseessä. Takaisinkin sen voi laittaa pulttipyssyllä kunhan pitää järjen kädessä, momentit oikeina ja liipasinsormen kurissa. Ei varmaan se suositeltavin tapa mut yli 30tkm on nykysellä hihnalla ajettu tolleen vaihdettuna eikä vispaa.

                                      Eli, jos ei ole kunnollista pulttipyssyä niin vie suosiolla liikkeeseen. Pääset vähemmällä. Jos pulttipyssy löytyy niin sillä voi koittaa avata, sit jos aukee niin vaihtaa stefan ja muut tarvittavat kilkkeet, laittaa UUDEN pultin käsin kiinni sen minkä se menee ja vie liikkeeseen kiristettäväks. Pyssyllä kiristystä en uskalla suositella vaikka niin itse teinkin, ja toki se pyörä voi pyssyllä avatessakin tykätä kyttyrää.

                                      Mitä tällä hain? Lähinnä sitä että noitten työkalujen hinnalla saat melko varmasti sen pultin kiristettyä liikkeeseen viemällä jos teet muuten hommat itse. Tietty jos noille työkaluille on muutakin käyttöä ni voihan niilläkin kokeilla...

                                      Comment


                                      • #20
                                        Alkuperäinen kirjoittaja Kenda Näytä viesti
                                        Mitä tällä hain? Lähinnä sitä että noitten työkalujen hinnalla saat melko varmasti sen pultin kiristettyä liikkeeseen viemällä jos teet muuten hommat itse. Tietty jos noille työkaluille on muutakin käyttöä ni voihan niilläkin kokeilla...
                                        Juu, ei se kiristys maksanut viimeksi mitään, mutta kun on noita Typ44:sia kolme perheessä, niin voisi olla ihan järkevää päivittää työkaluhyllyä samalla. :)

                                        Siellä liikkeessä ne kuulemma avaa samantapaisella 500mm. vääntimellä + jatko, että pitäisi sen vääntimelläkin lähteä, jos vain laatu riittää. Se vaan, että riittääkö Bilteman laatu?
                                        Lukitustyökalun saan kyllä hitsattua itse ja monttu tallissa, niin vääntämäänkin sopii.

                                        Ja lisätään nyt vielä, että jakopää on jo tehty edellisen omistajan toimesta, tässä vain jälkiä korjataan kolmatta kertaa (jako pielessä+pultti löysällä+vuoto).

                                        Comment


                                        • #21
                                          Tollanen biltsun nivelkahva oli millä avasin oman pultin, 1.3m jatko jonka päällä pompin että sain auki, eli kyllä se jonkin verran kestää

                                          Comment


                                          • #22
                                            -Hain viimetalvena oikein merkkikorjaamolta työkaluja lainaan ko.toimitusta varten. Sain käsiini pyöränlaakerin ulkokoolista ja latasta tehdyn lukitustyökalun ja hylsyn vääntimineen +metriä pitkän putkenpätkän. Kysyin että ihanko näillä, luulin saavani momenttiavaimen ja vag-työkalun numero ********* ! Tuttu korjaamonpitäjä totesi mulle että "tulitko kaluja lainaamaan vai vittuilemaan? Näillä on alusta asti homma tehty ja yhtään autoa ei oo pihaan lavetilla tuotu ilman hihnapyörää takuukorjaukseen." Toki täytyy tietää mitä tekee, mutta niin kireelle vedin kun sain. Pultti vaikutti siltä että 150 kiloinen köntys ei sitä edes metrin jatkolla katkase ;)

                                            Comment


                                            • #23
                                              siihen pultin kiristykseen kannattaa ihan oikeasti käyttää aikaa ja tarvittaessa rahaakin riittävästi. sen nimittäin pitää pysyä kiinni. AAT:ssa muistaakseni momentti 180Nm+180astetta.

                                              saksanmaalla tehty jakoremontti ei ilmeisesti ollut kovin onnistunut sillä pultti aukesi 17t suomi-kilometrin jälkeen. kansiremontti seurasi siitä.

                                              se lukituskampe on helppo tehä itekin vahvakimpisestä putkenpätkästä ja paksusta latanpätkästä. kannattaa hieman nähdä vaivaa sillä on pirulliset seuraukset tuolla jos se irtoaa..

                                              Comment


                                              • #24
                                                Kiitoksia vinkeistä/tiedoista!

                                                Vuotavassa Audissa oli pultti vedetty pulttikoneella kiinni ja se ainakin oli löysällä. Onneksi osasin aavistaa tuon. Ostaessani Audin siihen oli juuri jakopää tehty.
                                                On tietysti pulttikoneissa eroja, mutta mitä itse olen nähnyt, millä pulttikoneella sen oikeasti pitäisi vasta lähteä auki, niin se oli 3/4-kone ja hintaa sillä on varmaan yhden Audin vaihtokoneen verran.

                                                Hyviä vinkkejä tuli myös erikoistyökalun tekoon. Pidetään nekin mielessä.

                                                Vielä jos jokin "virallinen" ohje astekiristykselle löytyisi, niin siitä olisi iso apu. Kone on 2.3 NF.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  350Nm olisi momenteissa.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    "On tietysti pulttikoneissa eroja, mutta mitä itse olen nähnyt, millä pulttikoneella sen oikeasti pitäisi vasta lähteä auki, niin se oli 3/4-kone"

                                                    Jeps, unohtu mainita että 1/2" halpiskoneella munkaan pultti ei irronnut, jouduin lainaamaan töistä kunnollisen et irtosi (3/4"). Se miks aikaisemmassa vastauksessani suosittelin pulttipyssyllä avaamista johtuu lähinnä siitä että pyssyllä avattaessa rikkoo korkeintaan hihnapyörän. Vääntäessä pulttia käsin auki sattuu joko vääntäjään, autoon tai molempiin mikäli työkalut rikkoontuvat kesken väännön. Sen verran reippaista voimista on kuitenkin kyse. Yleensä tiettyyn momenttiin kiristetyn pultin aukaisuun tarvitaan enemmän momenttia kuin mitä sen kiristykseen on tarvittu.

                                                    Bilteman laadusta täytyy sanoa että yllättävän hyviä noi bilteman hylsytyökalut tuntuvat hintaansa nähden olevan, en ole saanut ensimmäistäkään rikki vaikka aika reipasta käsittelyä ovat saaneet. Liekö syynä jälleen se haban puute :D

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Anton, eikös se ole 450Nm? Näin minä olen ymmärtänyt.
                                                      Mutta joka tapauksessa momenttiavain ei riitä millään, niin astekiristyksellä pitäisi homma tehdä.
                                                      Alkumomenteissa nyt vaan tuntuu olevan eroavaisuuksia.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        450Nm munkin ymmärtääkseni.

                                                        Edit: Ellei sitten konetyypeissä ole eroja, oman laiton muistaakseni 450Nm(korjausoppaan antama arvo).
                                                        Viimeksi muokannut Kenda; 30.12.2007, 23:57.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          450 Nm on oikea momentti. 350 Nm sitten sen vag erikoistyökalun kanssa.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Hyvin korjattu. 450Nm se on. Hämäännyin vain Bentleyn 350Nm:stä, mutta ilmeisesti koskee vain erikoistyökalua.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X