Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

AAN vesiletku räjähti

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • AAN vesiletku räjähti

    Imusarjan alta räjähti se pikkupätkä vesiletkua moottoritiellä ja tietysti nesteet kaikki pihalle. Ei kestänyt pari vuotta sitten vaihdettu letku tuon pidempään.
    Bensaletkua se oli, joten ei taida glykolia kestää, tai sitten kuumuus vaan ajan kanssa tappaa ko. letkun oli se mitä kudosta tahansa.

    Letkun vaihdon jälkeen tietysti uudet nesteet sisään ja ilmausta. Lämmöt näyttää normaalilta ajossa, mutta sammuttaessa nesteet kuplii ja jälkijäähy huutaa, mutta jäähdytysflekti ei reagoi mitenkään.
    Mikähän noita lämpöjä rupesi nostamaan yht'äkkiä? Termarikin juuri äsken vaihdettu uuteen.

  • #2
    Jälkijäähyn yhteydessä ei flekti reagoi mitenkään vai ?

    Comment


    • #3
      En tiedä pitäisikö jäähdytysflektin ja jälkijäähyn toimia yhtäaikaa? Kuitenkin moottorin lämmöt pysyy mittareiden mukaan normaalina, mutta lämpenee kuitenkin keittoasteille.

      Aiemmin normaaleista lämmöistä ei jälkijäähy ole lähtenyt päälle auton sammuttaessa. Tämä ilmeni vasta tuon letkun räjähtämisen jälkeen.
      Eikä kelitkään ole nyt kovin lämpimät, että tarjoilisi normaalisti jälkijäähyä tulille.

      Comment


        #4
        Ilmaa järjestelmässä? Kantsii laittaa suosiolla silikoniletku sinne.

        Comment


        • #5
          Joo, silikonista ajattelinkin laittaa. Nyt tarkemmin funtsattuna ei jälkijäähy ja jäähdytysflekti toimi yhtäaikaa. Sammuu jäähdytysflekti virrat sammutettuna.
          Kokeillaan vielä ilmata kunnolla.

          Comment


          • #6
            Jälkijäähyhän ohjaa sähköpumpun JA sähköflektin päälle toimiessaan.

            Flektin ykkösnopeuden toiminnan saat helpoiten testattua syylarin kuskinpuoleisesta alapäädystä liittimen irroittamalla. Sieltä saa sähköflektin huutamaan vaikka ilman virtojakin.

            Voin toki pientä korvausta vastaan tulla järvenpäähän tuota ihmettelemään (ja voin tuoda nipun ehkä tarpeellisia varaosiakin matkassa).

            Comment


            • #7
              Jälkijäähyhän ohjaa sähköpumpun JA sähköflektin päälle toimiessaan.
              Tässä on nyt pähkäilty kahta eri asiaa. Miksi syylärin anturi ei tunnista muka liian kuumaa nestettä, mutta jälkijäähyn anturi tunnistaa :)
              Hieman selvemmin olisin voinut ajatuksiani kirjoittaa.

              Eli jälkijäähyn anturi oli kuollut tuosta aiemmasta kuumuudesta ja toimi vähän liiankin innokkaasti. Vaihdoin uuden anturin jälkijäähylle ja ilmausta kunnolla, niin nyt toimii kuten pitää ja lämmötkin pysyy kurissa.

              Comment


              • #8
                Siis jälkijäähyhän toimii siten, että se ohjaa itse pumppua suoraan, ja lisäksi ohjaa releen kautta sähköflektin pienimmälle nopeudelle. Jälkijäähy seuraa vain omaa anturiaan.

                Puhaltimien normaalianturi (nopeuksille 2 ja 3) on syylarin alavesiletkun vieressä (ns kylmimmässä kohdassa), eikä oikeastaan ohjaa flektiä nostamaan nopeutta kuin kesäkuumilla. Itselläni sähköflekti kyllä heräilee talvellakin seisoessa, kun ei tuota viskoflektiä enää ole. Vaan tuo tornadopuhallin jaksaa myös 30C lämmöissä jäähdytellä kaupunkiajossa.

                Comment

                Working...
                X