Varmaan tuo öljyjäähdytys on autoissa kielletty ympäristölaeilla.... Pienestäkin kolarista aiheutuu useiden litrojen öljyvuoto ympäristöön. Glykoli sinänsä ei ole ympäristömyrkky (eräänlainen sokeri) vaikka myrkyllistä ihmiselle onkin. Lisäaineet ovat pahempia mutta pitoisuudet ovat pieniä.
Itse olen aina käyttänyt kraanavettä jäähdytinnesteen lantraukseen koska tislattu vesi kuitenkin likaantuisi kraanavettä huonommaksi ensi minuuteilla kun sen systeemiin pistää. Homma stabiloituu siinä vaiheessa kun vedestä on kadonnut happi (jota on myös tislatussa vedessä) korroosion seurauksena, eikä tuolla happimäärällä ei ruostuttaisi edes kaljapullon korkkia. Asia on eri jos vaihtaa nesteet päivittäin (esim. urheilukäytössä) kun systeemiin tulee jatkuvasti korroosion (palamisen, hapettumisen) mahdollistavaa happea. Jos vaihtaa nesteet esim. vuosittain ja systeemi on tiivis, ei korroosion pitäisi olla ongelma jäähdytysnestettä käytettäessä. Sama juttu pätee esim. vesikeskuslämmityksessä joka täytyy ilmata jotta ei ruostuisi pilalle. Siellä käytetään pelkkää kraanavettä ilman lisäaineita eikä korroosio ole ongelma kun ei ole happea.
Itse olen aina käyttänyt kraanavettä jäähdytinnesteen lantraukseen koska tislattu vesi kuitenkin likaantuisi kraanavettä huonommaksi ensi minuuteilla kun sen systeemiin pistää. Homma stabiloituu siinä vaiheessa kun vedestä on kadonnut happi (jota on myös tislatussa vedessä) korroosion seurauksena, eikä tuolla happimäärällä ei ruostuttaisi edes kaljapullon korkkia. Asia on eri jos vaihtaa nesteet päivittäin (esim. urheilukäytössä) kun systeemiin tulee jatkuvasti korroosion (palamisen, hapettumisen) mahdollistavaa happea. Jos vaihtaa nesteet esim. vuosittain ja systeemi on tiivis, ei korroosion pitäisi olla ongelma jäähdytysnestettä käytettäessä. Sama juttu pätee esim. vesikeskuslämmityksessä joka täytyy ilmata jotta ei ruostuisi pilalle. Siellä käytetään pelkkää kraanavettä ilman lisäaineita eikä korroosio ole ongelma kun ei ole happea.
Comment