Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

jäähdytysnesteen pakkasenkesto

Collapse
X

• Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

Varmaan tuo öljyjäähdytys on autoissa kielletty ympäristölaeilla.... Pienestäkin kolarista aiheutuu useiden litrojen öljyvuoto ympäristöön. Glykoli sinänsä ei ole ympäristömyrkky (eräänlainen sokeri) vaikka myrkyllistä ihmiselle onkin. Lisäaineet ovat pahempia mutta pitoisuudet ovat pieniä.

Itse olen aina käyttänyt kraanavettä jäähdytinnesteen lantraukseen koska tislattu vesi kuitenkin likaantuisi kraanavettä huonommaksi ensi minuuteilla kun sen systeemiin pistää. Homma stabiloituu siinä vaiheessa kun vedestä on kadonnut happi (jota on myös tislatussa vedessä) korroosion seurauksena, eikä tuolla happimäärällä ei ruostuttaisi edes kaljapullon korkkia. Asia on eri jos vaihtaa nesteet päivittäin (esim. urheilukäytössä) kun systeemiin tulee jatkuvasti korroosion (palamisen, hapettumisen) mahdollistavaa happea. Jos vaihtaa nesteet esim. vuosittain ja systeemi on tiivis, ei korroosion pitäisi olla ongelma jäähdytysnestettä käytettäessä. Sama juttu pätee esim. vesikeskuslämmityksessä joka täytyy ilmata jotta ei ruostuisi pilalle. Siellä käytetään pelkkää kraanavettä ilman lisäaineita eikä korroosio ole ongelma kun ei ole happea.

Comment

Ottiatuota, pitäs vissiin vaihdella pakkasnesteet tuohon omaan tratvaattoriin B5:n A4. Georgio on vaihtanu Italiassa vihreetä ja sen pitäs tietääkseni olla punasta, korjatkaa jos olen väärässä? Koneena AEB vm. 97 1.8T 20V 110kW. Millä koodilla sitä löytää vaikka tarvikeliikkeistä, ettei mene tojotan litkuja kaataan sinne?

Comment

Zero merkkistä punasta nestettä löyty esim. motonetista. Sen pitäis kait vaatimukst täyttää.

Comment

Touhon meidän kutoseen vaihdoin Zerot viime viikonloppuna termarin vaihdon yhteydessä. Samaa tavaraa olisi matkalla Rouvan kasikymppiinkin, kunhan sen saan aikaiseksi.

Kutosen nesteen seassa oli ruostetta ihan riittävästi. Mikähän lie ollut..

Comment

Working...
          X