Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

2.3 AAR Savutus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 2.3 AAR Savutus

    Tulipa hommattua tuommoinen liikutin ja olen sillä nyt rullaillut jonkun 3000 km. Nyt olen huomannut että auto savuttaa semmoista vaalea pakokaasua ihan hurjana. Ostaessa en noteerannut asiaa ollenkaan, mutta nyt tässä öljynvaihdon jälkeen on silmään pistänyt ko. ongelma.
    Öljyä ei juurikaan syö, mutta nesteitä hävittää jonkin verran. Öljy on kuitenkin puhtaan näköistä.

    Tuntuu myöskin että tehoa ei olisi normaalia kapasiteettiä käytössä ja kulutustkin 10l+ tuntuu kovata.

    Ilmanputsatin ja tulpat vaihdoin mutta tehottomuutta havaittavissa edelleen. Tämä paksu vaalea savu nyt lähennä huolettaa, kun pitäisi kohta leimata muutenkin.
    Kannentiiviste, lambda missä vika?

  • #2
    Paksu vaalea "savu"/vesihöyry viittais, jotta kansipahvi vois hieman vuotaakin, jos nestettäkin häviää.

    Mitenkäspaljon se nestehukka on esim. viikon aikajaksolla normiajoilla?

    Comment


    • #3
      Sitäpä itsekkin epäilen, mutta ei sitä nestettä katoa niin huomattavan nopeasti, että pystyisi määrää tarkemmin arvioimaan. Olisko jonku 0,5l/1000km vienyt.
      Pakokaasu on kylläkin aika vesihöyrymäistä.
      Onko periaatteessa siis mahdollista, että vettä tihkuttaa palotilaan, muttei sotkeudu öljyn kanssa? Selittäisi ainakin tuon tehottomuuden ja pakokaasun.

      Comment


      • #4
        Kyllä hyvinkin niin voi käydä.

        Audeista ei tälläista kokemusta ole.
        Mutta aikalaisessa Fordissa teki sen jotta kansivuoto ei aiheuttanut aluksi, kuin höyryä putkesta ja öljyt oli kirkkaat, kunnes sitten losahti kokonaan ja tupsautti voimahöyryt taivaalle ja öljyt harmaiksi.

        Joo höyryttihän se sen parivuotta kuitenkin, ennenkuin antautui.

        Ykkös ja kakkossylinterin välistä oli luovuttanut.

        Edittiä: Mites, pyöriikö kylmänä ikäänkuin vajaalla, siis onko kaikki sylinterit mukana?
        Ja huomasitko, kun tulpat vaihdoit esim. minkäänlaista "värieroa" jossain tulpassa?
        Viimeksi muokannut kapaz; 30.9.2012, 05:17.

        Comment


        • #5
          Kaikki tulpat oli tasaisesti valkoisen kuonan peitossa. Ei mitään erityisesti poikkeavaa löytynyt.
          Pitänee käyttää kansi auki, jotta selviää ja ennen kuin sotkee puurot ja vellit.
          Liekköhän tähänkin malliin saatavilla useita eripaksuisia kansipahveja, niin kuin edelliseen AAT satkuun. Oli muistaakseni kolme eri paksuutta saatavilla AD Varaosalta. Meinasi olla vaikea ostaa oikeaa, kun vanha oli jo heitetty menemään...


          Edit: Kyllä se ihan kaikilla tuntuisi pyörivän. Huomasin semmoisen seikan, että kun käynnistää auton, niin vaaleaa savua ei tule, ennen kuin antaa kierroksia. Tämän kaasuttelun jälkeen savu on vaaleaa oli sitten kierroksia tai ei.
          Viimeksi muokannut nigi; 30.9.2012, 12:47.

          Comment


          • #6
            Tuosta höyrystämisestä, kun saisit vaikka pikku videonpätkän laitettua, niin näkis mitenpaljon sitä usvaa oikeesti sieltä putkesta tulee.

            Comment


            • #7
              No videota ei pysty ottamaan, mutta alkaa olla aika selvä tapaus. Se pakokaasu tuoksuukin hiukan makealta, joka on kuulemma merkki siitä että nesteitä pääsee väärään paikkaan.

              Ei auta kun vaihtaa kannentiiviste...

              Comment


              • #8
                Se pakokaasu tuoksuukin hiukan makealta
                Tuoksuu muuten mullakin, ainakin kylmänä. Johtunee kuitenkin katista, semmonen orvokkimainen tuoksu, ei paha parempi kuin sellainen mädän kananmunan haju;).

                Joo, siitä foortista kun alkoi se tiiviste menemään, niin hieman lämpimäpänä kun putkesta nestettä tiputti, ikääkuin kondensiovettä, sormella kylmästi kielenpäälle maistamaan ja imelää oli.

                Comment


                  #9
                  Savuttaako vaikka ajaa kunnolla lämpimäksi ?

                  Comment


                  • #10
                    Nimenomaan savuttaa lämpimänä. Kun auton käynnistää ilman että polkaisee kaasua, niin auto käy nätisti ja ei savuta. Sitten kun koskeekaan kaasua (tai odottaa muutaman minuutin), niin savutus alkaa ja väri muuttuu vaaleaksi.

                    Ehkä se sitten hiukan laantuu, kun kone on lämmennyt kunnolla.

                    Comment


                    • #11
                      Kyllä siellä nyt saattaisi joku männänpää kirkkaampi olla, vois hieman tihkutella kansipahvista.
                      Kyllähän tuo kannattaa katsoa, jos autoa pitää meinaat pitempään.

                      Samalla tietysti katsot, jos aukaiset ettei kannessa ole mitään syöpymää etc.
                      Eiköhän tuo pahvilla kuitenkin luulisi selviytyvän.

                      Uuudet pultit tietysti olis kanteen hyvä hommatta, jos ns. oikeesti "venyviä", mutta eiköhän ne ole.
                      Ei luulis kuitenkaan omaisuuksia maksavan. No viisammat tietää ja varmaan kertovatkin.

                      Comment


                      • #12
                        Kilkkeet ostettu ja remontti kohta edessä. Olisiko jollain autodataa tai vastavaa muuta tietolähdettä kansipulttien kiristysjärjestyksestä ja momenteista?

                        Alkoi muuten tässä pakkasella temppuilemaan tuo lämpimän ilman puhaltaminenkin. Jee jee! Sama homma oli edellisessä AAT:ssä. Tyyppivikaa.. Kennon putken lämpiävät, mutta liekkö kenno tukossa? Saako tuota lämmitysjärjestelmää ilmattua mitenkään, kun vajui nesteet aika vajaalle niin voisiko olla ilmaa kennossa? Vaiko sitten se säätöläppä jumissa/rikki? Tästä on monia topicceja joo, mutta niin on vastauksiakin.

                        Comment


                        • #13
                          Kansipahvi vaihdettu ja savutus laantui jo kohtuulliselle tasolle.

                          Oli muuten jo aikakin vaihtaa, koska pahvi oli pahoin kärsinyt ja rapistunut ihan paskaks. Palotilassa ja männän päällä noin 2mm karstaa ja töhkää. Oli aika karun näköinen, mutta puhdistelun jälkeen tuntuu pelaavankin herkemmin ja kiertää paremmin. Lämmötkin löytyi hyttiin takaisin.

                          Vielä siis hiukan utua tulee, mutta pitää seurata nesteiden kulutusta ja katsoa miksikä muuttuu.

                          Comment

                          Working...
                          X