Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 80 1.8s koneen vaihtoa (oli: kansiremppaa)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi 80 1.8s koneen vaihtoa (oli: kansiremppaa)

    Noniin, tätä päivää on sitten alitajuisesti odotettu ja pelätty..

    Eli sisko kävi näyttämässä autoaan katsastusmiehelle ja tuomio oli, että venttilivarren kumi(/t) vuotaa. Eli polttaa öljyä. Tämä on kyllä ollut jo tiedossa, mutta varmaksi en tuota paikkaa vieläkään sanoisi. Koska nimittäin moottori vuotaakin öljyä, joka taas viittaisi kannentiivisteen vuotoon.

    Nyt kysynkin arvon raadilta, kannattaako vaan raa'asti ottaa kansi irti ja vaihtaa nuo kumit ja kannentiiviste samalla pois? Mikä on todennäköisyys, että vika onkin jossain muualla?

    Hommasta tekee hankalan se, että aikaa on vain viikonloppu, enkä ole ennen kantta availlut (en tuohon hommaan kuitenkaan pelkää lähteä, on kaikki ennenkin tullut tehtyä itse ja tähän mennessä ovat kaikki autot liikenteessä pysyneet).

    Olisiko jollain mahdollisesti jotain vinkkejä tuohon proseduuriin, vaikka juttuja mitä kannattaa ottaa huomioon ennen avaamista/sulkemista jne.

    Uutta osaa tarvitsee ainakin seuraavat (oletan ainakin näin):
    -Kumit
    -Kannentiiviste
    -Venttiilikopan tiiviste (?)
    -Kannen pultit
    -Imu- ja pakosarjan tiivisteet

    Vieläkö puuttuu jotain?


    Kiitoksej jo etukäteen!

    #2
    Kyllähän ne kumit pystyy paikallaankin vaihtamaan, mutta vaatii erikoiskaluja sylinterin paineistamiseen paineilmalla jne.
    Itse en ole tehnyt niin koskaan, mutta kuulostaa hankalalta.

    Venajousipuristimen tarvitset joka tapauksessa. Kumeille on oma pihtinsä jolla ne vanhat saa vaivattomammin irti, uudet tilalle runsaan öljyn kera 12mm pitkän hylsyn kanssa naputtelemalla. Kuulet äänestä kun on pohjassa. 12mm on juuri sopiva että se ei kuormita kumia vaan pelkästään sitä runkoa.

    Samalla kun kansi on irti ja venajouset purettu pois niin kannattaa vähän pyöräyttää venttiileitä läppäystahnalla ja -tutilla niin saat tiiviyttä vähän ja karstat pois seeteistä.

    Uusi myös pakosarjan pinnapultit.

    Yläpään tiivistesarja on kokonaisedullisempi ratkaisu kuin irtotiivisteet. Osta vain laatua eli Reinz Elring yms

    Varaa nyt pari iltaa ainakin, kun ensimmäistä kertaa teet. Ensimmäisenä ehdit purkaa ja toisena läpätä ja kasata jos reippaasti tekee ilman möhläyksiä. Siinä välissä kansi käyttää kannattaa plaanattavana ihan varmuuden vuoksi. Onpa ainakin puhdas.

    Comment


      #3
      No eipä siinä paikallaan vaihtamisessakaan mitään ihmeellistä ole. Painetta pyttyyn, ja siitä eteenpäin samallalailla kun silloin jos kansi olisi pöydällä. Kannattanee ensin naputella muovivasaralla pari kertaa venttiilin päähän. Lukkokiilat löystyvät täten hiukan, eli helpottaa venajousipainimen käyttöä huomattavasti.

      Edit. Ja sitä painetta EI saa päästää pois pytystä ennenkuin venttiilit ovat uudelleen lukittu paikalleen.

      Comment


      • #4
        Hydraulinostimet vaihtoon samalla.

        Comment


        • #5
          Kannen otan irti juuri sen takia, että vuotaa öljyä. Eli välttämättä kumeissa ei tuo vika olekaan vaan öljy pääsee sylinteriin kannentiivisteen välistä (näin omat Sherlockinvaistot ainakin uumoilevat..).

          Näin saadaan 2 kärpästä yhdellä iskulla. :)

          Tarvitseeko muuten vielä jotain muita erikoistyökaluja kuin nuo aiemmin mainitut?

          Comment


            #6
            No momenttiavaimen ja varmaan sopivan xzn-avaimen kansipulteille. Momenttiavaimeen skaalaan riittää alle 100Nm koska muistaakseni momentti on 40nm-60nm-180ast. Niin kunnon vääntövarsi tohon vimppaan vaiheeseen ettei otsasuonet repeä.

            Comment


              #7
              Jos sen kannen irroittaa, niin samalla kantsisi vaihtaa venttiilinohjurit - mikäli ovat kuluneet. Jos vanhat ohjurit on väljät, niin ei ne uudet venttiliohjurinkumit kauaa kestä ja sitten alkaa öljyä taas palamaan.

              Comment


                #8
                Meiän auskaan tuo kansiremppa tehtiin muistaakseni toissa keväänä kun mittarissa oli 330tkm.pölläytteli ja nestettä hävisi.Kansipahvi oli vuotanut ja ohjurikumit mureni pois otettaessa.Kansi meni hiomolle ja uudet ohjurit + kumit,plaanaus,venttiilien hionta maksoi 160e + uudet kannenpultit ja laadukas tiivistesarja.Kannen päässä oleva muovinen laippa kannattaa tarkistaa myös,meillä se oli hauras ja pikkuisen halki,uusi maksoi merkkiliikkeessä 10e.Joku entinen pallopää omistaja oli vääntänyt kaikki imusarjan kuusiokolopäiset pultit pyöreäksi joten poraushommiksi meni,samalla uusittiin pakosarjan kuparimutterit ja sen pakosarjan päällä olevan pellilaatikon tein uuden rosterista vanhan haperon tilalle.Hydraulinostimet jäi vaihtamatta ja pitäis nekin joskus ehtiä vaihtaa mutta eipä nuo vielä pahasti raplatakkaan.

                Comment


                • #9
                  Jaahas, näyttää homma muuttuvan vähäsen...
                  Sain yksityisviestinä tarjouksen noin 200000 ajetusta täydellisestä koneesta hintaan 100e. Ajattelin että on huomattavasti järkevämpää vaihtaa siihen tuo kone, kuin alkaa korjata omaa, 460000 km ajettua konetta. Sama hinta siihen kuitenkin menee.

                  Joten jos jollain on viime hetken vinkkejä tuohon koneen vaihtamiseen, niin olisi miellyttävää niitä kuulla. Konettakaan en ole vielä kertaakaan elämässäni vaihtanut.. :)

                  Comment


                  • #10
                    Nyt kun kone on hommattu, niin vielä muutama kysymys.

                    Eli kannattanee vaihtaa myös moottorin tukikumit, kun eivät paljoa maksa? Mutta mutta, miten monta niitä yhteensä on ja tarvitseeko apurungollekin omat kuminsa (kysyn, koska auto on toisella paikkakunnalla enkä voi asiaa ennen ostoa tarkistaa..)?

                    Tarvitseeko tuo uusi kone muutoskatsastaa? Vai kannattaako sitä edes katsastuksessa mainita?...

                    Comment


                      #11
                      Konetta ei tarvitse muutoskatsastaa ja mitä turhaa sitä konttorilla mainitseekaan.Kannatinkumit kannattaa vaihtaa ja kytkimen kunto tarkistaa.Samalla konehuoneelle ja koneelle kunnon pesu.Koneeseen uudet filtterit,nesteet ym.

                      Comment

                      Working...
                      X